رییس دانشگاه ایلام با بیان اینکه آموزش الکترونیکی یا مجازی در این دانشگاه‌ به شیوه‌ای متفاوت در حال انجام است، گفت: ما رسانه یکطرفه را آموزش نمی‌دانیم، آموزش مجازی از نظر ما شباهت کامل به کلاس درس حقیقی دارد.
کد خبر: ۸۴۳۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹ 29 April 2020

به گزارش تابناک ایلام ؛ محمد علی‌اکبری اظهار داشت: منظور از کلاس مجازی یا الکترونیکی تعامل استاد با دانشجو و دانشجویان با همدیگر است و فرآیند آموزش‌ باید قابل ارزیابی، ضبط و بازبینی باشد.

وی تاکید کرد: با وجود سختی‌ها و مسائل زیاد آنچه که در دانشگاه ایلام تحت عنوان آموزش مجازی انجام می‌شود از این جنس است و با آموزش مجازی یکطرفه تفاوت دارد.

رییس دانشگاه ایلام به وجود زیرساخت‌ها و تجهیزات از جمله پهنای باند اینترنت و فضا جهت آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه باید در هفته بیش از هزار کلاس برگزار شود و پهنای باند و فضای دانشگاه به طور همزمان این تعامل و هماهنگی را فراهم کند اما این فرایندها به خوبی در دانشگاه ایلام انجام شد.

علی‌اکبری افزود: در دانشگاه ایلام به منظور پیش بردن آموزش مجازی، اساتید تا پایان تعطیلات نوروز ۶ جلسه محتوا و مواد آموزشی را در قالب فایل‌های پاور پوینت در سامانه‌ای تحت عنوان پروفایل اساتید جهت استفاده دانشجویان بارگذاری کردند.

وی یادآور شد: با جدی شدن تعطیلی دانشگاه و مدارس پس از تعطیلات نوروز به دلیل تدوام شیوع کرونا، دانشگاه ایلام موفق شد ۲ سامانه دیگر تحت عنوان ادوبی کانکت و مدل، جهت آموزش الکترونیکی در تراز ملی و جهانی در دانشگاه ایلام راه‌اندازی کند.

رییس دانشگاه ایلام به تشریح ویژگی‌ها و مزیت این ۲ سامانه آموزش مجازی پرداخت و تاکید کرد: این سامانه‌ها کاملا تعاملی بوده و قابلیت ضبط، امکان حضور و غیاب اتوماتیک، گفت و گوی خصوصی دانشجو و استاد، بارگذاری تمام فایل‌ها از جمله کلیپ ویدیو ، عکس، صوت و فایل‌های نوشتاری و جابجایی استاد و دانشجو جهت ارائه سمینار را دارد.

وی از دیگر مزیت‌های این سامانه‌ها را ارزیابی مستمر فعالیت اساتید و ارائه گزارش‌های آماری فعالیت دانشجویان عنوان کرد.

علی‌اکبری یادآور شد: مهمترین ویژگی و مزیتی که این سامانه را از سایر سامانه‌های سیستم آموزش عالی متمایز می‌کند، انعطاف‌پذیری زمان کلاس‌ها و ترم است.

وی ادامه داد: در سایر دانشگاه‌ها از طریق یک سیستم مرکزی که توسط دانشگاه راه‌اندازی شده است دانشجو و استاد باید در یک زمان مشخص با یکدیگر در ارتباط باشند اما این سامانه‌ها امکان تنظیم جلسات در طول هفته و ساعات مشخص در طول روز را به دانشجویان و استاد می‌دهد.

رییس دانشگاه ایلام با بیان اینکه کیفیت آموزش دانشگاه ایلام جهت آموزش مجازی از طریق ۲ سامانه ادوبی کانکت و مدل کمتر از کلاس‌های حضوری نیست، گفت: دانشجویان در ابتدا جهت نصب این ۲ نرم‌افزار با مشکلاتی روبرو شدند اما پس از نصب و استفاده از این سامانه‌ها، ارزیابی آنها مثبت شده و رضایتمندی استاد و دانشجو جلب شد.

وی در خصوص شیوه آموزش در دروس عملی آزمایشگاهی و کارگاهی نیز گفت: نیم سال تحصیلی دوم تا پایان شهریورماه تمدید می‌شود و ما امسال بصورت استثنا ترم تابستانه نخواهیم داشت.

علی‌اکبری تصریح کرد: برای دانشجویان ایلامی که نیاز به خوابگاه نداشته باشند و بخواهند در آزمایشگاه و کارگاه حضور پیدا کنند از این هفته با رعایت پروتکل و دستورالعمل‌های بهداشتی این امکان فراهم شده است.

رییس دانشگاه ایلام با بیان اینکه مسوولیت اجتماعی دانشگاه ایجاد مکانی برای تبدیل تهدید به فرصت است، گفت: یکی از اقدامات این دانشگاه پس از شیوع بیماری کرونا، فعال کردن شبکه ملی دانشگاه و جامعه است که این شبکه متشکل از اعضای هیات علمی است.

علی‌اکبری یادآور شد: در شبکه ملی دانشگاه و جامعه مجموعه پیشنهاداتی از طرف هیات‌ها شامل تولید مواد شوینده و ضدعفونی، تولید و کاشت گیاهان دارویی، کمک به آسیب دیدگان کرونا، کتابخوانی در دوران قرنطینه و فرصتی برای شرکت در بورس ارائه شد که از مجموع این پیشنهادات استقبال شد و می‌توان نمونه آن را همدلی مهربانانه که به شیوه دیگر در استان بطور بسیار گسترده رواج یافت، اشاره کرد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار