تابناک کهگیلویه و بویراحمد بررسی می کند
بخشی از عملکرد حسین کلانتری از ابتدای حضور در استان تاکنون را می توان به صورت خلاصه در ۳ پرونده اصلی و ۲ پرونده جانبی متاثر از پرونده های اصلی ، خلاصه کرد که در سه حوزه ، سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی با رویکرد بهداشت و درمانی تعریف کرد.
کد خبر: ۸۴۳۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷ 29 April 2020

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، از زمان حضور حسین کلانتری به عنوان استاندار در کهگیلویه و بویراحمد ، کمتر از یک سال می گذرد . در این مدت شاید مهمترین پرونده روی میز و در دستور کار وی ، انتخابات مجلس یازدهم بود که از همان ابتدا وی تلاش نمود به نحو احسن آن را مختومه کند.
بخشی از عملکرد حسین کلانتری از ابتدای حضور در استان تاکنون را می توان به صورت خلاصه در ۳ پرونده اصلی و ۲ پرونده جانبی متاثر از پرونده های اصلی ، خلاصه کرد که در سه حوزه ، سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی با رویکرد بهداشت و درمانی تعریف کرد.
پرونده اول : برگزاری انتخابات سنگین ترین پرونده کاری در حوزه سیاسی
شکی نیست که همه استان در سال 98 درگیر مسائل مربوط به انتخابات بودند و انتظار از استاندار هم برگزاری انتخابات در صحت و سلامت بود. تجربه تلخ انتخابات در ادوار گذشته و یقین از دخالت گماشتگان دولتی نمایندگان در فرایند انتخابات از جمله مواردی بود که منشا چالش های قبل ، حین و پس از برگزاری این رویداد سیاسی بود و ترس از تکرار چنین اتفاقاتی و از کنترل خارج شدن اعتراضات مردمی از دغدغه های عمومی بود.
به نظر می رسد عملکرد کارگزاران دولت با توجه به تذکرات جدی استاندار به آن ها برای رعایت اصل بی طرفی ، موفق بوده است چرا که پس از پایان شمارش آرا تقریبا هیچگونه اعتراضی از هیچ منبعی چه مردمی چه کاندیداها صورت نگرفت و این برای حسین کلانتری به عنوان مجری انتخابات عملکرد مثبتی به شمار می آید.
شاید تنها نقطه ضعف کلانتری در انتخابات مربوط به حوزه گچساران و باشت بود که در برهه ای از دخالت های قلدرانه برخی مدیران این حوزه چه در شهرستان چه در استان نگران بود که در نهایت هم این مدیران و عملکرد جانبدارانه آنا تا حدودی کنترل شد .
در مجموع باید گفت حسین کلانتری مهمترین پرونده سیاسی خود یعنی برگزاری انتخابات سالم را موفق پشت سر گذاشت.
پرونده جانبی انتخابات!
حسین کلانتری برگزاری سالم انتخابات را با شرایطی خاص انجام داد که عمده شرایط را در سخنان و وعده ها و تشرهایی که در جلسات با مدیران ارشد استان داشت ، مطرح می کرد.
یکی از نکات مهم در بحث انتخابات و در جلسات استاندار با مدیران شهرستانی ، مدیران کل و فرمانداران ، تضمین هایی بود که به آن ها داد. یکی از این تضمین ها حمایت کامل از مدیرانی بود که حاضر به استفاده از امکانات دولتی در حمایت از کاندیداها نمی شدند .
کلانتری بارها به مدیران اعلام کرد که هر مدیری در برگزاری صحیح و سالم انتخابات کمک کند و از موقعیت خود به نفع کاندیدایی خاص سوء استفاده نکند ، پس از انتخابات اجازه نخواهد داد که به این دلیل موقعیت مدیریتی وی از طرف نماینده منتخب به خطر افتد.
هر چند ضعف برخی مدیران تغییر آن ها را الزامی می کند اما به نظر می رسد پرونده جانبی سیاسی که هنوز روی میز استاندار باز است ، چگونگی حمایت وی از مدیران موفق اما احتمالا مورد غضب منتخبین فعلی است که باید دید آیا کلانتری می تواند به خوبی آن را هم مختومه کند یا نه؟ ( همانگونه که برخی از مدیران ضعیف با استفاده از مسائل قومی به چنین جایگاهی رسیده اند ، برخی مدیران غیر قومیتی و شایسته هم نهایتا قربانی همین مسائل قومیتی متاثر از انتخابات می شوند)
پرونده دوم : کرونا ویروس
دومین پرونده ای که روی میز حسین کلانتری قرار داشت و دارد مربوط به عملکرد وی در خصوص مدیریت استان پس از شیوع ویروس کویید - 19 یا همان کرونا است.
بخش زیادی از اقدامات استاندار متاثر از تصمیمات کشوری ستاد مقابله با کرونا بوده است و نمی توان آن را تصمصمات تیم مدیریتی وی عنوان کرد اما در مرحله اجرای تصمیمات و کنترل اوضاع باید گفت ، مجموعه استان عملکرد خوبی داشتند .
هر چند با توجه به بار روحی ، روانی و اقتصادی که این شرایط بر مردم ایجاد کرده بود گاه و بی گاه انتقاداتی مطرح می شد اما تا اینجای کار ، هم از دیدگاه مردمی ، هم از دیگاه مسئولین کشوری دولت و هم از نگاه آماری ، عملکرد کلانتری در مدیریت اوضاع نسبتا خوب بوده است .
برخی مواقع که در برخی شهرستان ها ، بر اثر ایجاد شرایط ویژه انتقاداتی صورت می گرفت ، کلانتری توانست با انجام اقداماتی شرایط را به سمت عادی شدن مدیریت کند . برای نمونه چرام یکی از شهرستان هایی بود که از همان ابتدای شیوع کرونا به عنوان یکی از مراکز قرمز استان معرفی شد و در روزهایی هم برخی اعتراضات و انتقادات صورت گرفت که بخشی از این انتقادات متاسفانه خواستگاهی سیاسی پیدا کرد و عده ای به دنبال سوء استفاده برآمدند ! اما حضور میدانی کلانتری و اعلام حمایت کامل مادی و معنوی از مردم و مسئولین شهرستان و پس از آن رفتن به میان منتقدینی که عمدتا با رویکرد سیاسی موضوع را پیگیری می کردند و در محل حضور استاندار حاضر شده بودند ، عملا ان ها را هم خلع سلاح کرد و اجازه حاشیه سازی را نداد. البته کلانتری به دیگر شهرستان ها هم سفرهایی در همین زمینه داشت که خوشبختانه به مدیریت وضعیت موجود کمک خوبی کرد.
در مجموع باید گفت با کنار هم قرار دادن اقدامات ریز و درشت تا اینجای کار ، عملکرد کلانتری در مدیریت مجموعه ستاد مقابله با کرونای استان ، نسبتا خوب بوده است و این پرونده هم روی میزی وی در حال طی کردن مسیر معمول خود است .
پرونده سوم : یک اقدام قهری خوب در حوزه اقتصادی !
حسین کلانتری در حوزه اقتصادی هفته گذشته در اولین نشست ستاد اقتصاد مقاومتی ، جملاتی بر زبان آورد که همه هشدار و تذکر جدی و در واقع بر هم زدن بازی کثیف نفوذ افراد پر نفوذ بود!
ماجرا از این قرار بود که 19 طرح اقتصاد مقاومتی در استان تعریف شده بود که حسین کلانتری نسبت به تعریف این پروژه ها انتقادات تندی مطرح کرد و معتقد بود برخی از این طرح ها بر اثر اعمال نفوذ برای ارائه به سازمان برنامه و بودجه تعریف شده اند .
کلانتری در این نشست گفت : نمی شود بخشی از استان را در نظر بگیریم و بخشی از آن را رها کنیم بلکه باید توسعه متوازن را در نظر بگیریم و مطمئنا مردم تصمیمات کارشناسی شده را می پذیرند و غیر کارشناسی را نمی پذیرند .
استاندار افزود : نباید مردم فکر کنند برخی طرح ها با نفوذ ، اولویت دار می شوند و اعتبار می گیرند . بنابراین باید همه مناطق استان و همه حوزه های توسعه ای را در نظر بگیریم .(اولویت بندی طرح های استان با اعمال نفوذ را نمی پذیریم)
این موضوع برای استان محرومی مانند کهگیلویه و بویراحمد با داشتن برخی طرح ها و پروژه های ریز و درشت راکد و بدون بودجه بسیار اهمیت داشته و دارد.
پرونده جانبی : سرانجام طرح های اقتصاد مقاومتی چه می شود؟!
اکنون پرونده دیگری متاثر از پرونده اقتصادی مربوط به نشست ستاد اقتصادی مقاومتی برای حسین کلانتری باز شده است و باید دید که نهایتا این پرونده چگونه مختومه می شود.
پیگیری های تابناک کهگیلویه و بویراحمد نشان می دهد که استاندار پس از این نشست خواستار بررسی همه پروژه ها و طرح های مناطق مختلف استان شده است تا این پروژه ها با مشخصات کامل برای تعیین تعداد مشخصی که در قالب پروژه های اقتصاد مقاومتی تعریف می شوند و اعتبار خواهند گرفت به سازمان برنامه و بودجه کشور معرفی شوند.
تا اینجای کار ، استاندار مسیر را خوب و با شفافیت کامل پیموده است اما ادامه کار و چگونگی تعیین پروژه های نهایی برای تخصیص اعتبار در سطح کشور حائز اهمیت است . چرا که از همان ابتدا مشخص بود که اعمال نفوذ به گونه ای بوده است که از استان تا سطح ملی ، متنفذین برنامه ریزی کرده اند اما اکنون باید دید در مرحله اول که در استان ، با جدیت خوب استاندار دایره پروژه ها سراسر استان را در برگرفته است ، آیا در مرحله نهایی و تایید از طرف سازمان برنامه و بودجه هم توازن منطقه ای در تایید پروژه ها صورت خواهد گرفت؟! ضمن اینکه استاندار وعده داده است از مدیران کشوری هم خواهد خواست که به موضوع توازن در تایید پروژه های نهایی اهمیت دهند.
حال باید دید این پرونده اقتصادی استان که روی میز استاندار مفتوح است ، نهایتا به کجا ختم می شود؟!
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بویر احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
درود برکلانتری استاندار موفق و بدون حاشیه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار