رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: ظریف خطاب به آمریکا: شکست خوردید، به رؤیاپردازی خاتمه دهید / ۲۵ نفر از کارمندان بانک مرکزی تحت تعقیب قرار گرفتند / فوت ۵۲۵ نفر بر اثر مصرف الکل تقلبی در کشور / اظهارات جنجالی اردشیر زاهدی در گفتگو با "بی بی سی" و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۴۲۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷ 27 April 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
شهردار منطقه ۱ تبریز دستگیر شد
 
این دستگیری که ظاهرا در ادامه پرونده دستگیری صادق نجفی شهردار سابق تبریز، به اتهام مسائل مالی و اقتصادی است، زوایای جدیدی را از تخلفات شهردار سابق تبریز تعدادی از شورای شهر گذشته و شورای چهارم باز خواهد کرد. / تسنیم

ظریف خطاب به آمریکا: شکست خوردید، به رؤیاپردازی خاتمه دهید

ظریف در توئیتر نوشت: دو سال پیش، پامپئو و رئیسش اعلام کردند مشارکت آمریکا در برجام را متوقف می‌کنند، با این امید که فشار حداکثری آن‌ها ایران را به زانو درخواهد آورد. بعد از شکست تحقیرآمیز این سیاست، او (پامپئو) می‌خواهد دوباره به مشارکت در برجام بازگردد. به رؤیاپردازی خاتمه دهید، ملت ایران همیشه خود برای سرنوشتش تصمیم می‌گیرد.

۲۵ نفر از کارمندان بانک مرکزی تحت تعقیب قرار گرفتند

دادستان تهران گفت: درخصوص تخلفات ارزی علاوه بر دریافت کنندگان متخلف ارزی حدود ۲۵ نفر از کارکنان بانک مرکزی تا سطح مدیرکل و تعدادی از افراد متخلف در بانک‌های عامل تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. کارگروهی متشکل از دیوان محاسبات و بانک مرکزی و گمرک و وزارت صمت و ضابطین زیرنظر بازپرس ویژه پرونده جهت رسیدگی کارشناسانه به ابعاد مختلف گزارش دیوان محاسبات تشکیل شده است. / فارس

پیش بینی آخوندی از بیکاری ۳ میلیون

عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی گفت: برآورد می‌شود بحران کرونا به بیکاری ۳ میلیون شاغل موجود و تعطیلی هزاران کارگاه و بنگاه کوچک و متوسط بیانجامد که ممکن است برای مدت‌ها نتوانند فعال شوند. بسته یکصد هزارمیلیاردی دولت و جدول توزیع آن هیچ تناسبی با میزان عمق فاجعه ندارد. مشخصا پیشنهاد من انتشار معادل ریالی دستِ‌کم ۲۰ میلیارد دلار اوراق مشارکت به پشتوانه‌ی دارایی‌ها صندوق توسعه ملی است. نکته مورد تاکید من این است که اگر این صندوق امروز به داد مردم ایران نرسد پس کی می‌خواهد به‌طور مؤثر عمل کند؟ چه توسعه‌ای مؤثرتر از حفظ کلیّت همبستگی اجتماعی و اقتصاد ملی ایران وجود دارد؟ چه طرح و پروژه‌ای وجود دارد که از نجات اقتصاد ایران از وضعیت وجود مهم‌تر باشد؟ /جماران

فوت ۵۲۵ نفر بر اثر مصرف الکل تقلبی در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت: متاسفانه از اول اسفند تا صبح امروز، ۵۰۱۱ نفر در کشور به دلیل مصرف الکل تقلبی دچار مسمومیت شدند و ۵۲۵ نفر از این مسمومین که به مراکز درمانی مراجعه کرده اند، جان خود را از دست داده اند. هم اکنون ۲۲۹ نفر از این مسمومیت در بخش‌های عادی و ۴۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه ICU بستری هستند، اما سه هزار و ۴۵۱ نفر ترخیص شده اند. تعداد ۹۵ نفر از مسمومین، نابینا و کم بینا شده و ۴۰۵ نفر نیز نیازمند خدمات دیالیز شده اند. /صدا و سیما

اگر قالیباف اشکال داشت باید همان موقع اعلام می‌شد

توکلی، نماینده ادوار مجلس گفت: بنده مخالف فساد و سوءاستفاده هستم و این‌ها را بنا به دلایل سیاسی نمی‌گویم، در واگذاری‌های شهرداری جرم و تخلف صورت گرفته است. وقتی یک نفر می‌خواهد نماینده مجلس شود، شورای نگهبان صلاحیت آن فرد را بررسی می‌کند بر همین اساس، من نتایج بررسی‌هایی که انجام دادم را در قالب یک نامه به شورای نگهبان ارسال کردم، اما شورا سبک و سنگین، نمی‌کند. روزی که فهمیدند قالیباف اشکال دارد باتوجه به اینکه پُست کمی هم نداشت و شهرداری نهاد کوچکی نیست، باید همان موقع اعلام می‌کردند نه حالا که یک ماه دیگر می‌خواهند در مورد ریاست او رأی بگیرند. این گونه اقدامات سیاسی کاری و تخریبی است که نتیجه‌ای هم ندارد. /برنا

ارزان‌ترین بنزین دنیا گران‌ترین شد

بنزین در ونزوئلا در پی بحران کمبود سوخت از ارزان‌ترین بنزین جهان چرخش ۱۸۰ درجه‌ای داد و بالاترین نرخ را در جهان پیدا کرد. جهش قیمت بنزین در ونزوئلا در حالی روی داده که قیمت بنزین در نقاط دیگر جهان به دلیل کاهش تقاضا در بحبوحه شیوع ویروس کرونا به شدت کاهش پیدا کرده است. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در آمریکا قیمت میانگین هر لیتر بنزین در هفته منتهی به ۲۰ آوریل، ۴۸ سنت بود. /ایسنا

چه جریانی موافق بازشدن مساجد است؟

شرق نوشت: درحالی‌که رئیس حوزه‌های علمیه اخیرا منکر فشار حوزه علمیه برای بازشدن اماکن مذهبی شده و گفته بود در این زمینه تابع سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم، اما به نظر می‌رسد جریان‌هایی به دنبال بازشدن این اماکن هستند. کیهان در ستون خوانندگان خودش چنین درخواستی را مطرح کرده بود و دیروز هم نوشت: با رسیدن ماه مبارک رمضان بازگشایی مساجد و حرم‌ها و بقاع متبرکه کشور البته با رعایت کامل اصول بهداشتی و اجرای دستورالعمل‌های موجود به یک خواسته مهم و مورد انتظار مردم کشورمان تبدیل شده است. علم الهدی، امام‌جمعه مشهد هم خواستار بازگشایی مساجد و اماکن متبرکه شده است.

جنگ ۱۱ نفره برای تصاحب کرسی لاریجانی

اعتماد نوشت: هنوز ۱۱ کرسی مجلس یازدهم صاحبی ندارد و تا ۲۱ شهریورماه که موعد برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس یازدهم باشد، این ۱۱ کرسی کماکان بی‌سرنشین خواهندماند. محمدباقر قالیباف، سیدمصطفی میرسلیم، علیرضا زاکانی، مرتضی آقاتهرانی، علی نیکزاد، سیدشمس‌الدین حسینی، فریدون عباسی، عبدالرضا مصری، حمیدرضا حاجی‌بابایی، الیاس نادران و مسعود پزشکیان، آن ۱۱ گزینه‌ای هستند که این روز‌ها در محافل سیاسی-رسانه‌ای از آن‌ها به عنوان گزینه‌های احتمالی ریاست مجلس آینده صحبت شده است

طعنه عضو فراکسیون امید به جنجال آفرینی اروپایی‌ها

یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پرتاب ⁧ماهواره نور⁩ نقض قطعنامه ۲۲۳۱ ⁧ شورای امنیت⁩ نیست.علی قربانی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «پرتاب ⁧ ماهواره نور⁩ نقض قطعنامه ۲۲۳۱ ⁧ شورای امنیت⁩ نیست، ⁧ اروپایی⁩‌ها بی‌خود جنجال آفرینی نکنند، به جای هیاهو به تعهدات ⁧ برجامی⁩ خود برگردند. بنده این افتخار بزرگ را به همه ملت رشید ⁧ ایران⁩ بویژه بچه‌های غیرتمند ⁧ سپاه⁩ تبریک می‌گویم.»

پاسخ تند یک نماینده به میرسلیم؛ دیگران نمی‌فهمند و تنها عاقل شمائید

محبی‌نیا خطاب به میرسلیم نوشت: «‏آقای محترم کی حرمت ‎اکثریت را حفظ کرده‌اید که الان توقع رعایت حقوق متقابل را دارید.»جهانبخش محبی نیا نماینده مردم میاندواب و شاهین دژ در واکنش به انتقاد توئیتری میرسلیم از اصلاح‌طلبان با مخاطب قرار دادن او در صفحه توئیترش نوشت: ‏آقای محترم کی حرمت ‎اکثریت را حفظ کرده‌اید که الان توقع رعایت حقوق متقابل را دارید. هنوز هم نگاهتان الیگارشی یا حداقل نگاه آریستوکراسیک است. واقعا دلیل تحقیر انتخابات را نمی‌دانید یا اینکه طبق معمول دیگران نمی‌فهمند و تنها عاقل، شمایید! الله اعلم»میرسلیم پیش از این نوشته بود: «راه صحیح زندگی سیاسی برای اقلیت، پس از شکست فاحش در انتخابات مجلس یازدهم، در تحلیل‌های غلط انداز و تخریب شخصیت‌های اکثریت و ادعای اختلاف و رقابت بین آن‌ها و تحقیر انتخاباتی که خود به دلیل ناکارآمدی سرمنشأ نتایج آن بوده‌اند، نیست.توصیه می‌کنم با استفاده از فرصت ماه رمضان، وقت خود را صرف تفکر درباره ریشه ضعف‌های جبهه سیاسی خود کنند.»
 
نامه سرگشاده مطهری به رئیسی درباره محمود صادقی

علی مطهری نماینده‌ی مردن تهران در مجلس در نامه‌ای سرگشاده به ابراهیم رئیسی رییس قوه قضاییه نسبت به حکم محکومیت محمود صادقی دیگر نماینده‌ی تهران در مجلس واکنش نشان داد و با توضیحاتی نوشت: مستدعی است نسبت به اعمال تخفیف مؤثر در احکام صادره در دادگاه تجدیدنظر دستور اقدام مقتضی صادر فرمایید.متن کامل نامه‌ی مطهری که نسخه‌ای از آن در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته است در پی می‌آید:

جناب حجت‌الاسلام آقای رئیسی دامت برکاته
رئیس محترم قوه قضائیه
با اهداء سلام، در خصوص حکم بدوی محکومیت آقای دکتر محمود صادقی نماینده محترم مجلس، به عرض می‌رساند بخش اعظم محکومیت ایشان طبق رأی دادگاه، تحت عنوان توهین به رئیس سابق قوه قضائیه (۷ ماه حبس تعزیری) و تحت عنوان تمرد در برابر عوامل امنیت دادستانی تهران در مقام اجرای حکم جلب (۱۴ ماه حبس تعزیری) است. قاعدتاً در صدور احکام قضایی باید به ریشه و عوامل جانبی ارتکاب جرم نیز توجه شود. این اتهامات از آنجا نشأت گرفت که آقای صادقی سؤالی را در خصوص وجاهت شرعی و قانونی حساب‌های قوه قضائیه و نیز نحوه هزینه‌کرد آن‌ها مطرح و سخنانی بعضاً نیشدار ایراد کرد. این امر موجب عکس‌العمل رئیس وقت قوه قضائیه شد و پاسخ تندی داد و شکایت معاون وقت دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز به مجلس رسید.
در شب ۲۸ صفر، یعنی شب یک روز تعطیل، مأموران دادستانی برای بازداشت آقای صادقی به درب منزل ایشان رفتند و البته ایشان از همراهی آنان امتناع کرد با این استدلال که ابتدا باید هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مستقر در مجلس نظر بدهد، اگر کار من خارج از حیطه وظایف نمایندگی بود و جرم تشخیص داده شده، آنگاه قوه قضائیه می‌تواند اقدام کند.
در واقع صدور و اجرای حکم جلب ایشان یک اشتباه بوده که این امر ظاهراً توسط دادگاه نیز پذیرفته شده است؛ بنابراین ۱۴ ماه حبس تعزیری تحت عنوان «تمرد در برابر عوامل امنیت دادستانی تهران» به نظر عادلانه به نظر نمی‌رسد. اتفاقاً در همان زمانی که مأموران پشت درب منزل آقای صادقی بودند ایشان با من به عنوان نایب رئیس مجلس تماس گرفت و مشورت خواست. من گفتم کارشان غیرقانونی است، چون هنوز هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نظر نداده است.
بعد از این قضیه، رفتار آقای صادقی که خود را مظلوم و مجلس را مورد هتک حرمت می‌دانست به تندی گرایید و در سخنرانی خود در دانشگاه شیراز در پاسخ به سخنان تند رئیس سابق قوه قضائیه تعبیر «مزخرفات» را به کار برد و همین، توهین تلقی و اکنون موجب ۷ ماه حبس تعزیری شده است.
علی‌هذا با توجه به سیر و ریشه قضیه و نیز اظهارنظر جناب آقای صادق لاریجانی که گفته‌اند من شخصاً شکایتی ندارم، مستدعی است نسبت به اعمال تخفیف مؤثر در احکام صادره در دادگاه تجدیدنظر دستور اقدام مقتضی صادر فرمایید. قبلاً از حسن توجه آن مقام محترم سپاسگزارم.
 
اظهارات جنجالی اردشیر زاهدی در گفتگو با "بی بی سی"
 
اردشیر زاهدی داماد سابق محمدرضا پهلوی در اظهاراتی جنجالی در گفتگو با بی بی سی فارسی ضمن دفاع از عملکرد جمهوری اسلامی با اشاره به ولخرجی‌های حکومت پهلوی برای خرید هواپیما و ... تاکید کرد اکنون ایران خودش هواپیما و زیردریایی می‌سازد و جوانان برای کشورشان تصمیم می‌گیرند.اردشیر زاهدی، وزیر امورخارجه دوران پهلوی در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی صحبت‌هایی انجام داد، هرچند که مجری این شبکه چند بار سعی کرد حرف‌های خودش را در دهان وی بگذارد، اما در این کار موفق نبود و در نهایت به استفاده از تیتر زیر اکتفا کرد.

بخش‌هایی از صحبت‌های داماد شاه پهلوی که زمانی سفیر ایران در انگلستان و آمریکا بود را می‌خوانید:
* در پاسخ به این سوال که: مخالفت شما با تحریم، نتیجه‌ای جز تقویت جمهوری اسلامی ندارد و نوعی حمایت از جمهوری اسلامی تلقی می‌شود آیا شما از جمهوری اسلامی حمایت می‌کنید گفت: راجع به دولت و جمهوری اسلامی هیچ وقت صحبت نکردم و نمی‌کنم، در این موضوع عقیده‌ام بوده و هست درحالی که ما در اینجا [خارج]خوش می‌گذرانیم و خوب می‌خوریم، دلم با ایرانی‌هایی است که در ایران شرایط اقتصادی مساعد و حتی دارو ندارند. آن‌ها را برادران و خواهران خودم می‌خوانم.
* دیپلمات‌های ایران الحق و الانصاف ۵ سال زحمت کشیدند و توافقنامه‌ای را امضا کردند، اما رئیس جمهور آمریکا [ترامپ]آمد گفت، چون رئیس‌جمهور قبلی [اوباما]که امضا کرده سیاه پوست من آن را قبول ندارم؛ این چیز‌ها در دنیای امروز قابل قبول نیست.
* ایرانی‌هایی که در خارج می‌گویند بروید آنجا بمب بیاندازید، به نظرم آن‌ها دیگر ایرانی نیستند و شرافتشان را فروختند و از خارج پول بگیرند.
* من به قدرت ارتش ایران که برای مملکت خودش قسم خورده افتخار می‌کنم، به همین دلیل با یک ژنرالش بد بودند آن برخلاف قوانین بین‌المللی چه کردند؟ بعد به سایرین می‌گویند شما تروریست هستید تروریست کسانی هستند که برخلاف قوانین ترور می‌کنند و بعد می‌گویند افتخار می‌کنیم که ترور کردیم.
* درپاسخ به این سوال که آیا حمایت شما از آقای سلیمانی به این معنا نیست که شما به سمت حمایت جمهوری اسلامی کشیده شده اید؟ بگذارید هرکسی هرچیزی دلش می‌خواهد بگوید این سربازان و افسران و به بالا [فرماندهان]به قرآن و مملکتشان قسم خوردند و برای مملکتشان مقابل اسرائیل جنگیدند و از مملکتشان دفاع کردند.
* من به او [ قاسم سلیمانی]افتخار می‌کردم، افتخار می‌کنم و افتخار خواهم کرد، کسی که جان خودش را در راه مملکتش فدا کرد نه کسانی که خودشان را به پول فروخته‌اند.
* ۶۰ میلیون از جمعیت امروز ایرانی سواد دارند و ۴۰ میلیون آن‌ها مدرسه و دانشگاه رفته و یا دکتر و مهندس هستند ۲۰ میلیون از این جمعیت خانم‌ها هستند و این سرمایه‌ای است که بسیاری از کشور‌ها آن را ندارند. من به منابع انسانی ایران افتخار می‌کنم.
* آینده ایران در اختیار کسانی است که اراده دارند و می‌توانند خودشان دولت را بیاورند و ببرند و ما در خارج چنین حقی را نداریم.
* غلط می‌کنند کسانی که تغییر حکومت در ایران را عامل پیشرفت می‌دانند.
* آمریکا و شرکایش مانند اسرائیل و سعودی در برابر ایران به زانو درآمدند. آن‌ها خلاف قانون سازمان ملل که خودشان در آن حضور دارند و در آنجا رای دادند عمل می‌کنند.
* اگر می‌خواهید علیه مردم ایران زور بگوید، من طرفدار هرکسی [ جمهوری اسلامی]می‌خواهید بگویید هستم.
* دولت ایران امروز مال مردم ایران است. آن جوانان هستند که برای خودشان تصمیم می‌گیرند. ما کسانی که از ایران رفتیم پول هم برای خودمان برداشتیم و آوردیم حق نداریم بگوییم لنگش کن! این خلاف شرف است.
* ایران بیدی نیست که با این باد‌ها بلرزد.
* ما چندین میلیارد پول برای خرید طیاره (هواپیما) و ... دادیم، اما امروز ایران خودش هواپیما و زیردریایی می‌سازد، من به آن‌ها افتخار می‌کنم.
* وزیر خارجه آمریکا غلط می‌کند که از خلیج ع. ر. ب.‌ی به جای خلیج فارس استفاده می‌کند، کجا خوانده؟ او بچه بوده.
* من صریح بگویم آینده ایران برای جوانان ایران است. من به این جوان‌ها سر تعظیم فرود می‌آورم، من به آن‌ها حسادت نمی‌کنم چرا که بیشتر از من می‌فهمند و مناسبات زندگی امروزی را هم رعایت می‌کنند حتی در مساجد ما هم امروزه کامپیوتر است.
* من نمی‌خواهم کسی از خارج برای ما تصمیم بگیرد.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار