مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از آغاز برنامه تهیه پرونده ثبت ملی غذاها و نان‌های محلی کرمانشاه که با گیاهان خوراکی بهاری پخت می‌شوند، خبر داد.
کد خبر: ۸۴۰۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵ 20 April 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،اکرم طهماسبی با اشاره به اقلیم کوهستانی کرمانشاه، اظهار کرد: این شرایط آب و هوایی و چشمه سارهای جوشان در استان باعث شده تا هرساله در فصل بهار رویش گیاهان خوراکی و دارویی زیادی را در دشت‌ها و کوه‌های شهرستانهای مختلف داشته باشیم.

وی تصریح کرد: کنگر، زو، پیچک، سورانه، شنگ، پاغازه، گیلاخه، ریواس و قارچ از جمله این گیاهان هستند که از دیرباز بخشی از تغذیه و خوراک مردم ساکن در روستاها و شهرهای استان را به ویژه در فصل بهار تشکیل می‌دهند.

رئیس گروه موزه ها و اموال منقول میراث فرهنگی استان بابیان اینکه مردم کرمانشاه با استفاده از این گیاهان خوراکی غذاها، آش‌ها و نان‌های محلی خوشمزه‌ای تهیه می‌کنند، عنوان کرد: باتوجه به اینکه قدمت پخت برخی از این آش‌ها و نان‌ها بسیار طولانی بوده و به نوعی میراث معنوی برجای مانده از پیشینیان ما هستند، برای همین از سال گذشته برنامه ثبت ملی آنها را در دستور کار قرار دادیم.

وی تصریح کرد: برای تحقق این هدف در گام اول نحوه پخت آش "گیلاخه" که از گیاه گیلاخه در منطقه کرندغرب درست می‌شود را در برنامه قرار دادیم و پس از تکمیل پرونده آن را به وزارت میراث فرهنگی ارسال کردیم تا در شورای ثبت آثار ملی وزارتخانه مورد داوری قرار گرفته و به ثبت ملی برسد.

طهماسبی اضافه کرد: درحال حاضر هم باتوجه به شروع فصل بهار و رویش گیاهان خوراکی در نظر داریم تا با فیلمبرداری از محل رویش، تهیه و نحوه پخت خورشت کنگر و نان پیچک و کلانه، پرونده آنها را برای ثبت ملی آماده کرده و به وزارتخانه ارسال کنیم.

وی بابیان اینکه ثبت ملی سایر غذاها و خوراکی های محلی هم که با گیاهان بهاری پخت می‌شوند در دستورکار قرار گرفته، افزود: هرچند ممکن است غذاهایی که با گیاهان خوراکی در کرمانشاه پخت می‌شود در استان‌های همجوار هم آنها را داشته باشیم، اما نحوه پخت آنها در هر منطقه متفاوت است و از این نظر مشکلی برای ثبت ملی آنها نداریم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار