وی ادامه داد: البته در تهران به دلیل وجود جمعیت و شاهراه بودن اقتصادی در کشور این طرح از 30 فروردین اجرا می شود.

فرهادی افزود: از فردا همه مالکان و مدیران واحد های صنفی و صنعتی البته مسئولان این واحدها باید به سایت وزارت بهداشت مراجعه کنند و در این سامانه SALAMAT.GOV.IR ثبت نام کرده و اطلاعات خود را شامل کدملی،  مشخصات و آدرس واحد صنفی اعلام کنند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود:کسانی که اطلاعات لازم را در این سامانه بارگذاری نکنند در مسیر صدور مجوز قرار نمی‌گیرند.

فرهادی با اشاره به اینکه در اجرای این طرح نیوری انتظامی، اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و بازرسان مراکز بهداشت محیط مشارکت دارند، گفت: اگر کسی در این سامانه ثبت نام نکرده از فعالیش ممانعت به عمل می‌آید و واحد آن پلمب و تعطیل می‌شود.

ممنوعیت دریافت وجه نقدی در نانوایی ها

وی با اشاره به فعالیت نانوایان، ادامه داد:هرگونه دریافت وجد نقد در نانوایی ها ممنوع است و باید از پز و آپ های بانکی استفاده شود.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: هیچ فردی نباید وارد نانوایی شود و مردم نیز باید تشویق به رعایت فاصله لازم در نانوایی شوند.

شرایط فعالیت نانوایان

فرهادی با بیان اینکه شخصی که نان می‌فروشد باید از ماسک و دستکش استفاده کنند، گفت: وزارت صمت اعلام کرده است همه افرادی که در فضای الکترونیکی و مجازی می خواهند فعالیت کنند باید همان واحدهای صنفی معروف و دارای پروانه باشند و فعالیت و عرضه خانگی و زیر زمینی صنفی ممنوع است.

امکان وجود ویروس در پساب خروجی فاضلاب

وی افزود: امکان حضور ویروس کرونا در آب و پساب خروجی فاضلاب است و باید در پروتکل‌های این دیده شود که ما در 81 پروتکل خود این موضوع را لحاظ کرده‌ایم.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به شرایط انجام مراحل تغسیل و تدفین مبتلایان به کرونا، خاطرنشان کرد: این افراد باید تمامی موارد در نظر گرفته شده حفاظتی را رعایت کنند.

فرهادی  بیان داشت: کارفرمایی  کافرمایی که در سایت ثبت نام می‌کند متعهد می‌شود که یکی از آن این است که موظف است همه کارکنان واحد فرم اظهار نامه را پر کنند و اگر کارفرمایی قصور کند، حتما با آن برخورد می شود.

مخالف اجرای طرح ترافیک هستیم

وی یادآور شد: ما مخالف انجام طرح ترافیک در تهران هستیم؛ ضمن اینکه در تاکسی نیز در قسمت عقب آن باید دونفر سوار شوند و در اتوبوس‌ها نیز حداکثر 50 نفر و با فاصله یک متر باشند.

تعهد واحدهای صنفی به سلامت نیروهای خود

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش فارس درباره چگونگی و اطمینان از سلامت افراد شاغل در واحدهای صنفی، تصریح کرد: اگر واحد کوچک است مانند خواروبار فروشی فرد فروشنده باید فرم خود اظهاری درباره بیماری کرونا را تکمیل کند و به اتحادیه مربوطه اعلام کند و اعلام شود که تعهد می‌دهم قبل از شروع کار از سلامت خود مطمئن هستم.

فرهادی اضافه کرد: البته در طرح فاصله گذاری نیز حتی فرد مبتلا نیز باید فاصله یک تا دومتری را رعایت کنند و از ماسک و دستکش استفاه کند.

هنوز انتقال از طریق حیوانات تأیید نشده است

وی با بیان اینکه برای بازگشت شاغلین نیز راهنمایی در نظر گرفته شده ،افزود: درباره انتقال از طریق حیوانات اکنون در حد نظریه‌های علمی است و سازمان دامپزشکی نیز اعلام کرده است که انتقال از حیوان نداشته ایم.

عدم انتقال ویروس از طریق هوا

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: انتقال ویروس از طریق هوا وجود ندارد اما انتقال از طریق شیرآب ، روشویی، سرویس بهداشتی وجود دارد و باید ضدعفونی کردن انجام شود؛ ضمن اینکه گفته می‌شود که ویروس از راه ادرار و مدفوع افراد مبتلا به کرونا نیز انتقال پیدا می‌کند.

نظارت دامپزشکی بر فروشگاه‌های عرضه مواد خام غذایی 

فرهادی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی نظارت لازم را بر مراکز عرضه مواد پروتئنی خام را بر عهده دارند، گفت: در ماده 18 قانون واحد صنفی اعلام شده که فرد موظف به رعایت الزامات لازم است و اکنون نیز با توجه به شرایط بروز کرونا رعایت این نکات الزامی است؛ یعنی مسئول باید ماسک، مواد ضدعفونی کننده و دستکش را در اختیار افراد فعال در واحد صنفی قرار دهند.

وی با اشاره به ماه رمضان، افزود: ما تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم و در آن زمان نیز موارد لازم در نظر گرفته می‌شود.

فعال بودن سرویس‌های بهداشتی در پارکها مطابق با دستورالعمل/افزایش میزان کلر در آب

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه در پارک‌ها و مبلمان شهری نیز سرویس‌های بهداشتی باید با رعایت نکات لازم فعالیت کنند، تصریح کرد: در آب مصرفی نیز میزان کلر را از نیم درصد به 8 دهم درصد افزایش داده ایم تا اگر ویروسی باشد غیر فعال شود.

فرهادی با اشاره به ارسال دستورالعمل‌های مختلف برای فعالیت اتوبوس های بین شهری، قطارها و هواپیما ، گفت: برای دانشگاه ها نیز راهنمای فعالیت در نظر گرفته ایم ؛ ضمن اینکه قرار نیست تا تالارها و رستورانها فعالیت کنند و در گام دوم طرح عرضه مواد غذایی در آنها فقط بیرون برخواهد بود.

بلامانع بودن عرضه مواد غذایی به صورت بیرون بر در رستورانها

وی متذکر شد: تالارها درخواست کرده‌اند تا شکل کار خود را تغییر دهند و به شکل عرضه بیرون بر مواد غذایی فعالیت کنند که مشکلی در این خصوص نداریم اما باید با رعایت کامل موارد و نکات لازم باشد.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تأکید بر رعایت نکات لازم در ادارات و شرکت‌ها، خاطرنشان کرد: این مراکز باید محدوده فعالیت خود را ضدعفونی کنند و از الکل 70 درصد و در صورت نبود آن از آب ژاول استفاده کنند.

 جلوی زباله گردی گرفته شود

فرهادی با اشاره به فعالیت زباله گردان و امکان انتقال ویروس از این طریق، ابراز داشت: ما در همان ابتدا نامه‌ای به شهرداری و سازمان محیط زیست ارسال کردیم تا جلوی زباله گردی را بگیرند و مسئولیت این موضوع بر عهده متولینا آن است.

وی افزود: درخواست می‌کنیم که با هر تمهیدی که لازم است این موضوع را متوقف کنند؛ ضمن اینکه مردم در شهرها و روستاها نیز باید پساب و  زباله خود را در درون کیسه‌های در بسته قرار دهند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت  تأکید کرد: بازیافت و جداسازی به صورت دستی کاملا ممنوع است.