در دومین هفته فروردین ۹۹ ارز سوار بر شیب قیمت، شاهد واقعی‌سازی نرخ شد.
کد خبر: ۸۳۵۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷ 03 April 2020

روند صعودی بازار سرمایه پیشتاز در تحقق جهش تولید /قیمت ارز بعد از تعطیلات به چه رقمی می‌رسد؟ /علت گرانی سکه و طلا مشخص شد/بورس در سال جدید اولین رکورد ۲ هزار تریلیون تومانی خود را زد / سکه در دومین هفته فرودین ۱۵۰ هزار تومان گران شد

به گزارش تابناک سمنان: هفته دوم فروردین ۹۹ در حالی سپری شد که همچنان با کنترل شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند و مثل هفته قبل  بازار  ارز در تعطیلات به سر می‌برد.  

بازار سرمایه و طلا نیز گوی سبقت را از یکدیگر ربودند و  روند رو به  افزایش را در پیش‌گرفته‌اند به‌طوری‌که در این هفته قیمت سکه  حدود ۱۵۰ هزار تومان  افزایش یافت همچنین شاخص بورس  با افزایش چشمگیری   مواجه بود.

سکه در دومین هفته فروردین  به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید

در دومین هفته فروردین سکه باقیمت ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان شروع به‌کار کرد و این قیمت در دومین روز نیز پایدار بود، اما فزایش قیمت در روز یکشنبه ۱۰ فرودین ۹۹ آغاز شد و سکه ۵۰ هزار تومان گران شد این روند افزایش قیمت در آخرین روز هفته ادامه داشت و به رقم ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به‌کار خود پایان داد.

شما می توانید روند قیمت طلا و سکه را در  جدول زیر  مشاهده کنید

محصول شنبه 9 فرودین 99 یکشنبه10 فروردین 99 دوشنبه 11 فروردین99 پنجشنبه 14 فروردین 99
سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۰۰۰. ۶.۱۵۰ ۰۰۰. ۶.۱۵۰ ۰۰۰. ۶.۲۰۰ ۶.۳۰۰.۰۰۰
سکه طرح امامی ۶.۰۰۰.۰۰۰ ۶.۱۲۰.۰۰۰ ۶.۱۵۰.۰۰۰ ۶.۲۰۰.۰۰۰
نیم سکه بهار آزادی ۳.۱۰۰.۰۰۰ ۳.۱۳۰.۰۰۰ ۳.۱۵۰.۰۰۰ ۳.۱۷۰.۰۰۰
ربع سکه بهار آزادی ۱.۸۰۰.۰۰۰ ۱.۸۲۰.۰۰۰ ۱.۸۳۰.۰۰۰ ۱.۸۵۰.۰۰۰
سکه گرمی ۹۸۰.۰۰۰ ۹۸۰.۰۰۰ ۹۸۰.۰۰۰  ۹۸۰.۰۰۰
اونس جهانی یک هزار و ۶۲۹ دلار  یک هزار و ۶۲۹ دلار  یک هزار و ۶۱۶ دلار و ۸۵ سنت یک هزار و ۵۸۵ دلار و  ۳۶ سنت
طلای ۱۸ عیار ۶۱۷.۵۲۳ ۶۲۵.۶۰۳ ۶۲۵.۰۳۰  ۶۳۱.۳۷۴

برخلاف اینکه بازار  طلا و سکه  از ابتدای سال نو فعالیتی نداشته است  قیمت آن   به‌جز روزهای تعطیل رسمی  اعلام شد که البته  نرخ انس جهانی بر اساس فرمول خاصی است  که قیمت دلار هم در آن   هرروز  محاسبه  می‌شود.

معاملات پشت خطی در تعیین قیمت طلا اثر دارد 

محمدکشتی آرای، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در معاملات چه به صورت رسمی و بازارهای باز و چه به صورت بازارهای بسته، قیمت‌ها براساس یک اساس و فرمول خاص محاسبه می‌شوند، نه اینکه یک شخص تعیین کننده قیمت ها باشد. قیمت ها را شاخص ها تعیین می‌کنند.در هرلحظه قیمت برابری ارزها و قیمت انس جهانی هم اعلام می‌شود؛ بنابراین با تعطیل بودن و بسته بودن بازارها، این شاخص‌ها و فرمول‌ها همچنان وجود دارند.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: فرمول‌های واقعی، تعیین‌کننده قیمت‌ها هستند. بازارها بسته باشند یا باز، معاملات انجام می‌شود و حتی در حالت بسته بودن بازار، هستند کسانی که به صورت بسته یا در اصطلاح پشت خطی در حال انجام معاملات هستند.

وی تاکید کرد: به همین دلیل است که نوسانات قیمتی در قیمتهای سکه و طلا وجود دارد و این درحالی است که کل واحدهای صنفی طلا و جواهر در سطح کشور تعطیل هستند، اما در واحدهایی به ویژه در شهرستانهای کوچک که عمدتا نظارتی هم بر آنها نیست، معاملات در حال انجام است. 

شما می توانید قیمت در دومین هفته فروردین به صورت نمودار مشاهده کنید

روند صعودی بازار سرمایه پیشتاز در  تحقق جهش تولید /قیمت ارز بعد از تعطیلات به چه رقمی می رسد؟/علت گرانی سکه و طلا مشخص شد

قیمت های اعلام شده ارز در ایام سال نو غیر واقعی هستند

در بازار ارز نیز مانند هفته گذشته نرخ رسمی از سوی صرافی ملی اعلام نشد اما  به صورت غیر رسمی قیمت هایی در فضای مجازی اعلام شده که این ارقام رسمی و واقعی نیستند 

رئیس شورای عالی کانون صرافان گفت: به دلیل عدم فعالیت صرافی‌های رسمی، دلالان در شرایط نبود مشتری و تقاضا، بین خود معامله کرده و نرخ تعیین می‌کنند. نرخ‌هایی که در برخی کانال‌ها منتشر می‌شود، غیرواقعی و ساخته و پرداخته دلالان است.

تاثیر کنترل نرخ بازار ارز بر جهش تولید/ آیا ارز در سال جدید گران می شود؟

علی اصغر سمیعی رییس سابق کانون صرافان درباره اثر شیوع ویروس کرونا بر بازار ارز گفت: در ابتدا باید دید که ویروس کرونا بر سایر بازارهای مالی چگونه اثر می‌گذارد چراکه به منطور جلوگیری از شیوع این ویروس تجارتخانه‌ها ، کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی غیرفعال و دست از کار کشیده‌اند که در پی آن بسیاری از افراد جامعه فعالیت‌ها و سفرهای غیرضروری را لغو کرده‌اند حال در این زمان سؤالی که مطرح می‌شود این است که چه کسی به‌عنوان خریدار وارد بازار ارز می‌شود؟

او بیان کرد: هم اکنون افرادی که بخواهند حتی سرمایه خود را به بازار دیگری انتقال دهند به ۲ دلیل این امر با تأخیر انجام می‌شود اولین عامل آن را می‌توان تعطیلی اقتصاد و کسر درآمد معمول خود براثر شیوع ویروس کرونا دانست و تمایل نداشتن افراد جامعه به این امر را می‌توان دومین دلیل اثرگذار برشمرد.

سمیعی تصریح کرد: همان‌طور که از میزان تقاضا برای مصرف ارز کاسته شده است عرضه آن نیز به همان کاهش‌یافته است و به‌عبارت‌دیگر به مقداری که ارز برای فروش کم است به همان میزان عرضه ارز در بازار کاسته شده است چراکه فعالیت صادرکنندگان به‌طور جدی روند نزولی را در پیش‌گرفته است و از طرفی قیمت نفت در بازار جهانی به‌طور کم‌سابقه کاهش‌یافته است. همچنین به دلیل مشکلات اقتصادی در کشور نرخ تورم و بهره رقم مطلوبی را ندارد.

او بیان کرد: از دلایلی که سبب آشفتگی در بازار ارز می‌شود را می‌توان به غیرواقعی و چند نرخی بودن ارز اشاره کرد که علاوه بر رانت و فساد در بازار یکی از موانع عمده تولید در کشور محسوب می‌شود.

سمیعی اظهار کرد: اگر ارز، ارزان تر از نرخ واقعی در اختیار واردکننده قرار بگیرد که در مقابل کالا وارد کند و قیمت آن را متناسب با ارز دریافتی به بازار عرضه کند چنین فعالیتی با تولید ملی منافات دارد به‌طور مثال زمانی که با ارز ۴٬۲۰۰ تومانی گوشت و لبنیات وارد کشور می‌شود باعث کاهش تولید و ضرر به محصولات دامداران می‌شود این امر نیز در محصولات کشاورزی مانند علوفه ، میوه و غیره صدق می‌کند. ، اگر محصولات کشاورزی با ارز ارزان و غیرواقعی وارد شود موجب صدمه به صنعت کشاورزی می‌شود.

او افزود: غیرواقعی بودن قیمت ارز سبب می‌شود حتی کالاهایی که وارداتشان به کشور غیرقانونی است به‌صورت قاچاق وارد بازارهای کشور شود چراکه تولیدکنندگان داخلی هزینه تولیدشان بر اساس نرخ واقعی است و ناگزیرند قیمت کالای خود را بر اساس هزینه‌های تمام‌شده آن تعیین کنند و این امر سبب می‌شود انگیزه رقابت با کالاهای خارجی را از دست بدهند.

سمیعی درباره تحقق جهش تولید بیان کرد: بزرگ‌ترین اقدام برای ایجاد جهش تولید در کشور را می‌توان به تعین نرخ واقعی و واحد ارز اشاره کرد که لازمه آن تغییر سیاست‌های مالی و ارزی در کشور است از طرف دیگر تسهیل واردات مواد اولیه برای کارخانه‌ها هم می‌تواند در این امر سودمند باشد .

او در پایان افزود: با توجه به اینکه در فروردین ۹۸ قیمت دلار با نرخ  حدود  ۱۲هزار تومان و تورم  ۳۰٪  در کشور شروع به فعالیت کرد طبیعی است که امسال دلار در بازار ارز  با قیمت  حدود ۱۷ هزار تومان معاملات خود را آغاز کند.البته همیشه بانک مرکزی با توجه به اینکه عرضه کننده عمده ارز است، می تواند، با کم و زیاد کردن عرضه قیمت مورد دلخواه خود را به بازار تحمیل کند.

روند رو به رشد شاخص بورس ادامه دارد/ بازار سرمایه در صف اول حمایت از جهش تولید

حامد ستاک کارشناس بازار سرمایه گفت: گفت: بازار سرمایه در سال  جدید  ادامه روند رو به افزایش سال گذشته را دنبال خواهد کرد  نکته قابل‌توجه رشد بازار سرمایه  این است که آحاد جامعه با این بازار آشنا شدند و سبب شد بخشی از نقدینگی سرگردان به سمت بازار سرمایه سرازیر شود و این امر موجب افزایش  شاخص بورس شده است و تا زمانی که این عامل برقرار باشد این روند ادامه خواهد داشت چراکه با توجه به نوسان در بازارهای مالی موازی  افراد جامعه به دلیل جذاب بودن بازار سرمایه میل بیشتری به سرمایه‌گذاری در این بازار هستند.

ستاک افزود: به دلیل ایجاد  تحریم‌های ظالمانه  علیه ایران بازار سرمایه  در کشور رابطه مستقیمی با سایر بازارهای  دیگر کشورها ندارد و همین امر سبب می‌شود تحت تأثیر مستقیم بازارهای جهانی نباشد که البته در مورد کالا های اساسی تاثیر پذیر است  و به‌عبارت‌دیگر جزیره‌ای عمل می‌کند و رابطه یک به یک ندارد  البته  نباید فراموش  شود که صعود و نزول جزو ذات بازار سرمایه است و  قطعا در پیش بینی ها افت و خیز  شاخص وجود خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پیش بینی می شود با طولانی شدن شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی مراکز تولیدی و اقتصادی   شاهد افت بازار سرمایه خواهیم بود اما با  پایدار بودن ورود نقدینگی به بازار هرچند اندک سبب می‌شود از این  امر تا حدی جلوگیری شود چرا که میل به سرمایه گذاری در بورس باعث شد است که به میزان یک‌میلیون و  ۱۰۰ هزار تراکنش معاملاتی در آخرین روز کاری  دومین هفته فروردین ۹۹ انجام شود.

او  افزود :مهم‌ترین عاملی که سبب می‌شود بازار سرمایه افت کند جذاب شدن بازارهای موازی مانند ارز، طلا، سکه و مسکن است که این امر می‌تواند  در سرمایه‌گذاری  و کاهش نقدینگی در بازار بورس  اثر بگذارد.

ستاک درباره تأثیر بازار سرمایه در تحقق بخشیدن به شعار سال (جهش تولید) گفت : معتقدم بازار سرمایه در صف اول تحقق شعار امسال است چراکه شفاف‌ترین، ارزان‌ترین و عادلانه‌ترین تأمین مالی می‌تواند از طریق بازار سرمایه صورت بگیرد و جهش تولید در تأمین مالی جمعی اتفاق می‌افتد که مکان آن بازار سرمایه است و به‌طور شفاف این منابع مالی و معاملات آشکار هستند و افراد جامعه بر آن نظارت می‌کنند که این امر منوط به ایجاد شرایط و تمهیدات مناسب است.

شما می توانید نمودار شاخص بورس را در تصویر زیر مشاهده کنید

روند صعودی بازار سرمایه پیشتاز در تحقق جهش تولید /قیمت ارز بعد از تعطیلات به چه رقمی می‌رسد؟ /علت گرانی سکه و طلا مشخص شد/بورس در سال جدید اولین رکورد خود را زد / سکه در دومین هفته فرودین ۱۵۰ هزار تومان گران شد

بورس تهران به دو هزار تریلیون تومان رسید

شاخص کل با ۲۰۱۳ واحد افزایش روبرو شد و به رقم ۵۴۷۶۶۲ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن با ۱۲۳۰ واحد افزایش روبرو شد و به رقم ۱۹۵۲۰۴ واحد رسید.

شاخص بازار اول با ۲۸۳۸ واحد افزایش به رقم ۳۸۶۵۱۹ واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با ۲۰۱۳ واحد کاهش رقم ۱۱۶۵۳۷۶ واحد را تجربه کرد.

بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را توسعه معادن و فلزات، مخابرات ایران، بورس اوراق بهادار تهران، بانک تجارت، مبین انرژی خلیج فارس، بورس کالای ایران، فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش، پتروشیمی پردیس، فجر انرژی خلیج فارس، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی، پتروشیمی شیراز و سرمایه گذاری دارویی تامین به نام خود اختصاص دادند.

از سویی دیگر بیشترین حجم معاملات را بانک تجارت، بانک صادرات ایران، گلوکوزان، سرمایه گذاری خوارزمی، بانک صادرات ایران (وبصادر ۲)، توسعه معادن و فلزات، صندوق سرمایه گذاری پارند پایدار سپهر، پارس خودرو، حق تقدم بیمه دانا، بانک اقتصاد نوین، لیزینگ رایان سایپا و بانک ملت به نام خود ثبت کردند.

حال باید دید با اتمام روزهای تعطیل سال نو  بازارهای مالی  با چه روندی شروع به معامله می کنند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار