پشت پرده سناریوی «قم هراسی» چیست!؟
برخلاف ادعای خلاف و غیرواقعی وزارت بهداشت، هیچ دانشجوی چینی در قم مشغول به تحصیل نبوده و این ادعای کذب درحالی است که این دسته از دانشجویان در شهرهای تهران، گیلان، مازندران و ... در حال تحصیل می باشند.
کد خبر: ۸۳۴۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۷ 29 March 2020

به گزارش تابناک قم، از ابتدای شروع بحران کرونا در کشور، بحث «قم‌هراسی» در دستور کار بسیاری از دستگاه‌های تبلیغاتی معاند و دنباله‌های داخلی آنان بوده است؛ پروژه‌ای که بخشی از شالودۀ آن بر پایۀ اظهارات گاه و بی‌گاه مسئولان داخلی بنا شده است. سی‌ام بهمن سال گذشته بود که اولین فوتی ویروس کرونا در ایران، توسط پزشکان قمی به اثبات رسید؛ از آن تاریخ، گمانه‌زنی‌ها و شایعات بسیاری پیرامون نقش قم به عنوان مرکز شیوع کرونا در کشور ساخته شد.

اولین گمانه‌زنی در این رابطه، ناقل بودن کارگران چینی متروی قم بود؛ اظهارنظری که از سوی یک مقام وزارت بهداشت با عنوان «احتمال» مطرح شد. پس از آن نیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انتشار مطبِ سراسر دروغِ تحصیل هفتصد طلبۀ چینی در کشور، بر آتش این شایعات دمید. اگرچه خود دانشگاه علوم پزشکی مشهد این اعداد نجومی را رد و آن را اشتباهی از سوی خبرگزاری منعکس‌کننده عنوان کرد؛ با این حال، هنوز هم این جریان قم‌هراسی در خبرگزاری‌های خارجی و داخلی، که با انقلاب اسلامی سر ناسازگاری و عناد دارند، دنبال می‌شود.

در ادامۀ این شایعه‌سازی‌ها، این بار دکتر «علیرضا رئیسی»، معاون بهداشت وزیر بهداشت، در ارتباطی ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران مدعی شده است که منشأ بیماری کرونا در کشور، واضحاً و مشخصاً در ارتباط با تعدادی کارگر چینی و دانشجویانی است که در بهمن ماه به چین رفت و آمد کرده‌اند و در استان قم سکوت و یا حضور داشته‌اند.

این ادعا در حالی مطرح است که:

1- بر خلاف ادعای ناصحیحِ وزارت بهداشت، هیچ دانشجوی چینی در قم مشغول به تحصیل نیست؛ حال آنکه دانشجویان چینی در شهرهای تهران، گیلان، مازندران و غیره در حال تحصیل هستند.

2- شاید این‌طور تعبیر شود که منظور این مقام وزارت بهداشت از دانشجو، طلبه‌های چینی بوده‌اند. به گفتۀ مدیر کل حوزه‌های علمیه، در دو ماه اخیر دو نفر از چین در جامعه المصطفی پذیرش شده‌ است که البته این دو نفر روالِ معمولِ قرنطینه را طی کرده‌اند و قطعاً ورود کرونا ربطی به طلاب چینی جامعه المصطفی ندارد. همچنین، پیگیری‌های خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) حکایت از عدم ابتلای هیچ کدام از طلاب چینی به این ویروس دارد.

3- در خصوص فعالیت کارگران چینی در قم نیز باید گفت که تعداد محدودی کارگر چینی در حاشیه شهر قم حضور دارند. در این زمینه، پیگیری‌های خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) حاکی از آن است که ابتلای این کارگران به ویروس کرونا و یا ناقل بودن آنان هنوز مشخص نشده است.
از این گذشته، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بهمن ماه، صدها کارگر و مهندس و ماهی‌گیرِ چینی در شهرهای تهران، بوشهر و بندرعباس و رفسنجان و گچساران مشغول به کار بوده‌اند؛ اخبار مهمی که معلوم نیست به چه علتی به چشم مقامات وزارت بهداشت و غیره نیامده است؟!

4- پیش‌تر، پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، با ارائۀ مستنداتی نشان داده بود که پیش از اثبات اولین مورد بیماری کرونا در قم، گزارش‌هایی در خصوص مراجعه افراد مشکوک به کرونا در دیگر استان‌های کشور وجود داشته است. چرا وزارت بهداشت و این مقام محترم به این گونه گزارش‌ها هیچ‌گونه عنایت و گوشه‌چشمی ندارند؟! آیا این موضوع، کوتاهی وزارت بهداشت را در تشخیص ورود ویروس کرونا به کشور نشان نمی‌دهد؟!
آیا این وظیفه وزارت بهداشت نبود که خطر این ویروس را به سایر ارگان‌ها گوشزد کند و مانع بسیاری از مراودات غیرضرور و بی‌جا نظیر دعوت از هنرمندان چینی برای حضور در فلان نمایشگاه نقاشی در تهران شود؟!

5- فرض کنید یک مسافری از کشور چین و یا یکی از کشورهای آسیای شرقی، که اکثراً پیش از ایران درگیر با ویروس کرونا بوده‌اند، کرونا را مستقیم از فرودگاه امام خمینی(ره) به شهر قم آورده است.
آیا وظیفۀ وزارت بهداشت نبوده است که در فرودگاه، حداقل‌های غربالگری از مسافران خارجی را فراهم آورد؟ از این گذشته، گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد حتی پس از اوج گرفتن بیماری در کشور هم هیچ ساز و کاری برای کنترل مسافران خارجی وجود نداشت و برخی مسافران التماس می‌کرده‌اند که مورد آزمایش قرار بگیرند؟! آیا فقط تقصیر متوجه اسم شهر قم است؟!

مجموعه دولت و مجلس، تا لحظۀ آخر، به بهانۀ ارزآوری، حاضر به محدود کردن حضور گردشگران چینی در ایران نشدند؛ نمونه‌ای که در خوشبینانه‌ترین حالت می‌شود آن را به پای غفلت مسئولان دولتی نوشت.

روی هم رفته، «قم‌هراسی» دستاویزی برای حمله به دین و مراکز دینی شده است. در این مدت، رسانه‌های معاند داخلی و خارجی، بیش از آنکه به اخبار پیرامون کرونا بپردازند، تمام توان خود را برای شکاف بین دین و مردم قرار داده‌اند و به گونه‌ای وانمود می‌کنند که گویا «قم» و «نهادهای دینی مستقر در قم» عامل شیوع کرونا هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار