معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران مقدار صید سال گذشته ماهی کیلکا از دریای خزر در استان را ۱۸هزار و ۸۰۰ تن به ارزش ۷۸۰ میلیارد ریال اعلام کرد.
کد خبر: ۸۳۴۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱ 28 March 2020

به گزارش روز شنبه روابط عمومی شیلات مازندران ، قاسم کریم زاده گفت : اگر چه این مقدار صید از نظر وزنی نسبت به سال ۹۷ حدود یکهزار تن و کمتر از ۱۰ درصد بیشتر است ، ولی ارزش اقتصادی و درآمدی برای ماهیگران افزایش ۵۶ درصدی دارد.

وی افزود که ۹۵ درصد کیلکاهای صید شده از گونه معمولی ، چهار درصد " آنچوی " و یک درصد از گونه چشم درشت بوده است.

صید ماهی کلیکا در دریای خزر همه ساله از ماه اردیبهشت شروع می شود و تا پایان سال ادامه می یابد. ماه فروردین صید کلیکا تعطیل می شود اگر چه در سال های اخیر صیادان به صورت داوطلبانه تعطیلات را تا خرداد ماه هم تمدید کردند.

صیادان مازندران با ۴۴ فروند شناور برای صید کیلکا به دریا می روند. ۸۵ درصد ماهیان کیلکا صید شده تبدیل به پودر ماهی می شود و بقیه پس از فرآوری به مصارف انسانی می رسد.
مازندران ۲ بندر صیادی در بابلسر و امیرآباد و چندین کارخانه فراوری شیلاتی دارد که بیشتر ماهیان کیکای صید شده جهت فرآوری و تامین خوراک دام ، طیور و آبزیان تحویل این کارخانه ها می شود.

بارندگی های بهاری و ورود آب شیرین رودخانه ها به دریا سبب می شود تا تغذیه ریزپلانکتون ها به عنوان غذای اصلی ماهیان کیلکا بیشتر شود .
کیلکا ماهیان مهم ترین غذای بسیاری از جانوران دریایی از جمله ماهیان خاویاری ، ماهی آزاد و فک دریای خزر است و هرگونه تهدید برای این گونه آبزی ، تهدید برای زنجیره غذایی دریای خزر محسوب می شود.

مازندران ۳۳۸کیلومتر ساحل در دریای خزر را در اختیار دارد. علاوه بر کیلکا ، صد میاهیان استخوانی به صورت پره نیز در دریای خزر انجام می شود. فصل صید ماهیان استخوانی نیز از بیستم مهر تا اواخر فروردین سال بعد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار