رییس سازمان غذا و دارو مطرح کرد؛
شانه ساز گفت: ظرفیت تولید ماسک ۸ برابر افزایش پیدا کرده و از ۱۲۰ هزار به ۸۰۰ هزار رسیده است.
کد خبر: ۸۳۴۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹ 26 March 2020

به گزارش تابناک سمنان: محمدرضا شانه ساز، رییس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: ما در بحران کرونا با شرایط جدیدی مواجه شدیم و همه کشور‌های دنیا گرفتار این بحران شدند؛ حتی کشور‌های پیشرفته توانایی تغذیه سایر کشور‌ها را ندارند.

او افزود: یک هماهنگی بین بخشی بین وزارت بهداشت، وزارت صمت، تعزیرات و تولیدکنندگان ایجاد شد و مجوز تولید و واردات اقلام بهداشتی به سرعت به دلیل حجم بالای نیاز کشور بدون هیچ محدودیتی صادر می‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد:‌ ما بخش زیادی از نیاز کشور را با تولید داخل تامین می‌کنیم به طوریکه ظرفیت تولید ماسک ۸ برابر افزایش پیدا کرده و از ۱۲۰ هزار به ۸۰۰ هزار رسیده است. ماسک N۹۵ بالای ۸۵ هزار تولید داریم همچنین ظرفیت تولید بیش از ۵۰ هزار تولید لباس حفاظتی ایجاد شده و تولید محلول‌های ضدعفونی ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است.

او تاکید کرد: بسیاری از مجوز‌ها برای تولید اقلام ضروری مقابله با کرونا در ایام تعطیل در عرض کمتر از یک ساعت صادر می‌شود. در ۴۸ ساعت گذشته ۱۴.۵ میلیون ماسک توزیع کرده ایم و این نشان از ظرفیت و پتانسیل صنایع و تسهیل مجوزهاست.

ظرف ۲ هفته آینده از واردات اقلام بهداشتی بی نیاز می‌شویم

شانه ساز گفت: البته روز‌های نخست در تامین اقلام بهداشتی برای مردم و کادر درمان با مشکلاتی مواجه بودیم اما بحران‌های اولیه برطرف شده است و ظرف ۲ هفته آینده از واردات بی نیاز می‌شویم. محلول‌های ضدعفونی که نیاز مراکز درمانی است را کامل پوشش دادیم و ماسک با ظرفیت صنوف و گروه‌های جهادی ماسک در داروخانه برای عموم تامین خواهد شد. اگرچه ماسک برای افراد عادی را سازمان جهانی بهداشت توصیه نمی‌کند، اما با افزایش ظرفیت، این بخش از نیاز‌ها را نیز تامین می‌کنیم.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: دارو‌های مورد تایید کمیته علمی کرونا را می‌توانیم در داخل تولید کنیم؛ این‌ در شرایطی است که تولیدکنندگان ما با تحریم دست و پنجه نرم می‌کنند و شعار جهش تولید می‌تواند در افزایش ظرفیت‌ها موثر باشد.

شانه ساز درباره تحریم و تامین دارو بیماران گفت: به طور حتم تحریم بر تامین دارو و مواد اولیه تاثیر گذاشته است، اما بازرگانان ما در طول این سال‌ها با دور زدن تحریم‌ها راهکاری برای تامین ماده اولیه مورد نیاز پیدا کرده اند. تامین نیاز کشور را مدیون تجربه و دانش آن‌ها هستیم . به جز چند کشور، در نقل و انتقال پول مشکلات بیشتری نسبت به گذشته داریم.

به زودی ماسک در داروخانه‌ها توزیع خواهد شد

او درباره اینکه چرا توزیع ماسک در داروخانه‌ها در هفته‌های نخست ممنوع شد، گفت: سیاست ما در هفته اول این بود که، چون سازمان جهانی بهداشت توصیه نداشت که افراد سالم از ماسک استفاده کنند ما تصمیم گرفتیم که نیاز کادر درمانی و آزمایشگاه‌ها را تامین کنیم و با افزایش تولید به دلیل نیاز بالای مراکز بهداشتی و درمانی هنوز نتوانستیم که ماسک را به میزان مورد نیاز در داروخانه‌ها توزیع کنیم، اما ظرف هفته‌های آینده ماسک در داروخانه‌ها توزیع خواهد شد.

داروی درمان کرونا در آبادان تولید شده است؟

شانه ساز در واکنش به این خبر که گفته می‌شود در آبادان داروی درمان کرونا تولید شده است، گفت: ادعا‌های زیادی ظرف یک ماه گذشته مطرح شده است و کمیته‌ای در سازمان غذا و دارو شکل گرفته که تا موارد ادعا شده و مستندات آن را دریافت و بررسی کند. اگر مطالعه و مستندات حداقل‌های اثربخشی را داشت، موضوع را به کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در وزارت بهداشت منتقل می‌کنیم تا دارو و روش درمانی وارد فاز و مطالعات بالینی شود.

توزیع داروی بیماران خاص طبق روال قبلی ادامه دارد

رییس سازمان غذا و دارو درباره تامین داروی بیماران خاص در ایام تعطیلات اظهار کرد: روند توزیع و عرضه داروی بیماران خاص طبق روال قبلی ادامه دارد. ما همیشه در روزهای پایانی سال برنامه‌ریزی می‌کنیم که این عزیزان در تامین دارو با مشکل مواجه نشوند،‌ حتی در مقطعی که تجویز سرپایی داروی کرونا زیاد شد، فقط یک روز در داروخانه‌ها به دلیل کثرت مراجعه کننده مشکلی پیش آمد که ما بلافاصله به دستور وزیر بهداشت تعداد داروخانه‌های عرضه کننده دارو را افزایش دادیم و آن مشکلی که باعث معطل شدن بیماران شده بود، برطرف شد.

فعالیت تمام داروخانه‌ها در ایام تعطیل

او در پاسخ به سوالی درباره فعالیت داروخانه‌ها در ایام تعطیل به ویژه داروخانه‌های بیمارستانی گفت: اکنون ۲ هزار داروخانه شبانه روزی در کشور مشغول به فعالیت هستند. امسال به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کردیم داروخانه‌های روزانه به شرط حضور مسئول فنی داروخانه فعال باشند و محال است داروخانه بیمارستانی تعطیل شود البته احتمال جابجایی فیزیکی و تغییر محل در مواردی به دلیل شرایط خاص بیمارستان‌ها وجود دارد.

شانه ساز درباره اینکه آیا در پروتکل درمان کرونا آنتی بیوتیک وجود دارد، گفت:‌ یک قلم آنتی بیوتیک در پروتکل درمان کرونا که مورد تایید کمیته علمی مبارزه با کروناست، وجود دارد، اما بعید می‌دانیم که برای همه بیماران آنتی بیوتیک تجویز شود و این آنتی بیوتیک در داخل کشور تولید می‌شود و به وفور وجود دارد.

او درباره مصرف مکمل‌های دارویی اظهار کرد: مصرف مکمل می‌تواند موثر باشد و به میزان کافی در کشور وجود دارد. استفاده از لیموشیرین، لیموترش، میوه‌هایی که حاوی ویتامین c و مصرف مواد غذایی و گوشت توصیه می‌شود.
 
رییس سازمان غذا و دارو درباره ادعای داروی ترکیبی کرونا تصریح کرد: بخش اعظم دارو‌های مورد تایید کمیته علمی کرونا را می‌توانیم در داخل تولید کنیم. داروی مذکور جدید نبود و دارو‌های جدید در کمیته علمی در حال بررسی است. اگر کمیته علمی آن‌ها را تایید کند کارخانه‌ها می‌توانند دارو‌ها را تولید کنند.
 
او افزود: البته ۲ داروی جدید هم وجود دارد که ظرفیت تولید آن را ایجاد خواهیم کرد. اگر کمیته علمی این دارو‌ها تایید کنند حداکثر ۲ ماه وقت نیاز داریم. این‌ها نتیجه توانمندی صنعت داروسازی بعد از انقلاب اسلامی است که نگذاشت تامین داروی بیماران در شرایط تحریم دچار مشکل شود.

نحوه نظارت برتوزیع کیت‌های تشخیص کرونا داخلی چگونه است؟

شانه ساز درباره کیت‌های تشخیص کرونا در چند شرکت دانش بنیان است و نحوه نظارت بر توزیع و قیمت گذاری این کیت‌ها گفت: چند شرکت در تولید کیت‌های مورد نیاز اقدام کرده اند و این بیانگر توانمندی کشور  است که در زمان کوتاهی چند تولیدکننده توانستند در زمینه تولید کیت ورود کنند. 
 
او افزود: قیمت کیت‌های ایرانی بسیار از نمونه وارداتی ارزانتر بوده و رقابتی است. باتوجه به اینکه این کیت‌ها مصرف عام ندارد و محل مصرف در مراکز بهداشتی و درمانی است؛ هزینه‌ای به مصرف کننده تحمیل نمی‌کند.
 
رییس سازمان غذا و دارو درباره استفاده از پلاسما بهبودیافتگان برای درمان بیماران کرونایی اظهار کرد: ادعا‌های مختلفی در زمینه درمان کرونا وجود دارد اما به صرف ادعا مجوز نمی‌دهیم. ملاک استفاده از هر روشی، نیازمند تاییدیه کمیته علمی مبارزه با کرونا در وزارت بهداشت است و در صورت تایید؛ بیماران از این روش‌ها بهره‌مند خواهند شد.
 
او ادامه داد: ممکن است برخی پیشنهادات روند تایید و تحقیق طولانی داشته باشد، اما همه اینها نشان از پتانسیل بالا و توانمندی دانشمندان ایرانی است.  ما در درجه نخست، ایمنی بیمار و در درجه دوم اثربخشی را مدنظر قرار داده ایم.

"تامیفیلو" از پروتکل درمانی کرونا حذف شده است

شانه ساز درباره حذف تامیفیلو از پروتکل درمانی و اطلاع رسانی به بیمارانی که این دارو برای آن‌ها تجویز شده بود، گفت: نمونه داخلی این دارو با نام «اسلتامیویر» در سه شرکت داروسازی تولید می‌شوند و در درمان آنفلوانزا و بسیاری از بیماری‌های ویروسی مصرف می‌شود، اما این دارو از پروتکل کرونا حذف شده است.

او ادامه داد: ما برای اینکه واردات مواد اولیه با مشکل مواجه شده بود مجبور شدیم مجوز واردات فوریتی بدهیم و بسیاری از مجوز‌ها صادر و دارو وارد شده است. متاسفانه علی رغم اینکه این دارو از پروتکل درمان حذف شده است اما تجویز می‌شود به همین دلیل تصمیم گرفتیم شیب عرضه را کم کنیم تا بیماران دچار استرس نشوند. اما بیماران و پزشکان باید توجه داشته باشند که این دارو در درمان کرونا موثر نیست.
 
شانه ساز گفت: هیچ روزی نبوده است که داروخانه‌های بیمارستانی دارو بخواهند و ما دارو را در اختیار آن‌ها قرار ندهیم. در عرضه دارو‌های بیماران کرونایی هیچ مشکلی و کمبودی نداریم. با تدابیر اندیشیده شده، دارو به میزان کافی تامین شده است؛ اگرچه دارو از پروتکل درمان کرونا حذف شده است، اما به وفور در دسترس است.
 
رییس سازمان غذا و دارو گفت: کمک‌های خیرخواهانه را که مغرضانه نباشد، با آغوش باز می‌پذیریم و قدردان و پذیرای کمک‌های خیرخواهانه هستیم.
 
شانه ساز در پایان یادآوری کرد: اکنون که مشکل کمبود ماسک در مراکز درمانی نداریم؛ به دنبال آن هستیم که با ظرفیت صنایع و به میدان آوردن صنف‌ها و گروه‌های جهادی بتوانیم ماسک را در داروخانه‌ها توزیع کنیم. پس از بحران کرونا به یکی از صادر کننده‌های مهم ماسک و اقلام بهداشتی در دنیا تبدیل خواهیم شد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار