دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا مطرح کرد؛
جمشیدی گفت: بیش از ۴۱ میلیون نفر که نیمی از جمعیت هدف ما هستند با طرح بسیج ملی مقابله با کرونا غربالگری شدند.
کد خبر: ۸۳۳۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷ 24 March 2020
غربالگری بیش از ۱۴ میلیون ایرانی در بسیج ملی مقابله با کرونا
به گزارش تابناک سمنان: حمیدرضا جمشیدی دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا در نشست ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران اظهار کرد: کار غربالگری کرونا در طرح بسیج ملی به خوبی پیش می‌رود و بیش از ۴۱ میلیون نفر که نیمی از جمعیت هدف ما هستند غربالگری شدند و بیش از ۱۲۰۰ مرکز بهداشتی خدمات می‌دهند.

جمشیدی ادامه داد: تا به امروز حجم زیادی ماسک و تجهیزات پزشکی و ماسک‌های پزشکی تامین و توزیع شد. با حرکت جدید در جغرافیا و بهداشت محیط به کمک نیرو‌های بسیج اقدامات جدیدی صورت گرفته است.

او بیان کرد: درباره فاصله گذاری اجتماعی مقرر شد تا در کمیسیون وزارت کشور تصمیم گیری و در صورت تصویب، ابلاغ شود.

دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: کمیته‌های مختلف به ریاست وزرا تشکیل شده و خوشبختانه همه دستگاه‌ها عمل کرد خوب و قابل قبولی داشتند و همه پای کار هستند. حجم همکاری‌ها گسترده است اما این مشکل، کوچک نیست و هر چه تلاش کنیم باز هم جای کار وجود دارد.

جمشیدی بیان کرد: هر برنامه که بتواند فاصله را کم کند؛ می‌تواند موثر باشد. پیشنهادی طراحی شده است تا کشور را در چهار سطح مختلف با حداقل آلودگی تا شدیدترین آلودگی اعمال محدودیت کنیم.

او تصریح کرد: ما سه استراتژی مداخلات حداقلی، متوسط و حداکثری می‌توانیم انتخاب کنیم.  مداخلات ما بیش از متوسط است و با مداخلات حداکثری می‌توانیم زودتر از شر ویروس خلاص شویم.

فعالیت بیش از ۸۰ هزار نیرو در بسیج ملی مقابله با کرونا 

دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: بیش از ۸۰ هزار نیرو در بسیج ملی مقابله با کرونا در گندزدایی و ضدعفونی و غربالگری فعالیت می‌کنند. امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر با این بسیج ملی بتوانیم زنجیره انتقال را قطع و ویروس را شکست دهیم.

جمشیدی بیان کرد: ما بیش از ۷۰ درصد کاهش سفر‌های بین استانی را داریم، اما باید صد در صدی آماده مقابله با کرونا باشیم و نباید شاهد تحرک باشیم.

او تصریح کرد: نگران سیزده بدر و خروج مردم از منزل هستیم و مردمی که در خانه ماندن را تحمل کردند نباید خدای نکرده از منزل بیرون بروند، چون ما در جنگ تمام عیار با ویروس هستیم و اگر لحظه‌ای غفلت کنیم، ویروس به ما حمله ور خواهد شد و از کرونا ضربه خواهیم خورد. از مردم متشکر هستیم که همراهی کردند و بدون تهدید در خانه ماندند.

جمشیدی تاکید کرد: اگر کسی برای سلامت مردم بی توجهی کند باید از ابزار‌های قهری و جریمه برای برخورد با او استفاده کنیم.
 
دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا بیان کرد: تخت های آی سی یو آماده و مجهز داریم و هیچ کم و کسری نداریم.
 
جمشیدی در پاسخ به سوالی درباره اعمال جریمه برای افرادی که به توصیه‌ها عمل نمی‌کنند و به سفر می‌روند، اظهار کرد: اگر از این افراد غفلت کنیم همه اقدامات بی اثر می‌شود و به نقطه صفر و آغاز بحران بر می‌گردیم. یک بسته پیشنهادی برای برخورد با این افراد و فاصله گذاری جغرافیایی در ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا طرح شده است که امروز این طرح را بررسی و نهایی می‌کنیم تا پس از نهایی شدن ارائه و تصمیم گیری‌های لازم صورت گیرد.

دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا اظهار کرد: پیشنهاد مذکور را کارشناسان وزارت بهداشت به کمیته اجتماعی ستاد ملی کرونا داده اند، این کمیته متشکل از کارشناسان وزارت بهداشت، وزارت کشور و حوزه امنیتی کشور است و امیدواریم این پیشنهاد ظرف امروز و در ستاد ملی تایید و تصویب شود و آن را به دستگاه‌ها ابلاغ کنیم، اجازه بدهیم قبل از نهایی شدن جزئیات آن را اعلام نکنم اگر امشب این پیشنهاد نهایی شد جزئیات آن را به اصحاب رسانه اعلام خواهیم کرد.

جزییات طرح فاصله گذاری اجتماعی

جمشیدی درباره جزییات طرح فاصله گذاری اجتماعی ادامه داد: طرح فاصله گذاری اجتماعی یا فاصله گذاری جغرافیایی امروز در ستاد ملی کرونا مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. باید توجه داشت که به دلیل وجود شبکه‌های اجتماعی دیگر فاصله گذاری اجتماعی معنا ندارد و فاصله گذاری فیزیکی مطرح است و هر طرحی که بتواند از تجمعات جلوگیری کند، مانند کنترل ورودی و خروجی شهر‌ها تا مدیریت محل‌های خرید و فروش در این طرح می‌گنجد.

دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا اظهار کرد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته نقص و ضعف وجود دارد، اما ما هیچ مشکلی در کمبود تخت‌های ICU نداریم و حتی در یکی از بیمارستان‌ها سیاری که راه اندازی کردیم نیاز به استفاده از تخت‌ها نبود. تخت‌های ICU آماده و مجهز هستند و هیچ کم و کسری نداریم.

جمشیدی درباره زمان از بین رفتن ویروس کرونا گفت: زمانی ویروس کرونا از بین می‌رود که همه مردم و بخش‌های مختلف بتوانند به دستورالعمل‌ها عمل و بهداشت را رعایت کنند، اما باید بدانیم ما با موجود زنده و پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم و امیدواریم با اقدامات لازم بتوانیم دوران اپیدمی را کوتاه کنیم.

دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا با اشاره به بسیج ملی مقابله با کرونا گفت: این طرح غربالگری گسترده برای شناسایی افراد مشکوک و آلوده برای کاهش شیوع انجام می‌شود همچنین تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها نیز اثر مثبتی داشته است، اما روی این موضوع مانور نمی‌دهیم تا خبر‌های خوشی به مردم بدهیم. 

او تاکید کرد: فرض کنید ۷۰ درصد راه را رفته باشیم اگر غفلت کنیم، نمی‌توانیم دوباره به عقب برگردیم و اشتباهمان را جبران کنیم، بلکه همه چیز به نقطه صفر بر می‌گردد، باید توجه داشت که بحران کرونا از دو نفر مورد مثبت در یک نقطه کشور آغاز شد و اکنون شاهد همه گیری هستیم بنابراین باید تا آخرین لحظه هوشمندانه مبارزه کنیم.

نیازی به بیمارستان صحرایی نداریم

جمشیدی درباره کمک‌های پزشکان بدون مرز اظهار کرد: ما قدردان همه کمک‌های بین المللی هستیم، اما باید توجه داشت که ما در ایران زیرساخت بهداشتی و درمانی قوی داریم. بیش از ۱۴۰ هزار تخت بیمارستانی و بیش از ۲۰ بیمارستان سیار آماده داریم. تاکنون بسیاری از تخت‌های بیمارستانی ما خالی هستند و نیازی به بیمارستان صحرایی نداریم.

او ادامه داد: در صورتی که ۱۰ تا ۲۰ روز آینده نیاز به افزایش ظرفیت تخت‌های بیمارستانی داشته باشیم از کمک‌های خارجی استفاده خواهیم کرد، اما در شرایط کنونی به اندازه کافی تخت خالی داریم. در سه استان نیز بیمارستان صحرایی مستقر کرده ایم، اما این بیمارستان‌ها خالی هستند، چون بیمارستان‌های عادی هنوز ظرفیت خالی دارند.

دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی بانک‌ها چک‌ها را برگشت زده یا قسط‌ ها را دریافت می‌کنند، گفت: این قبیل تصمیمات در کمیته اقتصادی کمیته مقابله با کرونا گرفته می‌شود و اعضای کمیته اقتصادی باید جوابگو باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار