شرکت سونی لحظاتی پیش با اجرای یک کنفرانس آنلاین، مشخصات فنی کنسول نسل جدید خود PS5 را با کاربران به اشتراک گذاشت.
کد خبر: ۸۳۲۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۹ 19 March 2020

به گزارش تابناک سمنان: پس از ماه‌ها صبر کاربران و طرفدارن، شرکت سونی سرانجام تصمیم گرفت تا مشخصات فنی دستگاه پلی استیشن ۵ را با دنیا به اشتراک بگذارد. همچنین ظاهرا قرار شده تا این کنسول بازی محبوب در فصل تعطیلات سال جاری میلادی به بازار جهانی عرضه شود.

جزئيات فنی پلی استیشن ۵

پلی استیشن نسل پنجم قرار شده تا به همراه یک پردازنده هشت هسته‌ای AMD Zen 2 با قدرت ۳.۸ گیگاهرتز و یک کارت گرافیک برگرفته از AMD RDNA 2 همراه باشد. کارت گرافیک مذکور قرار است تا ۱۰.۲۸ Teraflop و ۳۶ واحد محاسبه در ۲.۲۳ گیگاهرتز را به کاربران ارائه دهد. این دستگاه همچنین یک رم شانزده گیگابایتی GDDR6 را به همراه حافظه SSD ۸۲۵ گیگابایتی در خود جای داده است.

مشخصات فنی کنسول پلی استیشن ۵ رسما معرفی شد

شرکت سونی پیش‌تر به طرفداران خود قول داده بود که برای آن‌ها یک حافظه SSD بسیار سریع در نظر گرفته است تا زمان بازگذاری بازی‌ها را به حداقل برساند. این بخش از کنسول شرکت سونی که به گفته آن‌ها یکی از بزرگ‌ترین و مورد توجه‌ترین قطعات ساخته شده برای دستگاه است از سرعت شگفت‌انگیزی برخوردار شده که در دمویی نشان داده شد می‌تواند بازی SpiderMan را در کمتر از یک ثانیه اجرا کند.

مشخصات فنی کنسول پلی استیشن ۵ رسما معرفی شد

گفتنی است این عنوان در کنسول PS4 به مدت ۱۸ ثانیه طول می‌کشید. سرپرست معماری فنی و سخت افزار شرکت سونی، مارک سرنی کمی عمیق‌تر به اطلاعات این حافظه SSD پرداخت و اهداف آن را در این بیانیه مطرح کرد. وی اظهار داشت که کنسول پلی استیشن نسل چهارم در ۲۰ ثانیه تنها قادر بود تا یک گیگابایت از داده‌ها را پردازش و بارگذاری کند، در حالی که حالا هدف نسل پنجم این کنسول‌ها آن است مه پنچ گیگابایت از داده را تنها در یک ثانیه بارگذاری کند. با این که سخنگوی این رویداد توجه زیادی به حافظه SSD دستگاه داشت اما این کنسول تنها به همین مشخصات محدود نمی‌شود. این دستگاه از درایو‌‌های سخت USB نیز پشتیبانی می‌کند اما این حافظه‌های کند‌تر تنها برای بارگیری و پردازش بازی‌های کنسول پلی استیشن ۴ مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

مشخصات فنی کنسول پلی استیشن ۵ رسما معرفی شد

دستگاه پلی استیشن ۵ همچنین همانطور که پیش‌تر معرفی شده بود از یک درایو Blu ray 4K بهره‌مند است که از خواندن دیسک‌ها پشتیبانی می‌کند. گفتنی است که این بازی‌های قدیمی همچنان برای ذخیره شدن به فضای SSD نیاز دارند. حافظه SSD پیش‌فزض همچنین از استاندارد NVMe SSD برخوردار است که برای بروزرسانی و ارتقا در آینده آمادگی دارد. اما برای ارتقای SSD دستگاه شرکت سونی کاربران باید حداقل نمونه‌ای را با سرعت ۵.۵ گیگابایت بر ثانیه در نظر داشته باشند تا از آن در کنسول پشتیبانی شود. برای آن که مقایسه‌ای سریع بین محصول شرکت سونی با دستگاه ایکس باکس شرکت مایکروسافت صورت بگیرد، لازم به ذکر است کنسول تازه معرفی شده ایکس باکس سری ایکس به نظر می‌آید تا در مواردی از پلی استیشن ۵ برتری داشته باشد.

مشخصات فنی کنسول پلی استیشن ۵ رسما معرفی شد

صرف نظر از آن که هر دو دستگاه از معماری مشابه‌ای در پردازنده و کارت گرافیک برخوردارند، کنسول شرکت مایکروسافت در اعداد کمی بهتر عمل می‌کند. ایکس باکس سری ایکس یک پردازنده هشت هسته‌ای با قدرت ۳.۸ گیگاهرتز را در اختیار خریدارانش قرار می‌دهد و کارت گرافیک آن ۱۲ Teraflop و ۵۲ واحد محاسبه در ۱.۸۲۵ گیگاهرتز را ارائه می‌کند. همچنین در ادامه این کنسول شانزده گیگابایت RAM GDDR6 را در کنار حافظه SSD یک ترابایتی قرار داده و آن را به خریداران پیشنهاد می‌دهد. با این حال در یک نگاه کلی، پردازشگر و کارت گرافیک کنسول جدید شرکت سونی از یک فرکانس متفاوتی پیروی می‌کنند. در این دستگاه فرکانس می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در پردازش دستگاه داشته باشد.

مشخصات فنی کنسول پلی استیشن ۵ رسما معرفی شد

به طور مثال زمانی که قسمتی از پردازنده فعالیتی ندارد، دستگاه از آن استفاده می‌کند تا در کنار کارت گرافیک فعالیت کند و به آن کمک کند، در این صورت پلی استیشن نسل پنجم می‌تواند به حداکثر سرعت ممکن خود برسد. این یعنی زمانی که بازی‌های سنگین‌تری به بازار می‌آیند کنسول مورد نظر با مشکل مواجه نخواهد شد و مارک سرنی اظهار کرد حتی اگر پردازنده‌ و کارت گرافیک تماما مورد استفاده قرار گیرند، سرعت دستگاه به میزان بسیار کمی کاهش پیدا می‌کند و انتظار می‌رود کمتر از آن باشد که کاربران متوجه آن شوند.

مشخصات فنی کنسول پلی استیشن ۵ رسما معرفی شد

شرکت سونی در مجموع اطلاعات فنی زیادی را تا به حال منتشر کرده و با کاربران خود در اشتراک گذاشته است. این شرکت همچنین وعده داده که سخت افزار کنسول جدید پلی استیشن ۵ از کیفیت 8K و 4K در بازی با سرعت ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. سونی در ادامه قصد دارد تا قابلیت پخش صدای سه بعدی را به دستگاه خود اضافه کند. در نهایت پلی استیشن ۵ از حالت اختیاری کنترل و کاهش مصرف برق و قابلیت اجرای بازی‌های نسل گذشته برخوردار خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار