یک موضوع و دو موضع گیری متفاوت از رسانه ملکه؛
همزمان با شیوع کرونا و انتشار اخبار جانب‌دارانه توسط بی بی سی، در این گزارش به بررسی سیاست‌های یک بام و دوهوای این رسانه ایران ستیز می‌پردازیم.
کد خبر: ۸۳۲۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸ 18 March 2020

FD DDD

به گزارش تابناک سمنان: در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، رسانه های فارسی زبان غربی-عربی با بزرگنمایی از خطرات این ویروس تلاش کردند تا ترس و دلهره را در میان ایرانی ها حاکم کنند.همزمان این ویروس در کشورهای دیگر به خصوص اروپا هم شیوع یافت و حتی در برخی کشورها وضع به مراتب بدتر از ایران شد اما این رسانه ها اشاره ای چندانی به آن نکردند؛ و تنها با سیاه نمایی و دروغ پردازی یک جنگ روانی تمام عیار را علیه ایران به راه انداختند.

این روزها اگر مروری بر اخبار و تولیدات رسانه ای BBC با موضوع کرونا داشته باشیم، متوجه استفاده از تکنیک های خاص آن خواهیم بود؛ تکنیک هایی که می توان از میان آن ها به ایجاد انحراف، بزرگنمایی مسائل منفی، تحریک احساسات بیشتر، تفکر کمتر و القای حس دایه مهربان تر از مادر بودن اشاره کرد.

بی بی سی فارسی با استفاده از چنین تکنیک هایی سعی دارد تا به نوعی هر آنچه که مدنظر دارد و در اهدافش می گنجد را به مخاطب القاء کند و برایش فرقی نمی کند که مخاطبش از چه قشری باشد. BBC به واسطه این تکنیک ها برای انتشار اخبار کرونا در ایران، به ظاهر خود را بی طرف نشان می دهد، اما  در لایه های پنهان خبر، اهداف خود را به صورت سازمان یافته دنبال می کند.

اما این روزها با سیاست های یک بام و دوهوای این رسانه سلطنتی ملکه انگلیس ، سیاست های خصمانه این رسانه علیه کشور ایران بیش از پیش به چشم می آيد. در این راستا و به بهانه شیوع بیماری کرونا و انتشار اخبار جانبدارانه درباره این موضوع توسط بی بی سی، در این گزارش به برخی دروغ پراکنی ها و یک بام و دوهوای سیاست های  این رسانه خواهیم پرداخت.

 یک موضوع و دو موضع گیری متفاوت در رسانه ملکه!

پس از چندین روز از شیوع کرونا و ناکارآمد دانستن قرنطینه شهرها توسط مسئولین مربوطه ، خط مطالبه برای قرنطینه کردن شهرهای  ایران توسط بی بی سی پررنگ شد و این رسانه با تولید اخبار و گفتگوهای زنده در این خصوص به مردم القا کرد که عدم قرنطینه سازی شهرها به سبک چین باعث شیوع و به بار آمدن فاجعه در ایران خواهد شد.

FD DDD

این اصرار و پافشاری برای قرنطینه ایران در حالی جدی شد که قرنطینه چین عملا نتیجه نداد و کرونا در نهایت جهانی شد و به بیش از 160 کشور راه یافت. در ایتالیا و اسپانیا نیز بعد از قرنطینه، آمار مبتلایان به کرونا فزونی یافت و نهایتا نیمه‌کاره رها شد و در باقی کشورها نیز تقریبا خبری از قرنطینه نبود.اما سوال مهمی که در این خصوص مطرح می شود این است که چرا رسانه های ضدانقلاب سنگ قرنطینه را به سینه می زنند؟

قرنطینه شهرهای ایران بهترین فرصت  برای مقابل هم قرار دادن حکومت و مردم است. چین برای اجرای قرنطینه، در شهر سنگر نظامی گرفته بود. مجازات اعدام اعلام کرد و باز هم نتیجه نگرفت. قرنطینه بهترین بهانه برای رودررو قرار دادن حکومت و مردم و تهیه فیلم و گزارش برای رسانه‌های ضدمردمی است. 

همچنین قرنطینه بهترین فرصت برای رویارویی مردم با مردم است. خبر قرنطینه می‌تواند بهانه‌ای برای نگرانی مردم و بهم ریختن امنیت روانی آنها و در نتیجه تأثیرگذاری بر سبک زندگی و مدل خرید کردن آنها داشته باشد. شبیه آنچه در برخی کشورهای غربی شاهد بودیم. در روزهای اخیر نیز انتشار شایعاتی درخصوص قرنطینه شهر تهران سبب شلوغب مراکز خرید در این شهر شد. و این  موضوع  فرصت مناسبی برای رسانه‌های ضدانقلاب است تا نشان دهند اوضاع در ایران از کنترل خارج شده است.

اما پس از گذشت چند روز از اعلام مواردی از ابتلای افراد به کرونا در انگلیس و عدم قرنطینه کردن شهرهای این کشور و غیرعلمی دانستن جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با ابزار قرنطینه ، کارمندان و خبرنگاران شبکه سلطنتی بی بی سی که تا دیروز به قرنطینه نکردن شهرهای انتقاد میکردند و از آن به عنوان ابزاری برای تحت فشار قرار دادن حکومت ایران استفاده می کردند، به یک باره تغییر موضع داده و شروع به تعریف و تمجید از این تصمیم گیری مسئولان انگلیس کردن و با انتشار گزارش ها و اخباری قرنظینه سازی شهرها را اقدامی غیرعلمی دانستند!

FD DDD

FD DDD

تناقض آشکار بی بی سی در مواجهه با یک خبر یکسان در ایران و انگلیس از چشم کاربران فضای مجازی دور نماند و با واکنش های انتقادی آن ها همراه شد. در ادامه می توانید نمونه هایی از این پست ها را مشاهده کنید:

FD DDD

FD DDD

FD DDD

FD DDD

FD DDD

FD DDD

کرونای مسئولین ایران فاجعه و کرونای مسئولین اروپایی عادی است!

 روز ششم اسفند ۹۸ بود که ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با انتشار فیلمی در فضای مجازی از ابتلای خود به ویروس کرونا جدید و قرنطینه شدن خبر داده بود.از زمان شیوع بیماری کرونا، برخی مسئولان ایرانی نیز به این ویروس مبتلا شدند و رسانه‌های معاند از این فرصت استفاده کرده و اقدام به تهیه خبرهایی از مبتلا شدن مسئولان کردند. تا حدی که بی بی سی درباره این خبر نوشت«کرونایی شدن حریرچی عمق فاجعه مدیریتی در جمهوری اسلامی است!» و ابتلای حریرچی به کرونا را نشان از عمق فاجعه مدیریت در جمهوری اسلامی دانست و عنوان کرد: «مبتلا شدن معاون وزیر بهداشت جمهوری اسلامی به ویروس کرونا طنز تلخی است که عمق فاجعه مدیریت کلان در جمهوری اسلامی را هویدا می‌کند. فردی که خود پزشک است و در جایگاهی قرار گرفته که باید کشوری را از ابتلا نجات دهد نمی‌تواند از خودش مراقبت کند»

FD DDD

اما درست بعد از چند هفته کرونا به انگلیس رسید، جایی که وطن اهالی بی‌بی‌سی فارسی است، حالا بی‌بی‌سی فارسی که در هفته‌های گذشته، بحران را فقط خاص ایران می‌دانست، با یک تناقض آشکار روبه‌رو شد.

نکته جالب ماجرا انجایی بود که تنها چند روز پس از این ادعای مضحک بی بی سی شماری از مسئولان کشورهای فرانسه، آمریکا، استرالیا و... به این ویروس جهانی مبتلا شدند تا باری دیگر ثابت شود بی بی سی علاوه بر این که ابایی از ارائه آمار دروغ و بدون سند درباره کرونا ندارد، می‌خواهد از بیماری معاون وزیر بهداشت نیز نهایت استفاده را ببرد و ابتلای یک مقام رده بالای سیاسی به ویروس کرونا را امری عجیب و صرفا محدود به ایران نشان دهد که با مشخص شدن ابتلای تعدادی از مقامات آمریکایی و اروپایی به ویروس کرونا باری دیگر تیر بی بی سی به سنگ خورد!

اصلی ترین ناقض ادعای بی بی سی ابتلای نادین دوریس، معاون وزیر بهداشت انگلیس به کرونا بود. «دوریس»، در مصاحبه با نشریه تایم اعلام کرده «جزو اولین نفراتی بوده که در انگلیس، نتیجه تست کرونایش مثبت شده است»؛ او در گفتگو با این نشریه همچنین عنوان کرد «ویروس کرونا را به مادر ۸۴ ساله‌اش منتقل کرده است.»

نکته ی جالب توجه درباره ابتلای دوریس به کرونا، شباهت جایگاه سیاسی او به حریرچی است. هر دو معاون وزیر بهداشت هستند اما به زعم بی بی سی ابتلای حریرچی به کرونا نشانه ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی است اما بیماری کرونای معاون وزیر بهداشت انگلیس نشانه ناکارآمدی نظام سلطنتی انگلیس نیست و این رسانه وابسته صرفا به انتشار خبری کوتاه در این باره اکتفا کرد!

FD DDD

با این تفاسیر مخاطب فعال امروزی باید از حداقل های سواد رسانه ای برخوردار باشد تا بتواند با آگاهی از تکنیک های رسانه ای، اخبار درست، دقیق و منسجم مربوط به موضوعات مختلف را تشخیص دهد. 

گزارش از معصومه شیری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار