رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی نسبت به شیوع ویروس کرونا و لغو رقابت‌های مختلف ورزشی توضیحاتی را بیان کرد.
کد خبر: ۸۲۸۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵ 05 March 2020

به گزارش تابناک سمنان: مهرزاد خلیلیان رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی اظهار داشت: پزشکان، پرستاران و پیرا پزشکان در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستند. همکاران ما در بخش آزمایشگاهی بسیار فعال هستند و خبرنگاران هم به خوبی این فعالیت‌ها را منعکس می‌کنند. کار خبرنگاران از جهت آموزش‌ و بالابردن آگاهی جامعه برای مبارزه با ویروس کرونا بسیار ارزشمند است.

فعالیت ورزشی شدید می‌تواند شخص را برای ابتلا به ویروس کرونا مستعد کند

او گفت: روز گذشته جلسه مهمی میان مسئولان قرارگاه مبارزه با کرونا و وزیر ورزش برگزار شد. اطلاعات مختلفی رد و بدل و بر سر اتخاذ سیاست‌های کلان، تبادل نظر انجام شد. تعطیلی تمامی فعالیت‌های ورزشی و بسته شدن ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی خروجی این جلسه بود. سوالی که در این مقطع برای خیلی‌ها پیش آمده، این است که فعالیت ورزشی مجاز است یا خیر. در واقع مشکلی برای فعالیت‌ ورزشی وجود ندارد، اما فعالیت‌ ورزشی شدید ممنوع است، زیرا شدت تمرین بالای ۸۰ درصد می‌تواند شخص را برای ابتلا به بیماری مستعد کند.

گزارشی درباره آلودگی ورزشکاران یا مسئولان ورزشی به ما اعلام نشده است

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در پاسخ به این سوال که آیا از میان ورزشکاران، کسی به ویروس کرونا آلوده شده گفت: یک کشتی گیر مشکوک به این ویروس بود که خوشبختانه پس از معاینه مشخص شد که مشکلی ندارد. مسلما رعایت استاندارد‌های اولیه و بهداشت فردی در منازل بسیار مهم است. تاکنون اخباری مبنی بر اینکه یکی از ورزشکاران و مسئولان فدراسیون‌های تحت پوشش فدراسیون پزشکی ورزشی به ویروس کرونا آلوده و بستری شده باشند، به ما اعلام نشده است.

هنگام ورزش همگانی باید فاصله ۲ متری رعایت شود

خلیلیان گفت: ورزش‌های متعادل و هوازی در خانه مشکلی ندارد. اگر قرار است در فضایی مانند پارک ورزش کنید، باید فاصله ۲ متری وجود داشته باشد، نکات بهداشتی رعایت و وسایل ورزشی ضد عفونی شود. از بیش ۱۸۰۰ نفر در سطح ملی در ۵ سالن، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، تست غربالگری گرفتیم. در این تست بحث تَب سنجی و علائم عمومی انجام شد که خوشبختانه هیچ مورد مشکوکی در حوزه ورزش نداشتیم. از طرف دیگر با کم کردن ساعت کاری و رعایت استاندارد‌های بهداشت توانستیم شرایط خوبی را در ورزش کشور ایجاد کنیم.

 

تمدید تعطیلی فعالیت‌های ورزشی در دستور کار است

او بیان کرد: هدف ما این است که به محض ثبات شرایط ورزشی کشور، فعالیت‌های ورزشی را از سر بگیریم، اما با تصمیمی که پیش از این اتخاذ شد و احتمالا دوباره تمدید می‌شود، ادامه تعطیلی فعالیت‌های ورزشی همچنان در دستور کار است. البته رسمی شدن این تصمیم باید با موافقت وزیر ورزش انجام شود.  

مردم برای حفظ سلامتی خود، باید در خانه بمانند

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی درباره تعطیل نشدن برخی اماکن ورزشی مانند مجموعه انقلاب و برگزاری تمرین تیم‌های مختلف با وجود نگرانی‌هایی بابت انتشار گسترده‌تر ویروس کرونا گفت: باشگاه انقلاب چند بخش مجزا دارد. سالن‌ها و استخر‌های این مجموعه تعطیل شده است. بخش‌های پیاده روی مجموعه همچنان باز است. برخی از همکاران ما در حوزه بهداشت و درمان معتقد هستند که مردم برای حفظ سلامتی خود، باید در خانه بمانند.

تاکنون بحثی برای تعطیلی کامل این مجموعه مطرح نشده است

خلیلیان تصریح کرد: از آنجایی که فعالیت‌های زیادی در مجموعه ورزشی انقلاب انجام می‌شود، تاکنون بحثی برای تعطیلی کامل این مجموعه مطرح نشده است. روز گذشته به مجموعه ورزشی انقلاب رفتم. عبور و مرور، فعالیت‌های ورزشی و حضور اجتماعات به شکل چشم‌گیری کاهش پیدا کرده است. تعطیلی کامل این مجموعه در حیطه اختیارات من نیست و مسئولان شرکت توسعه تجهیز باید در این مورد تصمیم گیری کنند.

برگزاری بازی‌های تدارکاتی، به دقت و وسواس زیادی نیاز دارد

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در واکنش به اینکه با وجود تعطیلی مسابقات ورزشی، هنوز دیدار‌های تدارکاتی تیم‌ها برگزار می‌شود گفت: برگزاری بازی دوستانه با تمرین تفاوت زیادی دارد. خوشبختانه در خیلی از استان‌ها آلودگی نداریم یا آلودگی حداقلی است. در حال حاضر منتظر تصمیم AFC هستیم تا ببینیم بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا و انتخابی جام ملت‌های آسیا و جام جهانی چه می‌شوند. برای برگزاری بازی‌های تدارکاتی، دقت و وسواس مسئولان و مدیران پزشکی و  خود باشگاه‌ها باید خیلی بیشتر باشد.  

باشگاه‌ها سرمایه گذاری زیادی کرده اند

او اظهار کرد: باشگاه‌ها هزینه زیادی کرده اند و با تعطیلی کامل فعالیت‌های خود لطمه می‌بینند. به همین دلیل برخی باشگاه‌ها با رعایت نکات بهداشتی و استاندارد‌های ایمنی اقدام به برگزاری تمرینات و بازی‌های تدارکاتی می‌کنند.

برای برگزار تمرینات و مسابقات باید محدودیت در نظر گرفته شود

او افزود: وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا هشدار‌های لازم برای فعالیت‌ها و برگزاری مسابقات ورزشی را داده اند. در شرایط کنونی مبارزه با کرونا اولویت کشور ما است. توصیه ما این است که اگر قرار است تمرین و مسابقات تدارکاتی برگزار شود، باید برخی محدودیت‌ها و مشکلات را در نظر بگیریم. به عنوان مثال بازیکنان که برای گلزنی در بازی‌ها خوشحالی می‌کنند و یکدیگر را در آغوش می‌کشند، اکنون باید هیجان و احساسات خود را کنترل کنند.  

امیدوارم بازرسان به تخلفات رسیدگی کنند

خلیلیان گفت: نظارت بر بهداشت بازیکنان و رعایت اصول اولیه‌ای که در سایت فدراسیون پزشکی ورزشی موجود دارد، منجر به سلامت جامعه می‌شود،. امیدوارم که بازرسان به این تخلفات رسیدگی و آن‌ها را گزارش کنند تا به یک نتیجه مناسب برسیم.  

با گرم شدن هوا مقابله با ویروس آسان‌ترمی‌‌شود

خلیلیان در خصوص اظهارات وزیر بهداشت و درمان مبنی بر اینکه احتمال شیوع ویروس کرونا تا اوایل تابستان سال آینده وجود دارد گفت: طبق اطلاعاتی که من دارم، برگزاری مسابقات المپیک توکیو هم در هاله‌ای از ابهام است و AFC هم مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را به تعویق انداخته است. هنگ کنگ اعلام کرده با این شرایط نمی‌تواند برای بازی با ایران به کشور ما سفر کند. البته با گرم‌تر شدن هوا مقابله با ویروس آسان‌تر می شود.  

در حال حاضر ۸۶ کشور به ویروس کرونا آلوده شدند

او بیان کرد: باید منتظر اوج  بیماری باشیم. کشور‌های اطراف ما هم به ویروس کرونا آلوده شده اند و در حال حاضر ۸۶ کشور با این ویروس درگیر هستند. اظهار نظر ما به تنهایی کافی نیست. روز گذشته به ما اعلام کردند که تا پانزدهم فرودین ماه باید صبر کنیم و منتظر اتفاقاتی که رقم می‌خورد باشیم.  

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما تقویت استان‌ها برابر ویروس کرونا است

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی اظهار داشت: با دستور وزیر ورزش، تقویت استان‌ها یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در این شرایط است. خوشبختانه هیئت‌های پزشکی ورزشی با کمک اداره ورزش و جوانان استان‌ها فعالیت‌های گسترده‌ای را در جهت ضد عفونی کردن ورزشگاه‌ها، امکان ورزشی و مراکز بهداشتی انجام داده اند. شهرداری‌ها و دیگر نهاد‌هایی که اماکن ورزشی در اختیار آنها است، وارد حوزه مبارزه با ویروس کرونا شده اند.  

افراد می‌توانند به سایت فدراسیون مراجعه و سوالات خود را مطرح کنند

خلیلیان درباره سامانه فدراسیون پزشکی و ورزشی برای آموزش پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا گفت: سامانه آموزشی ما علاوه بر بیان نکات آموزشی بگونه‌ای تنظیم شده که هر ۱۲ ساعت یک بار بتوانیم پاسخگوی سوالات جامعه ورزش باشیم. افراد می‌توانند به سایت فدراسیون مراجعه و سوالات خود را مطرح کنند تا کارشناسان ما به آن‌ها پاسخ دهند.  

 

مهم‌ترین ابزار ما برای مقابله با کرونا، روحیه است

او گفت: به اعتقاد من یکی از مهم‌ترین ابزار ما برای مبارزه با ویروس کرونا، روحیه است. پس از ویروس، روحیه خراب می‌تواند دومین دشمن ما باشد؛ بنابراین باید یکدیگر را امیدوار کنیم و در کنار هم باشیم. با ترس، دلهره و وحشت مشکلی حل نمی‌شود.   همکاران ما در وزارت بهداشت و درمان اعتقاد دارند که افراد ابتدا باید از نیاز خود به درمان اطمینان حاصل کنند و پس از آن برای درمان به مراکز درمانی  مراجعه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار