امروز چهارم اسفند ماه، سالروز دستگیری «عبدالمالک ریگی» توسط سربازان گمنام امام زمان (ع) است.
کد خبر: ۸۲۵۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸ 23 February 2020

به گزارش تابناک سمنان:  عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی، رئیس گروهک تروریستی جندالشیطان، یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور محسوب می‌شود که در چهارم اسفند ۱۳۸۸ انجام شد.

سربازان گمنام امام زمان (عج) اقدامات مهمی را در راستای حفظ، تأمین و توسعه امنیت ملی انجام دادند که در این پروسه، مبارزه با تروریست‌ها یکی از ارکان گسترش امنیت ملی بوده که توسط وزارت اطلاعات انجام شده است.

 

عبدالمالک ریگی کیست؟

عبدالمالک ریگی متولد سال ۱۳۶۱ در طایفه ریگی یکی از طوایف استان سیستان و بلوچستان است. او تحصیلات کلاسیک ندارد و تنها چند سال در یکی از حوزه‎‎های علمیه اهل سنت مشغول به تحصیل بوده که البته از آن‎جا نیز اخراج شد.

ریگی خودش را «خادم جندالله (بخوانید جندالشیطان)» می‎خواند. او دارای سابقه شرارت و یک مورد چاقوکشی به‎خاطر مسائل قبیله‎ای در داخل شهر زاهدان است و به همین خاطر مدتی هم زندانی شد، اما بعد از آزادی خود را زندانی سیاسی معرفی کرد.

بنا به‎گفته خودش از سن ۱۹ سالگی اسلحه به‎دست گرفته و به عملیات تروریستی پرداخته است. گفته می‎شود ریگی پیش از آغاز فعالیت‎‎های تروریستی برای جلب حمایت علمای اهل سنت منطقه که به مولوی‎ها مشهور هستند، نزد آن‎ها رفت، اما آن‎ها برای حرف‎هایش اهمیتی قائل نشدند. گزینه بعدی ریگی قاچاقچیان عمده مواد مخدر بود. آن‎ها به‎دلیل این‎که علاقه داشتند جبهه تازه‎ای در برابر نیرو‎های انتظامی و امنیتی استان به‎وجود آید از ریگی استقبال کردند و با در اختیار گذاشتن اسلحه و پول به حمایت از او برخواستند.

به این ترتیب، ریگی گروه خود را پایه‎گذاری کرد؛ گروهی که پس از نخستین حمله تروریستی نام «خادم جندالله (بخوانید جندالشیطان)» را بر خود گذاشت. این گروه هدف اصلی خود را «دفاع از حقوق ملی و مذهبی قوم بلوچ و اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد»، اما بسیاری از مردم غیرنظامی منطقه نیز قربانی عملیات تروریستی ریگی و گروهش شده‎اند.

«خادم جندالله (بخوانید جندالشیطان)» پس از مدتی نام «جنبش مقاومت ملی ایران!» را بر خود گذاشت. این تغییر نام نمایان‎گر تغییر حامیان و خط‎دهندگان اصلی به گروه ریگی بود. پس از این تغییر نام بود که صدا و عکس ریگی به بسامد برخی شبکه‎‎های تلویزیونی سلطنت‎طلب تبدیل شد. یکی از مجاری تبلیغاتی ریگی رادیو صدای بلوچ است که از استکهلم سوئد پخش می‎شود. گروهک تروریستی ریگی علاوه بر آن بار‌ها از شبکه العربیه که مالک اصلی آن حاکمان عربستان سعودی هستند به‎عنوان بلندگوی تبلیغاتی خود استفاده کرده است.

نمونه‌ای از جنایت‌های عبدالمالک ریگی

عبدالمالک ریگی، جنایت‌ها و عملیات‌های متعدد تروریستی را انجام داده است که در اینجا به چند مورد از آن‌ها اشاره شده است.

- ۱۲ دی ۸۴: در حمله به یک پاسگاه نیروی انتظامی در نزدیکی شهر سراوان ۹ نفر از نیرو‌های انتظامی گروگان گرفته شدند. مسئولیت این اقدام را گروهک جند‌الشیطان در تماس با شبکه ماهواره‌ای العربیه برعهده گرفت.

- ۲۵ دی ۸۴: گروهک جندالشیطان سه کایت‌سوار ترکیه‌ای را در سیستان و بلوچستان به گروگان گرفته و خواستار دریافت یک میلیون دلار غرامت در برابر آزادی آن‌ها شد.

- ۲۵ اسفند ۸۴: اعضای گروهک تروریستی جندالشیطان با بستن جاده زابل-زاهدان در منطقه تاسوکی به ۶ خودروی عبوری حمله کردند. در این عملیات تروریستی ۲۲ نفر شهید و تعداد دیگری به گروگان گرفته شدند. در میان شهدای این حادثه برخی از مسئولان از جمله مسئول حراست فرمانداری، مسئول حراست امور آب زاهدان و یکی از روحانیون عضو دفتر نمایندگی ولایت فقیه در استان سیستان و بلوچستان از جمله شهدای این حادثه بودند و همچنین فرماندار زاهدان و معاونش نیز در میان زخمیان این حادثه بودند.

- ۲۵ بهمن ۸۵: انفجار در خودروی بمب‌گذاری‌شده در مسیر اتوبوس حامل اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بلوار ثارالله زاهدان، ۱۳ نفر شهید و ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند. گروهک تروریستی جندالشیطان مسئولیت این عملیات تروریستی را برعهده گرفت.

- ۲۳خرداد۸۷: گروهک تروریستی جندالشیطان با حمله به یک پاسگاه در سراوان، ۱۶ مأمور انتظامی را گروگان گرفتند و به پاکستان بردند.

- ۲۵ خرداد ۸۷: پاکستان عبدالحمید ریگی برادر سرکرده گروهک تروریستی جندالشیطان و ۱۵ عضو دیگر این گروه را به ایران تحویل داد.

- ۲۱مرداد۸۷: تلویزیون العربیه گزارش داد که گروهک تروریستی جندالشیطان دو سرباز تحت اسارت خود را شهید و سه مامور سپاه پاسداران را به گروگان گرفته است.

- ۱۴ آذر ۸۷: معاون فرمانده نیروی انتظامی ایران تأیید کرد گروهک تروریستی جندالشیطان ۱۵ نفر از ۱۶ سربازی را که از پاسگاهی در سراوان به گروگان گرفته بود، شهید کرده است. پیشتر یکی از سرباز‌ها آزاد شده بود.

- ۷ خرداد ۸۸: گروهک تروریستی جندالشیطان به سرکردگی عبدالمالک ریگی، مسئولیت انفجار بمب در یکی از مساجد شیعیان زاهدان را برعهده گرفت. در این حادثه ۲۵ نفر شهید شدند و بیش از ۱۲۰ نفر زخمی شدند. این حادثه توسط عامل انتحاری انجام شد.

۲۶ مهر ۸۸: جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمع دیگری از فرماندهان ارشد سپاه و سران عشایر سنی بلوچ در بمب‌گذاری انتحاری در شهر سرباز به شهادت رسیدند. گروهک تروریستی ریگی مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

از سابقه شرارت و چاقوکشی تا جنایت‌های خونین عبدالملک ریگی / سرکرده جند الشیطان را بیشتر بشناسید!

ریگی چگونه بازداشت شد؟

مصطفی محمدنجار، وزیر کشور وقت خبر از دستگیری عبدالمالک ریگی در خارج از کشور و انتقال او به ایران را داد. همچنین حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات وقت اعلام کرد که ریگی توسط مأموران وزارت اطلاعات در خارج از کشور مدیریت شده و در داخل کشور دستگیر شد.

روزی که قرار بود عبدالمالک ریگی دستگیر شود، نماینده آمریکا قرار بود به قرقیزستان سفر کند و همزمان هواپیمایی که ریگی در آن حضور داشت هم به مقصد بیشکک در حرکت بود؛ لذا سربازان گمنام امام زمان (عج) با رهگیری این موضوع توانستند این تروریست را دستگیر کنند.

ریگی تنها ۳۰ ساعت قبل از دستگیری افغانستان را به قصد دوبی ترک کرده بود تا به قرقیزستان سفر کند که این موضوع می‌تواند به معنای جستجوی مقری جدید و بیانگر احساس ناامنی وی در افغانستان باشد.

بنابر اعترافات عبدالمالک ریگی در ابتدای دستگیری، آمریکا به او و گروهش قول همکاری و حمایت داده بود و سیا با آنان رابطه داشت.

ریگی با نام جعلی و گذرنامه افغانستانی در یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هواپیمایی قرقیزستان در مسیر «دوبی» به «بیشکک» در حال پرواز بوده که در اسفند ماه ۸۸ در آسمان ایران سه فروند جنگنده نیروی هوایی ارتش که از پایگاه هوایی بندرعباس برخاسته بودند، هواپیما را مجبور به فرود در فرودگاه «بندرعباس» کردند.

بلافاصله پس از فرود هواپیما، نیرو‌های امنیتی ایران مستقیماً به سمت صندلی ریگی و همراهش رفته و آن‌ها را دستگیر کردند و هواپیمای قرقیزی پس از سه ساعت توقف و دستگیر شدن عبدالمالک ریگی، فرودگاه را ترک کرد.

چرا غرب از اقدامات تروریستی عبدالمالک ریگی حمایت می‌کرد؟

عبدالمالک ریگی حمایت قاطعانه سرویس‌های اطلاعاتی «موساد»، «سیا»، و «ام آی سیکس» و «استخبارات» سعودی را به همراه داشت. در واقع غرب و دشمنان قصد داشتند در آن مقطع زمانی با حمایت از گروه‌هک‌های تروریستی، هم حاکمیت ملی جمهوری اسلامی را تضعیف کنند و هم نظام اسلامی را از پای درآورند؛ لذا این توطئه همانند توطئه‌های پیشین در این پازل قابل تفسیر و تحلیل است.

کشور‌های غربی و گروه‌های ایرانی وابسته به غرب علاوه بر حمایت مادی و لجستیکی، به شدت از عبدالمالک ریگی حمایت رسانه‌ای می‌کردند که در این رابطه می‌توان به بازتاب عملیات‌های تروریستی گروهگ تروریستی جندالشیطان اشاره کرد.

از سابقه شرارت و چاقوکشی تا جنایت‌های خونین عبدالملک ریگی / سرکرده جند الشیطان را بیشتر بشناسید!

ریگی از شبکه اینترنت و همچنین از رسانه‌های گروهی تلویزیونی و رادیویی عمدتاً وابسته به سلطنت‌طلبان آمریکایی، در انعکاس خبر عملیات و طرح دیدگاه‌هایش استفاده می‌کرد که به عنوان مثال شبکه تلویزیونی صدای آمریکا برای نخستین‌بار با عبدالمالک ریگی تحت عنوان «رهبر جنبش مقاومت مردمی ایران» به‌طور زنده با او مصاحبه انجام داد.

مقامات آمریکایی نه‌تن‌ها حاضر نبودند عبدالمالک ریگی و همدستانش را تروریست بنامند، بلکه برعکس، آن‌ها را افرادی مبارز می‌خواندند! «دیک چنی» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در مصاحبه‌ای که اواخر ماه فوریه ۲۰۰۷ (اسفند ۱۳۸۵) انجام داد، برای توصیف گروهک تروریستی جندالشیطان از تعبیر «جنگجویان پارتیزان» استفاده کرد. او اقرار کرد دولت آمریکا هنوز هم این گروهک تروریستی را در لیست سازمان‌های تروریستی خود قرار نداده است.

اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) درباره این شخص به اندازه‌ای بود که می‌دانستند حتی عبدالمالک ریگی و گروه وابسته‌اش، تجهیزات نظامی و ماهواره‌ای را در «کازابلانکا» مغرب از آمریکا و رژیم صهیونیستی به نام مأمور‌های پیمان آتلانتیک شمالی دریافت می‌کردند.

منبع: آنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار