برخی از بیماری‌ها میباشند که توانایی اعجاب انگیز‌ای به فرد مبتلا می‌دهند و با اینکه بیمار عملا بیمار و رنجور هست، اما در واقع یک نابغه هست.
کد خبر: ۸۲۵۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰ 22 February 2020

بیماری‌هایی که افراد را در برخی کار‌ها نابغه می‌کنند

به گزارش تابناک سمنان: احتمالا بدترین توهین به هر کسی این باشد که وی را روانی نامیده، یا گفت که دشوار روانی دارد و باید به روان شناس و روان درمانگر مراجعه نماید. مریضی‌های روانی تاثیرات و تهمت‌های ناخوشایند اجتماعی با خود به همراه دارند.

در آینده احتمالا دیگر شاهد دیدگاه منفی این چنینی به بیمارانی که از اختلالات روانی رنج میبرند نباشیم، زیرا مشخص شده که این مریضی‌های روانی گاه با اثرات جانبی بسیار مفیدی همراه میباشند.

در واقع شمار زیادی از این مریضی‌های روانی با خود قدرت‌های فرا انسانی را به بیمار می‌بخشند که ممکن هست در تغییر دیدگاه نسبت به بیماران روانی سهم بسزایی داشته باشد. در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم شما را با برخی از مریضی‌های روانی آشنا کنیم که همراه با خود قدرت‌های فرا انسانی حیرت انگیز‌ای را به ارمغان خواهند آورد.

۱- اضطراب هویت تجزیه‌ای می‌تواند احساس درد را در شما از بین ببرد

مریضی روانی “اضطراب هویت تجزیه ای” «Dissociative identity disorder» معمولا در فیلم‌ها و سریال‌ها به شیوه‌ای گیج کننده و ناخوشایند به عکس کشیده میشود. در فیلم‌ها افراد دارای این اضطراب روانی معمولا شخصیت‌های جداگانه داشته و هر کدام از این شخصیت‌ها با افکار متفاوت خود رویداد‌ها عجیب‌وغریب و غیر قابل یقین را در اجتماع رقم میزنند.

اما این مریضی در انجام دادن کار‌های خطرناک و غیرمعمول خلاصه نمیشود. در واقع مغز این افراد تجربیات و احساسات ناخوشایند. را با تغییر دادن ماهیت آن‌ها سرکوب می‌نماید. اما اخیراً روانشناسان دریافته اند که این روش در واقع راهی برای رویارویی با شرایط ناخوشایند و نامطلوب روانی هست. بدین ترتیب شخص برای اینکه از درد و رنج عاطفی خلاصی یابد خود را شخصیتی دیگر فرض میکند.

اما در هر صورت این نوع اضطراب یک اضطراب روانی به شمار می‌آید، زیرا فرد شخصیت‌های متقاوتی را به خود می‌گیرد که در واقع متعلق به او نیست. وقتی که یک شخص مبتلا به این اضطراب دچار تجزیه شخصیتی میشود، مغزش به طور کامل ان‌ها را گول زده تا یقین کنند که شخص دیگری میباشند، بدون اینکه از دوران استراحت

و خوشگذرانی ذهنی شان در کالبد یک شخصیت دیگر غیر از خود، کوچکترین خاطره‌ای به یاد داشته باشند. برای نمونه وقتی که شخصی به نام ماری برای اجتناب از احساسات دردناک دچار دوقطبی شدن شخصیت می‌شود، دیگر خاطرات دورانی که شخصیت سوزان سکان هدایت رفتار‌های وی را بدست گرفته هست را به یاد نخواهد آورد.

همین طور این اضطراب ممکن هست باعث شود که مغز فرد طوری رفتار کند که شخص احساس درد فیزیکی نیز نداشته باشد. در واقع در چنین شرایطی این اضطراب با تغییر هویت فرد باعث میشود که خاطرات ناگوارش را فراموش کند؛ چه آن خاطره اذیت روحی از یک اذیت جسمانی باشد و چه صدمه روحی از نجات از یک تصادف که نزدیک بوده باعث مرگ وی شود. کسانی که در یک پیشامد‌ی تصادف یا واقعه‌ی مرگبار بوده اند چنین تجربه‌ای را درک خواهند کرد.

۲- اضطراب شخصیت وسواسی جبری باعث میشود حافظه‌ی قدرتمندی داشته باشید

مطالعات انجام گرفته بر روی افراد شدیداً وسواسی نشان داده که بین به تذکر سریع کلمات و میزان وسواس و اضطراب ارتباط وجود دارد. در این مطالعه به همکاری کنندگان در پژوهش ۳۲۰ کلمه‌ی بامعنی و ۱۴۰ کلمه‌ی بی معنی داده شد. در ۲۸۰ کلمه تکرار شده تمامی دسته‌ها نتیجه‌ی مشابهی داشتند.

اما کسانی که دچار “اضطراب شخصیت وسواسی جبری” «Obsessive-Compulsive Disorder» بودند بسیار سریع‌تر و با دقت بیشتری کلمات را به یاد می‌آوردند. انباشته کردن «ذخیره کردن» معمولا پدیده‌ای هست که در افراد دارای اضطراب شخصیت وسواسی جبری دیده میشود، اما این موضوع تنها در مورد اشیاء نخواهد بود.

«انباشته کردن خاطرات» نیز روشی دیگری از انباشته کردن هست که معمولا در بین این بیماران دیده میشود. این روش به صورت اجباری و به عبارت دیگر غیرارادی رخ میدهد، زیرا افراد مبتلا به این اضطراب به صورت بیولوژیکی دقت بیشتری به جزییات ریز خاطرات و حافظه خود دارند که معمولا در بین افراد عادی دیده نمی‌شود.

عصب شناسان پس از اسکن مغز افراد مبتلا به اضطراب شخصیت وسواسی اجباری دیدند که بخش‌هایی از مغز این افراد که مربوط به تذکر تکراری خاطرات بود نسبت به افراد معمولی بزرگ‌تر هست که به شکل گیری خاطرات بیشتری از رویداد‌ها قبل منتهی میشود. مطالعاتی که در دانشگاه ایروین انجام شده نشان می‌دهد

که افراد دارای اضطراب شخصیت وسواسی اجباری دارای توانایی تذکر اطلاعات فراتر از مغز یک انسان عادی میباشند. به عبارت دیگر زمانی که مغز یک شخصیت وسواسی در حال پردازش وسواس هست می‌تواند هر چیزی که در مورد آن وسواس وجود دارد را به سرعت به یاد بیاورد.

۳- اضطراب کم توجهی- بیش فعالی می‌تواند شما را به یک نابغه‌ی خلق تبدیل کند

کسانی که به اضطراب کم توجهی- بیش فعالی «Attention deficit hyperactivity disorder» دچار میباشند معمولا قبل از خوردن صبحانه نیز ایده‌های خلاقانه‌ی زیادی خواهند داشت که از تمام ایده‌های خلاقانه‌ی یک فرد معمولی در تمام طول روز نیز اکثر خواهد بود. در واقع این اضطراب باعث میشود

که ریسک پذیری شخص افزایش یابد که به خلاقیت ذهنی فرد منجر خواهد شد. اغلب این افراد به اشتباه به آرام و قرار نداشتن منفی و کمبود دقت متهم می‌شوند، اما آن‌ها دلایل خوبی برای بی قراری و کم توجهی به مسایل اطراف دارند. مغز افراد دارای اضطراب کم توجهی- بیش فعالی هیچ تحمل در مقابل چیز‌های که علاقه‌ای به ان‌ها ندارد

نخواهد داشت و بدون خستگی و آرامش در جهت تمرکز کردن بر روی چیز‌هایی که علاقه داشته و معمولا دارای مقادیر بالایی ریسک میباشند تلاش خواهد کرد. به همین علت مغز متفکر همۀ وقت} ریسک پذیر بوده، نرمال بودن را به بحران کشیده و برای مشاهده چیز‌ها از زاویه‌ای اخیر باور‌های عمومی را نمی‌پذیرد. اگر چه ممکن هست در درس هندسه نمره بالایی دریافت نکند.

اما بی تردید نخستین محصل در کلاس خواهد بود که می‌پرسد:” علت منطقی برای یاد گرفتن این مبحث چیست؟ ”. مغز این افراد به جای اینکه مثل دیگر افراد به راحتی قبول کند که دو بعلاوه دو در نهایت چهار خواهد شد، به دنبال پیدا کردن راهکار‌ها و جواب‌های خلاقانه می‌گردد.

این افراد معمولا در شرایط بحرانی و خطرناک سریع‌تر تصمیم میگیرند به همین علت شانس بقای آن‌ها در چنین مواردی نسبت به یک شخص عادی بسیار اکثر هست. حتی این افراد در شمار زیادی از موارد قبل از اینکه از تصمیم خود شناخت کاملی داشته باشند به طور غیرارادی و ناخودآگاه عکس العمل‌های خلاقانه انجام میدهند.

نمیتوان عکس العمل‌های این افراد را پیش بینی کرد، زیرا ان‌ها همواره از روش‌های خلاقانه بهره گیری میکنند. در واقع مغز افراد دارای اضطراب کم توجهی- بیش فعالی مقدار بسیار زیادی به رویداد‌ها و محرک‌هایی که محیط اطراف به ان‌ها وارد می‌کند وابسته هست.

آن‌ها همۀ وقت} در حال رویاپردازی و آزمون احتمالات در ذهن خود میباشند به همین علت در حوزه‌ی موسیقی و نویسندگی و کار‌های دستی خلاقیت بسیار بالایی داشته و معمولا پیروز میباشند. تاریخ نیز نشان داده که افراد دارای چنین اختلالی معمولا افراد موفقی در کار بوده اند. از افراد معروف مبتلا به این اضطراب میتوان به لرد بایرون، کورت کوبین، جاستین تیمبرلیک، ویل اسمیت و مایکل فلپس اشاره کرد.

۴- شخصیت دوقطبی میتواند شما را دارای قدرت پایداری اعجاب انگیز، همدلی شدید و قدرت بویایی بی نظیری کند

بر اساس مطالعات انجام گرفته افراد دارای اضطراب شخصیت دو قطبی «Bipolar disorder» معمولا دارای قدرت همدردی، معنویت و انعطاف بالایی میباشند. همدردی چیزی هست که در اعماق مغز ما رخ داده و باعث میشود که درد‌های دیگران را حس کنیم و این حس در افراد دارای اضطراب شخصیت دو قطبی نسبت به دیگر افراد بسیار قوی‌تر هست.

تاثیر پدیده “حقیقی بینی افسرده کننده” که در بیماران دارای شخصیت دو قطبی باعث می‌شود که این افراد عکس حقیقی تری از دنیای اطرافشان داشته باشند و در دراز مدت این دیدگاه‌ها و تصورات تکراری می‌تواند ان را انعطاف پذیرتر و مقاوم‌تر سازد. اتفاقی رخ می‌دهد و شما تجربیات و تصورات خاصی را خواهید داشت

و در صورت تکرار این رخداد، افراد دارای اضطراب دو قطبی بودن شخصیت انعطاف و پایداری بیشتری در مقابل این موضوع خواهند داشت. بیش از ۹۰ درصد افراد معنویت خود را منبع آرامش خود در مواجهه با دنیای پر از آشوب میدانند، اما افراد دارای اضطراب دو قطبی شخصیت بیش از بقیه آرامش خود را در این حوزه جستجو میکنند

این افراد به علت حس‌های قوی معنوی خود در آرامش‌ها و درمان‌های معنوی قوی‌تر و بهتر از دیگر افراد عمل می‌کنند. از آن جاییکه افراد دارای اضطراب دو قطبی شخصیت عواطف و احساسات بسیار قوی دارند این موضوع در مورد حس‌های دیگر نیز صدق میکند و برای نمونه این افراد معمولا از حس بویایی بسیار قوی برخوردار میباشند.

یکی از علامت‌های اضطراب دو قطبی شخصیت حساسیت شدید هست و افراد دارای این اضطراب معمولا حساسیت شدیدی به بو دارند. در واقع این افراد بو‌هایی که با رویداد‌ها و تجربیات خاص در ارتباط میباشند را خیلی سریع تشخیص داده و با بهره گیری از این حساسیت می‌توانند خاطرات بسیاری را به یاد بیاورند.

قدرت‌های فراانسانی در افراد دارای شخصیت دو قطبی محدودیت‌های ظاهری یک “مغز تندرست” را نادیده میگیرند و این افراد میتوانند تجربیاتی داشته باشند که در یک انسان معمولی دیده نمیشود.

۵- اختلالات روان پریشی می‌تواند مهارت غیر قابل یقین در حل مسائل ریاضی به شما بدهد

بر اساس مطالعات انجام گرفته در دانشگاه ریکیاویک ایسلند، شمار زیادی از کسانی که از توانایی‌های شگفت انگیز‌ای در اساس‌ی حل مسائل ریاضی برخوردارند، دارای جنبه‌هایی از مریضی روان پریشی میباشند. به عبارت ساده‌تر در بین دانشجویانی که در این دانشگاه حضور داشته و برترین نمرات را در دروس ریاضی دریافت کرده بودند

علامت‌های مشترکی از مریضی روان پریشی دیده می‌شدو شمار زیادی از استادانی که در اساس‌ی حل مسائل ریاضی از دیگران برتر بودند پیشینه‌ی بستری شدن در بیمارستان‌های روانی را داشتند. جان نَش یکی از معروف‌ترین ریاضیدانان دوران ما، از اضطراب اسکیزوفرنی رنج میبرد.

درک تصویری نابهنجار نش به مغز او اجازه می‌داد که ریاضی را از دیدگاهی ببیند که هیچ معلم یا استاد ریاضی نمی‌توانست تصور آن را بکند. زندگی نش در فیلم “ذهن خوشگل” «A Beautiful Mind» در سال ۲۰۰۱ با هنرمندی راسل کرو به عکس کشیده شد. این فیلم نشان می‌داد که افراد دارای توانایی اعجاب انگیز در حل مسائل ریاضی، جنبه‌هایی از دیوانگی، جنون و اسکیزوفرنی را در خود دارند

در واقع نورون‌های مغز افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، درک تصویری بسیار متفاوتی پیدا میکنند و گرچه در برخی از موارد می‌توانند واقعیت را طوری تغییر دهند که به نتایج مثبت و خوشایندی منتهی شود و این همان چیزی هست که ریاضیدانان در استقرا و نتیجه گیری‌های ریاضی به آن نیاز دارند.

۶- اضطراب میتواند فرد را به شدت باهوش کند

ذهن‌های پریشان و مشوش همواره در حال سیر و سرگردانی میباشند. فرد پریشان برای یک بیدار شدن ساده و بیرون رفتن از اتاق نیز از قبل برنامه ریزی می‌کند و فکر می‌کند این موضوعات ساده ممکن هست خطرات بالقوه‌ای را بر سر راه او قرار دهند. به عبارت دیگر در هر لحظه تئوری‌های توطئه بسیاری در ذهن فرد پریشان وجود دارد.

اما این نوع تفکر، روشی جادویی برای مجبور کردن مغز به شکل دادن مسیر‌های ارتباطی اخیر هست. برای نمونه بر اساس مطالعاتی که بر روی یهودیان اشکنازی صورت گرفته، که میزان اضطراب در بین ان‌ها بسیار چندان هست، این گروه قومی معمولا ضریب‌های هوشی بالایی دارند.

مطالعات دیگر نیز وجود ارتباط بین ضریب هوشی و اضطراب را تایید کرده اند. روی هم رفته می‌توان ادعا کرد که اختلالات اضطرابی ارتباط مستقیم و غیر قابل یقین با مهارت‌های زبانی دارند. هم‌چنین مشخص شده کسانی که به اضطراب اجتماعی دچارند، همدردی بیشتری نسبت به سایرین دارند که به هوش عاطفی بالا و مهارت‌های زبانی آن‌ها دلالت دارد.

در مورد مهارت زبانی بالا در این افراد باید گفت وقتی که فرد پریشان میخواهد تمامی احساسات و افکار مضطربانه‌ی خود را به زبان بیاورد، مغز پریشان او باید تمامی ترس و نگرانی‌ها را به یاد بیاورد که به قدرت تذکر و حافظه اکثر و مهارت‌های تفکر انتقادی منجر خواهد شد.

۷- سندروم توره می‌تواند دقت غیر قابل یقین را به ورزشکاران ببخشد

سندورم توره «Tourettes» معمولا در فیلم‌ها و سریال‌ها به شیوه‌ی نادرستی و بعنوان یک رفتار زننده و ادا کردن حرف‌های رکیک بدون اینکه کنترلی روی ان‌ها وجود داشته باشد به عکس کشیده می‌شود. اما مطالعات نشان داده که در ذهن افراد مبتلا به سندروم توره نبردی شناختی و بی اتمام بین وسوسه‌ها

و تلاش برای بازرسی کردن وسوسه‌های ناخوشایند وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود که فرد وقتی به صورت فعال در حال جدا کردن وسوسه‌های خوشایند از ناخوشایند هست از قدرت شناختی بالایی برخوردار باشد و بر روی هر وسوسه خاص هزاران بار اکثر از یک شخص معمولی تمرکز کند.

برخی از افراد مبتلا به این سندروم مثل تیم هاوارد، دروازه بان معروف، میتوانند این وسوسه‌ها را به شیوه‌هایی فراانسانی بازرسی کنند. این همان چیزی هست که باعث می‌شد دقت دیوید بکهام در زمین و شوت کردن توپ به سمت دروازه به مقدار بسیار زیادی افزایش یابد. این اضطراب در بین شمار زیادی از ورزشکاران معروف دیده می‌شود که قدرت و دقت ان‌ها را به شدت افزایش داده هست.

۸- افسردگی شما را خلاق خواهد کرد

بر اساس مطالعات موسسه کارولینسکا، کسانی که در اساس‌های کاری که نیاز به خلاقیت بالایی دارد کار میکنند احتمال اینکه به افسردگی دچار شوند بسیار اکثر هست. نویسندگان معروف معمولا خود را در اتاق هایشان زندان میکنند و تنها آشوب همۀ جانبه‌ی درونیشان هست که آن‌ها را همراهی کرده و با آن‌ها هم گفتگو می‌شود، به همین علت این افراد معمولا به افسردگی دچار میشوند یا میباشند.

اگر چه نمیتوان افسردگی را ستود، اما نمی‌توان تاثیرات خلاقانه‌ی آن را نیز انکار کرد. برای نمونه ونسان ون گوگ آن قدر افسرده بود که گوشش را کند و برای معشوق سابقش فرستاد، اما می‌توانست تمام افسردگی‌های و افکار ناخوشایندش را در قالب هنر نقاشی بروز دهد.

همین موضوع نیز در مورد ادوارد مانش و تابلو معروف “جیغ” صدق می‌کند. ون گوگ و مانش تنها هنرمندانی نبودند که به افسردگی دچار بودند. چارلز دیکنز، ارنست همینگوی، ویرجینیا وولف، تنسی ویلیامز، سیلویا پلت، و احتمالا همه‌ی ی نویسندگان اطرافمان به گونه‌ای از اضطراب افسردگی رنج می‌بردند. احتمالاً بتوان ادعا کرد که بدون افسردگی هنری نیز وجود نداشت!

۹- اوتیسم می‌تواند شخص را به یک شخصیت دانا با ظاهری عقب افتاده تبدیل کند

وقتی که به اوتیسم فکر می‌کنید احتمالاً نخستین چیزی که به ذهنتان بیاید فیلم «مرد بارانی» «Rain Man» با حضور تام کروز و برادر اوتیسمی اش داستین هافمن باشد. در واقع هوشی که هافمن در فیلم در اساس‌ی خواندن کارت‌های بازی دارد در بین بیماران اوتیسمی چیز غیرطبیعی نیست. معمولا ۱۰ درصد از افراد دارای اضطراب اوتیسم در زمره‌ی افراد با هوش حیرت انگیز در اساس‌ای خاص قرار می‌گیرند.

در واقع مهارت ریاضی این افراد حتی دانشمندان را نیز متحیر کرده هست. بر اساس مطالعات گسترده‌ای که در دانشگاه کمبریج صورت گرفته، کسانی که در حوزه‌ی علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی فعال میباشند نسبت به افراد شاغل در دیگر حوزه‌ها علامت‌های ابتلا به اوتیسم بیشتری داشته اند یا به عبارت بهتر در طیف آزمایشی اوتیسم نمرات بالاتری را بدست آورده اند. اگر چه این افراد را نمیتوان اوتیسمی نامید، اما احتمال اینکه اضطراب افسردگی شیدایی را تجربه کرده یا بکنند اکثر از سایر افراد خواهد بود.

منبع: ایران ناز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار