با نزدیک شدن به زمان اعزام حجاج به حج تمتع ۹۹، اما هنوز حج و زیارت و هلال احمر به نتیجه برای اعزام پزشک نرسیده‌اند.
کد خبر: ۸۲۴۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵ 20 February 2020

دعوای هلال احمر و حج زیارت سلامت زائران حج تمتع را نشانه گرفت/ چه کسی پزشک به بیت الله الحرام اعزام می‌کند؟

به گزارش تابناک سمنان: تا آغاز حج تمتع و اعزام زائران بیت‌الله الحرام حدود ۳ ماه بیشتر نمانده و به رسم هر سال از اواخر بهمن‌ماه اوایل اسفند روند انتخاب پزشک برای اعزام به حج تمتع توسط مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر باید انجام می‌گرفتT موضوعی که هم اکنون انجام نگرفته است.

بر اساس دستورالعمل و آیین نامه‌های موجود ارائه خدمات پزشکی خارج از کشور به عهده جمعیت هلال احمر است و این جمعیت وظیفه ارائه خدمات پزشکی و امدادی را بر عهده دارد و بر اساس همین ضوابط چندین سال است که از سوی هلال احمر پزشک به حج اعزام می‌شود، اما اعزام پزشک برای حج تمتع سال ۹۹ با حاشیه روبرو شده و هنوز روند انتخاب و مصاحبه پزشکان برای اعزام به حج انجام نگرفته و همین موضوع نگرانی‌های متعددی را برای زائران بیت الله الحرام به وجود آورده است.

سازمان حج و زیارت اصلی و جمعیت هلال احمر از سوی دیگر هر کدام درباره نحوه اعزام پزشکان به حج تمتع صحبت کردند و درباره آن واکنش‌های متعددی را از خود نشان داده‌اند، اما با بالا گرفتن این وضعیت و چگونگی اعزام پزشکان به حج اختلاف‌نظر‌ها درباره آن مطرح شده‌اند.

یک بام و دو هوای هلال احمر و سازمان حج و زیارت بر سر اعزام پزشک به حج

روز گذشته محمود رضا پیروی دبیرکل جمعیت هلال احمر خبر از ارائه خدمات پزشکی به زائران حج تمتع توسط هلال احمر داد و گفت: هلال احمر و سازمان حج و زیارت هماهنگی کردند که خدمات پزشکی امسال حج تمتع توسط هلال احمر انجام گیرد.

اما بلافاصله بعد از انتشار این خبر و تأکید پیروی بر اعزام نیرو‌ها توسط جمعیت هلال احمر سید علی مرعشی مشاور و رئیس سازمان حج و زیارت گفت: برای حج تمتع سال آینده اعزامی از هلال احمر انجام نمی‌شود.

مرعشی معتقد است با وجود آن که بحث درمان و خدمات پزشکی خارج از کشور به عهده هلال احمر است، اما در مورد حجم تفاوت دارد و تمامی مسائل در حیطه اختیارات سازمان حج و زیارت است و اگر سال‌های گذشته خدمتی از سوی هلال احمر انجام می‌گرفته، نوعی خرید خدمت بوده است.

دعوای هلال احمر و حج زیارت سلامت زائران حج تمتع را نشانه گرفت/ چه کسی پزشک به بیت الله الحرام اعزام می‌کند؟

سازمان حج و زیارت می‌گوید اگر هلال احمر تمایل داشته باشد می‌تواند بخشی از اقدامات تیم پزشکی را انجام دهد، اما اینکه بخواهد تمام نیرو‌ها توسط هلال احمر اعزام شوند معنایی ندارد.

در حالی که آبان ماه فراخوان جذب پزشکان داوطلب خدمت به زائران خانه خدا در حج تمتع سال ۹۹ از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر اعلام شده بود و از برنامه‌ریزی برای انتخاب حدود ۵۷۰ پزشک خبر داده بود، اما مرعشی این موضوع را رد کرد و گفت هیچ اعزامی از هلال احمر انجام نمی‌گیرد.

سلامت حجاج حلقه مفقوده سازمان‌های متولی

شنیده‌ها حاکی از آن است که دعوای میان سازمان حج و زیارت جمعیت هلال احمر بر سر اعزام پزشک به حج بالا گرفته و هر یک از نهاد‌ها می‌خواهند خود این کار را انجام دهند، هلال احمر به رسم هر ساله خود و حج و زیارت هم به دلیل متولی بودنش در امر اعزام زائر به دنبال ارائه خدمات صددرصدی هستند.

از آنجا که اعزام زائر به حج از اواخر بهار شروع می‌شود، پزشکان باید خود را آماده کنند و از هر لحاظ آمادگی ارائه خدمت به زائران خانه خدا را داشته باشند، اما به نظر می‌رسد که قرار است دود دعوای زرگری میان این دو سازمان به چشم حجاج برود و سلامت آن‌ها را به خطر بیاندازد.

از سوی دیگر گویا سلامت حجاج برای مسئولان بی اهمیت شده و آن‌ها هنوز به نتیجه کافی برای انتخاب پزشک نرسیده‌اند؛ اما با توجه به نزدیکی به زمان اعزام حج باید دید که بالاخره وضعیت اعزام پزشک به حج تمتع چه می‌شود؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار