برخی از طرفداران کاندیداها با دیوارنویسی و نصب تراکت و پوستر بر روی اموال عمومی و حتی خصوصی موجب نقض حقوق عامه و خسارت به آنها شده اند.
کد خبر: ۸۲۳۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵ 17 February 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از مهر،این روزها سیمای شهر با آغاز تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و مسئولان شهری از نامزدهای انتخابات می‌خواهند که حقوق شهروندی را رعایت کنند و از چسباندن هرگونه آگهی تبلیغاتی در مکان‌هایی که ممنوع است، بپرهیزند.

برای برگزاری انتخاباتی سالم و به دور از تخلف لازم است نامزدها و حامیان آن‌ها در مدت‌زمان تعیین‌شده برای تبلیغات نسبت به رعایت موارد قانونی اهتمام لازم را داشته باشند.

در این زمینه در ماده ۶۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به صراحت نصب اطلاعیه، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی بر روی علائم راهنمایی، تابلوی بیمارستان‌ها، تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و سازمان‌های وابسته به دولت، خودروهای دولتی و اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی و تأسیسات عمومی و دولتی و صندوق‌های پست، باجه‌های تلفن، پست برق و تلفن، تابلوها و همچنین اماکن بخش‌های خصوصی (مگر با رعایت اشخاص ذی حق) ممنوع شده است.

بنابراین از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین از حامیان و مبلغان آن‌ها انتظار می‌رود چارچوب‌های قانونی را برای احترام به حقوق سایر شهروندان رعایت کنند در غیر این صورت برابر مقررات نسبت به جمع‌آوری تبلیغات غیرقانونی اقدام و مراتب تخلف به فرمانداری شهرستان ارجاع خواهد شد.

اهمیت دادن نامزدهای انتخاباتی به حفظ پاکیزگی فضای شهری و اجرای تبلیغات بر اساس اصول شهری و حفظ حقوق شهروندان بسیار ضروری است و با توجه به اینکه کاندیداها برای قانون گذاری راهی مجلس خواهند شد انتظار می‌رود از هم اکنون نسبت به قوانین شهری و حق الناس پایبند باشند.

۱۶۰ نقطه در سطح شهر کرمانشاه برای تبلیغات در نظر گرفته شده

فضل الله رنجبر، فرماندار کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص رقابت کاندیداها در این شهرستان اظهار داشت: ۶۷ نفر در حوزه انتخابی شهرستان کرمانشاه در رقابت انتخاباتی حضور دارند و مابقی در شهرستان کرمانشاه انصراف دادند.

فرماندار کرمانشاه عنوان کرد: مطابق با قانون انتخابات هرگونه دیوارنویسی در ایام تبلیغات انتخابات ممنوع و جرم محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: تذکرات جدی به تمام کاندیداها در این زمینه داده شده است و انتظار می‌رود، نامزدهای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نسبت به رعایت این مورد که مطالبه عمومی تمام مردم شهر کرمانشاه است اقدام جدی انجام دهند.

 

فرماندار کرمانشاه افزود: کاندیداها برای جلوگیری از زشت شدن چهره شهر عنایت ویژه داشته باشند و همکاری لازم را در این زمینه با عوامل اجرایی انتخابات انجام دهند.

وی گفت: بیش از ۱۶۰ نقطه در سطح شهر توسط شهرداری برای تبلیغات کاندیدها در نظر گرفته شده است، تا نامزدهای انتخاباتی از این مکان‌ها برای تبلیغات خود استفاده کنند.

کاندیداها مراعات اموال عمومی و خصوصی را داشته باشند

حجت الاسلام محسن مفید، رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از تمام کاندیداها توقع داریم با توجه به اینکه هم اکنون زمان تبلیغات است، حقوق عامه را رعایت کنند و اموال عمومی و خصوصی را مراعات و آسیبی به آن وارد نکنند.

وی خاطرنشان کرد: در سطح شهر می‌بینیم که کاندیداها، متأسفانه مراعات اموال خصوصی افراد را نمی‌کنند و پوسترهایی بر روی اموال خصوصی مردم همچون منزل، مغازه، بانک‌ها، ادارات و تابلوها قرار می‌دهند که اینها در قانون ممنوع و بعضاً نیز جرم محسوب می‌شود.

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه عنوان کرد: رعایت اموال عمومی و خصوصی را از تمام کاندیداها، ستادها و هواداران آنها توقع داریم و به طور حتم کاندیداها باید در مدار قانون برای مردم مزاحمت ایجاد نکرده و در چند روز باقی مانده برای انتخابات کاندیدها فضای انتخابات را ملتهب نکنند.

 

حجت‌الاسلام مفید بیان داشت: کاندیدها اجازه بدهند رقابت در یک فضای آرام شکل بگیرد تا شاهد برگزاری یک انتخابات پرشور و سالم در خور نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم باشیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه تعدادی از کاندیدهای مجلس یازدهم انصراف داده‌اند، اظهار کرد: شورای نگهبان به رصد خود همچنان ادامه می‌دهد و در صورتی که سندی دال بر رد و یا تأیید صلاحیت کاندیدهای انتخابات مجلس یازدهم باشد، معرفی خواهد کرد.

وی بیان کرد: تمام کاندیداها متوجه این مورد هستند که خرید و فروش رأی جرم محسوب می‌شود و اگر مستند هم شود سبب ابطال رأی آن فرد می‌شود و مشخص می‌شود که این کاندید صلاحیت نمایندگی مردم را ندارد.

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه عنوان کرد: اگر طرفداران یک کاندید نیز چنین پیشنهادی را به مردم بدهند که در صورت رأی دادن قابل بررسی و پیگیری می‌شود، این عمل جرم است و اگر ثابت شود با آن شخص برخورد خواهد شد.

بر اساس این گزارش، تخریب اموال عمومی و خصوصی در کارزار تبلیغاتی امری مذموم است که عدم پایبندی کاندیداها به قانون و رعایت حقوق عامه را نشان می‌دهد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار