انعکاس آیینه شماره 634
متاسفانه در یکی دو سال اخیر از مواردی که سبب شد در آموزش و پرورش یزد وقت عده‌ای صرف رد و بدل کردن مطالبی در فضای مجازی و گاه در جراید بشود و عده‌ای هم ندانسته و تحقیق نکرده بعضی از فرهنگیان و همکاران خود را با استناد به همان نوشته‌ها و ادعاها، فاسد و رانت‌خوار معرفی کنند اعتماد و اطمینان به بعضی از مطالب غیرواقعی و شبهه‌انگیزی بود که آقای احمد شهسواری از مدیران کل اسبق و در حال حاضر مشاور رسمی یا غیررسمی آموزش و پرورش یزد اظهار و در فضای مجازی منتشر کرد.
کد خبر: ۸۲۳۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱ 15 February 2020

روز شنبه دوازدهم بهمن ماه جاری ساعت 10:30 در سالن کوثر استانداری یزد مصاحبه مطبوعاتی استاندار و معاونان استانداری با اصحاب رسانه و نمایندگان خبرگزاری‌ها برگزار گردید. بعد از شروع جلسه و ارائه توضیحات دکتر محمدعلی طالبی استاندار درباره دهه‌فجر امسال بنا بر این شد که پرسش‌های مدیران مسئول جراید و خبرنگاران مطرح گردد و هریک از معاونان استانداری مطالب ارائه شده مربوط به حوزه مدیریت خود را پاسخ دهند و در پایان استاندار موضوعات را جمع‌بندی نماید.

نویسنده این سطور در فرصت داده شده با یاد خداوند منان مطالبی به شرح ذیل با حضار محترم در میان گذاشت: لازم می‌داند در این جلسه به دو موضوع یکی پیرامون رد صلاحیت 90 نفر از نمایندگان فعلی مجلس که برای انتخابات دوره یازدهم ثبت‌نام کرده بودند و دیگری درباره نابسامانی‌های موجود در اداره کل آموزش و پرورش استان یزد به اختصار اشاره نماید و خطاب به مقامات عالی اجرایی استان و حاضر در آن نشست که تاکنون به مقالات و نامه‌های انتقادی آیینه یزد درباره وضعیت آموزش و پرورش استان پاسخی نداده‌اند اعلام گردید: بنابه وظیفه در تاریخ 5/5/98 طی نامه شماره 2277 به مدیرکل آموزش و پرورش از جمله اطلاع داده شد موسس یکی از مجتمع‌های آموزشی غیردولتی یزد بدون دریافت مجوز تاسیس آموزشگاه تابلوهایی در مناطق مختلف شهر یزد نصب و طی اطلاعیه‌ای آدرس سایتی را مشخص نموده و به ثبت‌نام دانش‌آموز اختصاص داده است. مدیرکل در این زمینه یا نخواست یا نتوانست اقدام لازم به عمل آورد و علاوه بر آن به شکایت موسس دیگری که حق خود را تضییع شده می‌دانست ترتیب اثر نداد.

در شماره 619 آیینه یزد ضمن درج مقاله‌ای با عنوان «درخواست سر و سامان دادن به آموزش و پرورش یزد» به بی‌توجهی مدیریت کل نیز در این مورد اشاره گردید اما در تاریخ 28/7/98 مسئول اداره کل آموزش و پرورش بدون توجه به مسند و جایگاهی که در آن قرار گرفته، برخلاف واقع در این زمینه نوشت: «…در مورد صدور مجوز مدرسه غیردولتی تمامی موارد قانونی رعایت گردیده و مستندات آن در شورای نظارت استان و ناحیه موجود است…!!» بعضی از افرادی که در استانداری در جایگاه بازرسی نشسته‌اند و تاکنون حمایت‌هایی از آقای عباسعلی دانافر مدیرکل آموزش و پرورش نموده‌اند اگر چند دقیقه به اداره نظارت آموزش و پرورش مراجعه نمایند و نامه‌های ارسالی از «اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات» و نامه معاونت وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش را ملاحظه نمایند به یقین پی خواهند برد وزارتخانه تخلف دستگاه نظارتی آموزش و پرورش یزد را در این باره محرز دانسته و دستور داده است آموزش و پرورش یزد از موسس آموزشگاه مورد بحث تعهد بگیرد تا در سال تحصیلی آینده در ملک و ساختمان دیگری ادامه فعالیت بدهد و در سال تحصیلی جاری نیز دانش‌آموزی از آموزشگاه دیوار به دیواری که حقش تضییع گردیده ثبت‌نام نکند. در این هنگام مدیریت کل چاره‌ای جز این نداشت تا دستورالعمل وزارتی را ابلاغ کند و درخواست اجرای آن را بنماید. شگفت آنکه تا این تاریخ کسی به مصوبه وزارت متبوع توجهی ننموده و شگفت‌تر آنکه اخیراً با نصب تابلوهایی حتی روبروی در استانداری دارالعباده تا دیگر خیابان‌ها و مراکز پر رفت و آمد شهر اطلاع‌رسانی گردیده و علاوه بر تبلیغ برای ثبت‌نام در مدرسه سابق به تاسیس یک باب آموزشگاه دیگر آن هم بدون دریافت مجوز، شهروندان یزدی را بشارت داده‌اند.

به هر حال خلاصه‌ای از مطالب فوق در حد دو سه دقیقه به اختصار به اطلاع مقامات استانداری حاضر در نشست مصاحبه مطبوعاتی رسید در این هنگام معاونت استانداری یزد بدون این که پاسخی به مطالب مدیرمسئول آیینه یزد بدهد اظهار نمود اگر بخواهیم درباره عملکرد مدیرکلی بحث و صحبت کنیم «بهتر» یا «لازم» است (تردید از نویسنده می‌باشد) آن فرد در جلسه حضور داشته باشد تا از خود دفاع نماید!! پس از شنیدن این مطلب با احترام خاصی که برای استاندار و معاونان ایشان قائل می‌باشم در لحظاتی خاطراتی از سال‌های 56 و 57 در ذهن حقیر خطور کرد و با خود گفتم: اکثریت مردم ایران زمین برقراری حکومتی را می‌خواستند که آزادی بیان و حق اعتراض و انتقاد را به رسمیت بشناسد و بنابه فرمایش مظهر عدالت حضرت علی(ع) و سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در حکومت اسلامی حتی از استیضاح مدیران و حاکمان سخن گفته می‌شد. غیبت و تهمت و افتراء و بهتان کجا و انتقاد از مدیر و مسئولی که تاکنون پاسخگوی رفتار و کردار خود نبوده کجا؟ تفاوت این دو وجه از زمین تا آسمان است.

بنابراین مناسب می‌داند توجه خوانندگان آیینه یزد را به مطلب زیر جلب نماید و به مقامات عالی اجرایی استان محترمانه و دوستانه متذکر گردد آیا تا کنون به اعتراضات مکرر مدیر مسئول آیینه یزد در مورد عملکرد مدیرکل آموزش و پرورش رسیدگی و پاسخی ارائه شده است‌؟ آیا در چاپ و نشر بیش از ششصد و سی سرمقاله آیینه یزد در این چهارده سال دیده شده است که نگارنده مخاطب یا مخاطبان را خدای ناکرده مورد غیبت یا تهمت و افترا قرار داده باشد؟ خداوند منان در آیه 12 شریفه سوره مبارکه حجرات به بندگانش می‌فرماید: «و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند»،. ..غیبت یعنی سخنی که عیبی از عیوب انسان را فاش سازد، خواه این عیب جسمانی باشد یا اخلاقی، در اعمال او باشد یا در سخنش و حتی در اموری که مربوط به اوست مانند لباس و خانه، همسر و فرزندان و مانند اینها. بنابراین اگر کسی صفات ظاهر و آشکار دیگری را بیان کند غیبت نخواهد بود… عالم و فقیه بزرگوار مرحوم ثقه‌الاسلام والمسلمین شیخ کلینی در کتاب شریف اصول کافی با نقل فرمایشی از حضرت امام صادق(ع) می‌نویسد: «غیبت آن است که درباره برادر مسلمانت چیزی را بگویی که خداوند پنهان داشته است، اما چیزی که ظاهر است مانند تندخویی و عجله، داخل در غیبت نیست، اما بهتان این است که چیزی را بگویی که در او وجود ندارد»(1)

خلاصه آن که غیبت از روی دشمنی و حسادت با قصد خراب کردن فرد گفته می‌شود اما انتقاد و اعتراض درباره عملکرد و موضع‌گیری‌های اداری مدیر و مسئول به شخصیت حقوقی وی ارتباط و جنبه اجتماعی دارد و به یقین مسئول و کارگزار در هر سمت و جایگاهی قرار دارد باید جوابگوی رفتار و کردار اجتماعی و اداری خود باشد و احیاناً با خلط مبحث یا با طرح مسأله «غیبت» نمی‌توان اصحاب رسانه و جرائد یا گوینده و نویسنده‌ای را که منتقد نحوه مدیریت فرد یا افرادی از مقامات اداری و اجرایی در یکی از نهادها و سازمان‌ها می‌باشد تخطئه و یا آنها را وادار به سکوت نمود. این دیدگاه که طرح نواقص اداری و اجتماعی با توجه به مسوولیت افراد احیاناً باعث غیبت است دیگران را وامی‌دارد در برابر نقص‌ها و کاستی‌ها سکوت کنند و نتیجه کار ایجاد زمینه‌های فساد و انحراف بیشتر است.

اینجانب رضا سلطان‌زاده با تأیید مجدد تمام مطالبی که در یکسال و نیم اخیر درباره آموزش و پرورش یزد نوشته است به خواست پروردگار آمادگی دارد در هر مرجعی که مقامات استانداری و آموزش و پرورش صلاح بدانند اعم از نشست مطبوعاتی، مناظره، بررسی از سوی سازمان‌های نظارتی و بازرسی حقوقی و قضایی مطالب درج شده را با مدارک و دلایل متقن و محکمه پسند اثبات نماید. به یقین مدیرکل آموزش و پرورش یزد موظف است به همه پرسش‌ها از جمله آنچه در سرمقاله شماره 628 آیینه یزد با عنوان «سفر معاون وزیر آموزش و پرورش به یزد، لاپوشانی یا جلوگیری از سودجویی» به شرح زیر درج می‌گردد با صراحت پاسخ دهد.
1- چه مرجع قانونی مجوز تهیه جزوه و کتاب و بسته آموزشی پیش‌دبستانی را به اداره کل آموزش و پرورش داده است؟
2- در آموزش و پرورش یزد طی چه نامه و دستورالعملی به منظور برگزاری مناقصه فراخوان برای تهیه «بسته رویش و کتاب و بسته آموزشی» داده شده است؟
3- در چه زمان و چه تاریخی برنده مناقصه اعلام گردیده است؟
4- آموزش و پرورش یزد بر چه اساس و معیار و با چه مجوزی درخواست نموده به اجبار با عنوان «مقتضی است» از هر دانش‌آموز آمادگی چهل هزارتومان دریافت گردد؟
5- تاکنون فرد یا افراد یا موسسه دریافت‌کننده وجه جمعاً چه مبلغ از دانش‌آموزان پیش‌دبستانی در سال تحصیلی جاری دریافت و در چه زمینه‌هایی هزینه نموده و نام دریافت‌کنندگان وجوه دریافتی چه کسانی بوده و یا خواهند بود؟

متاسفانه در یکی دو سال اخیر از مواردی که سبب شد در آموزش و پرورش یزد وقت عده‌ای صرف رد و بدل کردن مطالبی در فضای مجازی و گاه در جراید بشود و عده‌ای هم ندانسته و تحقیق نکرده بعضی از فرهنگیان و همکاران خود را با استناد به همان نوشته‌ها و ادعاها، فاسد و رانت‌خوار معرفی کنند اعتماد و اطمینان به بعضی از مطالب غیرواقعی و شبهه‌انگیزی بود که آقای احمد شهسواری از مدیران کل اسبق و در حال حاضر مشاور رسمی یا غیررسمی آموزش و پرورش یزد اظهار و در فضای مجازی منتشر کرد.

مشارالیه درباره زمین واگذار شده به شرکت تعاونی آموزشی فرهنگیان یزد ادعاهایی نموده که برخلاف واقع می‌باشد. در حالی که زمین مجتمع آموزشی حضرت مجتبی(ع) طبق مدارک متقن و مستند قانوناً واگذار گردیده و کاربری آموزشی داشته و در سال 1373 بر روی آن زمین آموزشگاه ساخته شده و برابر با ضوابط و مقررات دولت جمهوری اسلامی ایران نقل و انتقال صورت گرفته است و در سال 1374 سند ثبتی آن و در سال 1391 سند تک برگ آن نیز صادر و به تعاونی فرهنگیان یزد با بیش از 4800 نفر سهامدار واگذار شده است و آقای شهسواری در اوایل خرداد ماه سال جاری، در حضور حداقل 9 نفر از مقامات فعلی و سابق آموزش و پرورش یزد اعتراف نمود 50000 مترمربع زمین را در زمان مدیرکلی خود به عنوان آموزشی گرفته است تا بعد برای فرهنگیان ساختمان‌های رفاهی ایجاد کند!! شاید متاسفانه به همین علت باشد که تا کنون هیچ‌یک از مدیران کل آموزش و پرورش نتوانسته‌اند این معضل را حل نموده و سند ثبتی مجموعه رفاهی آموزشی فرهنگیان یزد واقع در صفائیه را دریافت نمایند.

اعضای هیات مدیره شرکت تعاونی فرهنگیان یزد به ناچار صلاح بر آن دانستند چون مدیرکل آموزش و پرورش حاضر نیست مدارک مربوط به آموزشی بودن زمین مورد بحث را منتشر و واقعیت‌های موجود را بر همگان روشن نماید تا به اصطلاح موضوع براساس عدل و انصاف ختم بخیر شود تعدادی از مدارک و مستنداتی را که در اختیار داشت منتشر نمود که کلاً حکایت از آموزشی بودن زمین داشت و هیچ اشاره‌ای به رفاهی بودن زمین نشده است. بدیهی است مصاحبه و اظهارنظر شخصی در هر مقامی بوده و یا هست و نشر و پخش آن در فضای مجازی و رسانه و در نهایت ذهن عده‌ای را خراب کردن دردی را دوا و مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باید هر فرد مدرکی و مستندی دارد که به تأیید بنیاد مستضعفان و یا شرکت صفائیه یزد مالک زمین و کمیسیون ماده 5 رسیده باشد به مقامات ذی‌ربط ارائه نماید.

آخرین نکته این که آقای عباسعلی دانافر مدیرکل آموزش و پرورش یزد هنر ذهن‌خوانی اعضای شرکت کننده در جلسات شورای آموزش و پرورش استان را نیز دارد وی در پاسخی که برای هفته‌نامه آیینه یزد ارسال نموده ضمن بلند پروازی‌ها و خودبزرگ‌بینی‌ها و با وجود این‌که بعضی از موضوعات مفاد نامه مندرج در آیینه یزد را بدرستی تشخیص نداده خطاب به نگارنده با لحنی کنایه‌آمیز نوشته است: «…مقاله‌ای با عنوان «منزلت آموزش و پرورش و درخواستی از استاندار یزد» در شماره 587 نشریه خود منتشر نمودید که به فضل الهی پاسخ خود را در جلسه شورای آموزش و پرورش استان مورخ 30/11/97 دریافت کردید…!!» آیا واقعا استاندار یا دیگر اعضای حاضر در نشست شورای آموزش و پرورش استان مورخ 30/11/97 پاسخی به نامه‌ها و انتقادات مجتمع آموزشی حضرت مجتبی(ع) یا مدیرمسئول آیینه یزد داده‌اند؟ تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل، والسّلام.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار