سال‌های گذشته، مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر فراخوان ثبت‌نام تیم پزشکی به حج تمتع سال آینده را اعلام می‌کرد، اما امسال زمزمه‌هایی مبنی بر جدایی هلال احمر از اقدامات پزشکی حج تمتع سال آینده شنیده می‌شود.
کد خبر: ۸۲۲۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶ 12 February 2020

زمزمه جدایی هلال احمر از اقدامات پزشکی حج تمتع/ وضعیت درمانی زائران حج ۹۹ چه می‌شود؟

به گزارش تابناک سمنان: مرکز پزشکی حج و زیارت زیر نظر سازمان هلال احمر است که یکی از اقدامات این مرکز فعالیت در امور پزشکی و درمانی مناسک حج تمتع به شمار می‌رود که به این منظور این مرکز هر سال قبل از برپایی موسم حج تمتع با اعلام فراخوان از بین پزشکانِ داوطلبِ خدمت‌رسانی به زائران خانه خدا در ایام حج تمتع ثبت‌نام به عمل می‌آورد.

هلال احمر، مسؤول درمان ایرانیان در خارج از کشور است

با توجه به اینکه جمعیت هلال احمر به عنوان یکی از اعضای شورای عالی حج محسوب می‌شود، این سازمان، مرکزی به عنوان مرکز پزشکی حج و زیارت دارد که از مهم‌ترین اقدامات آن انجام امور معاینات پزشکی و ایجاد پرونده الکترونیکی سلامت زائر قبل از سفر معنوی حج و همچنین درمان و بهداشت زائران بیت‌الله الحرام حین سفر حج تمتع است.

علاوه بر این، مطابق ماده ۳ اساسنامه جمعیت هلال احمر که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، ارسال کمک و اعزام عوامل درمانی به سایر کشورها درصورت لزوم، بر عهده این سازمان است.

عدم معرفی تیم پزشکی حج تمتع در آستانه ثبت‌نام از حجاج

به همین منظور هم امسال فراخوان نام‌نویسی از پزشکان داوطلب در سه گروه پزشکان عمومی، متخصص اورژانس و متخصص داخلی از حدود دو ماه گذشته اعلام شد و پس از پایان فراخوان به نظر می‌رسید که افراد واجد شرایط معرفی و برای حضور در حج تمتع آمادگی‌های لازم را کسب کنند، اما با توجه به تغییرات مدیریتی در سازمان هلال احمر و مرکز پزشکی حج و زیارت، پزشکانِ داوطلب برای حضور در حج تمتع معرفی نشدند و وضعیت اعزام آن‌ها در هاله‌ای از ابهام است.

اکنون با وجود اینکه حدود ۱۵۰ روز تا برپایی حج تمتع باقی است، اما هنوز نه تنها اعضای تیم پزشکی حج و زیارت معرفی نشده‌اند، بلکه مسؤولان نیز به طور رسمی اطلاعاتی در این زمینه نیز منعکس نکرده‌اند و معلوم نیست اعضای تیم پزشکی حج و زیارت تا زمان برپایی مناسک حج به منظور انجام معاینات پزشکی قبل از این سفر معنوی چگونه انتخاب می‌شوند؟!

مصاحبه پزشکان داوطلب حج ۹۹ در حال انجام است

از سویی دیگر به گفته مسوؤلان مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر، این مرکز بر اساس مذاکرات با سازمان حج و زیارت در آبان ماه سال جاری و همچنین مطابق سال‌های گذشته روند انتخاب پزشکان حج تمتع را همچون سال گذشته انجام داده و هم‌اکنون در حال بررسی وضعیت و مصاحبه پزشکان داوطلب خدمت‌رسانی به زائران خانه خدا در حج تمتع ۹۹ است.

اعزام تیم پزشکی مستقل به حج تمتع!

با این حال با وجود آمادگی مرکز پزشکی حج و زیارت و مسؤولیتی که طی حدود ۱۸ سال اخیر در زمینه اعزام تیم پزشکی حج تمتع بر عهده داشته است، بر اساس شنیده‌ها، قرار است امسال این سازمان فارغ از مسؤولیت مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر اقدام به اعزام پزشکان کند و تیم پزشکی به صورت مستقل به حج تمتع اعزام شود.

بر همین اساس، به تازگی نیز حکمی از سوی مسؤولان سازمان حج و زیارت صادر و سیدعلی مرعشی رئیس اسبق مرکز پزشکی حج و زیارت به عنوان مشاور امور پزشکی سازمان حج و زیارت منصوب شده است.

با وجود آمادگی مرکز پزشکی حج و زیارت و مسؤولیتی که طی حدود ۱۵ سال اخیر در زمینه اعزام تیم پزشکی حج تمتع بر عهده داشته است، بر اساس شنیده‌ها، قرار است امسال این سازمان فارغ از مسؤولیت مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر اقدام به اعزام پزشکان کند و تیم پزشکی به صورت مستقل به حج تمتع اعزام شود.

مرعشی: فراخوان پزشکان داوطلب حج ۹۹ به زودی اعلام می‌شود

بر همین اساس، به تازگی نیز حکمی از سوی مسؤولان سازمان حج و زیارت صادر و سیدعلی مرعشی رئیس اسبق مرکز پزشکی حج و زیارت به عنوان مشاور امور پزشکی سازمان حج و زیارت منصوب شده است که در همین رابطه سیدعلی مرعشی در گفت‌وگو با فارس به برنامه‌ریزی برای انتخاب تیم پزشکی حج تمتع اشاره کرده و می‌گوید: برنامه‌های اولیه انجام شده است و به زودی فراخوان انتخاب پزشکان داوطلب حج تمتع ۹۹ اعلام می‌شود.

این امر در حالی است که مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر پیش از این بر اساس درخواست سازمان حج و زیارت در مهرماه امسال برای ثبت نام از پزشکان داوطلب اقدام کرده بود، اما اکنون با این روند به نظر می‌رسد که با توجه به تغییرات در جمعیت هلال احمر، سازمان حج و زیارت نیز قصد دارد روند اعزام تیم پزشکی را متحول سازد و در این بین مسؤولیت را از مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر سلب کند.

با توجه به اینکه مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر از پزشکان داوطلب خدمت در حج تمتع سال آینده ثبت‌نام کرده و در روزهای آینده هم سازمان حج و زیارت قرار است فراخوانی به منظور ثبت‌نام از پزشکان داوطلب خدمت در حج تمتع سال ۹۹ اعلام کند، معلوم نیست که در نهایت وضعیت تیم پزشکی حج تمتع چگونه خواهد بود.

با بررسی و تحقیق در خصوص نحوه رسیدگی به حجاج ایرانی در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی در سال‌های گذشته و انجام بسیاری از امور درمانی آنها در بیمارستان‌های مجهز به امکانات درمانی جمعیت هلال‌احمر در عربستان، باید دید پس از سلب مسؤولیت از این نهاد، تدابیر سازمان حج و زیارت برای جبران این حلقه مفقوده در عربستان چیست و آیا سپردن امور درمانی زائران به پزشکان سعودی و استفاده از بیمارستان‌های آنها در وهله اول مناسب حال زائران ایرانی است؟ دیگر اینکه رسیدگی به بیش از ۸۷ هزار زائر به این نحو خدمات مطلوب را در پی خواهد داشت یا خیر؟ 

از طرفی انتخاب و اعزام پزشکان داوطلب خدمت به همنوع به دیگر کشورها بر اساس مصوبات قانونی به عهده هلال احمر است. در این مسأله نیز باید دید سازمان حج و زیارت به عنوان یک نهاد دولتی چگونه می‌تواند پزشکانی غیردولتی را به این سفر معنوی اعزام کند؟ با توجه به اینکه مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر از پزشکان داوطلب خدمت در حج تمتع سال آینده ثبت‌نام کرده و در روزهای آینده هم سازمان حج و زیارت قرار است فراخوانی به منظور ثبت‌نام از پزشکان داوطلب خدمت در حج تمتع سال ۹۹ اعلام کند، معلوم نیست در نهایت وضعیت تیم پزشکی حج تمتع چگونه خواهد بود.

پیش از تغییرات در جمعیت هلال احمر، محمدتقی حلی‌ساز رئیس سابق مرکز پزشکی حج و زیارت از اعزام ۵۷۰ نفر به عنوان تیم پزشکی به حج تمتع سال آینده اعزام خبر داد و گفت: از این میان ۴۴۵ نفر را پزشکان شامل می‌شوند.

اما پس از برکناری و بازداشت رئیس جمعیت هلال‌احمر و با توجه به اینکه هنوز با گذشت بیش از دو ماه رئیس این جمعیت از سوی رئیس جمهور انتخاب نشده، برنامه‌ریزی‌های حج تمتع نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته و روحانی با وجود این مشکلات همچنان از انتصاب رئیس جمعیت هلال احمر خودداری می‌‌کند. همین امر نیز موجب بروز مشکلاتی در زمینه اعزام تیم پزشکی حج تمتع  طبق روال سال‌های گذشته شده است.

عدم حضور نماینده سازمان هلال احمر در جلسه شورای عالی حج!

این مشکلات ادامه داشته تا اینکه چندی پیش که شورای عالی حج با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، نماینده‌ای از جمعیت هلال احمر در این جلسه حضور نداشت و مشخص نیست آیا مسؤولان این سازمان دعوت نشده‌اند یا امکان حضور در جلسه را نداشتند.

ابهامات در زمینه اعزام تیم پزشکی حج تمتع در حالی است که علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در جلسه شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، از آغاز ثبت‌نام اولویت‌های حج تمتع ۹۹ از نهم اسفندماه خبر داده است.

با این روند باید در روزهای آینده با نزدیک شدن به ایام ثبت‌نام حج تمتع و لزوم انجام معاینات پزشکی زائران بیت‌الله الحرام، پزشکان معتمد از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت به سازمان حج و زیارت معرفی می‌شدند تا پس از مشخص شدن کاروان‌ها برای احراز استطاعات جسمی زائران به معاینه بپردازند.

به گزارش تابناک سمنان به نقل از فارس در حج تمتع امسال (۹۸) ۵۵۰ نفر به عنوان تیم پزشکی حج و زیارت به عربستان اعزام شد؛ به طوری که به ازای هر ۳۰۰ زائر یک پزشک در ایام حج به زائران خدمت می‌کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار