اگر با طول عمر و میزان شارژدهی باتری گوشی خود مشکل دارید، باید بدانید که در این زمینه تنها نیستید و افرادی زیادی با این دردسر شایع، دست و پنجه نرم می‌کنند.
کد خبر: ۸۲۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱ 12 February 2020

به گزارش تابناک سمنان:  اگرچه در حال حاضر تعویض باتری گوشی های هوشمند امکان پذیر است، اما بازهم می توان با راهکارهایی ساده، میزان شارژدهی دستگاه را ارتقا بخشید.

با اینکه گوشی های هوشمند در یک دهه اخیر رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کرده اند و نسبت به محصولات سال های قبل کاملاً تغییر یافته اند، اما شاهد آن هستیم که فناوری استفاده شده در تولید باتری آن‌ها به میزان ناچیزی ارتقا پیدا کرده و این بخش از گوشی های هوشمند هنوز قادر نیستند نیازهای کاربران خود را در تامین انرژی موردنیاز این دستگاه ها برآورده کنند.

مطمئناً باتری موجود در گوشی های هوشمند روزی به قدری پیشرفت خواهند کرد که کاربران آن ها نیازی به نگرانی در مورد کاهش شارژدهی دستگاه خود نخواهند داشت؛ اما تا آن زمان چاره ای جز اینکه از راهکارهای مختلف برای افزایش طول عمر باتری این دستگاه ها بهره بگیریم نخواهیم داشت. به نظر می رسد بتوان این راهکارها را به صورت خلاصه در 10 بخش زیر معرفی کرد.

 

بخشی که بیشترین مصرف باتری دارد را شناسایی کنید

راهکارهای عملی برای افزایش میزان شارژدهی باتری گوشی

در طی سال های اخیر دو سیستم عامل اندروید و iOS قابلیت های جدیدی را در خود جای داده اند که به کاربران گوشی های هوشمند اجازه می دهد به راحتی میزان مصرف انرژی بخش ها و یا برنامه های مختلف را مشاهده و ارزیابی کنند. هم اکنون می توان با مراجعه به منوی تنظیمات این گوشی های هوشمند، لیست کاملی از برنامه ها و میزان انرژی که آن ها مصرف می کنند را مشاهده کرد. معمولاً برنامه ها و قابلیت هایی که در حال استفاده از بیشترین انرژی هستند در بالای این لیست نمایش داده می شوند و کاربران می توانند به سادگی آن ها را غیرفعال کنند. این لیست همچنین امکان حذف و غیرفعال سازی قابلیت ها و برنامه هایی که کاربران به ندرت از آن ها استفاده می کنند را فراهم می کند.

میزان روشنایی نمایشگر را کاهش داده و قابلیت تنظیم خودکار روشنایی را غیرفعال کنید

راهکارهای عملی برای افزایش میزان شارژدهی باتری گوشی

بدون شک نمایشگر هر گوشی هوشمندی، پرمصرف ترین عضو آن است. به همین دلیل، توجه به آن و قراردادن آن در بهینه ترین حالت مصرف انرژی، موجب می شود که شارژدهی باتری دستگاه به میزان قابل توجهی ارتقا پیدا کند. کاهش میزان روشنایی نمایشگر و همچنین خاموش کردن قابلیت تنظیم خودکار روشنایی آن، مهم ترین اقداماتی است که می توان برای بهینه سازی میزان مصرف انرژی این عضو به کار گرفت.

ارتباط های رادیویی که به آنها نیاز ندارید را خاموش کنید

راهکارهای عملی برای افزایش میزان شارژدهی باتری گوشی

ارتباط با دنیای بیرون از گوشی های هوشمند و همچنین بهره گیری همیشگی از ارتباطاتی نظیر LTE، NFC، GPS، Wi-Fi و بلوتوث، ایده بسیار جذابی به نظر می رسد؛ اما آیا واقعاً فعال بودن این قابلیت ها برای 24 ساعت شبانه روز لازم و حیاتی است؟ تجربه نشان داده است که بخش اعظمی از انرژی ذخیره شده در باتری گوشی های هوشمند به دلیل فعال بودن ارتباط های رادیویی غیرنیاز کاربران به هدر می رود. از سوی دیگر به دلیل مصرف انرژی بالا، این ارتباطات خیلی زود سبب آسیب رسیدن به باتری موجود در دستگاه های مختلف می شود.

سیستم عامل اندروید به گونه ای طراحی شده است که به برنامه های مختلف اجازه می دهد حتی هنگامی که در پس زمینه فعالیت دارند به Location و محل حضور کاربران دسترسی داشته باشند. این موضوع سبب خواهد شد که خیلی زود شارژ موجود در باتری گوشی های هوشمند کاهش پیدا کند. به همین دلیل بهتر است، هرگاه به این ارتباطات نیازی نداریم آن ها را در حالت خاموش قرار دهیم.

برنامه های فعال در پس زمینه را رها نکنید

بدون شک چند وظیفگی (Multitasking)، یکی از مهم ترین قابلیت های گوشی های هوشمند محسوب می شود؛ چرا که به کاربران این امکان را می دهد که به صورت همزمان از چند برنامه مختلف استفاده کنند و فعالیت های گوناگونی را پیش ببرند. اما باید توجه داشت که استفاده از این قابلیت سبب می شود که مصرف انرژی گوشی های هوشمند به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند؛ به این دلیل که برنامه های مختلف باید در پس زمینه به فعالیت خود ادامه  دهند.

راهکارهای عملی برای افزایش میزان شارژدهی باتری گوشی

با بستن برنامه های فعال در پس زمینه، وظایف محول شده به پردازنده کاهش می یابد و همچنین ظرفیت اشغال شده از حافظه رم نیز خالی می شود. به این ترتیب شاهد کاهش انرژی مصرفی توسط گوشی های هوشمند خواهیم بود.

ویجت های غیرنیاز در صفحه Home و تصاویر پس زمینه زنده را حذف کنید

اگرچه این ویجت ها و تصاویر پس زمینه زنده، بر روی صفحه Home به کار گرفته می شوند و در ظاهر غیرفعال به نظر می رسند، اما بازهم سبب می شوند مصرف انرژی گوشی های هوشمند افزایش پیدا کند. ویجت ها معمولاً با محیط بیرون از گوشی های هوشمند در ارتباط هستند و تغییر وضعیت گوناگونی را دریافت می کنند. از سوی دیگر، تصاویر پس زمینه زنده به دلیل اینکه انیمیشن های مختلفی را به نمایش می گذارند، به انرژی فراوانی نیاز دارند. تمامی این موضوعات نشان می دهد که بهتر است در صفحه Home، از ویجت ها و تصاویر پس زمینه زنده استفاده نشود.

اعلان های غیرضروری را خاموش کنید

راهکارهای عملی برای افزایش میزان شارژدهی باتری گوشی

می توان گفت این روزها عملکرد گوشی های هوشمند وابستگی زیادی به ارتباط با اینترنت پیدا کرده است؛ به گونه ای که این دستگاه ها بدون اینکه به اینترنت متصل باشند قادر نیستند بسیاری از قابلیت های خود را در دسترس کاربران قرار دهند. تقریباً تمامی برنامه های موجود در گوشی های هوشمند، پس از ارتباط این دستگاه ها با اینترنت، به جستجوی بروزرسانی ها، خبرها، پیام ها و اطلاعات دیگر می گردند و وقتی به آن ها دسترسی پیدا کنند واکنشی را از خود نشان می دهند.

به عنوان مثال ممکن است نمایش یک اعلان سبب شود که صفحه نمایشگر گوشی  شما روشن شود یا یک پیام به نمایش درآید. در بعضی از گوشی های هوشمند دسترسی به این اطلاعات سبب می شود که یک لامپ LED شروع به چشمک زدن کند و یا حتی تمامی این اتفاقات به صورت همزمان رخ دهد.

بروز این اتفاقات سبب می شود که مصرف انرژی در گوشی های هوشمند افزایش پیدا کند. اگرچه توصیه نمی شود که اعلان های مربوط به دریافت تماس یا پیامک  خاموش شود، اما می توان این کار را برای بسیاری از برنامه ها صورت داد. خاموش کردن اعلان های این برنامه ها، علاوه بر اینکه سبب می شود باتری موجود در گوشی های هوشمند طول عمر بیشتری داشته باشد، موجب می شود که کاربران در طول روز تمرکز بیشتری برای انجام کارهای خود داشته باشند.

برنامه ها و سیستم عامل خود را بروز نگه دارید

راهکارهای عملی برای افزایش میزان شارژدهی باتری گوشی

بروزرسانی هایی که برای برنامه ها و سیستم  های عامل منتشر می شود، ضمن رفع باگ ها، معمولاً سبب می شود که آن ها توسط روش های ساده تر و بهتری به فعالیت بپردازند. این موضوع باعث می شود که میزان مصرف انرژی گوشی های هوشمند به مقدار قابل توجه ای کاهش پیدا کند و در نتیجه باتری موجود در آن ها شارژدهی بهتری را فراهم آورد. به همین دلیل توصیه می شود که اگر به شارژدهی باتری بهتری در گوشی خود نیاز دارید، سیستم عامل و برنامه های موجود در آن را بروز نگه دارید.

همگام سازی خودکار اطلاعات را متوقف کنید

راهکارهای عملی برای افزایش میزان شارژدهی باتری گوشی

بخشی از قابلیت ها و برنامه های موجود در گوشی های هوشمند، به منظور دسترسی بهتر کاربران به اطلاعات مختلف، یک نسخه پشتیبان از آن ها تهیه و در فضای وب ذخیره می کنند. همچنین در صورت اجازه کاربران، به طور مرتب همگام  سازی اطلاعات جدید با اطلاعات ذخیره شده در این فضا صورت می گیرد. در بسیاری از اوقات این کار به صورت بیهوده انجام و سبب می شود بخشی از انرژی موجود در باتری گوشی های هوشمند به هدر رود. می توان با مراجعه به منوی تنظیمات گوشی های هوشمند این قابلیت را برای همیشه متوقف و در نتیجه به کاهش انرژی مصرفی این دستگاه ها کمک کرد.

از مدهای ذخیره انرژی استفاده کنید

راهکارهای عملی برای افزایش میزان شارژدهی باتری گوشی

مدهای ذخیره انرژی (Power Saving Mode) که در گوشی های هوشمند به کار گرفته می شوند، به صورت خودکار با متوقف کردن بعضی از قابلیت ها و همچنین ایجاد تغییرات سریع در تنظیمات این دستگاه ها، سبب می شوند که مصرف انرژی آن ها به کمترین میزان ممکن برسد. در بعضی از گوشی های هوشمند می توان با فعال کردن این مدهای کاری به چند ساعت شارژدهی بیشتر دست یافت. در حال حاضر بخشی از تولیدکنندگان این دستگاه ها مدعی هستند که حتی امکان دسترسی به شارژدهی یک روزه (در حالت Standby) نیز با فعال کردن این مدها وجود دارد.

پس از فعال سازی مدهای ذخیره انرژی، همچنان امکان برقراری تماس های تلفنی، ارسال پیامک، جستجو در فضای وب و استفاده از برنامه های مختلف وجود خواهد داشت؛ اما این مدها قدرت کلی پردازنده، میزان نور صفحه نمایش، میزان دسترسی به اعلان ها و... را در محدودیت قرار می دهند.

نسخه اصلی و Premium از برنامه های پر استفاده را خریداری کنید

بسیاری از برنامه ها و اپلیکیشن های موجود به صورت دو نسخه مجزای رایگان و Premium عرضه می شوند. تفاوت میان آن ها این است که معمولاً در نسخه رایگان از برنامه ها، دسترسی به بخشی از قابلیت ها ممکن نیست و به منظور کسب درآمد، در آن ها تبلیغات گوناگونی نمایش داده می شود. بارگذاری این تبلیغات که معمولاً از طریق ارتباط اینترنت صورت می گیرد موجب می شود که مصرف انرژی گوشی های هوشمند افزایش پیدا کند. علاوه بر این، نمایش این تبلبغات برای کاربران نیز مستلزم مصرف انرژی است.

خرید نسخه اصلی و Premium از برنامه ها سبب می شود که ضمن دسترسی به همه قابلیت های آن ها، از بارگذاری و نمایش این تبلیغات نیز جلوگیری شود. به این ترتیب ضمن کاهش حجم دیتای مصرفی، از میزان انرژی مصرفی دستگاه های هوشمند نیز کاسته می شود. از سوی دیگر، حذف این تبلیغات به کاربران کمک می کند در انجام کارهای روزانه خود تمرکز بهتری داشته باشند و همچنین از تیم پشتیبان از برنامه ها نیز حمایت کنند. در این بین، اهمیت این موضوع در برنامه های که در طول روز چندین بار از سوی کاربران مورد استفاده قرار می گیرد، بیشتر خواهد بود.

منبع: شهرسخت افزار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار