در گزارش زیر با نکات مهم درباره خواستگاری که این روز‌ها مرسوم است آشنا شوید.
کد خبر: ۸۲۲۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۷ 11 February 2020

آشنایی با آداب خواستگاری

به گزارش تابناک سمنان: میتوان در یک نگاه کلی «خواستگاری کردن» را به دو دسته تقسیم کرد:
دسته اول خواستگاری‌های سنتی هستند و دسته دوم نیز به خواستگاری‌های امروزی و اصطلاحا مدرن معروف شده اند. نقش خانواده دختر و پسر در خواستگاری‌های مدرن بسیار کمرنگ و تنها در حد تشریفات و حضور در مجالس یا جلسه خواستگاری است چرا که پیش از برگزاری این مراسم و آشنایی دو خانواده با یکدیگر، دختر و پسر همدیگر را در خیابان، محیط کار و … دیده اند و با انجام چندین جلسه گفتگو خارج از محیط خانه به شناختی به ظاهر کلی از یکدیگر دست یافته اند، در نتیجه خانواده هیچ نقشی در انتخاب همسر آینده فرزند ندارد.

اما در خواستگاری‌های سنتی – که اتفاقا به عقیده کارشناسان ازدواج‌هایی که با این روش خواستگاری شکل می‌گیرند از دوام و کیفیت بالاتری برخوردارند – خانواده جزو مولفه‌های اصلی به شمار می‌آید.

این روش خواستگاری که از دیرباز در کشور ما مرسوم بوده است خانواده محور است البته نه به آن معنا که حرف اول و آخر را خانواده بزند و عروس و داماد بدون آن که حتی یکدیگر را ببینند یا گفت وگویی با یکدیگر داشته باشند، به عقد یکدیگر درآیند، بلکه در این نوع خواستگاری قبل از آغاز گفتگو‌های رسمی دختر و پسر و قبل از برقراری علاقه عاطفی مابین آن‌ها خانواده دو طرف در جریان امر خواستگاری قرار می‌گیرند و ضمن بیان تجربیات خود مدیریت مراسم خواستگاری را نیز عهده دار می‌شوند و در انتخاب همسر آینده فرزند نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

مراحل یک خواستگاری:
با ابراز تمایل پسر به ازدواج، خانواده وی با توجه به ملاک‌های فرزندشان از همسر ایده آل به جست وجوی مورد مناسب می‌پردازند که این مهم مستلزم صحبت خانواده با فرزندشان و آگاهی از معیار‌های او است. در این مرحله اگر متوجه غیرمنطقی بودن معیار‌های فرزندتان شدید بهتر است با لحن دوستانه و صمیمی به بیان تجربیات خود در این زمینه بپردازید و معیار‌های او را تعدیل کنید، البته باید به معیار‌های وی نیز احترام بگذارید و به سخن ارزنده امام علی (ع) توجه داشته باشید که فرزندانتان در زمانی غیر از زمان شما زندگی می‌کنند.

 

در مرحله بعد معمولا مادر یا خواهر پسر (داماد) به صورت تلفنی از خانواده دختر (عروس) اجازه رفتن به خواستگاری می‌گیرند. در این مرحله بهتر است علاوه بر مشخصات عمومی مانند سن و تحصیلات و شغل پسر و دختر، مسائل کلی که از نظر آن‌ها برای انتخاب همسر آینده حائز اهمیت است گفته یا پرسیده شود.

مسائلی مانند میزان پایبندی به اعتقادات مذهبی، نوع حجاب دختر خانم یا میزان دارایی‌های پسر و…. اگر خانواده دختر خانم، طی تماس تلفنی متوجه شدند که مشخصات کلی آقا پسر با معیار‌های دخترشان درباره همسر ایده آل مطابقت دارد وقت خواستگاری را تعیین می‌کنند. در جلسه اول خواستگاری، معمولا تنها دو نفر از خانم‌های خانواده پسر برای آشنایی با خانواده دختر حضور دارند و این جلسه بدون حضور داماد برگزار می‌شود. مهم‌ترین مزیت این جلسه این است که، چون در این جلسه تنها خانم‌ها حضور دارند، دختر خانم می‌تواند ارتباط راحت تری با خانواده داماد برقرار کند.

 

در ضمن به علت حضور نداشتن آقا پسر، استرس دختر خانم نیز کمتر است و در نتیجه ظاهر و رفتارش طبیعی‌تر خواهد بود، البته برای جلوگیری از تشریفاتی شدن جلسات خواستگاری که هزینه زیادی را بر دوش ۲خانواده و به ویژه خانواده عروس می‌گذارد و برای کم شدن تعداد جلسات خواستگاری، پسر نیز می‌تواند با کسب اجازه از خانواده دختر از اواسط همان جلسه در مراسم خواستگاری حضور یابد. در هر صورت اولین جلسه خواستگاری صرفا برای دیدن دختر و پسر و آشنایی اولیه ۲ خانواده برگزار می‌شود.

از آن جا که در این جلسه هنوز دو خانواده از نظر فرزندانشان درباره پسند ظاهری طرف مقابل آگاهی ندارند سوالات بیشتر درباره مشخصات کلی است و در آن آشنایی عمومی برای خانواده دو طرف حاصل می‌شود. بعد از این جلسه دو احتمال وجود دارد اول این که پسر یا دختر، طرف مقابل را به هر دلیلی مناسب خود تشخیص نداده است و تمایلی به ادامه روند خواستگاری ندارد.

در این صورت معمولا خانواده پسر باید به جست وجوی مورد بعدی باشند، اما بسیار بهتر خواهد بود که خانواده پسر یا دختر، تمایل نداشتن خود را به صورت محترمانه به طرف مقابل اطلاع دهند به خصوص اگر این مسئله از سوی خانواده پسر باشد چرا که خانواده دختر در انتظار تماس آنان هستند و این نوع انتظار در این گونه مواقع برای هیچ کسی به خصوص برای دخترخانم‌های در آستانه ازدواج حس خوشایندی نیست.

 

اما در صورتی که پسر برای ادامه روند خواستگاری تمایل داشت در مرحله بعد طی تماسی که خانواده پسر با خانواده دختر برقرار خواهند کرد و البته در صورت تمایل دختر خانم، وقت جلسه بعدی برای آشنایی بیشتر دختر و پسر گذاشته می‌شود. در این جلسه، چون دختر و پسر ظاهر هم را پسندیده اند و خانواده‌ها با هم آشنا شده اند استرس هر دو طرف کمتر است.

برخلاف جلسه اول همراه داشتن گل یا شیرینی در این جلسه ضروری است.
هنگام صحبت بهتر است ابتدا آقا شروع به صحبت کند و شرایط کاری و تحصیلی اش را کاملا شرح دهد تا دختر خانم نیز احساس راحتی بیشتری کند. بهتر است در این جلسه از سوالات «بازپاسخ» یعنی پرسش‌هایی که مستلزم توضیح طرف مقابل است استفاده شود، به طور مثال سوال «نظر شما درباره وظیفه زن و مرد در زندگی مشترک چیست؟» می‌تواند سوال خوبی باشد.

مهم‌ترین نکته در این جلسه این است که دختر و پسر از قبل باید ایده آل‌ها و معیارهایشان برای زندگی را تعیین کرده باشند، حد و مرز‌ها و خط قرمز‌های خود را بشناسند و انتظاراتشان از همسر آینده شان را بدانند تا بتوانند با سوال کردن و صحبت کردن متوجه تناسب داشتن یا نداشتن شان با هم بشوند. در شماره‌های بعد توضیحات بیشتری درباره نحوه گفتگو و پرسش‌هایی که در جلسات خواستگاری رد و بدل می‌شود ارائه می‌کنیم.

منبع: ایران ناز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار