رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: ظریف در نامه ۱۴ صفحه‌ای استدلال اروپایی‌ها را زیر سوال برد / اظهارات وزیر دولت اصلاحات درباره لیست و سرلیست اصلاح‌طلبان / حاجی‌دلیگانی: مشکل مجلس دهم بده بستان روحانی و لاریجانی بود و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۱۹۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲ 03 February 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
کنایه تاجیک به اصلاح طلبانی که هم کت برتن دارند هم زیرشلواری

محمدرضا تاجیک از تئوریسین‌های اصلاح طلبان در باره حضور این جناح در انتخابات در روزنامه اعتماد نوشت: جریانِ اصلاح‌طلبی «واقعا موجود» نیازمند یک تعطیلات تاریخی است. باید عزم رفتن کند و از سرزمین قدرت به در آید و ببیند که آسمان آیا همه‌جا همین رنگ است و آیا اصلاح‌طلبی همه‌جا به همین رنگ است؟ حتی اگر اصلاح‌طلبان در تسابق‌های بزرگ پیشاروی (مجلس و ریاست‌جمهوری و...) پیروز هم بشوند، از امکان و استعدادی بیش از دولت کنونی برای بهبود امور (داخلی و خارجی) برخوردار نیستند. می‌توانم از هم‌اکنون تصویری از اصلاح‌طلبانی که هم کت بر تن دارند و هم زیرشلواری ترسیم کنم که توامان نقشِ حضور و ناحضور، در قدرت و بر قدرت، مشارکت و عدم‌مشارکت را بازی می‌کنند و تا فردای انتخابات هنوز تصمیم نگرفته‌اند (به اجماع نرسیده‌اند) که چه باید/ نباید کرد.

اصلاح طلبان درباره لیست دادن یا ندادن بازهم به نتیجه نرسیدند

در جلسه شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان گزارش ستاد مرکزی انتخابات شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان و کار گروه استان‌ها از آخرین نتایج بررسی صلاحیت‌های نامزد‌های اصلاح طلب ارائه و تاکید شدتصمیم‌گیری برای چگونگی حضور در انتخابات در استان‌ها طبق مصوبه پیشین این شورا برعهده شورای اصلاح‌طلبان هر استان خواهد بود. همچنین تصمیم‌گیری درباره ارائه لیست انتخاباتی یا عدم ارائه لیست در شهر تهران در جلسه فوق‌العاده که در هفته جاری برگزار می‌شود موکول شد.

وصیت‌نامه سردار سلیمانی چهلمین روز شهادتش منتشر می‌شود

مسئول دفتر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: حاج قاسم سلیمانی وصیت نامه‌ای دارد که من آن را به عنوان منشور می‌دانم. قطعا این وصیت نامه در چهلمین روز شهادتش توسط خانواده ایشان انتشار داده می‌شود. شهید حاج قاسم سلیمانی وقتی از بیروت خارج می‌شود، دوستان به نوعی می‌گویند که شما به بغداد نروید. سردار می‌گوید من دارم به مقتل خودم می‌روم. /فارس

پیش شرط ایران برای برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک

زنگنه، وزیر نفت گفت: ایران در صورتی موافق برگزاری جلسه اوپک، زودتر از نیمه اسفند است که مطمین شویم اعضا آمادگی کاهش تولید را دارند. شیوع ویروس کرونا در چین بر مصرف انرژی تاثیر گذاشته، زیرا فعالیت برخی کارخانه‌ها و حمل و نقل متوقف شده و برخی شهر‌ها قرنطینه هستند که باعث شده تا تقاضا برای نفت کم شود. زمانی که تقاضا کم شود، اما عرضه ثابت باشد، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند. / ایرنا

انتقاد وزیر احمدی نژاد از صرف هزینه‌های میلیاردی برای رسیدن به کرسی مجلس

محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رفتار افرادی که برای رسیدن به کرسی مجلس حاضرند چندین میلیارد تومان هزینه کنند حتما مشکوک است و می‌خواهند جیب ملت که همان خزانه ملی است را بزنند. /ایسنا

تایید خروج جبهه پایداری از لیست شورای ائتلاف از زبان آقای سخنگو

مجید متقی فر، سخنگوی جبهه پایداری، درباره خروج جبهه پایداری از ائتلاف نیرو‌های انقلاب گفت: از ابتدا هم درباره ورود به این لیست صحبتی نشده بود، البته ما هنوز هم ترجیحمان ارائه لیست واحد است و اگر هم نشد بهتر است اشتراکات لیست هایمان بسیار زیاد باشد. /باشگاه خبرنگاران

شورای نگهبان به نظارت استصوابی هم پایبند نیست

عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی در بخشی از یادداشت خود که در خبرآنلاین منتشر شده نوشته است:این شورا به باور برخی حقوق‌دانان به نظارت استصوابی نیز پایبند نبوده و پای خود را از حیطه‌ی نظارت فراتر گذاشته و دقیقا در امور اجرا دخالت نموده و می‌نماید. به نظر می‌رسد که مفهوم نظارت شورای نگهبان به دلیل تداخل با امر اجرا در وضعیت پُرمناقشه‌ای قرار گرفته‌است. رییس جمهور به‌عنوان مجری قانون اساسی و متعهد به حقوق ملّت باید راهی برای استیفای حقوق ملّت در امر انتخابات بیابد.

دلال‌ها به همدیگر ماشین می‌فروشند و قیمت‌ها بالا می‌رود

هم اکنون که عرضه از سوی خودروسازان روال مشخصی ندارد و شرکت‌های خودروساز در تزریق محصول به بازار با چالش‌هایی مواجه هستند آن دسته از فروشندگان که تعداد زیادی خودرو دپو کرده‌اند به صورت هماهنگ قیمت‌ها را در بازار تعیین می‌کنند. دلیل دیگر، خرید و فروشی است که دست‌اندرکاران بازار با یکدیگر انجام می‌دهند. این اتفاق سبب می‌شود که نمودار قیمت خودرو افزایشی شود. /دنیای اقتصاد

رسانه‌های اصولگرا به فیلم جدید حاتمی کیا حمله خواهند کرد؟

کیهان نوشت:فیلم «خروج» تازه‌ترین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا از آثار بخش مسابقه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر است. این فیلم با سرمایه‌گذاری سازمان اوج ساخته شده و هنوز در مرکز جشنواره اکران نشده است. اما نکته قابل تامل این است که برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب در حال فضاسازی علیه این فیلم هستند و این‌گونه القا می‌کنند که این فیلم با حمله رسانه‌های انقلابی مواجه خواهد شد. گفتنی است، طی سال‌های اخیر، مواضع و فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا چندان مورد استقبال رسانه‌های زنجیره‌ای قرار نداشته است.

سیگار برگ لاکچری نخی چند؟

جست‌وجوی هشتگ سیگار برگ در فضای مجازی نشان می‌دهد برای تهیه این محصول دخانی باید بین ۵ تا ۷۰۰ هزار تومان هزینه کنید! سیگار برگ زمانی که طلا گرمی ۲۰۰ هزار تومان بود، حدودا به ۲۵۰ هزار تومان می‌رسید و احتمالا در حال حاضر اگر پیدا شود بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. /ایسنا

چرا جنایات روس‌ها از کتاب درسی حذف شد؟

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره حذف مطالب مربوط به جنایات روس‌ها در کتاب فارسی دوره متوسطه دوم گفت: نگاه مبنایی ما نسبت به آنچه در تاریخ اتفاق افتاده این است که جنایات روسیه تزاری قابل حذف نیست یا در دوره شوروی سابق، نوع تعامل سلطه گرایانه بلوک شرق را انکار نمی‌کنیم و هرگز حذف نخواهیم کرد. اگر اکنون دولت روسیه با ما همکاری و تعامل دارد به معنی صرف نظرکردن مردم از بخشی از تاریخ نیست؛ دستکاری در تاریخ را قبول نداریم. حذفیات در مورد روسیه در زمان مسئولیت بنده نبوده است، اما در هر حال بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم همانطور که برخی تغییرات در کتاب‌های قبلی اتفاق افتاده بود و آن را بررسی کردیم و در مواردی اصلاحات لازم انجام شد. در این مورد هم اگر بررسی کنیم و مشخص شود تغییرات غیرمنصفانه است، حتماً اصلاح خواهیم کرد.
 
ظریف: کوبیدن مذاکره کوبیدن مردم است

محمد جواد ظریف طی سخنانی در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) گفت: معتقدیم کسانی که مذاکرات را می‌کوبند ما را نمی‌کوبند مردم را می‌کوبند. ما از طرف مردم و به نمایندگی و پشتوانه آن‌ها رفتیم مذاکره کردند. این مردم هستند که می‌توانند ثابت کنند فشار حداکثری اذیت می‌کند ما را، اما آن چه باید بپذیریم این است که فشار‌ها مردم را به زانو در نمی‌آورد و این عامل مهم است برای من که می‌خواهم بروم مذاکره کنم، اما وظیفه من این است که این قدرت را در میدان جهانی به یک چیز ماندگار تبدیل کنم که می‌تواند یک توافق یا امتیاز باشد.

دادستان تهران: کیفرخواست روح الله زم صادر شد

دادستان تهران از صدورکیفرخواست پرونده روح الله زم و برگزاری دادگاه او در هفته آینده خبر داد. علی القاصی در حاشیه جلسه شورای عالی قوه قضاییه، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرونده روح الله زم، گفت: کیفرخواست پرونده صادر شده و دادگاه هفته آینده تشکیل می‌شود.

رییس سازمان زندان‌ها: تعداد بسیار کمی از «اغتشاشگران» در بازداشت هستند

اصغر جهانگیر در حاشیه جلسه شورای عالی قوه قضاییه در جمع خبرنگاران در مورد بررسی وضعیت پرونده تمام زندانیان و تسریع در امور آن‌ها گفت: این طرح در حال اجرا است، به طوری که از اوایل هفته در استان خراسان رضوی آغاز شده و تمام زندانیان چهره به چهره وضعیت‌شان بررسی خواهد شد. زندانیانی که شرایط تخفیف را داشته باشند، به آن‌ها ابلاغ خواهد شد و می‌توانند در قالب این طرح از زندان آزاد شوند. رئیس سازمان زندان‌ها در پاسخ به سوالی در مورد "آمار بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر" گفت: به سرعت به پرونده آن‌ها رسیدگی شده است. اکنون تعداد بسیار کمی از این اغتشاشگران در بازداشت هستند و آمار تعداد آن‌ها همانی است که آخرین بار از سوی سخنگوی قوه قضاییه اعلام شده و آمار جدیدی اکنون در دست نیست.

محمود صادقی: اصلاح‌طلبان امکان شرکت در انتخابات به صورت لیستی را ندارند

محمود صادقی گفت: اصلاح‌طلبان با این وضعیت، امکان شرکت در انتخابات به صورت ارائه لیست را ندارند. او در پاسخ به این سوال که «رد صلاحیت گسترده و نبود کاندیدای مورد نظر را دلیل عدم ارائه لیست عنوان می‌کنید درحالی که بخشی دیگر از کارشناسان سیاسی عنوان می‌کنند که اگر اصلاح طلبان بخواهند در انتخابات پیروز شوند باید لیست ارائه دهند. پس به نظر شما راهکار حضور موفقیت آمیز اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده چیست؟» گفت: به من نظر فردی نمی‌دهم چراکه عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان هستم و هر نظری که خرد جمعی به آن رای دهد، من هم به آن ملتزم می‌شوم. وقتی شرایط برای ارایه لیست وجود ندارد پس معقول‌ترین راه همین است که لیستی ارائه ندهیم، اما مردم را به شرکت در انتخابات تشویق می‌کنیم که خودشان به صورت انفرادی تصمیم بگیرند و از میان کاندیداها، انتخابات کنند. اصلاح‌طلبان هیچ وقت انتخابات را تحریم نمی‌کنند با توجه به تحلیل‌های بیگانگان و شرایط کشور در عرصه جهانی و منطقه‌ای، نیاز است که انتخابات باشکوهی برگزار شود. عدم ارائه لیست نباید به معنای این باشد که در انتخابات شرکت نکنیم بلکه با وجود این محدودیت‌ها کماکان حضور در انتخابات برای ما مهم است؛ خصوصا جدای از جنبه‌های مربوط به حقوق شهروندی و حق رأی، بحث امنیت ملی و تمامیت ارضی مطرح است. بر این مبنا اصلاح‌طلبان که خودشان از بانیان نظام و انقلاب هستند، حاضر نیستند به خاطر این محدودیت‌ها، خدشه‌ای به امنیت ملی کشور وارد شود.

معاون سیما: لزومی ندارد «ثریا» و «جهان آرا» همزمان با تولید پخش شوند

مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی، امروز در جمع خبرنگاران پیرامون علت تولیدی شدن برنامه «جهان آرا» و «ثریا» اظهار کرد: تعریف برنامه زنده عبارت است از برنامه‌ای که تولید و پخش آن همزمان باشد؛ به طور مثال الان من با شما صحبت می‌کنم و هیچ ضرورتی هم ندارد که همزمان روی آنتن برود و می‌تواند دو، سه ساعت دیگر پخش شود. وی افزود: ما بسیاری از برنامه‌ها را داریم که تولید و پخش آن‌ها همزمان است؛ همه بخش‌های خبری ما همزمان است. اگر واقعه‌ای در کشور اتفاق بیفتد، خبرنگار ما به لحظه در محل حضور پیدا و اخبار را اطلاع رسانی می‌کند. یک مسابقه فوتبال همزمان در سطح داخلی و جهانی روی آنتن شبکه‌ها می‌رود؛ اما یکسری از برنامه‌های ما لزومی ندارد همزمان با تولید پخش شوند. بسیاری از برنامه‌های پربیننده ما که بالای ۵۰ درصد بیینده دارند، برنامه تولیدی به حساب می‌آیند و در زمان دیگری (بعد از تولید) پخش می‌شوند.

مصباحی مقدم: با توجه به سن اعضای شورای نگهبان نمی‌توان به آن‌ها نسبت هوا و هوس داد

«غلامرضا مصباحی‌مقدم» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره نقد جریان اصلاحات و رد صلاحیت‌کاندیدا‌های اصلاح‌طلب انتخابات مجلس یازدهم توسط شورای نگهبان و شائبه سیاسی بودن این رد صلاحیت‌ها، گفت: شورای نگهبان در نظام ما جایگاهی قانونی دارد و حضرت امام شأن و اعتبار زیادی برای این نهاد به عنوان یک رکن از ارکان نظام قائل بودند؛ ایشان تضعیف شورای نگهبان را برنمی‌تابیدند و گاهی نیز به کسانی که به شورای نگهبان تعرض می‌کردند، تذکر می‌دادند. وی با بیان اینکه اعضای شورای نگهبان، بخصوص فق‌های آن که منصوب مقام معظم رهبری و امام هستند، کسانی نیستند که دین خودشان را به دنیای دیگران بفروشند، تاکید کرد: از سویی سن‌شان هم اقتضا نمی‌کند که انسان به آن‌ها نسبت هوا و هوس و یا عملکرد جناحی و سلیقه‌ای بدهد بلکه مبنای آن‌ها اجرای قانون است. مصباحی‌مقدم اضافه کرد: مبنا این است که جایگاه نمایندگی مجلس همچون ریاست جمهوری و عضویت خبرگان رهبری جایگاه امانت‌داری باشد و قرآن می‌فرماید که امانت را باید به اهل آن واگذار کرد و از سویی نیز اهلیت امانتداری را نیز باید احراز کرد؛ چرا که هیچکس امانت شخصی خود را نزد کسی که امانتداری‌اش احراز نشده نمی‌گذارد؛ بنابراین این جایگاه قانونی اقتضا کرده است مطابق با انجام وظیفه کار‌هایی را انجام دهد.

نام لیست انتخاباتی شورای ائتلاف انتخاب شد
 
سخنگوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اعلام کرد فهرست انتخاباتی این ائتلاف با نام "ایران سربلند" در انتخابات مجلس پیش رو حضور خواهد یافت.محسن پیرهادی سخنگوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اعلام کرد فهرست انتخاباتی این ائتلاف با نام "ایران سربلند" در انتخابات مجلس پیش رو حضور خواهد یافت.به گزارش فارس، بنابر اعلام پرویز سروری دبیر شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب لیست نهایی ۳۰ نفره نامزد‌های این ائتلاف برای شهر تهران تا پایان این هفته نهایی خواهد شد.
 
ماجرای انتشار فایل صوتی مربوط به پرواز اوکراینی
 
مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تیم بازرسی فنی سقوط هواپیمای اوکراینی در اقدامی عجیب، فایل صوتی محرمانه مکالمه خلبان یکی از پرواز‌های همزمان با پرواز هواپیمای اوکراینی را منتشر کرد.یک خبرگزاری اوکراینی در اقدامی غیر حرفه‌ای، فایل صوتی محرمانه مکالمه خلبان یک پرواز داخلی هواپیمایی آسمان که همزمان با پرواز اوکراینی در حال انجام بوده را منتشر کرد.در این فایل صوتی، خلبان پرواز هواپیمایی آسمان به زبان فارسی به برج مراقبت می‌گوید که شاهد نور شلیک موشک و همچنین انفجار پس از آن است، ولی برج مراقبت از وجود چنین موضوعی اظهار بی اطلاعی و سپس ۹ بار تلاش می‌کند تا با خلبان هواپیمای اوکراینی ارتباط بگیرد، ولی پاسخی دریافت نمی‌کند.البته این فایل صوتی چند ساعت گذشته در شبکه‌های اجتماعی بعنوان مکالمه خلبان پرواز اوکراینی با برج مراقبت در حال بازنشر است.در همین ارتباط، حسن رضایی فر مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در گفت: وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری از انتشار چنین فایلی مطلع و متعجب شده، گفت: این فایل از مجموعه اسنادی بوده که در تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرار گرفته است.وی افزود: این اقدام اوکراینی‌ها سبب شد دیگر هیچ سندی به آن‌ها ارائه ندهیم.رضایی فر یادآور شد: در حال حاضر تیم اوکراینی کشور را ترک کرده و فعلاً هیچ گروه کارشناسی از کشور‌های ذی نفع در این پرونده که بر اساس انکس ۱۳ ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) می‌توانند همزمان در حین بررسی‌های کارشناسی کشور محل وقوع سانحه حضور داشته باشند، در ایران حاضر نیستند.گفتنی است بر اساس مقررات داخلی و بین المللی، مکالمات خلبانان با برج مراقبت جز اسناد محرمانه هر کشور است و هیچ فرد یا کشور دیگری نمی‌تواند این مکالمات را بدون هماهنگی با کشور مالک این خدمات، منتشر کند.
 
حاجی‌دلیگانی: مشکل مجلس دهم بده بستان روحانی و لاریجانی بود

حاجی‌دلیگانی با اشاره به اینکه رفتار‌های لاریجانی در قبال دولت یکی از دلایل اصلی ضعف مجلس دهم است، گفت: فرمان مجلس کاملاً در اختیار لاریجانی است و وی به جای آنکه به دنبال اقتدار و در رأس امور بودن مجلس باشد، سطح مجلس را پایین آورده است.وی با بیان اینکه کار‌های لاریجانی را نمی‌توان تعامل و همکاری با دولت دانست بلکه باید گفت که وی با روحانی بده بستان سیاسی دارد، تصریح کرد: ارتباطات بسیار نزدیک لاریجانی با روحانی و دولتی‌ها باعث ضعف نظارتی و کاهش اقتدار مجلس دهم شده است.عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه مجلس دهم نتوانست از جایگاه نظارتی خود به خوبی استفاده کند، اظهار داشت: البته در برخی از موارد نمایندگانی بودند که اقدامات نظارتی خوبی انجام دادند، اما هیئت رئیسه مجلس و شخص رئیس مجلس اجازه مطرح شدن آن موضوعات در صحن علنی مجلس را نمی‌دادند؛ برای مثال کمیسیون عمران علت سقوط هواپیمای تهران _. یاسوج را بررسی کرد، اما هیئت رئیسه حتی اجازه نداد که گزارش آنان چاپ شود و در نتیجه به اطلاع مردم نرسید که مقصران اصلی این حادثه چه کسانی بودند.
 
مجلس مورد علاقه طائب

رئیس قرارگاه عمار با اشاره به اهمیت حضور پرشور در انتخابات اسفندماه گفت: مجلس تراز انقلاب اسلامی یعنی مجلسی که در مکتب حاج قاسم سلیمانی باشد. حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی طائب ظهر امروز در نشست "مجلس تراز انقلاب اسلامی" که در مسجد مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مسائل مهم مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است. وی با اشاره به اهمیت حضور پرشور در انتخابات اسفندماه افزود: امروزه چشم امید آزادی خواهان جهان در اقصی نقاط عالم به انقلاب اسلامی است لذا باید همگان به مشارکت حداکثری در انتخابات کمک کنند. رئیس قرارگاه عمار با اشاره به شهادت سردار سلیمانی گفت: آمریکا با ترور حاج قاسم سلیمانی بزرگ‌ترین اشتباه خود را انجام داد، اگر آمریکا باور می‌کرد که شهدا زنده هستند هرگز این کار را انجام نمی‌داد. طائب با اشاره به خصوصیات اخلاقی سردار سلیمانی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم قم به تبیین برخی خصوصیات حاج قاسم سلیمانی پرداختند و می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که نماینده تراز انقلاب اسلامی باید این خصوصیات را داشته باشد.
 
اظهارات وزیر دولت اصلاحات درباره لیست و سرلیست اصلاح‌طلبان

عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: تا زمانی که لیستی مشخص نشود، سرلیستی معلوم نخواهد شد.علی صوفی عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، با اشاره به یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در تهران تعدادی از اعضای فراکسیون امید تایید صلاحیت شده اند و به دنبال پیگیری‌هایی هم که صورت گرفت آقای وکیلی هم تایید شد.او ادامه داد: اینکه در شرایط فعلی امکان ارائه لیست از تهران وجود دارد یا خیر، مشخص نیست و شاید تا آخر هفته به نتیجه برسد؛ تا زمانی که لیستی مشخص نشود، سرلیستی معلوم نخواهد شد. همچنین شورای عالی سیاست گذاری در راستای تمرکززدایی و احترام به استان ها، ارائه لیست‌های انتخاباتی را به آن‌ها تفویض اختیار کرد.
 
اظهارات جالب عضو فق‌های شورای نگهبان درباره رد صلاحیت‌ها

عضو فق‌های شورای نگهبان گفت: گرایش‌های گروهی و امثال ذلک در تایید و رد صلاحیت‌ها ملاک شورای نگهبان نبوده است. آیت‌الله مهدی شب‌زنده‌دار عضو فق‌های شورای نگهبان امروز در درس خارج فقه خود اظهار داشت: مساله انتخابات مشکلات فراوانی دارد، یکی از مشکلات مهمش این است که قانون انتخابات یک قانون پرمشکلی است و ان شاءالله مجلس آتی بتواند با قوانین بهتری که وضع می‌کند این مشکلات را کمتر کند. وی افزود: عده فراوانی از سراسر کشور ثبت نام کردند و وارد معرکه شدند، در یک مدت محدود همه این‌ها باید بررسی شود، در این چهارده روز اعضای محترمی که آنجا بودند شبانه روز نداشتند، دیروز شنیدم که جناب آقای کدخدایی گفتند کل شب را چهل و پنج دقیقه توانستم بخوابم. خود من تا ساعت دو و نیم شب مشغول دیدن پرونده‌ها بودم و صبح هم جلسه بود و ساعت یک عصر هم باز جلسه است. عضو فق‌های شورای نگهبان در ادامه عنوان کرد: دیدن این پرونده‌های کثیر، افراد مختلف، پرونده‌های قطور و چند جلدی و محاسبه کردن و به واقع رسیدن، نیاز به یک وقت فراوان دارد. به نظر من روند انتخابات حداقل باید شش ماه باشد که این موارد کم کم بررسی شود.
 
نماینده اسبق مجلس جانشینِ وزیر احمدی‌نژاد شد

«سید علی ریاض» نماینده اسبق مجلس جایگزین «حیدر مصلحی» در هیئت انتخاب شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب شد. گفتنی است، حجت‌الاسلام «حیدر مصلحی» به دلیل اینکه از سوی سرلشکر محمد باقری حکم مسئولیت داشت، حسب رعایت موارد قانونی مبنی بر عدم ورود مسئولین نظامی در فعالیت‌های انتخاباتی، از هیئت انتخاب شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب انصراف داد.
 
پاسخ کنایه‌ایِ جعفرزاده ایمن آبادی به حاجی بابایی

رییس فراکسیون مستقلین ولایی در واکنش به اظهارات حمیدرضا حاجی بابایی گفت: ایشان بدانند کار آسانی نیست تا فراکسیون هزاران هزار نقش را کم نقش کردن، خوب بود بجای نقد دیگران سر خود دوا کردی! «غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی»، رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی در توئیتی نسبت به سخنان حمیدرضا حاجی بابایی، رییس فراکسیون ولایی واکنش نشان داد. جعفرزاده در پیام خود نوشت: آقای حاجی بابایی، رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مصاحبه کردند و فرمودند: نقش فراکسیون مستقلین، بی نقش کردن فراکسیون‌های دیگر مجلس بود. اما ایشان بدانند کار آسانی نیست تا فراکسیون هزاران هزار نقش؟! را کم نقش کردن؟! خوب بود بجای نقد دیگران سر خود دوا کردی! حمیدرضا حاجی بابایی رییس فراکسیون ولایی مجلس درباره عملکرد فراکسیون مستقلین در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفته است: لاریجانی در این دوره فراکسیون مستقلین را راه انداخت که نقش این فراکسیون، بی نقش کردن فراکسیون‌های دیگر مجلس بود. برای مثال اگر بحث FATF در مجلس مطرح بود، اعضای فراکسیون مستقلین به فراکسیون امید ملحق می‌شدند و عملاً ما ولایی‌ها به راحتی نمی‌توانستیم تصمیم بگیریم و یا آنکه زمانی که بحث انتخاب رئیس مجلس مطرح بود، اعضای فراکسیون مستقلین به فراکسیون ما ملحق می‌شدند. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی که در آبان ماه سال جاری و پس از استعفای کاظم جلالی از نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی، به ریاست فراکسیون مستقلین ولایی منصوب شده بود، از سوی شورای نگهبان برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دارای صلاحیت شناخته نشده است.
 
ظریف در نامه ۱۴ صفحه‌ای استدلال اروپایی‌ها را زیر سوال برد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از فعال کردن مکانیزم ماشه بیان کرد: اتحادیه اروپا هنوز مکانیزم ماشه را فعال نکردند. خواستند به این سمت بروند، ولی با استدلا‌های ایران منصرف شدند. آقای ظریف یک نامه ۱۴ صفحه‌ای حقوقی به آقای بورل نوشتند و استدلالات کشور‌های اروپایی را زیر سوال بردند. موسوی با بیان اینکه رفت و آمد‌های دیپلماتیک ارتباطی با مواضع آن‌ها ندارد، یادآور شد: سفر بورل را مهم ارزیابی می‌کنیم و امیدواریم در گفتگو با مقامات ایران، منطق شرایط جدید و ریشه آن را متوجه باشند و استدلالات ایران را بشنوند و اگر حسن نیتی دارند، برای کاهش تنش‌ها اقدام جدی انجام دهند. وی درباره اظهارات اردوغان مبنی بر پایان یافتن روند آستانه عنوان کرد: از دیدگاه ایران تنها روندی که به دستیابی به یک راه حل سیاسی در سوریه کمک می‌کند، همین روند آستانه است که ایران، ترکیه و روسیه مبتکر آن بوده و برایش زحمت کشیده‌اند. در تماس با مقامات ترکیه، بر این روند به عنوان تنها روند موجود که می‌تواند به یک راه حل سیاسی پایدار کمک کند، تاکید شده است. رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه افزود: ما این ابتکار را دستاوردی برای سه کشور و مردم منطقه به ویژه ملت سوریه می‌دانیم که ناخواسته سال‌ها درگیر بحرانی شده‌اند که دیگران تحمیل کرده‌اند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار