اولین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان بعد از پایان رسیدگی به اعتراضات:
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به مشکلات نظام انتخاباتی کشور که موجب برخی نارضایتی ها در بین سیاسیون شده است، گفت: مشکل اصلی ما در انتخابات با این نظام انتخاباتی و قوانین حداقلی است که وضعیت فعلی را ایجاد می‌کند و هر دو طرف ممکن است ناراضی باشند؛ در حالی که ما هم راضی به این وضعیت نیستیم...
کد خبر: ۸۱۹۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵ 01 February 2020
 
سخنگوی شورای نگهبان گفت: مشکل اصلی ما در انتخابات با این نظام انتخاباتی و قوانین حداقلی است که وضعیت فعلی را ایجاد می‌کند و هر دو طرف ممکن است ناراضی باشند.

به گزارش «تابناک»، «عباسعلی کدخدایی» پیش از ظهر امروز (شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: مشکل اساسی ما در بحث انتخابات و قانون انتخابات وجود دارد که امیدواریم این رویه حل و برطرف شود.

وی در ادامه با اشاره به استقبال شورا از طرح دوفوریتی شفافیت و نظارت بر تامین فعالیت های مالی انتخابات افزود: عدم مغایرت این طرح با شرع و قانون اساسی اعلام و به مجلس ارائه شد.

 

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: در روند بررسی صلاحیت‌ها وارد مرحله دوم شورای نگهبان شدیم و فرصت ده روزه برای رسیدگی به اعتراض‌ها وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: نزدیک ۴۵۰۰ نفر را در روند صلاحیت‌ها مورد بررسی قرار دادیم و ۲۴ درصد افراد تنها رد صلاحیت شدند و در مرحله اول شورای نگهبان حدود ۲۰۰۰ نفر به روند تایید صلاحیت‌ها اضافه شدند و ما انتظار داریم دوستان و چهره‌های سیاسی نیز صبور باشند؛ چرا که امکان افزایش روند تایید صلاحیت‌ها وجود دارد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: در بحث تحقیقات محلی مشکلاتی وجود داشت که با رفع ایرادات خوشبختانه روند صلاحیت بسیاری از چهره‌ها فراهم شد.

کدخدایی درباره وظیفه شورای نگهبان در برگزاری پرشکوه انتخابان گفت: در قوانین ما درباره مشارکت در انتخابات سهمی برای شورای نگهبان در نظر گرفته نشده و شورا یک نهاد قانونی و برای مشارکت مردم باید در نهادهای دیگر به دنبال این موضوع باشیم ولی ما باز دغدغه این موضوع را داریم.

وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان از اجرای قانون کوتاه نمی‌آید درباره اینکه آیا شورا به دلیل اظهارات رئیس‌جمهور به قوه قضائیه شکایت کرده افزود: رابطه ما را بیش از این با دولت شکرآب نکنید ما اهل شکایت نیستیم ولی از دوستان و مقامات گلایه داریم که در جریان کارهای ما هستند ولی باز گلایه می‌کنند ولی اگر افترایی به شورا شود اگر لازم باشد برما این حق وجود دارد که این روند را پیگیری کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه برخی اصولگرایان در دقیقه ۹۰ تایید صلاحیت می‌شوند تصریح کرد: چنین مسئله ای وجود ندارد و ما امیدواریم در این مسئله دقت شود.

کدخدایی درباره رد صلاحیت ۹۰ نماینده مجلس از سوی شورای نگهبان و انتقادات وارده به شورا خاطرنشان کرد: ما دغدغه ای برای پیگیری قضایی نداریم ولی انتظار داریم دوستان در بیان اظهارات خودشان دقت کنند و ما نباید اخباری منتشر شود مبنی بر اینکه یک نماینده به خاطر حمایت از دولت رد صلاحیت شده است از این رو اظهارنظر برخی از مقامات جفای بزرگی در حق شورای نگهبان بود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا شهردار پیشین تهران به دلیل باز بودن پرونده‌های اقتصادی اطرافیانش و خودش رد صلاحیت نشده است? تاکید کرد: اگر مستنداتی وجود دارد برای ما ارسال شود تا رسیدگی شود. 

سخنگوی شورای نگهبان افزود: اینکه در فضای مجازی مطالبی مطرح شود برای ما سند و مدرک نیست و باید مدارک و ادله کافی وجود داشته باشد ما بررسی خواهیم کرد و هیچ جناح‌بندی در شورای نگهبان وجود ندارد.

کدخدایی درباره اینکه چه کاری باید کرد تا از تخریب شورای نگهبان جلوگیری شود تصریح کرد: هر نهادی در کشور وظایف خود را به درستی انجام دهد جلب نظر مردم به بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرد و انتظار داریم نهادهای دیگر نیز به بهترین شکل ممکن وظیفه خود را انجام دادند.

وی درباره اینکه چند نماینده مجلس در لیست تایید صلاحیت قرار دارند خاطرنشان کرد: حدود ۷ الی ۸ نفر تایید صلاحیت شدند و برخی افراد نیز به دلیل کسب مدارک جدید علی رغم تایید صلاحیت در دور اول در مقطع فعلی رد صلاحیت شدند اما این تعداد اندک است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره تبلیغات زودهنگام برخی از نامزدها تاکید کرد: وضعیت تبلیغات متاسفانه خیلی روشن نیست از این رو اگر عرف تعبیر به تبلیغات داشته باشد باید با آن برخورد شود.

کدخدایی درباره رد صلاحیت برخی از نمایندگان به دلیل مخالفت با نظر مجمع پیرامون FATF گفت: این موضوع کذب محض است و ما می‌توانیم این روند را پیگیری کنیم و ما در روند بررسی صلاحیت‌ها با عینک قانون وارد عمل می‌شویم و نگاه سیاسی نداریم.

وی در ادامه درباره اظهارات «محمود صادقی» درباره شورای نگهبان و اینکه وی تبرئه شده است اظهار کرد: اگر افترا و اتهامی باشد ما هم تعقیب قانونی خواهیم کرد و از دوستان درخواست داریم اگر مدارکی دارند ارائه دهند اما آقای محمود صادقی از شورای نگهبان عذرخواهی کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره رد برخی از افراد به دلیل عدم التزام به اسلام افزود: افرادی که در هیئت مرکزی هستند روند بررسی صلاحیت را مورد بررسی قرار می‌دهند و اگر ایرادی باشد مورد بررسی دقیق می‌گیرد.

کدخدایی درباره حمایت دولت از یک جناح سیاسی تصریح کرد: قانون انتخابات قانونی حداقلی است و باید اصلاح شود، اما شورای نگهبان و دستگاه‌های اجرایی در روند برگزاری انتخابات باید بیطرف باشند از این رو اگر قرار باشد به شورای نگهبان افترایی وارد شود اولا باید فکری به حال مسئولان ما شود.

وی با اشاره به اینکه عدم التزام به اسلام به معنی این نیست که فرد مسلمان نیست خاطرنشان کرد: عدم التزام یعنی فرد یکی از احکام اسلامی یا برخی را رعایت نکرده و به معنای این نیست که فرد مسلمان نیست.

سخنگوی شورای نگهبان چرا درباره روند تایید صلاحیت‌ها تمام هزینه‌ها را برعهده می‌گیرد تاکید کرد: اینکه ما برخی از مباحث رد صلاحیت‌ها را مطرح کردیم بازهم مورد هجمه قرار گرفتیم از این رو ما طبق قانون در این حیطه وارد عمل شدیم.

وی با اشاره به اینکه درب شورای نگهبان برای همه جریانات سیاسی و چهره‌های آنها باز است گفت: از دوستان اصلاح‌طلب، مستقل و اصولگرا و دلسوز نظام که خواهان گفت و گو با ما هستند استقبال می‌کنیم اما از آنها انتظار داریم اظهارات ما رو هم منعکس کنند.

کدخدایی درباره اینکه نامه ای از سوی رئیس‌جمهور درباره تایید صلاحیت دامادش به شورای نگهبان ارسال نشده است اظهار کرد: ما از دوستان انتظار داریم طبق قانون وارد عمل شوند و ما در شورا بر این اساس اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و ما با هیچ کس رودربایستی نداریم.

وی در پاسخ به سوال تابناک درباره تایید صلاحیت برخی از نمایندگان که در دوره اول بررسی صلاحیت‌ها به دلیل مسائل اقتصادی رد صلاحیت شدند تاکید کرد: مدارک و ادله موجود در فضای مجازی برای ما سند نیست و ما برطبق بررسی های صورت گرفته درباره روند بررسی صلاحیت‌ها تصمیم گرفتیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :