یکی از روش‌های برنامه‌ریزی برای قبولی در کنکور، برنامه ریزی هفتگی است که در این گزارش به بیان توضیحاتی درباره آن می‌پردازیم.
کد خبر: ۸۱۸۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰ 28 January 2020
 
به گزارش تابناک سمنان: یک اصل مهم برای قبولی در کنکور برنامه ریزی است. داوطلبان باید برای کسب رتبه‌ای خوب و قبولی در رشته‌ای که دلخواهآانهاست از یک برنامه ریزی اصولی برای رسیدن به هدفشان برخوردار باشند. برنامه ریزی برای مطالعه کنکور انواع و اقسام مختلفی دارد و به بیان دیگر می‌توان گفت به تعداد هر شرکت کننده در کنکور و خصوصیات و ویژگی‌های آن‌ها برنامه‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این برنامه‌ها برنامه ریزی هفتگی است.

برای برنامه ریزی هفتگی لازم است در ابتدا و قبل از شروع برنامه ریزی مطالبی را که قرار است در طول هفته مطالعه کنید مشخص نمایید. در مرحله بعدی با توجه به این که روزانه چند ساعت می‌توانید درس بخوانید، مجموع ساعت‌های یک هفته را مشخص کنید. اصل مهم برای برنامه ریزی هفتگی واقع‌بین بودن است، زیرا اگر در روز‌های قبل روزانه ۳ ساعت مطالعه می‌کردید و هنگام برنامه ریزی برای ۸ ساعت مطالعه برنامه ریزی کنید قطعا با مشکل رو به رو خواهید شد.

در مرحله بعد زمانی که برای مطالعه هر درس در هفته را در نظر می‌گیرید را با توجه به ظریب آن درس در آزمون مشخص کنید. به این صورت که اگر در طول روز ۵ ساعت درس می‌خوانید باید این زمان را بین دروس مختلف بر اساس اهمیت و ضریب دروس برنامه ریزی کنید.

 

به عنوان مثال اگر داوطلب کنکور تجربی هستید و قرار است ۳۵ ساعت در هفته یعنی روزانه ۵ ساعت مطالعه کنید بین ۱۰ تا ۱۱ ساعت را به درس زیست شناسی، ۳ تا ۴ ساعت را به درس ریاضی، ۴ تا ۵ ساعت را به درس فیزیک، ۴ تا ۵ ساعت را به درس شیمی، حدودا ۴ ساعت را به درس ادبیات، ۲ تا ۳ ساعت را به درس عربی ۲ تا ۳ ساعت را به زبان انگلیسی و حدودا ۳ ساعت را به درس دین و زندگی اختصاص دهید.

دروسی را که قرار است در هر روز مطالعه کنید را مشخص کنید و هر روز را برای یک درس قرار ندهید به این صورت که در برنامه هر روز ۳ تا ۴ درس را بگنجانید و نکته مهم دیگر این که اگر قرار است در روز ۴ درس را مطالعه کنید هر ۴ درس جزو دروس اختصاصی نباشند و دو درس اختصاصی و ۲ درس عمومی را در برنامه خود بگنجانید و برای تمام طول روز خود نیز مطالعه در نظر نگیرید بلکه زمان‌هایی را نیز برای استراحت و تفریح مشخص کنید تا از درس خواندن خسته نشوید و انرژی لازم برای ماه‌های منتهی به کنکور را نیز حفظ کنید.

در پایان هفته نیز روزی را مشخص کنید که اگر در طول هفته بنا به هر دلیلی نتوانستید درسی را مطابق با برنامه ریزی مطالعه کنید در آن روز بتوانید جبران کنید. مثلا می‌توانید پایان هفته را به این کار اختصاص دهید. حتما در برنامه ریزی خود زمان‌هایی را نیز به مرور درس‌های خوانده شده اختصاص دهید. زمانی را در پایان روز برای مرور درس‌هایی که در طول روز خوانده اید و ساعاتی را هم در پایان هفته برای مرور درس‌هایی که در طول هفته مطالعه کرده اید، قرار دهید.

نکته مهم دیگر استراحت است در نظر داشته باشید که بعد از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت مطالعه بی وقفه حتما استرحت کوتاهی در حد ۱۵-۱۰ دقیقه داشته باشید و یا اینکه هر ۱۵ دقیقه مطالعه استراحتی در حد ۲-۱ دقیقه داشته باشید. این استراحت سبب می‌شود که هم زیاد خسته نشوید و هم با انگیزه‌تر دوباره به مطالعه دروس برگردید.

مزیت این شیوه برنامه ریزی به نسبت شیوه های بلندمدت تر مثل برنامه ریزی ماهانه این است که در این شیوه شما در پایان هر هفته عقب ماندگی های خود را جبران می کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار