قهرمانی هندبال آسیا؛
تیم ملی هندبال ایران در پایان رقابت‌های قهرمانی آسیا به عنوان ششمی رسید.
کد خبر: ۸۱۷۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵ 26 January 2020

به گزارش تابناک سمنان: تیم ملی هندبال کشورمان با شرایط متفاوتی به نوزدهمین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا پا گذاشت، درست ۲ سال قبل بود که تیم ملی در مسابقاتی که به میزبانی کره جنوبی در حال برگزاری بود با قبول شکست برابر عربستان و کره جنوبی نتوانست به جمع ۴ تیم برتر برسد و سهمیه رقابت‌های جهانی را بدست آورد. در آن تیم ملی که تحت هدایت ماچک بود و همین علیرضا حبیبی هم به عنوان مربی روی نیمکت آن حضور داشت، هندبالیست‌های ایرانی در پایان آن مسابقات با پیروزی برابر ژاپن پنجم آسیا شد.

پس از آن هم بازی‌های آسیایی برای تیم ملی هندبال کشورمان خوب دنبال نشد و در نهایت هندبال برای مدتی دوباره با مشکلات رو به رو شد، در حالی که بسیاری به بازگشت رحیمی امیدوار بودند، اما نه هندبال با او نتیجه گرفت و نه آرامش چندانی پیدا کرد، زیرا او چندی بعد به دلیل قانون منع به کار گیری بازنستگان از هندبال جدا شد تا دوباره سرپرست در راس امور فدراسیون قرار بگیرد.  

نگاهی به عملکرد تیم ملی در رقابت‌های قهرمانی آسیا/ حسرت جهانی شدنی که باز هم بر دل ماند

حضور علیرضا پاکدل، اما امید بخش و خوب بود، رئیس جوان و با انگیزه‌ای که خیلی‌ها را به بازگشت هندبال به روز‌های اوجش امیدوار کرد. او با حضورش به بسیاری از امور این فدراسیون رسیدگی کرد و دست به کار‌های مهم و البته بزرگی زد، در همین زمان بود که تیم ملی پس از یک سال دوباره تشکیل شد و با هدایت علیرضا حبیبی دوباره به اردو رفت. با این حال هندبال در تمام این مدت با ۲ مشکل بزرگ رو به رو بود، مشکلاتی که شاید در پایان تلخ این مسابقات هم بی تاثیر نبود. قطعا مشکلات اقتصادی و نبود حامیان مالی قدرتمند برای حمایت از این رشته و اهداف و برنامه‌های آن در یک طرف و از طرف دیگر غیبت لژیونر‌ها در بسیاری از تمرینات تیم ملی اجازه نداد تا تیم ملی آن طور که باید و شاید سر و سامان بگیرد. با این حال دیدیم که تیم ملی در مسابقات انتخابی المپیک آن چنان نمایش خوبی داشت که توقع بسیاری را برای رقابت‌های قهرمانی آسیا بالا برد.

هندبال ایران نیز همزمان با بسکتبال و والیبال درخشید و به نسل طلایی رسید، اما بهره برداری درست از شرایط پیش آمده در ۲ رشته دیگر و البته بیشتر والیبال، باعث شد تا سرنوشت‌های متفاوتی برای این ۳ رشته توپ و توری رقم بخورد. بسیاری از کارشناسان و افراد صاحب نظر شاید برای ناکامی تیم ملی در این دوره از مسابقات دلایل مختلفی را مطرح کنند، اما به هر صورت هرچه که شد تیم ملی هندبالمان بار دیگر ناکام ماند و حسرت حضور در مسابقات جهانی برای دومین مرتبه در تاریخ و کسب مدال آسیایی در دل ماند.  

تیم ملی کشورمان در این مسابقات شروع خوبی داشت و مقتدرانه نیوزلند را برد، شکست برابر بحرین در دومین بازی تا حدودی برابر نماینده قاره آسیا در المپیک قابل پیش بینی بود، اما روند و نمایش ملی پوشان به اندازه‌ای خوب بود که بسیاری را به دور دوم امیدوار کرد، شروع فوق العاده در دور دوم و پیروز دلچسب برابر کویت شرایط را بیش از پیش برای جهانی شدن فراهم کرد، حتی بازی برابر قطر تا پایان نیمه نخست که تیم ملی کشورمان از حریف قدرتمندش پیش بود هم نشان از آمادگی و انگیزه بالای تیم بود. دیدار مقابل کره جنوبی هم، اما شرایط خاص خودش را داشت و بازیکنانی که مصدوم و خسته بودند با تمام توان جنگیدند و در پایان اگر چند اشتباه کوچک را انجام نمی‌دادند بازی با تساوی به پایان نمی‌رسید و این تیم ملی ایران بود که حالا جهانی شده بود.  

نگاهی به عملکرد تیم ملی در رقابت‌های قهرمانی آسیا/ حسرت جهانی شدنی که باز هم بر دل ماند

اما دیدار برابر امارات و شکست برابر این تیم تیر خلاصی بود بر هرچه تیم ملی می‌توانست در این مسابقات به دست آورد، تیم ملی کشورمان در این مسابقات هم مشکلات فنی زیادی داشت و هم مسئولان درس‌های خوبی از این شکست می‌توانند که به دست آوردند. به طور مثال ما در چند بازی دیدیم که تیم ملی در گوش چپ با مشکل مواجه بود و یا در تمام بازی‌هایی که بازی را در نهایت واگذار کرد در نیمه نخست آن برنده بود، اما در نیمه مربیان نتوانست نتایج لازم را کسب کند. همچنین می‌توان به مشکلات بدنی اشاره کرد که  شاید در مصدومیت پس از بازی برابر کویت و قطر بی تاثیر نبود.  

مسئولان فدراسیون و اعضای کادر فنی و بازیکنان تیم ملی هرچه داشتند به کار گرفتند و در این موضوع شکی نیست، همه قطعا توانایی‌ها، شایستگی‌ها و از خود گذشتگی‌ها را دیدند، هندبالیست ها نشان دادند که آن‌ها هم می‌توانند بسکتبال و والیبال باشند، اگر و اگر مورد توجه‌ قرار بگیرند، هندبال نشان داد که چه پتانسیل بالایی دارد، قطعا هندبال ایران هم می‌تواند راه والیبال را در پیش گیرد، اما برای رسیدن به این مهم باید از این اتفاقات درس گرفت و محکم و استوار‌تر در ادامه قدم برداشت، همان طور که پیش‌تر عنوان شد هندبال تنها توجه می‌خواهد، قطعا بابرنامه ریزی اصولی و به کار گیری بیشتر ظرفیت‌ها، درخشش دوباره هندبال دور از ذهن نیست.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار