اگر آمریکایی‌ها موفق شوند کشور عراق را به سه یا چهار اقلیم تجزیه کنند دیگر طرح خروج نظامیان آنان هم منتفی می‌شود.
کد خبر: ۸۱۷۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶ 25 January 2020

حقایقی از پروژه زیرپوستی آمریکا برای ریشه‌دواندن در خاک عراق + عکس

به گزارش تابناک سمنان: از حدود یک سال قبل دولت آمریکا دور جدیدی از فشار‌های سیاسی را به دولت عراق وارد کرد تا از تحریم‌های اقتصادی ضد ایران تبعیت کند و با کاخ سفید در اجرای پروژه فشار حداکثری همگام شود.

خواسته واشنگتن از عراق فقط همراهی در تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی نبود و آمریکایی‌ها از نخست وزیر این کشور خواستند در مسیر انحلال سازمان حشدالشعبی نیز گام بر دارد تا به قدرت منطقه‌ای تهران ضربه وارد شود.

آمریکایی‌ها برای عملی کردن درخواست دوم خود فقط به فشار سیاسی اکتفا نکردند و حتی با مشارکت صهیونیست‌ها به پایگاه‌های حشدالشعبی حمله هوایی کردند تا دولت عراق تسلیم شود، اما «عادل عبدالمهدی» با هر دو درخواست مخالفت کرد.

تابستان امسال زمانی که دولت عراق از عزم خود برای افتتاح گذرگاه مرزی بسیار مهم «القائم - البوکمال» خبر داد آمریکایی‌ها عصبانی‌تر شدند چرا که شروع به کار این گذرگاه مقدمه‌ای برای راه اندازی جاده راهبردی «شرق آسیا - تهران - مدیترانه» بود.

حقایقی از پروژه زیرپوستی آمریکا برای ریشه‌دواندن در خاک عراق + عکس

 

آمریکایی‌ها خوب می‌دانستند اگر این جاده افتتاح شود نفوذ سیاسی - اقتصادی و نظامی آنان در منطقه غرب آسیا به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد و حتی معادلات اقتصادی جهان تغییر می‌کند. بهره برداری از گذرگاه مرزی القائم - البوکمال گام بلند دولت عراق برای حل بخشی از مشکلات اقتصادی اش به شمار می‌آید چرا که این گذرگاه نقطه اتصال شرق آسیا به مدیترانه است و درآمد‌های قابل توجهی برای بغداد دارد.

خشم کاخ سفید از تصمیم دولت عراق فروکش نکرده بود که عادل ابوالمهدی یک چرخش سیاسی دیگر هم کرد و در سفر به چین چندین توافق نامه را به امضا رساند و همین کافی بود تا آمریکایی‌ها خشمگین‌تر شوند و سناریوی براندازی را اجرایی کنند.

اوایل مهرماه امسال که تظاهرات ضد دولتی و اعتراض به وضعیت اقتصادی در مناطق مرکزی و جنوبی عراق آغاز شد و در ماه‌های بعد هم گسترش یافت، آمریکایی‌ها برنامه خود را همزمان برای براندازی دولت عراق و انحلال حشدالشعبی پیش بردند.

جنگ «شیعی - شیعی» همزمان با اعتراضات، راهبرد اصلی واشنگتن برای یک درگیری داخلی و در نهایت انحلال سازمان حشدالشعبی بود، اما این پروژه با هوشیاری نیرو‌های عراقی ناکام ماند و به نتیجه نرسید تا آمریکایی‌ها به یکی از مهم‌ترین هدف خود دست نیابند.

حقایقی از پروژه زیرپوستی آمریکا برای ریشه‌دواندن در خاک عراق + عکس

اگرچه در ماه های گذشته آمریکایی ها تمام توان خود را در عراق به کار گرفتند و فشارهای گسترده ای وارد کردند و به پیروزی های محدودی هم دست یافتند اما پس از شهادت «سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس» وضعیت به سرعت به ضرر آنان در حال تغییر است.

به گزارش مشرق، واشنگتن تصور می کرد پس از ترور شهید سلیمانی و ابومهدی کار حشدالشعبی را در عراق یکسره می کند و می تواند قدرت را در این کشور قبضه کند اما در همان گام نخست از پارلمان عراق یک ضربه مهلک متحمل شد.

آمریکایی ها به گمان خود در حال کیش و مات کردن جبهه مقاومت در عراق بودند اما وقتی مصوبه اخراج آنان از خاک عراق در پارلمان به تصویب رسید و آگاه شدند یک تظاهرات میلیونی در چهارم بهمن ماه در انتظار آنان است دریافتند که با مات شدن فاصله ندارند و به همین دلیل می خواهند سناریوی از پیش برنامه ریزی شده دیگری را اجرا کنند.

کاخ سفید خوب می داند که جمعه این هفته تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی با اتحاد گروه های مختلف عراقی از جمله نیروهای مقاومت و جریان صدر برگزار خواهد شد و فشار برای خارج شدن نظامیان آنان از خاک عراق بیش از پیش افزایش می یابد و اگر زیر بار نروند با واکنش نظامی نیروهای مقاومت در عراق مواجه خواهند شد.

براساس اطلاعات به دست آمده، آمریکایی ها برای فرار از شکست و حفظ پایگاه های خود در خاک عراق در تلاش هستند با کمک متحدان و رژیم های مرتجع منطقه طرح تجزیه عراق و تقسیم کردن این کشور را به سه اقلیم «شیعی - سنی - کردستان» اجرایی کنند.

حقایقی از پروژه زیرپوستی آمریکا برای ریشه‌دواندن در خاک عراق + عکس

عنوان نقشه مد نظر رژیم تروریستی آمریکا برای تجزیه عراق

به گفته منابع میدانی، برخی از مسئولان عراقی از جمله رئیس پارلمان به همراه «محمد تمیم، محمد الکربولی، جمال الکربولی، رعد الدهلکی، محمد اقبال، سعد البزاز، فلاح زیدان و...» اواخر هفته گذشته به امارات سفر کردند و مذاکرات پنهانی برای اجرای این سناریو داشته اند.

به نظر می‌رسد، واشنگتن برای تجزیه و تقسیم عراق به سه اقلیم از ماده ۱۱۶ قانون اساسی عراق سوء استفاده کند که به صراحت از تشکیل دولت فدرالی حمایت کرده است؛ به موجب بند دوم ماده ۱۱۷، علاوه بر کردستان که به عنوان یک اقلیم قانونی پذیرفته شده، تشکیل اقلیم‌های جدید براساس قانون و در صورت دارا بودن شرایط لازم مورد تایید است.

آمریکایی‌ها درصدد هستند بخش‌های وسیعی از استان‌های «نینوا و صلاح الدین» را به همراه استان «الانبار» از خاک عراق جدا و به اقلیم «سنی» تبدیل کنند و همچنین استان‌های مرکزی و جنوبی «بغداد، کربلا، نجف، بصره، میسان، واسط، بابل، دیاله، قادسیه، المثنی، ذی قار و بخش‌های جنوبی استان دیاله» را در قالب اقلیم «شیعی» شکل دهند.

براساس سناریویی که طراحی شده واشنگتن در تلاش است در صورت توان استان کرکوک، شمال استان دیاله، شمال شرق استان صلاح الدین و شمال شرق استان نینوا را به استان‌های «اربیل، سلیمانیه و دهوک» اضافه و به عنوان اقلیم کردستان معرفی کند.

اگر آمریکایی‌ها موفق شوند کشور عراق را به سه اقلیم «شیعی - سنی - کردستان» تجزیه کنند دیگر طرح خروج نظامیان آنان هم منتفی می‌شود چرا که پایگاه‌های آمریکا در اقلیم سنی و کردستان واقع شده اند و سران این دو اقلیم نیرو‌های تحت فرمان کاخ سفید به شمار می‌آیند.

حقایقی از پروژه زیرپوستی آمریکا برای ریشه‌دواندن در خاک عراق + عکس

با اجرای طرح تجزیه عراق و تقسیم این کشور به سه یا چهار اقلیم، جاده مهم و راهبردی «تهران - بغداد - دمشق - مدیترانه» که در آستانه شروع به کار است راه اندازی نخواهد شد و آمریکایی‌ها به یکی از مهم‌ترین اهداف خود در منطقه غرب آسیا خواهند رسید و همچین راه برای نفوذ بیشتر رژیم صهیونیستی باز خواهد شد چرا که اشتراکات بسیاری با سران اقلیم کردستان و برخی مسئولان سنی مذهب دارند.

بدون شک با تجزیه عراق، اقلیم‌های سنی و کردستان به محلی امن برای آمریکایی تبدیل خواهند شد تا فعالیت‌ها و اقدامات ضد ایرانی و علیه جبهه مقاومت تشدید شود و از سویی دیگر تلاش‌های کاخ سفید برای نفوذ و تسلط غیر مستقیم در اقلیم شیعی با ایجاد اختلاف ادامه می‌یابد.

توطئه در توطئه؛ دو اقلیم شیعی در مقابل هم.

اما نکته بسیار مهمی که در این گزینه واشنگتن نهفته، این است که طرح اقلیمی آمریکا در عراق تنها به تشکیل اقلیم سنی و کرد محدود نمی‌شود، بلکه در کنار آن آمریکایی‌ها در صدد تشکیل دو اقلیم شیعی – شیعی در عراق، یکی در استان‌های مرکزی و دیگری در استان‌های جنوبی این کشور هستند. دو اقلیمی که نه در کنار هم، بلکه رقیب یکدیگر و رو در روی هم باشند و این به معنای مشغول کردن شیعیان عراق به خود است.

به گزارش مشرق، دولت عراق علاوه بر راه حل‌های قانونی که می‌تواند طرح تجزیه را ناکام بگذارد باید نسبت به تقویت هر چه بیشتر نیرو‌های عشایر و گروه‌های اهل سنت در مناطق غربی که با حاکمیت ملی عراق موافق و ضد بعثی هستند اقدام کند و حمایت بیشتر از حزب میهنی کردستان و گروه طالبانی را در اقلیم کردستان در دستور کار قرار دهد تا جریان آمریکایی در این بخش در موقعیت ضعف قرار گیرد.

منبع: مشرق

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار