یکی از راهبردهای نطام برای توسعه استان دراین بازه زمانی علی رغم شرایط سخت اقتصادی تزریق اعتبارات قابل توجه به استان، تسریع در روند سرمایه گذاری در استان، توجه به ظرفیت های مرز مشترک، توجه به ظرفیت های استان درحوزه آب وخاک و کشاورزی، نفت وگاز وپتروشیمی و ... بوده است.
کد خبر: ۸۱۴۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶ 17 January 2020

تابناک ایلام آیت قیصربیگی*::استان ایلام بعنوان کوچک ترین استان کشور از بعد جمعیتی از محروم ترین نقاط ایران طی دهه های گذشته بوده است. با وجود خدمات ارزشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به این منطقه اما هنوز آثار محرومیت بجای مانده از دوران طاغوت و ۸ سال جنگ تحمیلی از چهره ایلام زدوده نشده است. 

با روی کار آمدن دولت تدبیر وامید در دهه چهارم انقلاب اسلامی امیدها برای رهای از محرومیت دراین دیار مقدس بالا رفته است تا امروز شاهد تلاش وتکاپوی گسترده در جای جای ایلام درحوزه‌های مختلف باشیم. 

یکی از راهبردهای نطام برای توسعه استان دراین بازه زمانی علی رغم شرایط سخت اقتصادی تزریق اعتبارات قابل توجه به استان، تسریع در روند سرمایه گذاری در استان، توجه به ظرفیت های مرز مشترک، توجه به ظرفیت های استان درحوزه آب وخاک و کشاورزی، نفت وگاز وپتروشیمی و ... بوده است. 

دراین میان نبایست از رایزنی ها وتلاش های شبانه روزی قاسم سلیمانی دشتکی استاندار سخت کوش استان ایلام به راحتی گذشت. کسی که ازهر بهانه ای راهی برای جذب اعتبارات استان ساخته است؛ 

✔ جذب چند برابری اعتبارات اربعین، 

✔ جذب ۸۶۰ میلیارد تومانی اعتبارات سیل (بیش از ۳ برابر بودجه عمرانی استان)، 

✔ اقدام درجهت زمینه سازی برای ایجاد فضایی امن برای سرمایه گذاری در استان و شناخته شدن ایلام بعنوان امن ترین استان 

کشور برای سرمایه گذاری در سال ۹۸، 

✔ مجموعه اقدامات در راستای ایجاد سرمایه گذاری ازجمله آوردن تیم بلند پایه اقتصادی کشور به استان و رایزنی های گسترده باهلدینگ ها، نهادها و سازمانها مختلف، 

✔ فراهم ساختن زمینه اجرای ابر پروژه های مهمی چون آزاد راه پل زال چیلات نجف اشرف، راه آهن، پتروشیمی مهران، هلیلان و ... 

✔ رشد بیش از ۲۰۰ درصدی سرمایه گذاری در استان در سال ۹۸ و قرار گرفتن در ردیف ۷ استان برتر کشور 

✔ سرمایه گذاری بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومانی وزارت نفت طی یک سال گذشته،

✔ برای اولین بار درطول ۴۰ سال گذشته رتبه بیکاری استان از رتبه های اول به ۲۸ کشور رسید تا با تک رقمی شدن نرخ بیکاری به ۸.۱ دهم ایلام در ردیف ۴ استان برتر کشور در زمینه کاهش بیکاری قرار گیرد. 

و اما امروز حاصل پیگیری‌ها استاندار ایلام و مجموعه مسئولان مرتبط به سازمان برنامه و بودجه کشور با توجیه درست تنگناها، مسائل و مشکلات باعث شد که دراین شرایط سخت مالی کشور، استان در بودجه ۹۹ عملکرد موفقی داشته باشد.

در لایحه بودجه ۹۹ مجموع اعتبارات استان از منابع مختلف معادل یک هزار میلیارد و ۳۳۳ میلیون تومان است که این میزان نسبت به سال ۹۸ که یک هزار میلیارد و ۱۲۲ میلیون تومان بوده ۱۸.۷ درصد رشد داشته است. این در حالی است که منابع عمومی بودجه ۹۹ کل کشور نسبت به سال گذشته ۸.۴ درصد رشد داشته است. 

سهم استان در بودجه سال ۹۹ از محل اعتبارات هزینه‌ای استانی کشور ۲.۲ درصد، اعتبارات تملک دارایی‌های استانی ۲.۱ درصد، اعتبارات توازن ۱.۷ درصد، اعتبارات ملی استانی شده ۱.۸ درصد وسهم استان از اعتبارات ملی (مشخص) در کشور ۲.۹ درصد اختصاص یافته است. 

با این اوصاف و براساس بررسی های بعمل آمده از داده‌های بودجه ۹۹ کل کشور اگر بخواهیم بودجه را به نسبت جمعیت هر استان حساب کنیم سهم هر ایلامی از بودجه سال ۹۹ بالای ۸۷۲ هزار تومان (مجموع اعتبارات جاری و عمرانی) است که در رتبه اول کشور قرار می گیرد. 

در این راستا بالاترین سرانه اعتبارات هزینه‌ای برای استان‌های ایلام ۴۶۰ هزار تومان، کهگیلویه و بویراحمد ۳۵۳ هزار تومان و خراسان جنوبی ۳۴۷ هزار تومان است و کمترین سرانه اعتبارات هزینه‌ای استانی مربوط به استان‌های تهران ۵۸ هزار تومان، البرز ۸۹ هزار تومان و خراسان رضوی ۱۰۹ هزار تومان است. 

ازنظر اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای (عمرانی) بیشترین سرانه اعتبارات عمرانی مربوط به استان‌های بوشهر ۵۳۲ هزار تومان، کهگیلویه و بویراحمد ۴۸۵ هزار تومان و ایلام ۴۱۲ هزار تومان است و کمترین نیز مربوط به استان‌های تهران حدود ۱۹ هزار تومان، البرز حدود ۴۲ هزار تومان و اصفهان حدود ۶۲ هزار تومان است.

بنابراین بر اساس آنچه که بیان شد می توان گفت که دربودجه ۹۹ به هر ایلامی به نسبت دیگر شهروندان ایرانی بالاترین سرانه اعتبارات اختصاص یافته است تا استان ایلام با جمعیت ۵۸۰ هزار و ۱۵۸ نفر (معادل ۰.۷۳ جمعیت کشور) بعنوان کوچک‌ترین استان، در توزیع بودجه ۹۹ در رتبه ۲۲ کشور قرار گیرد. 

جان کلام آنکه امروز عزم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مسئولان دولت تدبیر وامید در دهه پنجم انقلاب اسلامی برای رفع مسائل ومشکلات استان و برداشتن فاصله ها تا رسیدن به توسعه راسخ تر است وامیدواریم این روند با همدلی وهم افزایی خوبی که در استان ایجاد شده است با سفر پرخیر و برکت رئیس جمهور به استان تسریع یابد و در آینده ای نه چندان دور شاهد ایلام توسعه یافته باشیم.

*مدیرکل روایط عمومی استانداری ایلام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار