بازار‌های مالی در صدد پیامد‌های سفر امیر قطر به ایران بوده و تجارت با این کشور را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.
کد خبر: ۸۱۴۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷ 16 January 2020

قطر؛ جزو ۵ کشور اول، دارای بالاترین درآمد سرانه است/ قوانین دست و پا را باید حل کرد

به گزارش تابناک سمنان: قطر، از جمله کشور‌هایی است که اقتصاد آن طی سالیان گذشته، توانسته پیشرفت‌های بسیار چشمگیری داشته باشد.

این کشور از ظرفیت بالایی برای ایفای نقش «واسط» برای ایران در تجارت جهانی برخوردار است و می‌تواند بسیاری از مبادلات جمهوری اسلامی را پوشش دهد.

هم اکنون مناسبات سیاسی و تجاری ما با قطر، مثبت است

عدنان موسی پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر درباره وضعیت بازار ایران و قطر اظهار کرد: هم اکنون مناسبات سیاسی و تجاری ما با قطر، مثبت است، اما در بسیاری از موارد عقب هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر در پاسخ به این پرسش که وضعیت اقتصادی و تجاری با قطر نسبت به سال گذشته تغییری کرده است یا خیر؟ اظهار کرد: سال گذشته ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون دلار صادرات به قطر داشتیم، این در حالی است که نمی‌توان آمار دقیقی از آمار صادرات در ۹ ماه امسال عنوان کرد.

موسی پور با اشاره به اینکه تحریم ها؛ توانست بر صادرات تاثیرگذارد، تصریح کرد: امیدواریم که وضعیت بازار صادراتی قطر با ایران بهبود یابد. چرا که اصلی ترین معضل فعلی تجارت ایران و قطر، مشکل تبادلات بانکی است.

موسی پور در ادامه یادآور شد: باید توجه داشت که بیشتر تلاش بخش خصوصی، موجب شده که وضعیت تجارت، صادرات و واردات تا حدی بهتر شود.

قطر؛ جزو ۵ کشور اول دارای بالاترین درآمد سرانه است

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادراتی اتاق بازرگانی درباره این وضعیت اظهار کرد: می‌توان گفت آن چیزی که با بازار قطر، از ۲ سال گذشته کلید خورده است تلاش در جهت افزایش صادرات به این بازار، بوده است.

رئیس کنفدراسیون صادراتی اتاق بازرگانی ادامه داد: باتوجه به نوع و حجم تقاضایی که در بازار قطر وجود دارد؛ ابتدا باید گفت این بازار چندان گسترده نیست. واردات قطر عمدتا کالای پرمصرف است و نکته قابل توجه دیگر این است که آن ها بیشتر متقاضی اقلام لاکچری هستند. 

لاهوتی با اشاره به اینکه قطر؛ جزو ۵ کشور اول دارای بالاترین درآمد سرانه است، اظهار کرد: این در حالی است که تقاضای آن، تقاضای کالا‌های لاکچری است، بنابراین مشخص نیست که چه میزان می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد و همچنین حجم صادراتمان به این کشور را افزایش داد؟

رئیس کنفدراسیون صادراتی اتاق بازرگانی در ادامه یادآوری کرد: باید توجه داشته باشیم که قطری ها، بعد از بحث تحریم ها، توسط کشور‌های حوزه خلیج فارس، به سمت تولید و ایجاد زیرساخت‌ها پیش رفتند چرا که به عنوان مثال در بحث دامداری نتوانستند کاری انجام دهند، بنابراین فرصت‌ها بسیار محدود است و همین امر موجب می‌شود که یک به یک فرصت‌ها را از دست بدهند.

قوانین دست و پا گیر از عوامل مهم در روابط ما با دیگر کشورهاست

فریال مستوفی عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در این باره گفت: بنده اعتقاد دارم که ما باید با تمام کشور‌های همسایه و منطقه (چه از بعد اقتصادی و سیاسی) تعامل خوبی داشته باشیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با اشاره به اینکه قطر؛ کشوری کوچکی است، اما از منظر اقتصادی، وضعیت خوبی دارد، تصریح کرد: ما اگر بتوانیم روابط خوبی با کشور‌ها داشته باشیم به طور قطع می‌توانیم در پروژه‌های توجیح پذیر سرمایه گذاری کنیم.

مستوفی در ادامه بیان کرد: هم اکنون مساله‌ای که وجود دارد مساله رقابت است چرا که ما با کشوری همچون چین و ترکیه نمی‌توانیم رقابت کنیم، به همین دلیل باید تلاش کنیم که بحث تحریم‌های داخلی را کاهش داده تا بتوانیم با این کشور‌ها رقابت کنیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با تاکید بر اینکه قوانین دست و پا گیر و دائم التغیر از عوامل مهم در روابط ما با دیگر کشور‌ها به حساب می‌آید اظهار کرد: کشور عراق، افغانستان و سوریه، از دوستان ما هستند، اما حجم معاملات ترکیه، با همه آن‌ها بیشتر از ما است که علت آن را می‌توان ارایه سوریس دهی بهتر دانست چرا که قیمت‌های مناسب تری را ارائه می‌دهند.

دیدار امیر قطر و هیئت همراه با رهبر انقلاب

گفتنی است، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و هیئت همراه تأکید کردند: شرایط کنونی منطقه بیش از پیش نیازمند تقویت ارتباطات کشور‌های منطقه و تأثیر نپذیرفتن از القائات بیگانگان است.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: جمهوری اسلامی ایران بار‌ها اعلام کرده و آقای رئیس‌جمهور هم صراحتاً گفته است، ایران آماده‌ی همکاری‌های نزدیک‌تر با کشور‌های منطقه است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شرایط کنونی منطقه را نامناسب دانستند و افزودند: علت این وضعیت، فسادانگیزی آمریکا و رفقای او است و تنها راه مقابله با آن هم تکیه بر همکاری‌های درون منطقه‌ای است.

ایشان با اشاره به روابط سیاسی خوب ایران و قطر خاطرنشان کردند: روابط اقتصادی دو کشور در سطح روابط سیاسی نیست و باید همکاری‌های ایران و قطر در زمینه‌های مشترک بیش از پیش گسترش یابد.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: البته برخی‌ها بخصوص آن‌هایی که از آن سر دنیا به این منطقه آمده‌اند، تمایل به گسترش همکاری‌های کشور‌های منطقه ندارند، ولی این موضوع ربطی به آن‌ها ندارد و کشور‌ها و ملت‌های منطقه، دیگر چنین تحکّمها و دخالت‌هایی را قبول نمی‌کنند.

در این دیدار که آقای روحانی رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در سخنانی با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی، شرایط منطقه را دشوار خواند و گفت: ما با صحبت‌های جنابعالی در خصوص لزوم افزایش همکاری‌های منطقه‌ای کاملاً موافقیم و معتقدیم باید گفتگو‌های جامع میان کشور‌های منطقه برگزار شود.

امیرقطر همچنین با اشاره به مذاکرات خود در تهران افزود: قرار بر این شد که کمیسیون مشترک دو کشور، حدود سه ماه دیگر در ایران برگزار شود و امیدواریم روابط اقتصادی ایران و قطر به سطح روابط سیاسی برسد.

وی همچنین از کمک‌ها و حمایت‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم قطر، تشکر و قدردانی کرد.

گزارش از سحرآرام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار