برنامه ریزی برای کنکور و قبولی در آن از اصول و ویژگی‌هایی برخوردار است که در این گزارش به بیان آن‌ها می‌پردازیم.
کد خبر: ۸۱۴۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸ 16 January 2020
 
به گزارش تابناک سمنان: هر ساله داوطلبان زیادی برای شرکت در کنکوری سراسری نام نویسی می‌کنند که تعداد زیادی از آن‌ها موفق به قبولی در راه پیدا کردن به دانشگاه نمی‌شوند و یا اگر هم در رشته‌ای پذیرش می‌شوند به آن بی علاقه هستند. جمع کثیری نیز از این رقابت باز می‌مانند در حالی که از رزومه خوبی در دوره دبیرستان خود برخوردار بوده اند. اما سوال اینجاست که چرا؟ علت این امر این است که موفقیت در کنکور نه شانسی و نه مبتنی بر معدل دوره دبیرستان بلکه در میزان مطالعه و رعایت اصول و ویژگی‌های صحیح برنامه ریزی برای پذیرش در کنکور سراسری نهفته است.

به دلیل رقابت بسیار زیاد داوطلبان در کنکور برای موفقیت و قبولی در رشته و دانشگاه مد نظر خود که آینده زندگی شما را تعیین می‌کند باید یک برنامه ریزی اصولی انجام دهید و مطابق آن پیش بروید. برنامه ریزی باید متناسب با هدفی که برای خود ترسیم کرده اید صورت بگیرد تا بتوانید به هدف خود برسید و همچنین نباید از اصول این برنامه ریزی عدول کنید. در برنامه ریزی صحیح و اصولی برای کنکور باید مسائلی مثل: ساعات مطالعه، نحوه صحیح مطالعه، خلاصه نویسی، انعطاف پذیری، قابل پیش بینی بودن و توجه به میزان استراحت و تفریح توجه کرده باشید.

در مجموع یکی از مولفه‌های مهم در برنامه ریزی برای مطالعه کنکور اجتناب از کلی خواندن است به این معنی که کتاب‌های درسی را عمقی و مفهومی مطالعه کنیم و مطالب را فقط حفظ نکنید که تا زمان برگزاری کنکور از خاطرتان فراموش شود بلکه مسائل را مفهومی بخوانید و درک کنید تا آن‌ها در خاطر شما بماند.

در ادامه به بیان اصول و ویژگی هایی که در برنامه ریزی کنکور باید به انها توجه کنید می‌پردازیم:

حاشیه نویسی: حاشیه نویسی یک روش مناسب برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست، ولی می‌تواند برای یادگیری مطالب و نکاتی که از اهمیت چندانی برخوردار نیستند، اما خواندن آن‌ها الزامی است مورد استفاده قرار گیرد.

زمان جبرانی داشته باشید: هر یک از داوطلبان ممکن است در طول هفته به دلایلی نتوانند چند روز را مطالعه کنند؛ بنابراین برنامه‌ای که تنظیم می‌شود باید برای این مشکل احتمالی چاره‌ای داشته باشد. انعطاف پذیری و وجود زمان جبرانی در برنامه ریزی از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

خلاصه نویسی: در خلاصه نویسی باید ابتدا مطالب را مورد مطالعه قرار داده، کاملا آن‌ها را به خاطر بسپارید و سپس آن‌ها را یادداشت کنید. بهترین کار این است که پس از درک مطالب، نکات و کلمات کلیدی و مهم را یادداشت کنید. ” کلمات کلیدی کوتاه‌ترین، بهترین و پر معنی‌ترین کلماتی هستند که با دیدن آن مفهوم جمله برایتان تداعی می‌شود. “ خلاصه نویسی هنگام مرور کردن قسمت‌های مهم در زمان نزدیک به کنکور روش بسیار خوبی است.

مرور دروس: مرور بهترین روشی است که باعث تسلط هرچه بیشتر داوطلب بر روی تمام مباحث کتاب درسی می‌شود و با یک بار مطالعه هر درس نمی‌توان در آن به تسلط کامل و نتیجه خوب رسید.

تست زنی: سعی کنید برای تسلط بر مباحث دروس اختصاصی، بعد از ۲۴ ساعت از مطالعه هر مبحث تست بزنید. (البته برای دروس اختصاصی می‌توانید بلافاصله بعد از مطالعه، تست‌های مربوط به آن مبحث را حل کرده و هر ۲۴ ساعت یک بار نیز جهت تسلط بیشتر تست‌های بیشتری بزنید، ولی برای دروس عمومی حتما ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از مطالعه شروع به تست زدن کنید.)

مکان و زمان مطالعه: تغییر مکان در هنگام درس خواندن می‌تواند موجب بر هم خوردن تمرکز شود؛ بنابراین بهتر است جای آرام و مشخصی برای مطالعه در نظر بگیرید. بهترین زمان برای خواب در طول شبانه روز، حد فاصل ساعت ۱۱ شب تا ۶ صبح هست؛ بنابراین حتما این نکته را در برنامه ریزیتان رعایت کنید که مطالعه از ساعت ۱۱ به بعد تجاوز نکند. در ضمن میتوانید ۳۰ دقیقه خواب بعدازظهر هم در برنامه ریزی رودر نظر بگیرید. موضوع بعدی قرار دادن زمان استراحت بین واحد‌های مطالعاتی است. شما میتوانید بعد از هر ۹۰ دقیقه مطالعه، ۱۵ دقیقه استراحت کنید و یا بعد از هر ۴۵ دقیقه مطالعه، ۵ دقیقه قدم بزنید تا کمی از فضای درس دور شوید..

قابل ارزیابی بودن: برنامه ریزی باید به گونه‌ای باشد که میزان پیشرفت و یا افت مطالعه را نشان دهد این ویژگی می‌تواند شما را در شناخت نقاط ضعف و قوتتان راهنمایی کند تا در برنامه ریزی‌های بعدی نقاط ضعف خود را برطرف کنید.

تناسب مطالعه دروس: منظور از تناسب هم تناسب بین مطالعه درس‌های عمومی و اختصاصی و تعداد درس‌هایی است که در طول روز مطالعه میکنید. در زمان مطالعه حتما رعایت تناسب بین مطالعه درس‌های عمومی و اختصاصی را لحاظ کنید. به این صورت که در طول روز حتما ۴ درس اعم از عمومی و خصوصی گنجانده شود.

اختصاصی بودن برای هر فرد: از آن جا که هوش و ویژگی‌های هر فرد با دیگری متفاوت است، هر داوطلب باید برای مطالعه، برنامه ریزی خاص و متناسب با ویژگی‌های خود را داشته باشد؛ بنابراین فکر نکنید اگر دوست و یا هم کلاسی شما ۱۰ ساعت در روز مطالعه می‌کند شما نیز باید همان قدر مطالعه کنید.

اصول و ویژگی‌های صحیح برنامه ریزی کنکور

توجه ویژه به دروس ضعیف: یک نکته مهم در تنظیم برنامه ریزی روزانه توجه به درس‌های ضعیفی است که هیچ وقت به دلایل مختلف مثل ضعف در پایه و… پیشرفتی نداشته اید به همین دلیل سعی کنید آن‌ها را کنار نگذارید با این تفکر که من نمی‌توانم و در آن‌ها ضعیف هستم بلکه مطالعه آن‌ها را در برنامه هر روزتان قرار دهید با انجام این کار بعد از مدت زمان کمی دیگر در این درس‌ها ضعیف نیستید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار