یک سال پس از پرتاب ماهواره «پیام» امیرکبیر، دانشجویان این دانشگاه به دنبال طراحی «پیام ۲» هستند.
کد خبر: ۸۱۴۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶ 15 January 2020

به گزارش تابناک سمنان: سال ۸۶ بود که برای اولین بار ایران موفق به پرتاب ماهواره به فضا شد و نام ایران در میان کشور‌های صاحب قدرت پرتاب ماهواره قرار گرفت.

پیام دوم ایران در مدار‌های فضایی آرام می‌گیرد/ قرارداد ماهواره امیرکبیر تا دو هفته دیگر به امضا می‌رسد/ پیام دوم سفیر ایران در مدار‌های فضایی می‌شود

پس از پرتاب موفق ماهواره به فضا و با توسعه این دانش در کشور، سازمان فضایی ایران به دنبال طراحی و ساخت ماهواره‌هایی دیگر برای قرار دادن آن‌ها در مدار‌های فضایی برآمد و از اواسط دهه ۸۰ سفارش ساخت ماهواره‌های متعدد را به دانشگاه‌های کشور داد.

پس از سفارش سازمان فضایی هر یک از دانشگاه‌های کشور کار طراحی و ساخت یک ماهواره را برعهده گرفتند؛ «پیام» دانشگاه امیرکبیر، «دوستی» دانشگاه شریف و «ظفر» علم و صنعت از جمله ماهواره‌هایی بودند که استارت ساخت آن‌ها از اواخر دهه ۸۰ آغاز شد.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی و سفارش‌دهنده ماهواره‌های مختلف به هر یک از دانشگاه‌ها، مأموریت ساخت ماهواره مخصوص با ویژگی‌هایی منحصر به فرد را داد.

ماهواره‌ای که پس از ۱۳ سال به فضا پرتاب شد

ماهواره «پیام» دانشگاه امیرکبیر یکی از آن سفارش‌هایی بود که به دستور سازمان فضایی طراحی شد و پس از گذشت ۱۳ سال، ۵ صبح روز سه‌شنبه ۲۵ دی ماه سال گذشته ماهواره «پیام» امیرکبیر از پایگاه فضایی امام خمینی (ره) توسط ماهواره‌بر سیمرغ به فضا پرتاب شد و پس از مدتی در اقیانوس هند سقوط کرد.

ماهواره «پیام» به عنوان یک ماهواره سنجشی با دقت ۴۵ متر مأموریت تصویربرداری از پوشش گیاهی، پایش گردوغبار و اندازه‌گیری تشعشعات فضایی را برعهده داشت، اما متأسفانه سال گذشته پس از پرتاب تنها ۶ دقیقه موفق به ارسال سیگنال شد.

از سال ۸۴ تا سال ۹۷ متخصصان و دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه امیرکبیر در حال طراحی و ساخت ماهواره «پیام» بودند، اما متأسفانه این ماهواره به دلیل ناسازگاری با پرتابگر تنها چند دقیقه پس از پرتاب سقوط کرد.

پیام دوم ایران در مدار‌های فضایی آرام می‌گیرد/ قرارداد ماهواره امیرکبیر تا دو هفته دیگر به امضا می‌رسد/ پیام دوم سفیر ایران در مدار‌های فضایی می‌شود

اما سقوط این ماهواره منجر به دلسرد شدن دانشجویان و فراموش‌کاری مسئولان سازمان فضایی نشد و تنها چند ساعت پس از پرتاب ناموفق این ماهواره، مسئولان سازمان فضایی بار دیگر سفارش ساخت پیام ۲ را به دانشگاه امیرکبیر دادند و متخصصان این دانشگاه اعلام کردند که می‌توانند در مدت کوتاه‌تر ماهواره‌ای بسیار باکیفیت را آماده پرتاب کنند.

ساخت ماهواره نه تنها سبب پیشرفت یک کشور می‌شود، بلکه برای برقراری ارتباطات و به دست آوردن بسیاری از اطلاعات هم مهم است.

امسال در سالروز پرتاب ماهواره «پیام»، مدیر پروژه این ماهواره اعلام کرد که آماده بستن قرارداد با سازمان فضایی است و متن قرارداد را مهیا  کرده و تنها منتظر مسئولان سازمان فضایی برای انعقاد قرارداد است.

البته کار طراحی و ساخت ماهواره «پیام ۲» آنقدر اهمیت دارد که محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات از لزوم ساخت سریع آن خبر داد و دستور آن را صادر کرد.

پیام دوم ایران می‌خواهد سفیر دیگری در مدار‌های فضایی باشد تا بتواند با موفقیت در فضا آرام بگیرد.

«پیام ۲» با کیفیت تر از ماهواره قبلی است

صفوی مدیر پروژه ماهواره «پیام» با اشاره به قرارداد ساخت این ماهواره اظهار کرد: انشاءالله تا دو هفته آینده قرارداد جدید طراحی و ساخت ماهواره «پیام ۲» با سازمان فضایی منعقد می‌شود.

وی درباره ویژگی‌های این ماهواره بیان کرد: «پیام ۲» نسبت به ماهواره قبلی با کیفیت‌تر است و به دنبال این هستیم که تا قدرت تفکیک این ماهواره را از ۴۰ به یک متر برسانیم.

صفوی افزود: این ماهواره علاوه بر بهبود قدرت تفکیک کاربرد‌های بسیار بیشتری دارد و می‌تواند ریزگرد‌های آلوده شهری را هم تفکیک کند که همین موضوع حداقل برای شهر تهران بسیار اهمیت دارد.

پیام دوم ایران در مدار‌های فضایی آرام می‌گیرد/ قرارداد ماهواره امیرکبیر تا دو هفته دیگر به امضا می‌رسد/ پیام دوم سفیر ایران در مدار‌های فضایی می‌شود

مدیر پروژه ماهواره «پیام» در باره تیم سازنده این ماهواره گفت: تیم سازنده ماهواره تقویت خواهند شد و در بخش اپتیک نیرو‌های دیگری به تیم اضافه می‌شوند.

وی تصریح کرد: البته ماهواره «پیام یک» که سال گذشته به فضا پرتاب شد، هیچ مشکلی نداشت و تنها به دلیل ناسازگاری با پرتاب‌گر نتوانست در مدار‌های فضایی جایی بگیرد.

صفوی با اشاره به زمان ساخت این ماهواره گفت: برای طراحی مفهومی و توسعه تکنولوژی ماهواره به دو سال زمان احتیاج است.

وضعیت ماهواره دوم امیرکبیر یک سال پس از ماهواره قبلی

ماهواره «پیام ۲» ادامه دهنده راه ماهواره دانشجویی دیگری است که آن‌ها هم در حال ساخت هستند و به طور قطع می‌توانند برای آینده کشور بسیار ضروری باشند.

پیام دوم ایران در مدار‌های فضایی آرام می‌گیرد/ قرارداد ماهواره امیرکبیر تا دو هفته دیگر به امضا می‌رسد/ پیام دوم سفیر ایران در مدار‌های فضایی می‌شود

حال در سالروز پرتاب ماهواره «پیام یک» دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در حال طراحی پیام دومی هستند که می‌تواند برای آینده کشور بسیار مهم باشد و رافع مشکلات متعددی باشد که اکنون با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار