پیرامون توییت اخیر وزیر خارجه آمریکا:
تابناک گیلان/ مایک پومپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده ساعاتی قبل اقدام به انتشار توییتی کرده است که هرچند ظاهر آن به کل عاری از هرگونه تهدید علنی علیه ایران است، اما سوابق نشان میدهد که این دست محتوا و این نوع بیانات، نقش بهانه های اولیه برای شروع اقدامات نظامی به ویژه علیه ایران است.
کد خبر: ۸۱۳۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶ 13 January 2020

تابناک گیلان/ مایک پومپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده ساعاتی قبل اقدام به انتشار توییتی کرده است که هرچند ظاهر آن به کل عاری از هرگونه تهدید علنی علیه ایران است، اما سوابق نشان میدهد که این دست محتوا و این نوع بیانات، نقش بهانه های اولیه برای شروع اقدامات نظامی به ویژه علیه ایران است.

 

تحریریه تابناک جهان؛ منابع رسانه‌ای عراق یکشنبه شب از اصابت هشت راکت به پایگاه هوایی "البلد" در شمال بغداد خبر دادند. ستاد اطلاع رسانی امنیتی عراق با تأیید این حمله راکتی اعلام کرد: در این حمله، دو افسر و دو نظامی نیروی هوایی عراق زخمی شدند.

این دومین باری است که این پایگاه هوایی که محل استقرار نیروهای آمریکایی و عراقی است، هدف موشکی قرار می‌گیرد. پایگاه البلد، بزرگ‌ترین پایگاه هوایی در عراق است که در ۶۴ کیلومتری شمال بغداد و در ارتفاع ۴۹ متری از سطح دریا قرار دارد و در دهه ۸۰ میلادی توسط کشور یوگسلاوی سابق ساخته شده است.

در پی این حملات ساعاتی قبل ویزر امور خارجه آمریکا مایک پومپئو، در شبکه اجتماعی توییتر جملاتی را نوشت که میتواند سرآغاز یک ماجراجویی دیگر از سوی آمریکا علیه ایران باشد. وی در این توییت نوشته است:

«به شدت از گزارشهای مربوط به یک حمله راکتی دیگر به یکی دیگر از پایگاه های هوایی عراق عصبانی هستم. برای بهبودی سریع حال مصدومان این اتفاق دعا میکنم و از دولت عراق میخواهم کسانی را که مسئول انجام این حملات علیه مردم عراق هستند پاسخگو سازد. این گونه نقض مداوم حاکمیت عراق توسط گروه هایی که وفاداری به دولت عراق ندارند، باید پایان یابد.»

آیا اقدام به یک جنایت جنگی دیگر از سوی آمریکا علیه ایران در راه است؟

ظاهر کلام پومپئو چندان حاکی از تهدید علیه ایران نیست. اما زمانی که این نوشته در توییتر را در کنار رویدادهای گذشته و واکنش های مشابه این مقام آمریکایی در خصوص حملات مشابه دیگر در عراق میگذاریم میتوان به خوبی دریافت که مایک پومپئو در توییت خود تهدیدی ضمنی علیه ایران را پنهان ساخته که این مساله میتواند آغازی بر یک ماجراجویی نظامی احتمالی دیگر علیه ایران باشد.

نگاهی به موارد مشابه از این دست رویداد، میتواند تاییدی بر این فرض باشد. در تاریخ 13 دسامبر 2019 در پی اصابت چند راکت به پایگاهی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد که به مجروح شدن دست‌کم پنج نظامی عراقی منجر شد، وزیر خارجه آمریکا، این حمله را به شدت محکوم کرد. این حمله منجر به جراحت 5 افسر آموزش دیده توسط آمریکا در رسته ضد تروریسم عراق شد.

مایک پومپئو در توییتر و در واکنش به این حمله به جمهوری اسلامی هشدار داده که اگر به نیروهای آمریکایی و متحدانش در عراق توسط ایران یا گروه‌های نیابتی آن آسیبی وارد شود واشنگتن "قاطعانه واکنش" نشان خواهد داد.

این هشدار بعد از آن بود که خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد ارتش آمریکا، هشدار داده بود که حمله راکتی به پایگاه های مورد استفاده نیروهای آمریکایی و هم ‌پیمانانش در بغداد وضعیت را به مرحله‌ ای "غیرقابل کنترل" می‌ کشاند. در حالی که هیچ گروهی مسئولیت این حمله و تقریبا 9 حمله مشابه پیش از آن در منطقه سبز بغداد را بر عهده نگرفته بود، اما مقامات آمریکایی همه این حملات را منسوب به گروه های شیعه مورد حمایت ایران در عراق دانستند. مقام آمریکایی مذکور به رویترز گفته بود که گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی با حمله‌های راکتی به پایگاه نزدیک بغداد به خطوط قرمز نزدیک شده‌اند.

بدون شک این واکنش ها در ادامه جمله معروفی است که پامپئو در ماه می سال 2019 با اشاره به حملات به منافع آمریکا در منطقه بیان کرد: «واقعیت این است که اگر این حملات صورت بگیرد، خواه از سوی این کشور، خواه از سوی طرف‌های سوم نظیر گروه‌های شبه‌ نظامی شیعه، حوثی ‌ها یا حزب ‌الله، ما ایرانی ‌ها را مسئول می‌دانیم- رهبری ایران مستقیماً مسئول این حملات خواهد بود».

بدون شک این خط سیر و این نگرش وزیر خارجه آمریکا بود که منجر به آن شد که در نهایت آمریکا اقدام به حمله به پایگاه های گروه کتائب حزب الله کند. موضوعی که سرآغاز ماجرایی بود که ختم آن به ترور و شهادت سردار قاسم سلیمانی در بغداد طی اقدامی که به لحاظ حقوق بین الملل در زمره جنایت جنگی است، منجر شد.

پومپئو اما به همین بسنده نکرده است. وی بلافاصله بعد از ترور سردار سلیمانی هشدار داد در صورتی که ایران بخواهد در انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی به آمریکایی‌ها یا منافع آن‌ها حمله کند امکان دارد که ارتش آمریکا تعداد بیش‌تری از رهبران این کشور را هدف قرار دهد. او به صراحت در گفتگویی با شبکه "ای‌بی‌سی" با اشاره‌ تلویحی به ایران گفت، در واکنش به گروه‌های نیابتی در عراق استراتژی آمریکا این است که "تصمیم‌سازان حقیقی" را هدف قرار دهد.

اما آنچه مشخص است این که پومپئو تنها به توییت و سخنرانی بسنده نمیکند. شبکه خبری سی‌ان‌ان، سه روز قبل در یک گزارش مفصل فاش کرد که نقشه ترور سردار سلیمانی موضوعی بوده که برای ده سال در ذهن مایک پومپئو بوده است. سی‌ان‌ان با بیان این که نقش اول در مجاب ساختن ترامپ به ترور سردار سلیمانی، مایک پومپئو بوده است، به نقل از مقامات آگاه در حلقه نزدیکان وزیر خارجه آمریکا نوشت: پومپئو به قدری بر روی قاسم سلیمانی متمرکز بوده است که حتی یکبار در سال 2016 و زمانی که نماینده کانزاس در کنگره بوده برای رویارویی شخصی با سلیمانی درخواست ویزای ایران را کرده بود. ویزایی که البته هیچ وقت برایش صادر نشد.

نکته این که اهداف آمریکایی به رهبران و فرماندهان نظامی ایران نیز ختم نمیشود. نیویورک تایمز روز گذشته در یک مطلب جالب توجه و بسیار خواندنی داستان 7 روز پر آشوب که ترامپ در آن آمریکا و ایران را به جنگ نزدیک کرد را با جزئیات دقیق و به نقل از منابع آگاه عنوان کرده است.

این مطلب در بخشی بیان کرده که بعد از حمله به سفارت آمریکا ترامپ به شدت بهم ریخته بوده و خواهان پاسخ قوی به این مساله شده. رابرت اوبرین مشاور امنیت ملی وی فهرستی از اهداف قابل حمله را که شامل «یک تاسیسات نفتی» و یک «کشتی فرماندهی و کنترل برای هدایت قایق های تندرو در خلیج فارس» بوده است را در اختیار ترامپ گذاشته. این فهرست البته شامل اهداف انسانی شامل رهبران و مقامات ایرانی نیز بوده است، از جمله نام سردار سلیمانی در کنار نام عبدالرضا شهلایی که ترورش در شب ترور قاسم سلیمانی ناموفق بوده است.

به شکلی جالب توجه بعد از حملات موشکی و پهپادی به آرامکو عربستان  لیندسی گراهام، رئیس کمیسیون قضایی سنای آمریکا، ضمن مقصر دانستن ایران خواستار اقدام نظامی علیه تاسیسات نفتی ایران شده بود. وی در توییتی نوشت: «ایرانی‌ها دست از سوءرفتار نمی‌ کشند مگر اینکه عواقب آن عینی شود؛ مثلاً حمله به پالایشگاه‌ها یشان که کمر رژیم را خواهد شکست.»

جالبتر اینکه پومپئو، ترامپ و حلقه ضد ایرانی کاخ سفید برای جنایات جنگی خود نیازی به مدارک و شواهد نیز ندارند. بلافاصله بعد از ترور قاسم سلیمانی مقامات آمریکایی از جمله رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور ادعا کردند که این ترور حمله ای پیشگیرانه بوده و سردار سلیمانی در حال طرح ریزی حملاتی علیه سفارت ها و پایگاه های آمریکا در سراسر منطقه بوده است که منجر به مرگ بسیاری از آمریکایی ها میشده است. ایشان ادعا کردند که مستندات غیر قابل انکاری از این موضوع در دست دارند.

با این حال مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا شب گذشته به صراحت این سخنان را رد کرده و گفته هیچ مستندی مبنی بر حمله قریب الوقوع از سوی سلیمانی و علیه آمریکایی در دست نیست. وی این گفته که قاسم سلیمانی در حال طراحی برای حملاتی به آمریکایی ها بوده است را «باور» رئیس جمهور و حلقه شورای امنیت ملی آمریکا خوانده ولی گفته است شخصا هیچ شواهدی در این خصوص ندیده است.

خلاصه ماجرا آنکه توییت شب گذشته پومپئو، در ظاهر هیچ تهدیدی علیه ایران در بر ندارد. اما سوابق و نگرش وی و حلقه ضد ایرانی های نزدیک رئیس جمهور آمریکا هشداری جدی را در خصوص این توییت برای ما به صدا در می آورد. این که هیچ بعید نیست آمریکا در ادامه حملات خمپاره ای و راکتی، بهانه تازه ای برای حمله ای دیگر به ایران پیدا کند.

اهداف احتمالی این حمله: یک یا چند تن دیگر از مقامات ارشد نظامی سپاه (با توجه به این که تروریستی خواندن سپاه، این حملات را برای دولت آمریکا توجیه پذیر میکند) و یا تاسیسات نفتی و پالایشگاه های مهم ایران در مناطق جنوب کشور (با توجه به این که از مدتها قبل در لیست اهداف حمله آمریکا قرار داشته است).

این مساله را باید به جد دنبال کرد و تهدید ضمنی پومپئو مساله ای نیست که به همین راحتی بتوان از کنار آن عبور کرد. تنش های بین ایران و آمریکا به ویژه در عراق همچنان بالا است و هر فرد آگاه به موضوع و شرایط به خوبی میداند که این تنش به زودی قابل فروکش نیست.

آمریکا نشان داده پاسخ هایش اغلب نظامی و خارج از عرف معمول حقوق بین الملل است و متاسفانه جامعه جهانی نیز توان پاسخگو کردن ترامپ و دولتش را ندارد. در چنین شرایطی عقل متعارف و سلیم حکم میکند که چنین نوشته ها و سخنانی از سوی شخصیتی مانند پومپئو را به مثابه تهدیدی که عن قریب میتواند عملیاتی شود در نظر گرفت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار