امروز که تغذیه نقش بی بدیل در سلامتی افراد دارد و اگر یکصدم هزینه بخش درمان را در حوزه تغذیه سالم و تولید مواد غذایی با کیفیت و سالم صرف می شد قطعا با حجم بسیاری از بیماریهای غیر واگیردار از جمله بیماریهای اعصاب و روان و فشارخون  و دیابت و چربی خون  و قلب و سرطان مواجه نبودیم اما این در حالی که امروز متولیان امر بهداشت و درمان به صراحت اعلام کردند که نمی توانیم مانع تولید و عرضه مواد غذایی بی کیفیت و حتی غیر بهداشتی شویم اما مردم نخرند.
کد خبر: ۸۱۰۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۲ 02 January 2020

تابناک اصفهان- عاطفه قلع ریز:  دهمین بسیج ملی تغذیه امسال با شعار ترویج الگوی غذای سالم با جایگزین های غذای سالم در حالی بهانه ای  برای برگزاری نشست خبری متولیان حوزه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با خبرنگاران شد که نه حاضر به ارائه آمار از میزان سوء تغذیه در بین جمعیت اصفهان شدند و وقتی ضعف نظارت ها بر تولید و عرضه مواد غذایی غیربهداشتی را دلیل اصلی نامناسب بودن وضعیت تغذیه ای خانوارها مطرح کردیم ، اعلام شد: قطعا به اندازه مراکز عرضه و تولید مواد غذایی در شهر بازرس نداریم و از سوی دیگر فضا باز هست که مواد غذایی متنوع تولید شود از جمله نان سفید که یکی از عوامل بروز بیماریهای غیرواگیردار است یا تولید سوسیس و کالباس حتی با درصد نیتروز که عامل بروز سرطان هست یا تولید چیپس و پفک با ارم و مجوز بهداشتی و استاندارد و هزار و یک محصول خرد وکلان دیگر در بازار که نمی توانیم مانع تولید آنها شویم اما به مردم می گویم نخرند آگاهانه خرید کنند مثلا نان سبوس دار و برنج قهوه ای را جایگزین کنند یا سوسیس و کالباس را از بهترین مارک  و درماه یک مرتبه مصرف کنند.

 

مواد غذایی که یک ماه یا یک هفته به تاریخ انقضا مانده است را بین نیازمندان توزیع کنیم

این گفته متولیان امر بهداشت و درمان که به نوعی سلف سرویس مواد غذایی بهداشتی و غیر بهداشتی را در شهر اصفهان به راه انداختند و از مردم می خواهند آگاهانه مصرف کنند  و سالمترین مواد غذایی را بخرند  و مصرف کنند ، مردمی که با این دید خرید می کنند اگر این مواد غذایی با مهر و مجوز بهداشتی است اگر مهر استاندارد بر آن خورده است و همین که در مراکز عرضه مواد غذایی با نام و نشان و نه زیر پله ای عرضه می شود حتی به شکل فله ای پس جای نگرانی نیست و با دل قرص اقدام به خرید می کنند.

حال باید مطابق به گفته و اظهار نظر متولیان امر بهداشت و درمان اصفهان که نمی توان مانع تولید و عرضه مواد غذایی بی کیفیت شد مثلا نمی توان گفت نان سفید تولید نشد اما وقتی مطالبه مردم برای نان سبوس دار رفت بالا قطعا ان تولید کننده نان سفید کنار می رود یا نمی توان دستور دهیم چیپس و پفک یا فست فودها تولید نشود اما می توان گفت برای سلامتی چیپس و پفک خوب نیست .

اما این گفته مسعود سامی، عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان در حالی است که قطع به یقین وقتی رسانه ها مطرح کنند در سطح بازار با هجمه ای از تولیدات بی کیفیت و با کیفیت و حتی غیر بهداشتی مواجهند اما باید خود انتخاب کنند قطعا دیگر به این نشان های سلامت اعتمادی نمی کنند و این بی اعتمادی در بین مردم همان می شود که به سمت تولیدات خانگی و بومی می روند که همین آقای دکتر خود یکی از معترضین به آن بود.

وی در حالی از منسوخ شدن ارائه  مواد غذایی فله ای در سطح بازار خبر داد که یکی از مطالبات اصلی مردم از مرکز بهداشت این است که چرا باید مواد غذایی فله ای در سطح بازار باشد و شاهد آن باشیم که به مردم توصیه شود این مواد غذایی خریداری نکنید.

وی گفت: لازم است مواد غذایی که در کارخانجات و صنایع غذایی یک ماه یا یک هفته مانده به تاریخ انقضا را جمع آوری و بین مردم بی بضاعت توزیع شود.

سامی از ورود مواد غذایی قاچاق و گاها بی کیفیت از طریق گمرک با دور زدن در برخی مواقع خبر داد و گفت: نظارت ها در گمرک شدید هست اما برخی اوقات شاهد دور زدن قانون هستیم.

 

تغذیه یک بیزینس جدید در جامعه پزشکی

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در این جلسه سعی داشت جایگزین های غذای سالم را برای مردم مطابق با وضعیت اقتصادی کشور مطرح کند اعلام کرد: تخم مرغ را جایگزین گوشت کنید حتی برای کودکان در حال رشد دو مرتبه مصرف تخم مرغ جای دارد.

محمد حسن انتظاری با اشاره به اینکه هیچ جای نگرانی از بابت کلسترول تخم مرغ وجود ندارد،ادامه داد: ارزش پروتئینی تخم مرغ سه برابر گوشت است.

وی با اشاره به اینکه بدنبال میوه های درشت نباشید چه بسامیوه های کوچک و کرم خورده بهتر است، گفت: میوه ها را جایگزین آبمیوه ها کنید چون دارای فیبر بیشتری است.

 

مواد غذایی تراریخته بد نیست

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه سبزیجات را به شکل خام مصرف کنید اما در تابستان به خاطر احتمال استفاده از مواد شیمیایی توصیه ما به مصرف سبزیجات پخته است، گفت: محصولات تراریخته بد نیست فقط باید همچون کشورهای اروپایی برچسب آن را به مواد غذایی تراریخته نصب کرد که مردم با آگاهی مصرف کنند.

وی برای تفهیم خوب بودن محصولات تراریخته آن را به ماشین و هواپیما هست یعنی با سرعت زیادی تولید می شود اما قطعا خطرناک هم هست ولی هزینه های آن کمتر هست ، گفت: امروزه تمام روغن های تولید شده در بازار تراریخته است.

انتظاری با اعلام اینکه در سطح شهر اصفهان تعداد متخصصان و دکترای تغذیه به اندازه انگشتان دست داریم و این در حالی است که به راحتی افرادی که تنها چند واحد تغذیه گذراندند و کارشناسان تغذیه اقدام به ویزیت می کنند و گاها دستورالعمل هایی در حوزه رژیم های غذایی و چاقی و لاغری می دهند .

وی گفت: امروزه تغذیه یک بیزینس و روش جدید برای درآمدزایی است که در جامعه پزشکی به شدت شاهد آن هستیم.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وضعیت تغذیه مردم را نامناسب خواند و از اجرای برنامه های مختلف برای ارتقای سواد غذایی کودکان تحت پوشش کمیته امداد و توزیع سبدهای غذایی بین افراد تحت پوشش بهزیستی و نظارت روی بوفه های غذایی مدارس و ارائه مکمل های غذایی به مادران باردار و کودکان و میانسالان و سالمندان خبر داد و گفت: با کمک خیران اقدام به جمع آوری غذاهایی که به در مراسمات مختلف جشن و سرور و غم و عزاداری ها و میهمانی ها بزرگ اضافه می آید و در مواقع این غذاها به خاطر ازدیا دور ریخته می شود را به دست افراد نیازمندان و افرادی که در معرض سوء تغذیه قرار دارند، تحویل داده میشود.

کمال حیدری در پاسخ به این سوال که گاها شاهد ضعف های نظارتی از سوی مرکز بهداشت استان در حوزه عرضه مواد غذایی هستیم و گلایه هایی شده از اینکه برخی از مواد غذایی به صورت سینی به فروش می رسد و روی سینی یک مهر بهداشت خورده بدون اینکه بسته بندی بهداشتی شده باشد و دارای آرم بهداشتی باشد، گفت: برای نظارت روی مواد غذایی اختلاف سلیه صنعتی و صنفی هست و صنایع غذایی معتقدند بهداشتی تر هستند اما قطع به یقین بدنبال بحرانی شدن شرایط اقتصادی شاهد ازدیاد تقلب ها هستیم که بیشترین گزارشات را از سوی مردم داریم .

وی با اشاره به اینکه نظارت ها را به دو بخش مراکز حساس و غیر حساس تقسیم بندی کردیم، گفت: بدنبال ایجادو طراحی اپلکیشن هایی هستیم که نشان دهند این رستوران در چه موقعیتی از سطح بهداشت قرار دارد و چه تعداد از مردم مصرف کننده مواد غذایی آن هست و یک شمه ای از وضعیت سلامتی آن مرکز به مصرف کنندگان ارائه دهیم.

وی به اجرای پایلوت دفتر خدمات سلامت  در تهران و مشهد اشاره کرد و گفت: هم اکنون در اصفهان 6 دفتر خدمات سلامت داریم که به 13 عدد رساندیم.

حیدری گفت: لازم اقدام به تقویت مشاغل بومی در روستاها کنیم و محصولات سالم را در که هر یک از روستاها امکان تولید بومی آن را دارند راهی برای اشتغالزایی آن فراهم سازیم.

 

حرف آخر:

هر چند در حوزه بهداشت ودرمان اقدامات زیادی در حوزه بهبود و اصلاح فرایند تغذیه ای خانوارها انجام می گیرد اما تا زمانی که مانع تولید و توزیع مواد غذایی بی کیفیت نشوند و راه برای عرضه این مواد غذایی وحتی گاه غیر بهداشتی باشد و از مردم همچون یک کارشناس و متخصص تغذیه انتظار داشته باشند که خود آگاهانه مواد غذایی سالم را انتخاب کند و یا حتی گاها آگاه هست اما باید هزینه هنگف برای مواد غذایی سالم بدهد و دولت در این حوزه ورود نکند قطع به یقین تغذیه میشود عامل اصلی بروز استرس و اعصاب و روان مردم و بی حالی و بی طاقت و بدخلقی مردم عامل اصل بروز بیماریهای غیر واگیردار  و تمامی این موارد سلسله وار دنبال یکدیگر می آید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار