وقتی به قیمت خودرو‌ها در یک سال گذشته نگاه می‌کنید فکر می‌کنید یک قرن گذشته است که این اختلاف قیمت‌ها به وجود آمده است، اما واقعیت این است که این اختلاف قیمت در یک سال ایجاد شده است. به عنوان نمونه در دی ماه سال گذشته قیمت ۲۰۶ حدودhttps://cdn.tabnak.ir/files/fa/news/1398/10/12/1110603_797.jpg ۵۸ میلیون تومان بود که هم اکنون قیمت آن به ۹۰.۵ میلیون تومان رسیده است.
کد خبر: ۸۱۰۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۰ 03 January 2020
 
قیمت خودرو به اوج گرانی در اردیبهشت ماه ۹۷ نزدیک شد/ رسیدن اختلاف قیمت کارخانه و بازار به ۱۴ تا ۴۵ میلیون تومان/ راهکار کاهش قیمت خودرو چیست؟سعید موتمنی در مورد تغییر قیمت خودروها در یک سال گذشته گفت: وقتی به قیمت خودروها در یک سال گذشته نگاه می کنید فکر می کنید یک قرن گذشته است که این اختلاف قیمت ها به وجود آمده است اما واقعیت این است که این اختلاف قیمت در یک سال ایجاد شده است. به عنوان نمونه در دی ماه سال گذشته قیمت 206 حدود 58 میلیون تومان بود که هم اکنون قیمت آن به 90.5 میلیون تومان رسیده است.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید خودرو در 9 ماهه امسال به 527 هزار و 965 دستگاه رسیده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت 24.8 درصدی را نشان می دهد. آمارها نشان می دهند که از رقم مذکور، 524 هزار و 167 دستگاه مربوط به تولید خودروی سواری می باشد که در این بخش نیز کاهش 26.3 درصدی در مقایسه با میزان تولید 9 ماهه سال گذشته مشاهده می شود.

البته آمار بالا مربوط به آمار تجمعی 9 ماهه می باشد اما اگر بخواهیم به صورت ماهانه آمار آذر ماه 98 را با آمار آذر ماه سال گذشته مقایسه کنیم باید بگوییم که تولید کل خودروها در آذر ماه سال جاری در مقایسه با آذر ماه سال گذشته رشد 103 درصدی را نشان می دهد. همچنین آذر امسال 78 هزار و 939 دستگاه سواری در کشور به تولید رسید که نسبت به آذر سال گذشته 104.5 دستگاه رشد داشته است.

نزدیکی قیمت خودروها به اوج گرانی در اردیبهشت ماه 97/ رسیدن اختلاف قیمت کارخانه و بازار به 14 تا 44 میلیون تومان/ راهکار کاهش قیمت خودرو افزایش عرضه از سوی خودروسازان/ افزایش تولید در آذرماه در بازار لمس نشد/ تغییر نگاه به خودرو از مصرفی به سرمایه ای/

از ابتدای سال تا پایان آذرماه سال جاری، 243 هزار و 351 دستگاه خودرو در گروه صنعتی ایران خودرو تولید شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 27.6 درصدی داشته است. میزان خودروهای سواری تولیدی توسط این گروه خودروسازی در مدت مذکور، 239 هزار و 696 دستگاه گزارش شده است که این میزان تولید نیز در مقایسه با 9 ماهه سال گذشته کاهش 26.9 درصدی را نشان می دهد.

تنها طی آذر ماه امسال 40 هزار و 656 دستگاه انواع خودرو توسط ایران خودرو به تولید رسید که نسبت به آذر ماه 97 رشد 101.3 درصدی را داشته است. در این ماه 39 هزار و 404 دستگاه سواری توسط ایران خودرو تولید شده که نسبت به آذر ماه سال گذشته 103.4 درصد رشد داشته است.

نزدیکی قیمت خودروها به اوج گرانی در اردیبهشت ماه 97/ رسیدن اختلاف قیمت کارخانه و بازار به 14 تا 44 میلیون تومان/ راهکار کاهش قیمت خودرو افزایش عرضه از سوی خودروسازان/ افزایش تولید در آذرماه در بازار لمس نشد/ تغییر نگاه به خودرو از مصرفی به سرمایه ای/

 

همچنین تولید انواع خودرو در 9 ماهه توسط گروه صنعتی سایپا نیز با افت 8.7 درصدی همراه بوده و به 300 هزار و 106 دستگاه رسیده است. در این مدت تولید سواری توسط گروه سایپا نیز 263 هزار و 53 دستگاه بوده که نسبت به 9 ماهه سال گذشته 12.7 درصد کاهش داشته است.

در مورد تولید گروه سایپا طی آذر امسال نیز باید به تولید 40 هزار و 662 دستگاه انواع خودرو اشاره کنیم که نسبت به آذر سال گذشته 161.1 درصد رشد داشته است. تولید سواری توسط سایپا نیز طی آذر امسال 35 هزار و 631 دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 162.9 درصدی را تجربه کرده است.

نزدیکی قیمت خودروها به اوج گرانی در اردیبهشت ماه 97/ رسیدن اختلاف قیمت کارخانه و بازار به 14 تا 44 میلیون تومان/ راهکار کاهش قیمت خودرو افزایش عرضه از سوی خودروسازان/ افزایش تولید در آذرماه در بازار لمس نشد/ تغییر نگاه به خودرو از مصرفی به سرمایه ای/

با بهبود میزان تولید خودرو در آذر ماه سال جاری در مقایسه با آذرماه سال گذشته، هنوز قیمت خودروها در بازار کاهش نیافته است.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در مورد روند قیمت ها در بازار خودرو به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: بررسی قیمت خودروها در بازار نشان دهنده آن است که روند صعودی قیمت خودرو از اواخر مهرماه شروع شد و این روند صعودی همچنان ادامه دارد و طی سه هفته گذشته نیز تغییری در روند قیمت خودروها ایجاد نشده است. قیمت ها تقریباً به اوج گرانی که در اردیبهشت ماه سال گذشته در بازار خودرو رقم خورد نزدیک شده اند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در مورد قیمت کنونی خودروها در بازار گفت: در خودروهای گروه سایپا به عنوان نمونه قیمت پراید 111 حدود 51.4 میلیون تومان، پراید 131 حدود 50.5 میلیون تومان، تیبا 2 رینگ فولادی حدود 61 میلیون تومان، ساینا حدود 68.5 میلیون تومان، کوییک دنده ای حدود 76 میلیون تومان، کوییک اتومات حدود 110 میلیون تومان می باشد. در خودروهای گروه ایران خودرو نیز قیمت پژو 206 معمولی حدود 90.5 میلیون تومان، پژو 206 فول (با سنسور و ضبط) حدود 93 میلیون تومان، رانا حدود 91.5 میلیون تومان، سمند حدود 85 میلیون تومان، پژو 405 تک گانه سوز حدود 80 میلیون تومان و دو گانه سوز حدود 98 میلیون تومان می باشد. قبل از افزایش قیمت بنزین، اختلاف قیمت پژو 405 تک گانه با دو گانه حدود یک میلیون تومان بود ولی الان این اختلاف قیمت به 18 میلیون تومان رسیده است.

موتمنی ادامه داد: اگر بخواهیم قیمت ها کاهش پیدا کند باید عرضه از سوی خودروسازان افزایش یابد. وی در مورد آمار ارائه شده تولید خودرو در آذر ماه سال جاری و بهبود میزان تولید خودرو در این ماه در مقایسه با سال گذشته نیز گفت: در بازار آثار این افزایش میزان تولید خودرو را مشاهده نمی کنیم. اگر افزایش عرضه اتفاق بیفتد باید اختلاف قیمت کارخانه و بازار کم شود که در حال حاضر ما چنین چیزی را هنوز در بازار لمس نکرده ایم.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: در شهریورماه تقریباً قیمت خودروها منطقی بود و اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای زیر صد میلیون تومان در شهریورماه سال جاری به 3 تا 14 میلیون تومان رسیده بود که این اختلاف قیمت هم اکنون به 14 میلیون تا 45 میلیون تومان رسیده است. هم اکنون قیمت کارخانه ای پژو 207 دنده ای 96 میلیون تومان می باشد که در بازار قیمت آن 141 میلیون تومان می باشد یا قیمت پراید 131 که در کارخانه 37.5 میلیون تومان است در بازار 50.5 میلیون تومان می باشد.

موتمنی دلیل این اختلاف قیمت را نیز نبود عرضه از سوی خودروسازان عنوان کرد و گفت: در بازار هم اکنون تعداد خریدار خودرو کم است و طبیعتاً این موضوع باید باعث کاهش قیمت خودرو گردد اما از سوی دیگر کاهش زیاد عرضه از سوی خودروسازان موجب دامن زدن به این اختلاف قیمت شده است.

این کارشناس بازار خودرو در مورد پیش بینی روند قیمت در بازار خودرو نیز گفت: چون نگاه به خودرو از مصرفی به سرمایه ای تغییر کرده است، به نوعی روندها بر هم خورده است و نمی توان گفت در شب عید قیمت خودروها چگونه خواهد شد و مشتری هر وقت پولش آماده باشد خودرو در بازار وجود دارد و باید خرید کند.  

وی در مورد تغییر قیمت خودروها در یک سال گذشته نیز گفت: وقتی به قیمت خودروها در یک سال گذشته نگاه می کنید فکر می کنید یک قرن گذشته است که این اختلاف قیمت ها به وجود آمده است اما واقعیت این است که این اختلاف قیمت در یک سال به وجود آمده است. به عنوان نمونه در دی ماه سال گذشته قیمت 206 حدود 58 میلیون تومان بود که هم اکنون قیمت آن به 90.5 میلیون تومان رسیده است. یا پژو 206 وی 8 در دی ماه سال گذشته حدود 70 میلیون تومان بود هم اکنون قیمت آن به 113 میلیون تومان رسیده است. پژو 2008 حدود 220 میلیون تومان بود که الان به 375 میلیون تومان رسیده است.

وی در مورد قیمت خودروهای خارجی از مهرماه به این سمت هم گفت: همان میزان که قیمت خودروهای داخلی رشد داشته است، قیمت خودروهای خارجی نیز رشد کرده است. همچنین مونتاژی ها هم قیمتشان افزایش یافته است. به عنوان نمونه، قیمت سراتو 280 میلیون تومان بود و الان قیمت آن به 327 میلیون تومان رسیده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار