انتخابات همواره برای مسئولان بسیار پر اهمیت است وهمیشه بدنبال حضور حداکثری مردمی هستند که در این مسیر از شگردهای زیادی استفاده می کنند گاه با بازی های سیاسی یا تبلیغات سیاسی مردم را پای صندوق های رای می آورند و این در حالی که امسال فضای انتخاباتی بسیار متفاوت تر از سال های پیش است و شاهد فهم و شعور سیاسی در بین لایه های مردمی هستیم که دیگر گوششان به شعارهای تبلیغاتی کاندیداها بدهکار نیست.
کد خبر: ۸۰۷۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ 22 December 2019

به گزارش تابناک اصفهان_ عاطفه قلع ریز، همانطور که در تمامی زمینه ها باید بدنبال ارتقا فرهنگ و سواد مردمی باشیم چه در حوزه آداب اجتماعی و سواد رسانه ای و نحوه تغذیه و تعاملات اجتماعی و غیره باید گام را فراتر نهیم و  سواد سیاسی مردم را بالا ببریم زیرا که در یک کشوری زندگی می کنیم که تمامی امورات و مسائل زندگی به مسائل سیاسی گره خورده است و بنابراین لازم است که با ارتقا اندیشه و تفکر سیاسی عامه مردم بتوانیم فرد ارجح تر را انتخاب کنیم بتوانیم با ارتقا سواد سیاسی مردم فردی که تنها برای کسب قدرت و مکنت سیاسی آمده است را شناسایی و رتبه و مرتبه شعارهای سیاسی را از بین حرف های به ظاهر دلسوزانه تفاوت و تمایز دهیم.
هر چند خوشبختانه امروزه ارتقا سواد سیاسی مردمی را در بین مردمی ترین اصناف و از جمله کشاورزان شاهدیم به این صورت که از مدت ها قبل بدنبال آگاه سازی قشر کشاورزانی هستند.
اینکه بدانند به کدامیک از کاندیداها رای بدهند و در قبال رای که می دهند چگونه نماینده مجلس را متعهد کنند که پیگیر امور آنها شود و این نشان از روشنفکری در بین اقشار مردمی است.
امروز مردم در قبال رای که می دهند مطالبه گری می کنند و نه تنها بر اثر جو زدگی نیست بلکه به این فهم سیاسی رسیده اند که رای خود را ارزان ندهند و در قبال رای که به نماینده می دهند وی را ملزم به پیگیری امورات کاری و صنفی و مردمی کنند.
اگر امروزه تمامی اصناف همچون کشاورزی زیر گروه های خود را مطلع کنند که آگاهانه رای دهند و اقدام به تهیه منشور تعهد آوری برای کاندیدای منتخب خود کنند و تعلیم دهند که کدامیک از کاندیداها عملکرد مثبت در طول کاری داشته است و بتوانند شعار سیاسی را با عملکرد وی تفاوت قائل شوند قطعا می توانیم با انتخاب افراد اصلح آینده کشور را از بازی دادن مردم به روش و سیاق سیاسی جلوگیری کنیم.
هنوز به یاد دارم زمانی که در آخرین دوره انتخابات مردم به این اجماع رسیده بودند که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکنند اما تنها با یک بازی سیاسی نه تنها تمامی گروه های مردمی شرکت کردند بلکه حضور آنها بیش از انتخابات سال 92 بود و این حضور حداکثری را با یک شوی نمایشی و رقابت سرسختانه بین دو کاندیداتوری ریاست جمهوری  انجام دادند و به هدف خود رسیدند و حداکثر مردم با پای خود به صحنه انتخابات قدم گذاشتند.
سلل ۹۶ بود که با ایجاد شبهاتی در بین مردم شاهد یک دو دسته گی خیلی عمیقی بین لایه های مختلف مردمی و حتی عامه ترین گروه های مردمی شدیم که بسیاری از آنها با علم سیاست غریب بودند و تنها تفکرات سیاسی به آنها خورانده می شد اما مجدانه برای کاندیدای خود به بحث و مجادله می پرداختند.
اینبار هم برای انتخابات نمایندگان مجلس بازهم احتمال عدم مشارکت حداکثری مردم پای صندوق های رای شکل گرفته است اما اینبار جدی تر به طوری که در شبکه های مجازی و حتی در  گفتگوهای بین مردمی عدم مشارکت در انتخابات مجلس حتی از سوی طبقات با سطح سواد فرهنگی بالا تبلیغ می شود و از سوی دیگر شاهدیم که مسئولان که دستور گرفتند مردم را تشویق به حضور حداکثری در انتخابات کنند و بیشترین خطبه های امامان جمعه و سخنرانی های مسئولان دولت به این سمت جهت و نشانه گرفته است.
اما به واقع مردم برای رفتن به پای صندوق های رای نیاز به ارتقا سواد سیاسی خود ندارند ؟آیا میتوان همواره بدون داشتن اطلاع سیاسی و تنها مبنی بر شعارهای سیاسی کاندیداهای انتخاباتی فردی را مصلح می دانند و تا 4 سال اختیارات تامه خود را به دست نماینده ای سپرد که تنها برای رسیدن به قدرت و مکنت بدنبال کاندیداتوری می رود کما اینکه طی سال های گذشته با ورود نمایندگانی که تنها جوزدگی سیاسی داشتند نه تنها باعث رونق آن شهر و استان نشدند بلکه بخاطر اهمال کاری هایی آسیب های جبران ناپذیری بر مردم وارد ساختند .
نمایندگان مجلسی که گاها مجلس زادگاهشون شده است و بدون اینکه عمل شاخصی برای روند توسعه کشور و حتی گره گشای کار مردم باشند ، قادر هستند در هر دوره انتخابات مجلس کاندیدا شوند و با فراگیری راه های رای گیری  برای چندمین بار رای بیاورند و تنها زمانی که خودشون تمایل نداشته باشند، در مجلس نخواهند بود.
این دوره از انتخابات مجلس که با حواشی زیادی روبرو است از ساختن کلیپ های طنز تلخ سیاسی تا گفتمان های جدی و راه اندازی شبکه های شفاف سازی برای نشان دادن  عدم کارایی مجلس در تصمیمات کشوری باعث بی اعتمادی صددرصدی مردم به نقش آنها شده است .
 به طوری که پس از گران شدن قیمت بنزین عملا نمایندگان مجلس نتوانستند اقدام موثری برای رفع این مشکل و اعتراضات مردمی کنند و هزار  ویک طرح و برنامه دولت مثل رفع خشکسالی از اصفهان و عدم کارایی نمایندگان مجلس و عدم قدرت آنها در استیضاح و برکناری وزیر آب و امروز تمامی این عملکرد ضعیف نمایندگان در یاد و خاطره مردم باقی مانده است.
از زمانی که انتخابات رنگ و بوی حزبی گرفت و دغدغه ها و مشکلات مردمی یک شوی تبلیغاتی برای نمایندگان شد که با مانور آمدن روی حل مشکلات مردم بدنبال جلب اعتماد مردمی ساده دلی هستند که از سر فشار اقتصادی و مشکلات آنچنان کمر خم کرده اند و سر در گریبانند، دیگر کار مردمی صورت نگرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار