دختر نابغه بلوچستانی توانسته با وجود تمام محدودیت‌ها به چهره‌ای جهانی تبدیل شود.
کد خبر: ۸۰۶۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸ 17 December 2019

دخترايرانى بر سكوى اول جهان / اولين گفتگو با نابغه چرتكه//گزارش ويژه شش صبح

به گزارش تابناک سمنان: یُسرا سلیمانی، نابغه‌ کم سن و بومی استان سیستان و بلوچستان است که توانسته با وجود تمام محدودیت‌ها تبدیل به چهره‌ای جهانی شود.

این نابغه نوجوان دو سال متوالی در سال‌های ٢٠١٦ و ٢٠١٧ موفّق شد در مسابقات جهانی چرتکه که به مسابقات یوسی مَس (ucmas) معروف است شرکت کند و در هر دو سال رتبه‌ نخست جهانی را به دست آورد.

موفقیت‌های یُسرا سلیمانی به این مقام‌ها ختم نشد و توانست در مسابقات ۲۰۱۸ مالزی، از بین ٢٢٠٠ نفر دانش‌آموز شرکت‌کننده از ٧٥ کشور جهان و امسال يعنى سال ٢٠١٩ باحضور ٤ هزار شركت كننده در كامبوج ، بار دیگر گوی سبقت را از حریفان ربود و باز هم مقام نخست را کسب کرد. با همه این افتخارات، اما این دختر تیزهوشِ ایرانى دل پر دردی از وضعیت حال حاضر زندگی اش دارد.

یُسرا سلیمانی در گفت‌وگو  با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش  گفت: دوازده ساله هستم و در کلاس هفتم تحصیل می کنم، از کلاس دوم وارد «یوسى مس» شدم و از کلاس چهارم به مسابقات جهانى رفتم.

او افزود: مسابقات یو سى مَس سال اول در دُبى بود و دو سال پشت هم در مالزى و امسال در کامبوج بود. ٢٦ نفر از ایران شرکت کرده بودیم که البته همه ما مقام کسب کردیم.

سلیمانی با اشاره به هزینه‌های سر سام آور شرکت در مسابقات جهانی چرتکه ادامه داد: هزینه هاى کلاس و هزینه اعزام و شرکت در مسابقات جهانى به طور کامل برعهده خانواده ام بود.

او تصریح کرد: هزینه اعزام دو سال اول مسابقات را خانواده ام با گرفتن وام برای من فراهم کردند و دو سال دیگر را با حمایت افراد دیگر توانستند پرداخت کنند.

سلیمانی ادامه داد: امسال هزینه تور اعزام به کامبوج ، بدون در نظر گرفتن مخارج دیگر ٢٧ میلیون تومان بود. هزینه اى که فکر نمی‌کنم حتى یک خانواده با دارایى متوسط جامعه هم بتواند به راحتى پرداخت کند.

این نابغه ایرانی با بیان اینکه در این مدت چند ساله پیشنهادات زیادى از کشورهاى دیگر در خصوص ادامه تحصیل و آماده سازى شرایط زندگى ایده آل داشته ام افزود: از کشور هاى ترکیه و کانادا بیشترین درخواست‌ها صورت گرفت اگرچه  من و خانواده ام تمایلى نشان ندادیم.

او ادامه داد: از کشور کانادا نامه دعوتى فرستادند مبنى بر این که بعد از مقطع نهم دبیرستان براى ادامه تحصیلات با ایده آل‌ترین شرایط پذیراى من خواهند بود.

این دختر نابغه با اشاره به آرزوى خود که فضانورد شدن است، بیان کرد: اگرچه شاید روزى براى فراگیرى تحصیلات بالاتر از کشور خارج شوم ولى قطعا ایرانم را براى به ثمر رساندن تلاشهایم انتخاب می‌کنم. تنها درخواست من به نمایندگى از تمام فرزندان ایران زمین، حمایت مسئولان است تا با قدرت و رغبت بیشترى به مسیر علمى خود ادامه دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار