رسانه ها می توانند در خدمت رشد و شکوفایی دینی ، فرهنگی و سیاسی ملت ها قرار گیرند به این علت که جریان سازان افکار عمومی در جامعه هستند و توانای ایجاد تحویلات عظیمی در جامعه را به همراه دارند و باید دانست بدون وجود رسانه ها نمی توان به نیازها و خواسته ی گروه های مختلف در جامعه اشرافیت داشت.
کد خبر: ۸۰۶۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴ 16 December 2019

تابناک ایلام :: بی شک، در هیچ دوره ای از تاریخ بشر جریان اطلاع رسانی همانند امروز سریع و گسترده نبوده است. به همین دلیل، برخی از مهم ترین ویژگی های این دوره تاریخی را سرعت، گسترش و اهمیت فوق العاده جابه جایی اطلاعات دانسته و آن  را “عصر انفجار اطلاعات" نامیده اند.

نخستین ویژگی ارتباطات جمعی در عصر حاضر را می توان از غیرشخصی بودن پیام ها نام برد که از طریق وسایل ارتباط جمعی از مطبوعات گرفته تا خبرگزاری های ،سایت ، فضای مجازی و تلویزیون در اختیار انسان ها قرارمی گیرد.

لذا ابن نکته را نباید از یاد برد که در عصر ارتباطات نادیده گرفتن و حذف رسانه ها قابل هضم نیست. در این عصر استفاده درست از توانمندی ها و ظرفیت های رسانه که از طریق اطلاع رسانی به موقع اتفاقات و رویدادهای سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و هنری و مانند آن هاو ارائه تفسیر رویدادها و حوادث افکار عمومی را مدیریت می کند، یک ابزار مهم و ظرفیتی عظیم برای مدیران دستگاهها محسوب می شود.

رسانه ها می توانند در خدمت رشد و شکوفایی دینی ، فرهنگی و سیاسی ملت ها قرار گیرند، به این علت که جریان سازان افکار عمومی در جامعه هستند و توانایی ایجاد تحولاتی عظیم در جامعه را دارا بوده  و قطعا بدون وجود و حضور  رسانه ها دسترسی و اشراف  به نیازها و خواسته ی گروه های مختلف  جامعه ممکن نیست.توجه و استفاده از ظرفیت و پتانسیل رسانه ها میتواند فرصتی عالی برای دستیابی به نظرات و خواسته های گروه های مختلف مردم تلقی  و زمینه ساز ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه باشد.

اما با این حال این سوال مطرح است که چرا مدیران همچنان  پاسخگوی رسانه  بعنوان نمایندگان افکار عمومی نیستند ؟

در صورتیکه گفت و گو یکی از بهترین راههای انعکاس نظرات مسئولان ،بمنظور  آگاهی بخشی و مطلع ساختن مخاطبان از و خدمات و برنامه های دستگاه تحت تصدی محسوب می شود ، گرفتن یک مصاحبه از برخی مدیران گاهی از گذر از هفت خوان رستم نیز سخت تر است، باید در این راه اراده ای پولادین داشت، اما این همت بی پایان برخی مدیران برای عدم مصاحبه با خبرنگاران است که حتی بر اراده های پولادین خبرنگاران چیره می شود .

مصاحبه برخی از مدیران  به جهاتی همچون مدیریت و نقش  دستگاه زیر مجموعه بر شرایط موجود و  برای بخش قابل توجهی از جامعه که پیگیر مشکلات موجود از طریق رسانه ها هستند حائز اهمیت است،اما محافظه کاری یا ترس از عواقب مصاحبه وحتی نداشتن عملکرد قابل دفاع  مدیران را وادار به فرار از مصاحبه کرده و درنهایت تلاش رسانه ها عقیم  می ماند .

با توجه به اینکه استاندار ایلام همواره و در نشست ها و جلسات متعدد به این نکته توجه و تاکید ورزیده اند  که مدیران استان باید از طریق رسانه ها عملکرد دولت را برای مردم  تشریح کنند و کم کاری و ضعف از سوی مدیران قابل قبول و پذیرفتنی نیست ،اما کماکان مدیران  خود را در پشت خروارها بی میلی و بهانه های گوناگون برای فرار از مصاحبه و ارایه گزارش پنهان کرده اند.

 استاندار ایلام در آخرین اظهار نظر در این حوزه در قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده استان در 22 آذر ماه 98  باز هم خواستار تشریح عملکرد دولت توسط مدیران دستگاه های اجرایی شد و گفت: امروز دولت همه جوره مظلوم واقع شده است، از یک بعد بایست در جنگ اقتصادی با دشمن بایستد و همزمان یک قسمت توجه خود را صرف تخریب های منتقدان داخلی کند و از سویی دیگر حامیان نیز بدون درک شرایط موجود نسبت به دولت دست به قضاوت می زنند.

سلیمانی دشتکی با انتقاد از برخی مدیران ضعیف که توان دفاع از عملکرد خود ندارند، بیان داشت : دولت خدمات قابل قبولی در این شرایط سخت اقتصادی در استان انجام داده است و مدیران بایست توانایی تشریح عملکرد خود بعنوان کارگزار این نظام و دولت داشته باشند.

وی در ادامه خواستار برگزاری تور رسانه ای توسط مدیران دستگاه های اجرایی شد و گفت: مدیران از رسانه ها دعوت کنند ضمن مصاحبه، بصورت میدانی از پروژه های و طرح هایی که انجام شده و یا در دست اجرا است بازدید بعمل آوردند و مردم را در جریان خدمات دولت قرار دهند."

این سخنان  استاندار ایلام نشان دهنده درک صحیح ایشان از رسانه بعنوان ویترین واقعیت های جامعه و حساسیت قابل درک ایشان به ضرورت دفاع تمام قد از دولت  قابل تقدیر است ، موضوع مهمی که می تواند از طریق درک درست جایگاه رسانه به موضوع مهمتر تبیین عملکرد دولت و درنهایت تحکیم پایه های نظام منجر شود.

اما محض اطلاع جناب آقای استاندار باید بگوییم  ؛که اگر گوگل را شخم بزنیم ،نمیتوانیم عکس و نام و نشانه ای از برخی مدیران دستگاههای خمین استان یافت کرد ، چون پس از ماه ها و سال ها انتصاب ، رسانه ها وی را به چشم ندیده اند و هیج گونه تعاملی با رسانه ای نداشته اند . باور بفرمایید اگر به هربهانه ای  نام اداره تحت امر وی را در مطلبی عنوان کنیم ، در مخاطب تشکیک وجود خارجی چنین دستگاهی ایجاد خواهد شد!

آقای استاندار باید این راهم بدانند  که خبرنگاران برای مصاحبه با برخی مدیران باید کفش آهنی به پا کنند. شاید فرجی حاصل و وی را پای میز گفتگو بنشانند ،اما  بیشتر مواقع این تلاش با درب های بسته اتاق مدیران ختم می شود. و خبرنگاران با  این دسته از جملات معروف "در جلسه هستم "، "وقت ندارم" ، "معذورم" ، "ماموریتم " ،" من با رسانه مصاحبه نمیکنم" رو به رو می شوند. در حالی که مدیران حداقل 30 دقیقه از وقت گران بهایی خود را میتوانند به رسانه ای اختصاص دهند .

آخرین مدیری که این رسانه  برای مصاحبه تلاشی نافرجام  با وی داشت .یکی از مدیران کل است که از زمان جلوس وی بر صندلی چند ماهی می گذرد و احداث،توسعه ،ترمیم ونوسازی فضای فیزیکی مراکز آموزشی  در زمره  وظایف وی قرار دارد اما تا به امروز هر خبرنگاری که قصد مصاحبه با ایشان را داشته با توجیه سیاست درون سازمانی برای عدم گفتگو!! عذر آن رسانه را خواسته است و قص علی هذه ..

ختم کلام از جناب استاندار  انتظار داریم،  مدیرانی که سالهاست خود را با اصحاب رسانه و مردم غریبه می دانند ،را با خبرنگاران آشتی داده تا طی مراسمی از این دسته مدیران رونمایی شود!  /م

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
-
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
از رسانه ها انتظار می رود پیگیر دغدغه شکاف طبقاتی مدیران با کارمندان تحت مجموعه خود باشند که به شکل های مختلف دریافتی هایشان در این شرایط اقتصادی درست و قانونی نیست و هیچ گونه عدالت و اصافی را رعایت نمی کنند نه اینکه فقط دنبال کردن مسائل سیاسی و دلخوش کردن به مصاحبه های وقت گیر و دهن پرکن.
محمد
|
United States
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
وقتی استاندار اینجوری صحبت میکنه چرا با این مدیران برخورد نمیکنه که تو ادارات شون معلوم نیست دارن چیکار می‌کنند
کاظمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
حق دارند مصاحبه نکنند چون حرف ندارند برا گفتن
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
با مراکز تلفن وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی تماس بگیرد بشنوید با تماس گیرنده چگونه برخورد می کنند باید تاسف خورد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار