اجرای طرح راست‌آزمایی از سوی تامین اجتماعی به بهانه کاهش یارانه دولت، تعداد زیادی از کشاورزان زراعت کار مازنی را با خطر حذف از پوشش بیمه‌ای قرار داده است.
کد خبر: ۸۰۶۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۰ 15 December 2019

دولت در سال ۸۳ برای حمایت از کشاورزان اعم از باغداران و زراعت کار طرح بیمه اجباری تامین اجتماعی را برای آنها به تصویب رساند که براساس این طرح سهم ۲۰ درصدی کارفرمایان از سوی دولت پرداخت و مابقی نیز از سوی فرد بیمه شده ( کشاورز یا کارگر کشاورزی) پرداخت می شود.
با گذشت حدود ۱۵ سال از اجرای این طرح، سازمان تامین اجتماعی در دستورالعمل جدیدی به بهانه کاهش پرداخت یارانه دولت برنامه راست آزمایی را در دستور کار قرار داده است که براساس این طرح صرفا کشاورزان زراعت کار و یا کارگران این مزارع که در طول ۱۲ ماهه سال به صورت تمام وقت در مزارع اشتغال دارند می توانند از این یارانه بیمه اجباری بهره مند شوند و در غیر این صورت از فهرست بیمه شدگان حذف خواهند شد که در این صورت باید بیمه اختیاری را با پرداخت حداقل ماهانه ۴ میلیون ریال را برای ادامه سنوات انجام دهند تا از طریق صندوق بیمه روستایی و عشایری که فاقد پشتوانه درمانی، از کارافتادگی و بیکاری است، بهره مند شوند.
براساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران حدود ۳۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان را زراعت کاری( برنج، گندم، جو، کلزا و سایر محصولات ) تشکیل می دهد که با احتساب هر هکتار یک کشاورز، باید حدود ۳۳۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی یارانه دار ( معافیت سهم ۲۰ درصدی کارفرما) مصوب دولت برخوردار شدند که تاکنون حدود ۳۴ هزار زراعت کار مازنی از این یارانه بهره مند شدند.
پیش بینی می شود با اجرای طرح راست آزمایی اکثر این کشاورزان نیز به این بهانه که تمام وقت در مزارع کشاورزی به کار اشتغال ندارند از فهرست بیمه حذف شوند و دست کشاورزان مازنی از این مزیت بیمه ای مصوب سال ۸۳ دولت کوتاه شود.
مدیرکل جهادکشاورزی مازندران در این باره گفت: در این استان ۳۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت محصولات زراعی گندم، جو، برنج و کلزا قرار دارد و براساس بررسی های میدانی حدود ۱۱ ماه از سال فعالیت کشاورزی اعم از آماده سازی زمین، کاشت، داشت و برداشت در این اراضی انجام می شود.
عزیزالله شهیدفر در نشست شورای اشتغال و سرمایه گذاری مازندران افزود : علاوه بر آن ضریب اراضی کشاورزی در این استان نیز ۱.۷ دهم است به طوری که هر کشاورز زراعت کار مازنی حدود یک هکتار زمین برای زراعت در اختیار دارد که احتمال می رود از لحاظ قطعه بندی جدا از هم باشند، ولی در مجموع براساس دستورالعمل تامین اجتماعی که شرط بیمه سپاری را یک هکتار زمین قرار داده حدود ۸۰ درصد از کشاورزان زراعت کار ما می توانند از پوشش بیمه ای یارانه دار دولت بهره مند شوند.
وی اضافه کرد : این در حالیست که هم اکنون ۵۶ هزار کشاورز اعم از زارع و باغدار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی از محل یارانه دولت برخوردارند که ۳۰ هزار نفرشان را زارعین و مابقی را باغداران تشکیل می دهند و حدود ۹۰ درصد از زارعین ما به دلیل سخت گیری تامین اجتماعی و عدم تایید اشتغال تمام وقت در اراضی کشاورزی از پوشش بیمه ای برخوردار نیستند.
شهیدی فر خاطرنشان کرد : در حالی تامین اجتماعی برای پوشش بیمه ای زارعین ما سخت گیری می کند که باغداران با داشتن یک هکتار زمین به دلیل پذیرش کار تمام وقتشان از سوی این شرکت بیمه ای از یارانه دولت برخوردار شدند و مشکلی برای پوشش بیمه ای ندارند.
وی خاطرنشان کرد : در شرایط فعلی نیز تامین اجتماعی به بهانه طرح راست آزمایی احتمال می رود بخش دیگری از زارعین استان را از فهرست بیمه خارج کند.
براساس مصوبه دولت کشاورزان اعم از زارعین و باغدارانی که دارای اراضی یک هکتار به بالا هستند، می توانند از بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند و حق بیمه سهم کارفرما این بیمه شدگان نیز از سوی دولت پرداخت خواهد شد و آنها از تمام مزایای بیمه ای اعم از درمانی، از کارافتادگی ، بازنشستگی و بیمه بیکاری برخوردار خواهند شد.
مدیرکل تامین اجتماعی مازندران می گوید: هم اکنون ۵۶ هزار کشاورز از اعم زارع و باغدار در این استان از محل یارانه پرداختی دولت تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند که ۳۰ هزار نفرشان زارعین و مابقی نیز باغدارانند.
علی اصغر محمودی گفت: براساس مصوبه هیات دولت کشاورزانی می توانند از یارانه برای پوشش بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند که در تمام ماههای سال به فعالیت در امر کشاورزی اشتغال دارند و اراضی آنها نیز بیش از یک هکتار باشد.
وی اضافه کرد : در اجرای این طرح حدود ۲۶ هزار باغدار و ۳۰ هزار زراعت کار مشمول بیمه تامین اجتماعی شدند و یارانه آنها نیز از سوی دولت پرداخت شد و ما نیز مشکلی برای اجرای طرح نداشتیم.
وی خاطرنشان کرد : براساس دستورالعمل جدید که در قالب راست آزمایی به استان های کشور ابلاغ شد، مبنا برای بیمه و برخورداری از یارانه دولتی فعالیت تمام وقت در سال است که با بررسی میدانی افرادی که فاقد این دستورالعمل باشند، از فهرست بیمه یارانه دار حذف می شوند.
محمودی اضافه کرد: این افراد می توانند از بیمه تامین اجتماعی اختیاری برخوردار شوند که در آن تمام سهم ۳۰ درصدی کارفرما و کارگر را براساس دستمزد قانون کار برای دریافت تمام خدمات بیمه ای باید پرداخت کنند و گرنه می توانند با کاهش خدمات میزان پرداختی را کاهش دهند.
وی راهکار دیگر این مشکل را جذب این کشاورزان در قالب بیمه روستایی و عشایری اعلام کرد.
مدیر صندوق بیمه روستایی و عشایری مازندران گفت : صندوق متبوعش آماده برقراری پوشش بیمه ای برای کشاوزران مطابق با سهمیه مصوب برای استان است.
محمد ابراهیمی افزود: در سال جاری سهمیه استان مازندران برای پوشش بیمه روستایی و عشایری حدود ۱۵ هزار نفر است که تاکنون حدود ۱۰ هزار نفر تحت پوشش درآمدند و مابقی سهمیه نیز می تواند برای کشاورزان زراعت کار عملیاتی شود.
وی اضافه کرد: صندوق بیمه روستایی و عشایری تاکنون برای کارگران ساختمانی هم در استان اجرایی شد و بناست تا صیادان نیز در فصول بیکاری که مشمول تامین اجتماعی نمی شوند، از بیمه روستایی و عشایری بهره مند شوند.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی مازندران نیز گفت: بررسی ها از روند کار کشاورزی ( اراضی زراعی ) در این استان در سال های اخیر نشان می دهد که در اکثر ماههای سال کشاورزان در اراضی خود به فعالیت اشتغال دارند و زمان خواب این اراضی کمتر از یک ماه است.
مهدی گلچوب افزود: با این رویه اکثر زراعت کاران مازنی یا به نوعی کارگران این اراضی می توانند با معرفی کارفرما از بیمه تامین اجتماعی یا یارانه دولت برخوردار شوند، ولی به دلیل محدودیت مالی دولتی امکان پرداخت این میزان یارانه برای پوشش بیمه ای تمام کشاورزان زراعت کار یا همان کارگرانشان فراهم نیست.
وی اضافه کرد: در این ارتباط کارگروهی با شرکت نمایندگان جهادکشاورزی، تامین اجتماعی و نظام مهندسی کشاورزی در استان تشکیل شد تا با بررسی میدانی کارگران و یا کشاورزان زراعت کاری که در طول سال در اراضی زراعی خود به فعالیت اشتغال دارند را تحت پوشش قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد : انتظار می رود تامین اجتماعی در این بررسی با حذف افرادی که به هر دلیلی در طول سال در اراضی کشاورزی فعالیت دایم ندارند ، باید این سهیمه را برای افراد دیگری که از این شرایط برخوردارند، اختصاص دهند.
استان مازندران ۴۶۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی دارد که طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی حدود ۴۲۰ هزار بهره بردار این بخش هستند.سالانه در مازندران بیش از هفت میلیون تن در قالب ۷۲ نوع محصولات کشاورزی با متوسط سرانه زمین هفت دهم هکتار تولید می شود.
بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون از جمعیت حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری مازندران یک میلیون و ٩٠٠ هزار نفر برابر با بیش از ٥٧ درصد از جمعیت استان تخت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند./ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار