فناور برتر دانشگاه آزاد قم گفت: پژوهش‌های کاربردی،می‌تواند صنعت را از رکود و تعطیلی نجات دهد و کشور را در اقتصاد داخلی به شکوفایی برساند.
کد خبر: ۸۰۵۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵ 15 December 2019

محمد تقی بهاری فرد در گفتگو با تابناک قم، در ابتدا با اشاره به فعالیت‌های خود اظهار داشت: بنده در رشته شیمی فعالیت دارم و لیسانس را از دانشگاه شیراز و فوق لیسانس را دانشگاه تبریز اخذ کردم و دارای دکترای علوم تحقیقات هستم.

این فناور و پژوهشگر افزود: ابتدا از سال 72 تا 76 در دانشگاه دولتی دامغان فعال بودم و از سال 76 نیز عضو هیات علمی دانشگاه آزاد مشغول به کار هستم و از همان سالها در صنعت نیز فعال بودم و به عنوان مشاور شرکت‌های مختلف در تولید مواد شیمیایی فعالیت‌هایی داشتم.

وی بیان کرد:در پروژه‌های مختلفی چون راه‌اندازی شرکت ها و بهینه سازی خطوط تولید حضور داشتم و مشاور صنعتی در صنایع مختلف از جمله صنعت رنگ و پیش رنگ فلزات و تولیدات مواد شیمیایی معدنی و آزمایشکاهی و مکمل‌های سوختی بوده‌ام.

بهاری فرد تصریح کرد: سوابقی نیز در زمینه راه‌اندازی خطوط آبکاری و تولید مواد شیمیایی و آزمایشگاهی مانند نیترات نقره و ترکیبات جیوه و ترکیبات مورد مصرف در آبکاری و سولفات نیکل و روی دارم و در برخی از واحدها مشغول به تولید بوده و و یک سری فرمالاسیون را واگذار کرده‌ایم.

وی در مورد دیگر فعالیت‌ها خاطرنشان کرد:در بازیافت فلزات گرانبها و نیکل و روی از یک سری پسماندها در صنایع مس و روی نیز پروژه‌هایی را ارائه داده‌ام.

فناور برتر دانشگاه آزاد قم گفت:من به کار علمی محض تحقیقاتی در جهت چاپ مقاله اعتقادی ندارم و به نظرم پژوهش‌های کاربردی،می‌تواند صنعت را از رکود و تعطیلی نجات دهد و کشور را در اقتصاد داخلی به شکوفایی برساند.

وی افزود:این پژوهش‌ها باید معضلی را حل کنم و اطلاعات و تحصیلات و تجربیات باید برای رفع گرفتاری‌های اقتصادی مفید باشد،به همین دلیل سالهاست در صنایع مختلف زیاد سرک کشیده‌ام و توانسته‌ام موفقیت‌هایی را به صورت کاربردی به دست بیاورم.

بهاری فرد بیان کرد:یکی از اقدامات من، بهنیه‌سازی خط تولید بود و فرآیندی را به کار کرفتم که رنگ بلند نشود،من به این شرایط عشق می‌ورزم تا اینکه بخواهم فقط مقاله منتشر کنم،هر چند ممکن است فردی از این مقاله استفاده کند.

وی اظهار داشت: متاسفانه مشکلات زیادی بر سر راه پژوهش وجود دارد،اگر فکری برای رفع این موانع صورت بگیرد،کارآفرینان و تولیدکنندگان می‎توانند از ظرفیت‌های پژوهشی استفاده کنند و جوانان مستعد و نخبه نیز در به اشتغال می‌رسند و از طرف دیگر بسیاری از نیروهای کار در واحدهای صنعتی مشغول به کار می‌شوند.

فناور برتر دانشگاه آزاد قم گفت:من به حضور در صنعت علاقه دارم و از اینکه بسیاری از طرح‌ها را در مسیر رونق گرفتن صنعت،کاربردی کرده‌ام خوشحالم و بارها برای جذب دانشجویان به بازار کار نیز تلاش کرده‌ام و اگر در ارتباط دانشگاه و صنعت نیازی احساس کنم،نخبگان و دانشجویان و صاحبان پژوهش را تشویق و معرفی می‌کنم.

وی افزود:می‌توان با پیوند میان صنعت و دانشگاه،بسیاری از مشکلات تولید را رفع و جوانان را به بازار کار معرفی کرد،باید بتوانیم به جوانان آموزش و انگیزه بدهیم،وقتی کسی اهل کار باشد می‌تواند این علاقه را به دیگران نیز منتقل کند.

بهاری فرد عنوان کرد: این که خودمان از نزدیک محیط صنعت را به طور عملی لمس کنیم لذت دیگری دارد تا اینکه فقط یک سری مطالب تئوری را به دانشجویان منتقل کنیم،باید بتوانیم پای دانشجویان را در صنعت باز کنیم،این کار تاثیر زیادی در رشد و توسعه صنعت و کارآفرینی دارد.

وی خاطرنشان کرد:گاهی به دلیل مشکلاتی که برای حضور در وادی صنعت و کاربردی شدن پژوهش وجود دارد،همکاران رغبتی نشان نمی‌دهند،از طرفی صنعت نیز ممکن است دانشگاه و پژوهشگران را قبول نداشته باشد.

این فناور برتر دانشگاه آزاد قم بیان کرد:باید پژوهشگران بتوانند خود را به صنعت‌گران اثبات کنند و اعتماد صنعتگران را جلب کنند و با کسب تجربه از محیط‌های صنعتی به توانمندی خود بیافزایند تا در زمینه رفع مشکلات کشور موفق شوند.

وی تصریح کرد:من 4 سال مشاور صنعتگران بودم و با جلب اعتماد و اثبات پژوهش‌هایم وارد صنعت شدم و امروز به گونه‌ای پیش رفته‌ام که صنعت‌گران برای حل مشکلات‌شان به من اعتماد می‌کنند و این برای من بزرگترین افتخار است.

بهاری فرد تاکید کرد:دانشجویان و پژوهشگران به جای ناامیدی و گلایه‌مندی ابتدا توانایی خود را در صنعت ثابت کنند و پژوهشی را ارائه دهند که به درد تولیدکنندگان و صنعت‌گران بخورد،در این شرایط حتما صنعت‌گرانی پیدا می‌شوند که بر روی این پژوهش‌های کاربردی سرمایه‌گذاری کنند.

وی گفت: دانشگاه امیرکبیر اخیرا در طرحی پژوهشی و راهبردی،ارتباط تنگاتنگی با صنعت پیدا کرده و صنعت را به دل دانشگاه برده است،ما نیز می‌توانیم این مدل را پیاده کنیم و من حاضر هستم در صورت آمادگی مسئولان این طرح را در دانشگاههای قم عملیاتی کنم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار