حرکت مثلث تهرانی شورا با کارت نماینده اسبق از تهران شروع و با چراغ سبز نماینده کنونی به استاندار دولت اول تدبیر در استان، دو ضلع دیگرش در ایلام نامزد شد. اکنون کاریزمای این مثلث پیر و میانسال، حمایت شورای سیاستگذاری از" استاندار سابق" است که در صورت تایید، دو دیگر تکلیف شان روشن و حتی در صورت تایید به سمت گزینه انصراف خواهند رفت.
کد خبر: ۸۰۴۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۲ 10 December 2019

تابناک ایلام دبیر شورای نویسندگان ::اگر چه امروزه خیلی از اصلاح طلبان با رفتار و گفتار نشان داده اند که از عملکرد شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان استان راضی نیستند و شورا را  عامل دو دستگی در جبهه اصلاحات می دانند اما باید اذعان کرد که این شورا تجربه موفقی در انتخابات مجلس دهم در ایلام داشت، لذا مجددا برای فعالیت در رقابت‌های انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بار دیگر دست به کار شده است. اما مهمترین چالش انتخابات مجلس یازدهم با انتخابات مجلس دهم برای شورا در این است که احزاب و افراد منتقد به فعالیت شورای سیاست‌گذاری نقد جدی به شیوه انتخاب و عضویت در این شورا و تمکین به نظرات آن را دارند. چرا که معتقدند این شورا صرفا برای دور زدن احزاب و افراد  و نادیده گرفتن نظرات آنها شکل گرفته است، لذا در همین استان کوچک ما، تشکیلاتی با نام "پارلمان اصلاحات" تشکیل شد و اکنون که موعد انتخابات نزدیک می شود، خط کشی ها و مرزبندی ها شفاف تر می شود.

پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها در سال 96، فعالیت شورای سیاست‌گذاری به مدت یک سال تقریبا متوقف شد تا اینکه دوره سوم فعالیت آن  23 آبان 97  کلید خورد. محمدرضا عارف که همانند دو دوره قبلی ریاست این شورا را برعهده داشت، هدف از تشکیل مجدد شورای سیاست‌گذاری را علاوه بر انسجام بخشی اصلاح طلبان بیان کرد اما غیبت برخی سران احزاب اصلاح‌طلب همچون دبیرکل حزب مردم‌سالاری، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام و دبیرکل حزب اسلامی کار، خبر از نارضایتی این چهره‌ها از تشکیل مجدد شورای سیاست‌گذاری می‌داد. علاوه بر این احزاب دیگری چون کارگزاران سازندگی نیز به صف منتقدان شورای سیاست‌گذاریِ به گفته اصلاح‌طلبان "عارفیزه شده" پیوستند و اعلام نمودند وجود این شورا جز در انتخابات به نفع خویش ثمره دیگری برای مردم ندارد.

در استان ایلام اما کار شورا با انتخاب یک چهره معروف بعنوان رابط خبرساز شد. ماجرا به همین ختم نشد و تعدادی از اصلاح طلبان برای نوعی تقابل با این شورا تشکیلاتی بنام " پارلمان اصلاحات" تشکیل دادند و با انتخابات و حضور چهره های سرشناس، باتجربه و جوان و البته با عدم حضور برخی دیگر که به دلایلی انصراف دادند؛ اعلام موجودیت کرد. 

با نگاهی دقیق به ترکیب اعضای شورا و پارلمان به راحتی تقابل جریانی این دو گروه همفکر را می توان دید. این تقابل از روسای شورا و پارلمان شروع می شود هر چند آرام و محترمانه!؛ تا ثبت نام نامزدهای منتسب به این دو جریان زیر مجموعه اصلاحات در استان ایلام. در آخرین روز های ثبت نام از هر دو طیف افرادی شرکت کردند که خیلی دور از ذهن نبود اما محظورات نظارتی و اگر اماهای تایید صلاحیت باعث شد تا در دو مجموعه افراد رده اول، رده دوم و حتی رده سومی هم نامزد شوند تا در صورت رد افراد اصلی، بدل و جانشینی وجود داشته باشد  و مشت شان پر باشد.

حرکت مثلث تهرانی شورا با کارت نماینده اسبق از تهران شروع و با چراغ سبز نماینده کنونی به استاندار دولت اول تدبیر در استان، دو ضلع دیگرش در ایلام نامزد شد. اکنون کاریزمای این مثلث پیر و میانسال، حمایت شورای سیاستگذاری از" استاندار سابق" است که در صورت تایید، دو دیگر تکلیف شان روشن و حتی در صورت تایید به سمت گزینه انصراف خواهند رفت.

هرچند امید وکیل به ردصلاحیت استاندار سابق است تا یکبار دیگر تنها گزینه سبد اصلاحات باشد. در مقابل طیف پارلمان بعد از ناکامی در متقاعد نمودن رییس پارلمان برای شرکت درانتخابات ، با یک اصلاح طلب صاحب قلم و البته الترناتیو مناسبی برای همین گزینه که از قضا هر دو فرهنگی هستند، ورود کرده است. این گزینه ها در صورت تایید چالش جدی و مهمی برای طیف مقابل خواهند بود.

در این بین برخی اصلاح طلبان شهرستان های ایلام، سیروان و چرداول که قبلا همراه استاندار سابق بوده اند، نظر مساعدی نسبت به ایشان دارند و حتی زیرپوستی جلساتی برای ایشان برگزار کرده اند ، فاز رسانه ای از ضرورت آمدنش سخن گفته و سعی در جلب حمایت ایلات را هم برای ایشان دارند و در این فرایند ایلی -تفکری با شعار "یک رای ایل؛ یک رای تفکر"در صدد متقاعد کردن لیدرهای انتخاباتی و مردم هستند. این رویه باعث ایجاد تنش و گاهی مخالفت شدید افرادی با پرچمداران این ایده شده است. در صورتی که این گزینه از کمند تایید صلاحیت عبور نکند، حامیان ایشان در میان ایل و تبار خود روزگار سختی خواهند داشت ،زیرا خیلی از اصلاح طلبان نامدار و دارای شناسنامه از "مهندس تا دکتر" از تفکر عبور کرده و در تقابل با افکار اصلاح طلبانه با ایل و تبار همراه شده اند و این در حوزه شمالی در تمام ایلات مشهود است.

کلام پایانی این نوشتار چند قسمتی این است که وکیل بهارستان نشین کنونی با دقت این اوضاع را رصد کرده و با فراغ بالی که در تایید صلاحیت خود دارد، همراه با این جریان و به امید آینده نه چندان دور  نشسته است که اگر شرایط برایش مساعد شود مجددا ایشان را بعنوان گزینه نهایی اصلاحات معرفی کنند، در این عرصه بماند وگرنه بخوبی می داند با توجه به شرایط وشکل  انتخابات ایلام، امیدی برای انتخاب مجدد ندارد و ای بسا که به گزینه انصراف هم فکر کند.

این بار نه میثاق نامه می تواند چهره ساز شود و نه سابقه را می شود پدیده آور دانست. اصلاحات در ایلام در شرف سکته است، اگر اقدامات احیایی مناسب صورت نپذیرد، باید برای چهار سال کرسی سبز بهارستان را به" مربع اصولگرا" و یا "جوانان نو گفتمان" بسپارند که در قسمت دوم این نوشتار  در ادامه مفصلا خواهد آمد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
پیام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
برادر اسدی ،مال داو میرکانه نماگه....
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
بسیار عالی
تلاش برای نماینده کردن استاندار مشهدی تبار نتیجه نمی دهد. اصلاح طلبی در ایلام به خط پایان رسیده است و نوبت اصولگرایان نوظهور است با مشارکت حداقلی مردم.
منتظر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
اصلاح طلبان افتادن به جون هم و به جایی نمی رسند چون نظارت امیدشان را ناامید پی کند و به سمت کاندیدای ایلی خواهند رفت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار