«بورس تابناک» بررسی می‌کند؛
مدیر عامل کارگزاری تدبیرگران معتقد است، هنوز در بخشی از بانک‌ها با توجه به رشد تورمی و افزایش دارایی‌های ثابت پتانسیل تجدید ارزیابی وجود داشته و بخشی از شرکت‌ها را برای تجدید ارزیابی ترغیب می‌کند، ولی نکته مهم تصمیم‌گیری دولت برای معافیت از محل تجدید ارزیابی است.
کد خبر: ۸۰۳۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷ 11 December 2019

کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی بزرگترین ریسکی که می تواند به بازار سرمایه تحمیل شود، جزیات بودجه سال آتی است.

محسن رحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک در خصوص وضعیت بازار گفت: کلیت بازار در حال حاضر در شرایط مناسبی است و تقریباً بخش عمده سهام بنیادی بازار P/E مناسبی دارند و سودآوری شرکت ها در صنایع فلزی، پتروشیمی، پالایشی و معدنی و حتی بانک‌ها با توجه به مشکلات عدیده ای که با آن مواجهند، رو به رشد بوده و گزارش‌هایی که طی ماه‌های اخیر به بازار مخابره کردند وضعیت مطلوبی را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه چنانچه ریسک خاصی به بازار تحمیلی تحمیل نشود، پیش‌بینی می‌شود در سه ماهه زمستان بازار سرمایه رشد نسبی خوبی را تجربه خواهد کرد، ادامه داد: بزرگترین ریسک برای بازار سرمایه، بودجه سال آینده است و این که دولت با مکانیزم های مختلف شرکت‌ها را مجبور به برگرداندن بخشی از درآمد خود نماید، بسیار محتمل است و با توجه به افزایش قیمت ارز و درآمد شرکت‌ها و کسری بودجه دولت این اقدام به نظر منطقی می آید.

مدیر عامل کارگزاری تدبیرگران فردا افزود: تا زمانی که جزئیات بودجه منتشر نشود، نمی‌توان در مورد وضعیت بازار اظهار نظر نهایی کرد لیکن بزرگترین عامل و ریسک در کوتاه مدت برای بازار سرمایه جزئیات بودجه ۹۹ است و در صورت افزایش حامل‌های انرژی این موضوع بر هزینه شرکت‌ها تأثیرگذار خواهد بود و پیش‌بینی آن در شرایط فعلی بر گروه‌ها و صنایع مختلف سخت است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص برخی اظهارنظرها در مورد عدم رشد قیمتی پالایشی ها خاطرنشان کرد: در بحث رشد قیمتی پالایشی ها به نظر می رسد نمادهای این گروه نیز متناسب با رشد بازار افزایش قیمت داشتند و هماهنگ با بقیه بازار پی به ای آنها متعادل شده و نگرانی در مورد اینکه عامل خارجی مانع از افزایش قیمت پالایشی ها شده، بعید به نظر می رسد.

وی در خصوص تجدید ارزیابی شرکت ها نیز گفت: باید منتظر نحوه تصمیم گیری‌ دولت در بودجه ۹۹ برای تجدید ارزیابی شرکت‌ها و معافیت مالیاتی آنها بود، در شرایط فعلی و تا پایان سال عمده شرکت های بزرگ در تلاش هستند تا تجدید ارزیابی خود را نهایی کنند.

رحمتی افزود: تعدادی از بانک‌ها پتانسیل خوبی برای تجدید ارزیابی داشتند؛ مانند بانک پارسیان که با توجه به بخشنامه بانک مرکزی این ظرفیت در آنها از بین رفت، ولی در گروه خودرو همچنان این پتانسیل وجود داشته و شاهد آن هستیم که طی هفته‌های اخیر رشد قیمتی خوبی هم داشته اند.

وی تصریح کرد: هنوز در بخشی از بانک‌ها با توجه به رشد تورمی و افزایش دارایی‌های ثابت پتانسیل تجدید ارزیابی وجود داشته و بخشی از شرکت ها را برای تجدید ارزیابی ترغیب می کند، ولی نکته مهم تصمیم‌گیری دولت برای معافیت از محل تجدید ارزیابی است.

رحمتی در پایان در خصوص چشم انداز نرخ ارز نیز گفت: به نظر می رسد، نرخ ارز با شیب ملایم رشد کند و چنانچه دولت سعی نکند مانع رشد قیمت ارز شود شاهد افزایش قیمت ارز با نرخ ملایم در ماه های آتی خواهیم بود؛ هرچند پیش بینی نرخ دقیق برای ارز در کشور ما موضوع دشواری است.

سودده ترین و زیان‌ده ترین نماد بورسی هفته دوم آذر ماه
سرمایه گذاری آوا نوین (وآوا) سودده ترین و حق تقدم سرمایه گذاری عمران و توسعه فارس (ثفارسح) زیانده ترین نماد بورس تهران در هفته دوم اذر ماه بود.

به نقل از گزارش نبض بورس، در هفته دوم آذر ماه بین صنایع مختلف، شاخص صنعت سایر معادن با ۲۴.۷۳ درصد بیشترین بازدهی مثبت و شاخص صنعت محصولات چوبی بیشترین زیان را ثبت کرد.

بیشترین ارزش معاملات در هفته گذشته در نماد‌های چکاپا، رمپنا، ونوین، فملی، ذوب، کویر، نوری، خپارس، فولاد، والبر، سمگا، خکرمان، شپلی، خساپا، فاراک، تپکو، البرز، وصنا، دزهراوی و وبملت رقم خورده است.

در بازار پایه فرابورس، وثخوز در حالی با رشد ۸۷ درصدی مواجه شد و پربازده‌ترین سهم بازار زرد فرابورس شد که سرمایه ثبتی این شرکت تنها ۷ میلیارد تومان و در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت در دهم آذر ماه برگزار شده است. این شرکت جزو شرکت‌های پذیرفته نشده در بازار سرمایه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار