بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان روز پنجشنبه با حضور رییس مرکز ملی فرش ایران و مسئولان استانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گشایش یافت.
کد خبر: ۸۰۳۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۲ 05 December 2019

بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان از ۱۴ تا ۲۰ آذرماه با شعار نمایشگاهی با شکوه هنر ایران و میراث ماندگار این سرزمین در محل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان واقع در پل شهرستان آغاز به کار کرد.

در این نمایشگاه استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، کردستان، فارس، گلستان، قم و تهران محصولات خود را در  ۱۳۷ غرفه در معرض دید علاقمندان قرار دادند.

هدف از برگزاری این نمایشگاه، حفظ  و اعتلای جایگاه فرش دستباف ایران، عرضه آخرین دستاوردها و محصولات بازار فرش دستباف به علاقمندان، هم افزایی بین فعالان حوزه فرش دستباف در حفظ و توسعه بازار است.

در این نمایشگاه، تولیدکنندگان فرش از سراسر کشور، فروشندگان فرش دستباف از سراسر کشور، طراحان و نقاشان فرش دستباف، تجار و صادرکنندگان فرش دستباف و شرکت‌های تعاونی شهری و روستایی فرش دستباف حضور دارند.

از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد نمایشگاه فرش دستباف اصفهان را می‌توان حضور زیباترین فرش‌های هنری، وجود سبک‌های مختلف فرش‌های تجاری، پر تنوع‌ترین محل عرضه فرش دستباف، استفاده از کارگاه‎های آموزشی مرتبط با فرش دستباف، برگزاری سمینارهای آموزشی و تخصصی در حوزه فرش دستباف و امکان خرید فرش دستباف با نظارت نماینده اتحادیه دانست.

فرش‌های دستباف در واقع نشانی از فرهنگ و هنر ایرانی به حساب می‌آیند که نه تنها در ایران بلکه در دنیا زبانزد عام و خاص می‌باشند. تاریخچه فرش دستباف ایران به زمان تاریخ طبری باز می‌گردد و تا به حال ادامه یافته است.

بازار خرید و فروش فرش‌های ایرانی در خارج از مرزهای ایران نیز رونق بسیاری دارد که این نمایشگاه برای قالی بافان، رفوگرها و مرمت کارها، رنگرزها، طراحان و نقاش‌ها زمینه بسیار مناسبی خواهد بود.

فرش دستباف ایرانی میراثی کهن از فرهنگ و هنر ایرانی است. این محصول طی قرن‌ها علاوه بر ابعاد اقتصادی با هنر ملی و میراث فرهنگی کشور ایران در آمیخته شده است به طوری که در تمام دنیا ایران را با فرش و فرش را با نام ایران می‌شناسند.

ضرورت برگزاری نمایشگاه فرش دستباف اصفهان، حفظ و حراست از این میراث ملی است، حفظ این هنر و میراث کهن وظیفه ملی و نیازمند توجه بسیار زیادی می‌باشد همان طور که هر ساله مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران و مصرف کنندگان و شرکت‌های بازرگانی در ایران و خارج از ایران قرار گرفته است.

حدود ۲۸۰ هزار نفر بافنده و ۱۵۰ کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز تولید فرش دستباف هم اینکه در استان اصفهان وجود دارد.  در سال‌های اخیر استان اصفهان توانسته چند برند فرش از جمله فرش اصفهان، نایین و کاشان را در جهان و همچنین فرش یلمه علی آباد، فرش دهاقان و فرش جوشقان را نیز به ثبت ملی برساند.

یافتن جایگاه واقعی فرش اصیل اصفهانی با توجه به نعمت ها و برکات اقتصادی که این هنر صنعت دارد همت همه مسئولان این استان را می طلبد که دست به دست یکدیگر داده و چاره ای برای مشکلات و موانع آن بیاندیشند.

در جهان امروز توجه صرف به اقتصاد نفت و محصولات جانبی آن، صنعت و کشاورزی با توجه به تغییرات اقلیمی بوجود آمده دیگر رنگ باخته و کانون توجه جهانیان در حوزه اقتصاد به گردشگری و هنر متمرکز شده است.

بُنیه تاریخی، هنری و ظرفیت های استان اصفهان، فرصت های بسیاری را ایجاد کرده که می تواند ناجی اقتصاد لنگان استان وحتی کشور باشد و با ایجاد چرخ های تندرو برای اقتصاد، راه پیشرفت و توسعه را با سرعت و شدت طی کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار