عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی بودجه فرهنگی سال آتی را مایوس کننده توصیف کرد و گفت: بودجه فرهنگی سال ۹۹ در واقع ۱۹ درصد از بودجه امسال کمتر شده است.
کد خبر: ۸۰۲۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳ 04 December 2019

به گزارش تابناک تهران، «فاطمه ذوالقدر» روز سه شنبه در جریان همایش تقدیر از کتابداران برتر استان تهران با اشاره به بودجه سال آینده کشور افزود: هفته قبل بودجه فرهنگی را اعلام کردند که مأیوس کننده بود.در واقع ۱۹ درصد از بودجه سال ۹۸ کمتر شده، اما ما برای بودجه امسال کلی جنگیدیم تا به حوزه فرهنگ اجحاف نشود.
ذوالقدر با تاکید بر اینکه اقتصاد بدون فرهنگ بی فایده است، خاطر نشان کرد: برای هرکار از فرهنگ سازی دم می‌زنیم اما متاسفانه همیشه مغفول می‌ماند.
وی ادامه داد: کاهش بودجه فرهنگی را در کمیسیون فرهنگی مجلس به وزیر ارشاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تذکر دادیم و آنان قول مساعد دادند تا تلاش‌های لازم را انجام دهند.

تصویب لایحه مالکیت فکری و معنوی 
ذوالقدر با اشاره به تصویب لایحه مالکیت فکری و معنوی در کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: این لایحه اهداف خوبی دارد و با این تصویب آن علاوه بر اینکه توجه ویژه ای به حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان می‌شود، هم هنرمندان نیز مورد حمایت قرار می گیرند.
نماینده مردم تهران ابراز امیدواری کرد این لایحه برای تصویب نهایی هرچه سریعتر به صحن مجلس بیاید تا در حمایت از اهالی قلم و هنر موثر باشد.

گامهای بزرگی در حوزه کتابخوانی برداشته شد 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روایات ائمه اطهار(ع) گفت: بهترین سخنگو کتاب است و هرکس با کتاب آرامش گیرد هرگز آسایش از او سلب نمی‌شود.
وی با بیان اینکه گام‌های بزرگی در حوزه کتابخوانی برداشته شده است، افزود:  کتابداران و مسئولان تلاش دارند تا محیط امنی را در کتابخانه ها ایجاد کنند.
وی ادامه داد: بشاگرد فقیرترین شهر ایران است اما تلاش‌های نهاد کتابخانه های عمومی کشور را در این شهر می بینیم که قابل تقدیر است.
ذوالقدر تاکید کرد: هرچه به توسعه کتابخانه‌ها توجه کنیم سرانه مطالعه افزایش خواهد یافت.

گلایه از کاهش بودجه نهاد کتابخانه های عمومی
«علیرضا مختارپور» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این همایش اظهار داشت:‌ در طول‌ سال‌های گذشته بخش فرهنگ در کشور کمترین سهم را داشته و کتابخانه‌های عمومی کمترین سهم از بودجه را داشته‌اند.
وی گفت: بر اساس آمار سال ۹۷ نسبت به ۹۶ متوسط دستگاه‌های فرهنگی ۱۹ درصد افزایش بودجه داشتند ولی کتابخانه‌های عمومی ۶ درصد افزایش بودجه داشت.
مختارپور ادامه داد: این در حالی است که اعتبارات و حقوق همکاران ما از همین بخش تأمین می‌شود.
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: طبق اعلام مسئولین بخش بسیاری از بودجه صرف مراقبت و هزینه‌های ترک معتادان می‌شود هزینه مراقبت و ترک اعتیاد یک معتاد ۲۰ سال زمان و هزینه نیاز دارد و امروز رئیس شورای شهر یکی از کلانشهرها اعلام کرد ۱۹درصد بودجه آن شهر را سهم موادمخدر و مقابله با آن می‌کنند.
مختار پور ادامه داد: در برنامه روز ملی کتابخوانی در یزد اعلام کردم هزینه‌ای که از بخش فرهنگ و نهاد دریغ می‌شود، طبعاً سهم مبارزه با مفاسد اخلاقی، اعتیاد و طلاق می‌شود.
وی عنوان کرد: امروز صریح‌تر اعلام می‌کنم و به نمایندگان مجلس می‌گویم که کتابخانه‌های عمومی تنها مرکز فرهنگی هستند که فضای آنها روی تمام مردم باز است و هیچ دستگاهی این خصوصیت را ندارد.
وی تاکید کرد: تنها نهادی که به همه مردم فارغ از تمایزها خدمات می‌دهد کتابخانه‌های عمومی است.
وی گفت: البته ما نقص و کمبودهایی داریم اما مهمترین آن بودجه است.
مختارپور با بیان اینکه امروز بیش از  سه هزار و ۵۰۰ کتابخانه داریم، گفت: سالی ۱۰۰ هزار عنوان کتاب در کشور چاپ می‌شود که از این میان اگر ۵۰ هزار جلد تجدید چاپ باشد ۲۵ هزار کتاب تخصصی باشد تنها ۲۵ هزار عنوان می‌ماند که فرض کنید از این ۲۵ هزار جلد یک صدم را قرار باشد بخریم، ما از ۱۰۰هزار عنوان اگر هزار عنوان را بخریم مبلغی در سال حدود ۷۲ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.
مختار پور ادامه داد: اگر بخواهیم حقوق کتابداران را بدون افزایش مناطق محروم و سایر موارد محاسبه کنیم مبلغی حدود ۳۶۰ میلیارد تومان در سال نیاز داریم ضمن آنکه حدود ۵۰ میلیارد تومان نیز برای نگهداری کتابخانه‌ها نیازمندیم. 
وی عنوان کرد: محاسبه این موارد کار آسانی است و چنانچه هر کدام از این بخش‌ها را دولت حذف کند به معنی کاهش آن خدمات در کتابخانه‌های عمومی است.
وی ادامه داد: نهاد برای سال آتی ۷۰ میلیارد تومان نیاز حداقلی دارد و در حال حاضر کتابخانه‌های بالای ۷۰ درصد احداث که پیشرفت داشته‌اند را بخواهیم تکمیل کنیم، نیازمند بودجه هستیم اما الان کمتر از یک دوم نیاز کتابخانه‌ها را دولت مدنظر قرار داده است.

۲۲کتابخانه تعطیل شد 
وی با بیان اینکه بعد از آوار ساختمان پلاسکو در جهت امنیت برخی ساختمان‌ها هشدارهایی داده شد، اظهار داشت: بر این اساس ۲۲ کتابخانه زیرا مجموعه نهاد کتابخانه ها تعطیل شد.
مختار پور تاکید کرد: حادثه زلزله سال‌های اخیر ۶ کتابخانه را با آسیب جدی همراه کرد در حادثه سیل ۲ کتابخانه و در واقعه اخیر برخی کتابخانه‌ها مثل تفکر، آسیب دیده و یا به کلی ویران شدند.
وی گفت: اگر دولت و مجلس بی‌توجهی به بودجه کتابخانه‌ها داشته باشد سال آتی هزار کتابخانه در معرض ویرانی خواهد بود.

تخریب ۱۰۰ درصدی کتابخانه تفکر شهریار
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به  تخریب ۱۰۰ درصدی کتابخانه تفکر در شهریار  در پی اتفاقات اخیر، اظهار داشت: این کتابخانه اعضایی داشته که در منطقه اشرافی هم نبوده این منطقه کاملا مردمی بود.
وی با بیان اینکه من تحلیل سیاسی نمی‌کنم، افزود: در کدام انقلاب کتابخانه‌ها تخریب شد؟مردم کشور ما انقلاب کردند اما حتی به یک مرکز فرهنگی آسیب وارد نشد ولی اغتشاشگران حتی مانع رسیدن آتش‌نشان‌ها به این کتابخانه شدند.
وی ادامه داد: طی فراخوانی که امروز منتشر خواهیم کرد این کتابخانه با کمک مردم ساخته می‌شود و کتابخانه بهتر از قبل خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار