کد خبر: ۸۰۲۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۰ 04 December 2019

رئیس سازمان امور عشایر کشور تاکید کرد: در حالی که جامعه عشایری بهترین ارتباط و انطباق را با منابع زیست محیطی و بیشترین نقش را در حفظ و نگهداری مراتع دارند، اما تنها عشایر متهم به تخریب منابع و مراتع می شود که بررسی ها نشان می دهد مراتعی که در اختیار این قشر مولد بوده با کمترین خسارات ممکن مواجه بوده است. به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، کرمعلی قندالی روز سه شنبه در نشست شورای عشایر کهگیلویه وبویراحمد در یاسوج اظهار داشت:  هم اینک ۵۹ درصد سطح کشور حوزه قلمرو عشایر اعم از ییلاق و قشلاق و زیست بوم است.
وی با بیان اینکه بیش از ۷۰درصد درآمد و زندگی جامعه عشایری متکی به دام و فرآورده های دامی است، گفت: عشایر همواره در این راستا با برخی بی مهری ها و کم توجهی هایی مواجه است.
وی یادآور شد: سیاست راهبردی در سازمان امور عشایر بر سه محور معیشت، جمعیت و استقرار جامعه عشایری استوار است.
رئیس سازمان امور عشایر همچنین با اشاره به اقدام ها و کمک های ویژه دولت به جامعه عشایری ظرف سال های گذشته نیز گفت: تاکنون افزون بر ۳۰ هزار خانوار عشایری مجهز به پنل های خورشیدی شده اند که تا سال ۱۴۰۰ به بیش از ۷۵ هزار خانوار خواهند رسید.
وی تصریح کرد: حدود ۲۵ هزار خانوار نیز از طریق وزارت نیرو به این منبع ارزشمند انرژی مجهز خواهند شد.
قندالی همچنین تاکید کرد که بیش از ۱۵ هزار خانوار عشایری در مناطق مختلف و محروم تا نیمه نخست سال آینده از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار خواهند شد.
وی یاداور شد: با تخصیص مبلغ ۱۸ میلیون یورو در قالب حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی و با دستور مقام معظم رهبری و توجه ویژه دولت و سازمان برنامه و بودجه این تعداد خانوار عشایری از آب اشامیدنی سالم بهره مند خواهند شد.
قندالی ادامه داد: از محل تخصیص این میزان منابع مالی بیش از ۴۵۰ پروژه مهم آبرسانی در مناطق عشایری در حال اجراست.
وی تصریح کرد: مبلغ چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات نیز با سود ۱۰ درصد از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی نیز برای  اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز به عشایر کشور پرداخت شد.
رئیس سازمان امور عشایر گفت: با پرداخت این میزان تسهیلات حدود یک میلیون راس دام از سوی عشایر و با روش های علمی و نوین تاکنون پرواربندی شده که سهم قابل توجهی در افزایش میزان درامد و توانمندسازی خانوار های عشایری داشته است.
وی همچنین از پرداخت ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به عشایر کهگیلویه وبویراحمد خبر داد و گفت: هیچ محدودیتی برای اختصاص منابع مالی برای طرح های قابل توجیه اقتصادی در این استان نیست.
قندالی یکی از ظرفیت های مهم این استان و مناطق عشایری را حوزه گردشگری و گیاهان دارویی دانست و گفت: بیش از ۴۵۰ گونه انواع گیاه دارویی در این استان به عنوان گنجینه ارزشمند برای توانمندسازی خانوارهای روستایی و عشایری است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: عشایر از مظاهر اصلی، مهم و بارز تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب هستند.
حسین کلانتری تصریح کرد: عشایر عناصری اثرگذار و تولیدکنندگانی هستند که وارد کننده مواد اولیه کارخانه ها و تجهیزات خاصی نیستند و همواره قشری مولد به شمار می روند.

وی ابراز داشت: فرآیند تولید در جامعه عشایری و اقتصاد آنان متکی به خودشان بوده و هیچ تهدیدی را نمی پذیرد و وجود این نوع اقتصاد پشتوانه ای برای کشور است.
وی ادامه داد: عشایر عناصری اثرگذار و تولیدکنندگانی هستند که وارد کننده مواد اولیه کارخانه ها و تجهیزات خاصی نیستند و همواره قشری مولد به شمار می روند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بسیاری از مشکلات، تنگناها و چالش های گذشته عشایر ظرف سال های اخیر بهبود یافته به گونه ای که در حوزه امنیتی، معیشتی و آموزشی اکنون کمترین مشکلی در مناطق عشایری وجود ندارد.
کلانتری تصریح کرد: حتی در زمینه مسائل اموزشی و ایجاد فرصت های برابر آموزش برای خانواده های تک نفره و دو نفره نیز این امکان فراهم شده است.
وی تخصیص مبلغ ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار از محل های مختلف برای اجرای ۳۹ پروژه عمرانی در بخش های مختلف در جامعه عشایری استان خبر داد و گفت: سال گذشته نیز همین میزان اعتبار تخصیص یافت که حدود ۶۰ درصد ان تحقق یافت.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: حدود یک هزار و ۱۰۰ خانواده عشایری که روزگاری به دلیل کمبود و یا نبود امکانات و برخی مشکلات معیشتی، امنیتی، بهداشتی و آموزشی به حاشیه‌های ناامن شهرها مهاجرت کرده بودند، در سال‌های گذشته و با بهبود اوضاع و شرایط خدمات‌رسانی به زندگی سنتی و عشایری خویش بازگشته‌اند.
مجید علی پور تصریح کرد: جمعیت عشایری این استان ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار بوده که هم اینک و ظرف چهار سال گذشته به ۱۲ هزارو ۳۰۰ خانوار افزایش یافته است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه وبویراحمد گفت: این آمار یکهزار و ۱۰۰ خانواری بر اساس بررسی ها و در جدیدترین آمایش و سرشماری از خانوارهای عشایری استان بدست آمده است.
وی یادآور شد: میزان تولید گوشت قرمز عشایر کهگیلویه و بویراحمد که در سال ۱۳۹۶ کمتر از هفت هزار تن بوده امسال به هشت و هزار و ۱۸۰ تن افزایش یافته است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت:  در این مدت ۳۵ طرح پرواربندی دام در مناطق عشایری استان انجام شد که باعث افزایش ۱۵ هزار راسی جمعیت دام این مناطق شده است.
وی عنوان کرد: پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در دولت تدبیر و امید تاکنون بیش از ۷۰۰ شغل برای عشایر استان ایجاد کرده است.
علی پور بیان کرد: برای ایجاد این تعداد فرصت شغلی ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به عشایر کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.
علی پور همچنین به برخی مشکلات و چالش های فراروی جامعه عشایری استان نیز اشاره کرد و گفت: عدم تعیین میان بندها برای عبور دام در مسیرهای ییلاق و قشلاق، مشخص نبودن حریم زمین های کشاورزی و مراتع عشایری با منابع ملی و وجود اختلاف های عمیق و دامنه دار طی سالیان متمادی در این زمینه از جمله دغدغه ها و مطالبات بحق عشایر است.
وی همچنین از بین رفتن بسیاری از ایل راه های عشایری و وجود صدها پرونده تصرف این ایل راه ها در مراجع قضایی ، محدودیت در ارائه خدمات بیمه ای عشایر و همچنین دسترسی نداشتن به برخی خدمات بهداشتی و درمانی را نیز دیگر مشکلات جامعه عشایری این استان ذکر کرد./ایرنا
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار