کد خبر: ۸۰۲۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۳ 03 December 2019
برخی از عشایر کهگیلویه و بویراحمد نشست شورای عشایر این استان را فرصت مناسبی برای درد دل با مسئولان کشوری و استانی دانستند و در واقع سفره دل را پهن کردند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از تسنیم از یاسوج، 11 درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد را جامعه مولد و کم‌توقع عشایر تشکیل می‌دهد که با داشتن 55 درصد دام سبک این استان 54 درصد گوشت مورد نیاز را تولید می‌کنند.
53 هزار هکتار از اراضی زراعی و 6 هزار هکتار از باغات این استان متعلق به جامعه عشایری بوده و نقش آنان در تولید صنایع دستی، لبنیات و ...بی بدیل است در حالی سهم عشایر در اقتصاد با سختی‌های خاص خود روبه‌رو بوده به گونه‌ای که زندگی آنان با رنج‌ها درآمیخته است.
قدمی از عشایر شهرستان گچساران در نشست شورای عشایر کهگیلویه و بویراحمد با حضور کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر از خدمات دهی برخی دستگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: روی داروی تب مالت را مجانی در اختیار عشایر قرار می‌دادند ولی امروز باید 400 هزار تومان هزینه کنیم.
وی با اشاره به اینکه از دست سارقان شب خوش نداریم، ادامه داد: مانده‌ایم که چگونه در برخی مواقع سارقان دستگیر شده در کمترین زمان ممکن از زندان و بازداشتگاه آزاد می‌شوند.
وی گریزی به بازار داغ دلالان در بازار دام عشایر زد و افزود: دلالان بره عشایر را با قیمت 25 هزار تومان خریداری می‌کنند و بعد دز قصابی‌ها با قیمت 100 هزار تومان فروش می‌شود در حالی انتظار می‌ورد وقتی از عشایر ارزان خریداری می‌شود حداقل با قیمت 60 هزار تومان به مردم برسد.
نادری از عشایر شهرستان بویراحمد نیز در این نشست خواستار راه اندازی میدان دام در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد شد و گفت: یکی از دلایل کاهش قیمت دام زنده و جولان دلالان نبود میدان عرضه دام است
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با اشره به اینکه گوچ عشایر تا نیمه دوم آبان ماه ادامه داشت، خاطرنشان کرد: هم اکنون 5 پروژه عمرانی در مناطق مختلف عشایری استان تکمیل و آماده بهره برداری است.
مجید علیپور با اشاره به اینکه توانمندی عشایر در بخش اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی انکار ناپذیر است، بیان کرد: دستگاه‌های مختلف اجرایی از جمله راه و شهرسازی، شرکت توزیع نیروی برق، آب و فاضلاب و ... پروژه‌های مختلفی با هزینه 23 میلیارد و 500 میلیون تومان در مناطق عشایری اجرایی کردند.
وی خاطرنشان کرد: البته اجرای این پروژه‌ها با هدف خاص خدمات به عشایر نبوده بلکه در مناطقی اجرایی شدند که عشایر نیز از مزایای آنها بهره مند هستند و به نوعی رضایت کامل دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار