مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در بازدیداز تابناک مرکزی :
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی از خبرگزاری تابناک مرکزی بازدید کرد.
کد خبر: ۸۰۲۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۶ 01 December 2019

 

دکتر ایزدی دراین بازدید درپاسخ به این سوال که در اراک چه تعداد کارگاههای فعال صنایع دستی وجود دارد گفت:
ازتعداد ۸۷۰۰ هنرمند فعال دراستان ، ۵۹۸۹ نفردر شهرستان اراک فعال هستند که ازاین تعداد هشت هزار هنرمند دارای پروانه در سطح استان مرکزی درحال فعالیت هستند.
وی با اشاره به اینکه علاقه مندان پس از اینکه آموزش‌های لازم را می‌بیند و اقدام به راه اندازی کارگاه خانگی یاکارگاههای بزرگ می‌کنند، برای آنها مجوز صادر می‌کنیم افزود: این افراد در بحث بیمه که شامل دو بخش تامین اجتماعی و روستایی است مورد حمایت قرار میگیرند.
وی ادامه داد: بعلت محدودیت در منابع بیمه تامین اجتماعی از سوی دولت در سنوات اخیر بحث بیمه روستایی و عشایری مطرح شد و هنرمندان صنایع دستی را به صورت مستثنا بیمه کردند.
ایزدی با اشاره به افرادی که میتوانند در حوزه بیمه روستایی وارد شوندگفت: بالغ بر۳۵۰۰ نفر در حوزه بیمه روستایی وعشایری بیمه شده داریم که تقریباً همه آنها ۸۰۰۰ نفر بر دارای بیمه هستند که امید می رود با تامین اعتبار بتوانیم بسته های حمایتی بیشتر را به بیمه شدگان داشته باشیم.
وی با اشاره به آموزشهای ارائه شده به فعالان صنایع دستی یاد اورشد:برای فراگیری آموزش های صنایع دستی، موضوعی که باید به آن توجه داشت بحث آموزش های ابتدایی است که فرد بنا به علاقه و سلیقه خود مراجعه می کند وتحت آموزش قرار میگیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی با اشاره به تعامل این اداره کل با مجموعه فنی و حرفه ای استان هم گفت: بخشی از دستگاه ها از این حوزه تعاملی ما منتفع می شوند،حتی در حوزه زندان‌ها هم امسال وارد شدیم و یک تعداد از افراد بی سرپرست با زندانیان هم تحت آموزش ها قرار گرفتند همچنین با کمیته امداد استان هم درتعامل هستیم.
وی با اشاره به وجود بالغ بر دویست رشته صنایع دستی در کشور گفت: دراستان مرکزی امکان آموزش صد رشته صنایع دستی وجود دارد، بعضی از رشته ها مورد پسند اهالی استان قرار نگرفته اندو به همین دلیل افرادی که علاقه مند باشند میتوانند از این امکان استفاده کنند.
ایزدی با بیان اینکه برخی از رشته ها به تبع وضعیت بهتری دارد زیرا وضعیت اقتصادی بهتری را می توانند برای خودایجاد کنند افزود: خوشبختانه در حوزه شهری و روستایی هم وضعیت خوبی داریم.
وی ادامه داد: روستاهای ابراهیم اباد، شهسواران و سمقاور که هنرهای شاخصی دارند مانند منبت در شهسواران و سمقاور صنایع چوبی در بسیاری از نقاط استان بویژه درشهر اراک در سنوات اخیر رشته های قلمزنی و مینا هم اینک وضعیت بسیار خوبی دارند.
وی با اشاره به انعقادتفاهم‌نامه‌ای با مجموعه فنی و حرفه‌ای استان اظهارداشت:معتقدیم آموزش‌ها افراد را از حالت مبتدی به وضعیت بهتر می رساند بنابراین دوره‌های تکمیلی هم برگزار کرده‌ایم که امید می رود وضعیت بهتری با تعامل بیشتربا فنی و حرفه‌ای برای ارائه آموزش ها داشته باشیم.

وی با اشاره به حمایت های این اداره کل از هنرمندان گفت: هنرمندان صنایع دستی می‌توانند از تسهیلات ۴ درصدی استفاده کنند و اگر کارگاه آنها شرایط لازم را داشته باشد می توانند از معافیت کارگاهی استفاده کنند زیرا کارگاههای صنایع دستی در زمره تاسیسات گردشگری محسوب می شوند و قانون بستر حمایتی را برای آنها در نظر گرفته است.
ایزدی درگفتگوی اختصاصی با تابناک مرکزی با بیان اینکه هم اینک در 9نقطه استان نمایشگاه داریم و تا دهه مبارکه فجر هم سه نقطه به آن اضافه می کنیم افزود: هنرمندان صنایع دستی استان به صورت رایگان ازاین نمایشگاه ها استفاده کنند.
وی با بیان اینکه نمایشگاه تیرماه امسال بعد از چند سال و به صورت کمی و کیفی خوبی برگزار شد افزود:کمتر نمایشگاهی هم در سطح کشور می‌توان نام برد که ما شرکت نداشتیم.
ایزدی ادامه داد: در چند وقت گذشته در خرم آباد و ماه جاری در شیراز با در اختیار داشتن ۷ غرفه در نمایشگاه حضور داشتیم.
وی با بیان اینکه در اکثر رویدادهای فرهنگی که در سطح استان برگزار می‌شود یک نمایشگاه برگزار می‌کنیم گفت: عمارت وکیل را به عنوان موزه صنایع دستی در نظر گرفته ایم ، یک فضایی برای هنرمندان صنایع دستی قرار دادیم که افرادی که علاقمند هستند می توانند نمایشگاه موقت برگزار کنند.
وی با اشاره به رونق گرفتن دستبافت های استان بویژه گلیم گفت:امید می رود بتوانیم از نظر کمی وکیفی وضعیت تولید گلیم استان را افزایش دهیم.
وی در باره معافیت مالیاتی هنرمندان حوزه صنایع دستی هم گفت: این معافیت‌مالیاتی همچنان ادامه دارد .
وی با اشاره به اینکه تولیدات هنرمندان استان از نظر شاخص های اصلی دارای کیفیت از وضعیت خوبی برخورداراست گفت: مینای تولیدی هنرمندان استان بدون اغراق همپای تولیدات اصفهان و چه بسا بالاتر است اما در زمینه فروش قاعده یک تکاپوی نیاز دارد که ما نمایشگاه برگزار، غرفه تهیه می‌کنیم وبه دنبال فروش محصولات تولیدی هستیم.
ایزدی با اشاره به اینکه درسال گذشته فروش خوبی داشتیم و وضعیت تحریم هم نتوانستند روی این بخش تاثیر داشته باشند ادامه داد:صادرات ما صادرات چمدانی است و یکی دو خریدار عمده هم داریم که از پارسال تا امسال از ما خرید کردند.

وی با بیان اینکه استان مرکزی در سایه سارصنعت گم شده است یاد اورشد: این استان بویژه شهر اراک دارای آثار ارزشمند تاریخی است که نیازدارد گرد و غباری از رخ ان زدوده شود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی با بیان اینکه از محلات و خورهه تا شازند وسایر نقاط تاریخی استان بالغ بر ۱۷۰۰ محوطه و بنا دارای ارزش تاریخی در استان وجود دارد گفت: بسیاری از آنها تپه ها و محوطه های تاریخی هستند که بخشی از آن کار شد بخشی از آنها نیازمند معرفی و شناخت جدی تر است.
وی با بیان اینکه باید در طول بازه زمانی به این آثار تاریخی رسیدگی نکنیم و گرد و غبار را از رخ آنها بزداییم اظهارداشت: یکی از دغدغه های اصلی مردم بحث بازار سرپوشیده است چرا که این بنا علیرغم نقش اقتصادی پررنگی که دارد قلب اصلی در حوزه برنامه‌ریزی شهری در مدار مبنای فرهنگی است.
وی با بیان اینکه برای شناخت یک شهر در حوزه فرهنگی به جای رفتن به سینما تئاتر ، شهر بازی و غیره گفته می شود باید بازارش را دید یادآورشد :بازار نشان دهنده هویت سطح زندگی مردم یک شهر است که شکل و شمایل و هویت مردم آن شهردر بازار نهفته است.
ایزدی اضافه کرد: متاسفانه بازار اراک بدلیل نبود آموزش و فرهنگ‌سازی مناسب، در لابلای صنعت وسایر موارد گم شده است ونتوانستیم جایگاه اصلی آن را به مردم بشناسانیم و فرهنگ‌سازی کنیم به همین دلیل بازار دچار دخل و تصرفات زیادی شده و یک آشفتگی و بد سلیقگی در مرمت آن رخ داده است.
وی با اشاره به نقش حیاتی بازار و تلاش این اداره کل برای ترغیب بازاریان به این سمت و سو گفت: تلاش کردیم به افرادی که دربازار مشغول فعالیت هستند این مطلب را جا بیندازیم که بازار یک امانتی است که به دست آنها سپرده شده و یک مسئولیت و مسئله هویتی است که در دست آنهاست.
وی با اشاره به اینکه مرمت غیر اصولی در بخشی از بازار موجب شده صدمات را دو چندان به این بنای تاریخی وارد شود ادامه داد: تغییر در شکل بازار به دلیل نداشتن دانش مناسب واقعیتی است که موجب دلسرد شدن مردم و بازاریان شد زیرا عملا فعالیت در بازار را برای بازاریان سخت‌تر کرد اما با پیگیریهای فراوانی که انجام دادیم هم اینک شهرداری و شورای شهر با اختصاص ۲ میلیارد تومان، سرای نبی زاده که یکی از بهترین های پیمان کاران با گرید یک کشوری را که تعداد آنها به اندازه انگشتان دست هم نیست و کار مرمت بازار تاریخی تبریز را انجام دادند در حال کار است و مرمت را انجام می‌دهند.
ایزدی اضافه کرد: اگر مرمت ما اصولی باشد باید اضافات بازار راسامان دهیم زیرا هم اینک اضافاتی داریم که از منظر مخاطب را دچار آسیب می کنند.
وی ادامه داد: به جرأت می‌توان گفت بازار کاندیدهای خوب برای ثبت جهانی است چراکه شکل آن منحصر به فردی است و استراتژی آن هنوز تغییر نکرده است و سرا های بی نظیری دارد.
وی با اشاره به مرمت 40 بنا دراستان در یک سال گذشته گفت: در حال مرمت شاخص های امامزاده سهل بن علی که گنبد آن دچار مشکل اساسی بود هستیم که خوشبختانه رفع شد.
ایزدی با بیان اینکه باید فرهنگ برخورد با آثار تاریخی و فرهنگی را هم به مردم آموزش دهیم یاد اورشد: یک بنای تاریخی را به خاطر اینکه زیبا شودنبود آیینه کاری کنیم چراکه آینه کاری بزرگ‌ترین مخرب برای پی و بنای امامزاده ها و بناهای تاریخی ما است و آسیب جدی به آنها وارد می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه امامزاده محلات به دلیل تدفین هایی که در پایه ساختمان انجام شده است و رانشی که اتفاق افتاده بود، تقریباً با خطر تخریب صددرصدی مواجه بودیم ،ترک بسیار عمیق و بزرگی که در گنبد ایجاد شده و می توان گفت بنا از دست رفته است اما خوشبختانه با پیگیری و پیمانکاری که آوردیم و رصدی که انجام شد رفع خطر کردیم، پوششی بر سقف آن کارشد تا فصل مناسب امکان انجام کارهای تعمیر میسر شود.
ایزدی اضافه کرد: باید بتن را در پایه‌های آن تزریق کنیم و این تزریق مستلزم آن است که با یک حاشیه ای از اطراف وضعیت آن را مشخص کنیم و قبور آن آنجا را تعیین تکلیف کنیم.
وی بیان داشت: از هیئت امنا و اوقاف انتظار می رود این مورد را تعیین تکلیف کنند.
وی اضافع کرد؛ در نراق بخشی از کارها انجام داده و امروز تفاهم نامه ای را با شهرداری و شورای شورای آن شهر منعقد کردیم که امید می رود در هفته آینده لیست اقلام در اختیار آنها قرار گیرد.
ایزدی اظهارداشت: برای انجام مرمت بازار روی نراق خیلی حساسیم چراکه نراق مغفور مانده تر از شهرهای دیگراستان و از شهر منحصر به فرد است.
وی با بیان اینکه بناهای استان با توجه به میزان اعتبارات در روستاها و شهرها در حال انجام هستند افزود: برای مرمت قلعه دارابی ها وفس اقدامات در ماه آینده آغازشده و بالغ بر ۴۰ تا ۵۰ پروژه را داریم و این روند را در سال آینده هم انجام خواهیم داد.
وی با اشاره به اینکه چند مورد برون سپاری مهم مانند کاروانسرای دودهک داریم گفت: به جرات می توان گفت بهترین کاری که در سال‌های اخیر انجام شده است که در حوزه مرمتی صورت گرفته ودر دهه فجر به بهره برداری می رسد.
وی با بیان اینکه تاکنون 930 اثر تاریخی استان به ثبت ملی رسیده است افزود: هم اینک قنات ابراهیم آباد به ثبت جهانی رسیده است ودرتلاش هستیم تا دو قنات دیگر هم به ثبت ملی برسندکه امید می رود با همکاری آب منطقه‌ای این اتفاق رخ دهد وبتوانیم با حفظ بناهای موجود تعداد بناهایمان را افزایش دهیم.

ایزدی با اشاره ظرفیت های اراک گفت: اگر پتانسیلی که در خانه میران و حسین آباد بغدادی وجود دارد درجای دیگری بود بدون شک به نحو احسن مورد استفاده قرار می گرفت.
وی با اشاره به ساخت یک مجتمع به نام بام لند در نظم آباد افزود: این مجتمع که بتازگی ساخته شده اولین ساختمان است در صورتی که این ساختمان باید ۱۰ سال پیش ساخته میشد اگربه گنجنامه همدان مراجعه کنید حجم عظیمی از سرمایه گذاری و گردشگری واشتغال در آنجا در حال انجام است که منجر به تولید ثروت بسیار زیادی شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی با بیان اینکه بوم گردی از مهاجرت جلوگیری می کند ورونق و ثروت را به روستا برمیگرداند گفت: برای رونق بومگردی که هم اینک تعدادی در حوزه های روستایی در خورهه نراق و... داریم واز آن حمایت می‌کنیم.
وی راه برون رفت از مشکلات کشور را صرفاً توسعه گردشگری دانست وافزود:برای توسعه گردشگری هیچ راهی به جز بازگشت زندگی ایرانی اسلامی به اصل خود ندارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار