نان کالایی است که تهرانی‌ها آن را گران‌تر از مناطق دیگر تهیه و مصرف می‌کنند.
کد خبر: ۸۰۱۶۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱ 30 November 2019
به گزارش تابناک سمنان: حدود ۵ سال پیش بود سر و صدای افزایش قیمت نان که یکی از کالا‌های اساسی خانوار است، مطرح شد.
 
 محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور در همان سال اعلام کرد: چندسالی است که قیمت این کالا افزایشی نداشته به همین دلیل شاهد کاهش کیفیت در این محصول بودیم و دولت برای این که کیفیت. قیمت مناسبی در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد هرسال برای این محصول یارانه‌ای اختصاص می‌دهد.
 
نوبخت گفت: دولت همچنان پرداخت یارانه گندم را در اختیار کارخانه‌های آردسازی و نانوایی‌ها قرار خواهد داد، اما این اجازه را به نانواهایی‌ها در استان‌های مختلف خواهد داد تا براساس اقتضائات هر استان به‌منظور جبران مابه‌التفاوت افزایش هزینه‌های جانبی، قیمت نان را تا حداکثر ۳۰ درصد افزایش دهند.
تهرانی‌ها گران‌ترین نان‌ها را می‌خورند
 
به ادعای کارشناسان این افزایش قیمت براساس تورم بود به صورتی که در سال ۹۴ تورم ۱۲ درصد، سال ۹۵، ۹ درصد، سال ۹۶، ۱۰ درصد، سال ۹۷، ۳۷ درصد وسال  ۹۸، ۴۰ درصد افزایش یافته که مطابق با آن سایر هزینه‌های تولید اعم از کارگر و ... بالا رفته است.
 
در همان سال بود که قیمت نان‌ها از جمله بربری ساده از ۷۰۰ تومان ۱۰۰۰ تومان و نان سنگک از ۸۰۰ تومان به ۱۳۰۰ تومان افزایش یافت. همچنین موضوع دو نرخی شدن آرد و نان در سال ۹۴ در سطح شهر و میان نانوایی‌ها مطرح شد که این به مشکلات دیگر نانوایان افزود و به گفته محمد جواد کرمی رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی دو نرخی بودن نان باعث اختلال و رانت می‌شود و باید یکسان سازی صورت گیرد.

بیشتر بخوانید:نانوایی‌ها موظف به نصب بنر قیمت نان‌ شدند+ قیمت انواع نان
این موضوعات سال به سال ادامه داشت تا امسال که دوباره موضوع گران شدن نان به یکی از موضوعات جنجالی تبدیل شد به صورتی که ستاد تنظیم بازار کشور برای نرخ گذاری جدید جلسات متعددی برگزار کرد، اما این داستان در همین جا باقی نماند به طوری که کارخانجات آرد برای حمل و نقل آرد توزیعی با مشکل رو به رو بودند چرا که این کارخانه‌ها در خارج از شهر تاسیس شده و برای حمل آرد مورد نیاز باید کیلومتر‌ها مسیر را طی می‌کردند که این موجب افزایش هزینه‌های سوخت می‌شد.

برهمین اساس قیمت نان در سطح استان‌ها با تایید ستاد تنظیم بازار افزایش یافت و بنا شد که تمام نانوایی‌ها بنر قیمت‌ها را کنار نانوایی خود نصب کنند.
 
اما موضوع نظارت بر نانوایی‌ها نیز یکی دیگر از موضوعات مهم بود که پایش‌ها و گشت‌های متعددی در سطح شهر‌ها صورت گرفت که طبق گفته یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، شهر تهران بیشترین تخلفات را در زمینه افزایش قیمت نان داشت.
 
تهرانی‌ها گران‌ترین نان‌ها را می‌خورند

رایگانی گفت: هم اکنون گشت‌های تعزیرات حکومتی برای رصد قیمت‌ها در تمام مناطق حضور دارند و اگر یک نانوایی بیش از قیمت اعلامی نان فروخته باشد، جریمه خواهد شد.

گفتنی است که نانوایان به دلیل افزایش تورم دیگر تمایلی برای پخت نان به دلیل به صرفه نبودن نداشتند به همین دلیل به صورت سر خورد اقدام به افزایش قیمت نان کرده بودند.
 
محمد امامی امین معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران در گفت وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص قیمت نان و آرد اظهار کرد: بر اساس مصوبه تنظیم بازار کشور جدول قیمت انواع نان سنتی از سوی استانداری تهران به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ابلاغ شده است.

امامی امین گفت: قیمت انواع نان و وزن چانه‌ها و آرد مشخص است و ظرف مدت یک هفته همه نانوایی‌ها باید بنر قیمت نان و وزن چانه‌ها و قیمت افزودنی‌های درخواستی مشتریان خود را در مکانی قابل دید برای مردم، نصب کنند.
 
تهرانی‌ها گران‌ترین نان‌ها را می‌خورند
 
وی ادامه داد: فرمانداری‌ها باید نسبت به تشکیل جلسه شورای آرد و نان در شهرستان مورد نظر اقدام کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران گفت: بسیاری از نانوایی‌ها دیگر قدرت اداره نانوایی را نداشتند و ساماندهی قیمت نان نیز در راستای رعایت منافع مردم و نانوایی‌ها صورت گرفت.

براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور قیمت انواع نان به این صورت شد، که در بخش نانوایی‌های یارانه‌پز، بربری با آرد ۸۳۰ تومانی به قیمت یک هزار تومان، سنگک با آرد ۸۱۵ تومانی، یک هزار و ۲۰۰ تومان، تافتون با آرد ۸۲۰ تومانی، ۵۵۰ تومان و لواش با آرد ۸۲۰ تومانی به نرخ ۳۰۰ تومان عرضه می‌شود. وزن چانه برای بربری ۵۱۰ گرم، سنگک ۵۶۰ گرم، تافتون ۲۳۰ و لواش ۱۴۰ گرم باشد.

همچنین قیمت‌های جدید را برای نانوایی‌های آزادپز به این صورت شد، قیمت بربری در این نانوایی‌ها با آرد یک هزار و ۲۳۰ تومانی به قیمت یک هزار و ۵۰۰ تومان، سنگک با آرد یک هزار و ۱۷۰ تومانی به نرخ یک هزار و ۸۰۰ تومان، تافتون با آرد یک هزار و ۲۰۰ تومانی به قیمت ۸۵۰ تومان و لواش با آرد یک هزار و ۲۰۰ تومانی به نرخ ۴۵۰ تومان عرضه می‌شود.

بر همین اساس وزن چانه در نانوایی‌های آزادپز برای بربری باید ۵۸۰، سنگک ۶۵۰، تافتون ۲۸۰ و لواش ۱۷۰ گرم لحاظ شود؛ که این قیمت‌ها از ۱۲ آبان ماه سال جاری مصوب و اجرا شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار