کد خبر: ۸۰۱۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴ 30 November 2019
به گزارش تابناک سمنان: دسترسی به اطلاعات و آمار دقیق و مستند یکی از ضرورت‌های سیاست گذاری و برنامه ریزی در هر حوزه‌ای محسوب می‌شود و به همین دلیل در سه دهه گذشته سازمان غذا و دارو هر سال اطلاعات و آمار‌های بازار داروئی کشور از جمله میزان واردات، تولید و فروش را منتشر کرده است.

آخرین آمارنامه دارویی که سازمان غذا و دارو منتشر کرده مربوط به سال ۹۶ است، آمار نامه دارویی سال ۹۶ در آبان ماه سال ۹۷ منتشر شد که بر مبنای اطلاعات شرکت‌های پخش و تامین کننده داروست، در آمارنامه دارویی سهم واردات، سهم تولید، شرکت‌های برتر تولیدکننده، واردکننده و پخش و پرمصرف‌ترین دارو‌ها اعلام می‌شود.

انتشار آمارنامه دارویی کشور تا ۲ ماه آینده/ برخط شدن اطلاعات بازار دارویی ایران از سال ۹۹

 

ارزش بازار دارویی کشور

بر اساس آمارنامه دارویی سال ۹۶ ارزش بازار دارویی ایران بر مبنای قیمت مصرف کننده بیش از ۱۷ میلیارد و ۴۶۱ میلیون تومان بوده است که بیش از ۱۱ میلیارد و ۹۳۷ میلیون تومان آن (۶۸ درصد) مربوط به بازار داخلی بوده و شرکت‌های تولید کننده داخلی آن را تامین کرده بودند و مبلغ ۵ میلیارد و ۵۲۴ میلیون تومان آن (۳۲ درصد) سهم شرکت‌های وارد کننده دارو بوده است.

طبق آمارنامه دارویی سال ۹۶، شناسه همه دارو‌های وارداتی به دلیل برچسب گذاری اصالت کالا در در سامانه تی تک سازمان ثبت می‌شوند و بر این اساس و طبق سامانه تی تک ۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون تومان دارو در سال ۹۶ وارد کشور شده است.

افزون بر این‌ها اسامی ۱۰ شرکت اول تولید کننده، وارد کننده و پخش دارو در بازار ایران و سهم این شرکت‌ها در آمارنامه دارویی منتشر می‌شود همچنین ۱۰۰ داروی پرمصرف کشور بر مبنای تعداد و میزان فروش آن‌ها نیز در آمارنامه دارویی کشور منتشر می‌شود.

انتشار آمارنامه دارویی کشور تا ۲ ماه آینده/ برخط شدن اطلاعات بازار دارویی ایران از سال ۹۹

انتشار آمارنامه دارویی سال ۹۷ و ۹۸ 

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتشار آمارنامه دارویی کشور  اظهار کرد: ما در تلاش هستیم تا در نهایت طی یک تا ۲ ماه آینده آمار نامه دارویی سال ۹۷ را منتشر کنیم و به زودی پس از انتشار آمارنامه دارویی ۹۷، آمارنامه دارویی ۶ ماهه نخست ۹۸ منتشر خواهد شد.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: تلاش کرده ایم تا ایراداتی که در گذشته به آمار نامه وارد بود، برطرف شود و  برنامه ریزی های جدیدی برای آمارنامه سال آینده انجام داده ایم.

شانه ساز بیان کرد: باید توجه داشت که آمار و اطلاعات بازار دارویی کشور عدد و رقم بزرگی است و ممکن است تنها یک تا درصد اختلاف وجود داشته باشد اما از نظر کسانی که از آمارنامه دارویی کشور استفاده تخصصی می کنند، این میزان اختلاف عدد قابل قبولی است و در تلاشیم تا میزان اختلاف را هر روز کمتر کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به آنلاین شدن اطلاعات بازار دارویی کشور اظهار کرد:   از سال آینده برنامه ریزی کرده ایم که اطلاعات برخط یا آنلاین منتشر شود و در دسترس باشد، یعنی اطلاعات بازار دارویی ایران از سال ۹۹ آنلاین در دسترس متخصصان این حوزه خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار