نبود پول نقد در بازار تاریخی کرمان معضل شده است؛
بانک‌ها از بازار رفته‌اند و جای خالی‌شان مانده و مردمانی کارت بانکی به‌دست در پی یافتن پول نقد! با تعطیلی شعب تعدادی از بانک‌ها در بازار تاریخی کرمان، دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها هم جمع شده و این جاهای خالی، به چنان معضلی تبدیل شده که انتقاد بازاریانی را موجب شده است که در راسته‌ی ارگ تا قدمگاه مغازه دارند.
کد خبر: ۸۰۰۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۶ 28 November 2019

به گزارش تابناک خبرنگار فردای کرمان نوشت؛ بنا به گفته‌ی سعید حاج‌مرادعلی، یکی از دو عضو هیات امنای راسته‌بازار ارگ تا حمام گنجعلی‌خان؛ در حال حاضر، در مسیر بازار ارگ تا قدمگاه، تنها یک دستگاه خودپرداز آن هم در ورودی بازار از سمت میدان ارگ فعال است که همیشه هم صف‌های بلندی از جمعیت منتظر را جلوی خود دارد. دستگاه مربوط به بانک سپه، آخرین بازمانده‌ی شعب بانکی فعال در محدوده‌ی بازار است!

کوچ بانک‌ها و عابربانک‌ها از بازار تاریخی!

حاج‌مرادعلی در‌باره‌ی این مشکل بازار به «فردای‌کرمان» می‌گوید: «کسانی که به بازار تاریخی کرمان می‌آیند، معمولا از شهرستان‌ها یا از روستاهای اطراف هستند و گاهی به پول نقد نیاز پیدا می‌کنند اما هیچ دستگاه عابربانکی در راسته‌ی بازار وجود ندارد. دستگاهی هم که هست یا خراب است یا با کمبود پول نقد مواجه است. در نتیجه‌ی این وضعیت، افراد وارد بازار می‌شوند و از مغازه‌داران می‌خواهند تا با استفاده از دستگاه کارت‌خوان،  از حساب آن‌ها وجهی را کسر کنند و پول نقد به‌ازای آن به این افراد بدهند».

وی می‌افزاید: «مشکل وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانید خود مغازه‌داران هم به همین دلیل که اکثریت مشتریان با استفاده از کارت بانکی خرید می‌کنند پول نقد ندارند. بارها پیش آمده که افراد برای دریافت پول نقد به مغازه‌ها آمده‌اند و وقتی جواب «ندارم» از صاحب مغازه شنیده‌اند با دلخوری آنجا را ترک کرده‌اند چون اغلب تصور می‌کنند فروشندگان عمدا حاضر به پاسخ به این درخواست آن‌ها نیستند در صورتی‌که این‌طور نیست».

وی البته یادآور می‌شود: «خودتان در صحبت‌های وزیر محترم صمت هم شنیده‌اید که کسبه با انجام هر تراکنش بانکی باید پاسخگو باشند. اما دلیل اصلی که متقاضیانِ پول نقد، دست‌خالی از مغازه‌ها خارج می‌شوند نبود پول نقد در دخل مغازه‌هاست».

حاج‌مرادعلی توضیح می‌دهد: «داخل بازار کرمان یک شعبه از بانک صادرات وجود داشت که حدود ۱۰ سال پیش تعطیل شد، روبه‌روی چایخانه وکیل هم شعبه‌ای از بانک ملت فعال بود که آن هم چهار، پنج سالی می‌شود تعطیل شده است. کنار حوزه علمیه محمودیه نیز، یک شعبه از بانک ملی بود که تعطیل شد. یک شعبه از بانک تجارت هم در خیابان تجلی فعال بود که آن هم از آنجا رفته. بانک مسکن هم که آنجا شعبه داشت با شعبه‌ی مشتاق ادغام شد. الان تنها بانکی که بازاریان و مردم در آن محدوده به آن دسترسی دارند، بانک سپه در ورودی میدان ارگ است. بانک ملی‌ مرکزی هم وجود دارد که فاصله‌ی زیادی تا بازار دارد».

وی با بیان این‌که خود موضوع تعطیلی بانک‌ها در بازار تاریخی موضوعی است که متولیان باید آن را از لحاظ اقتصادی تحلیل کنند تا بدانند چه رکودی در بازار حاکم است، می‌گوید: «برخی از این بانک‌ها که از بازار رفته‌اند هنوز ملک‌شان را دارند و می‌شد برای حل مشکل پول نقد در بازار، دستگاه‌های خودپرداز خود را در همین مکان‌ها فعال کنند».

وی تاکید می‌کند که نبود دستگاه خودپرداز در بازار و عدم توان پاسخگویی یک دستگاه به متقاضیان زیادِ پول نقد به یک معضل در بازار تبدیل شده است. او از مسئولان می‌خواهد تا به این مشکل بازاریان و مردم رسیدگی کنند.

عکس: صف مقابل خودپرداز در میدان ارگ / سعید حاج‌مرادعلی

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار