کارشناس مسائل بین الملل گفت:شعار اروپاحفظ برجام بوده، اما در عمل سیاست آمریکا و تخریب دستاورد‌هایی جمهوری اسلامی ایران را دنبال کرده است.
کد خبر: ۷۹۸۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶ 20 November 2019

به گزارش تابناک سمنان: عباس مقتدایی کارشناس مسائل بین المللدر گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استراتژی ایران در برابر بدعهدی اروپا و تحریم‌های آمریکا، گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از تاسیس ساختار جدید سیاسی و ایجاد ارتباطات منطقه‌ای همواره تحت فشار نظام غرب ایدئولوژیک بوده است.

او افزود: فشار‌هایی که در ابتدای انقلاب اسلامی به ایران وارد شد و تلاش گسترده‌ای که غرب و شرق برای مهار پیشرفت جمهوری اسلامی و استقلال این نظام آوردند، یک پدیده کم سابقه و در برخی موارد بی سابقه است.

فشار آمریکا برای مهار پیشرفت جمهوری اسلامی  ایران از گذشته تاکنون

مقتدایی ادامه داد: آمریکایی‌ها سال‌های قبل از انقلاب هم فشار‌های گسترده‌ای بر ایران وارد کردند، حمایت و تعزیه گردانی جنگ ۸ ساله، مصادره اموال ایران، اقدام به کودتا بر ضد نظام نو پای اسلامی و اتخاذ سیاست‌هایی که علنا اعلام نمودند، نظیر مهار دو جانبه یا فشار‌ها و تحریم‌های به قول خودشان فلج کننده و گسترده بخشی از این سیاست‌های اعلامی غرب بوده که توسط واشنگتن اعمال شده است.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: اروپایی‌ها در تمام مقاطعی که واشنگتن علیه ایران توطئه چینی می‌کرد و با همدستی دنباله روی ایالات متحده آمریکا بودند حتی در مواقعی که سیاست‌های متفاوتی را اعلام نمودند مانند سیاست گفت‌وگوی انتقادی در آن‌ مقاطع هم نگاه اصلی شان به تقویت استراتژی‌های ایالات متحده آمریکا بوده است.

او تاکید کرد: اروپا در جریان برجام هم روند دنباله روی از آمریکا را ادامه داده است. وقتی که آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند، اروپا به جای ایفای نقش متعهدانه در عمل و سیاست‌های اعمالی به خروج آمریکا از برجام متعهد بودند. شعار آن‌ها حفظ برجام، اما عمل آن‌ها حفظ سیاست آمریکا و تخریب دستاورد‌هایی بوده که جمهوری اسلامی ایران می‌توانست در این راستا برای خود به دست آورد.

اروپا و آمریکا  مانند دو لبه قیچی عمل کردند

مقتدایی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که امروز بیش از هر زمان دیگری دست اندرکاران تعهد برجامی در ایران به این نتیجه رسیده اند که نوعی کلک سیاسی در این جریان وجود داشته است و آمریکا و اروپا هردو در خصوص نقض دستاورد‌های برجام برای ایران هم راستا هستند. اتحادیه اروپا با ادعای حضور در برجام و واشنگتن با خروج از توافق هسته ای مانند دو لبه قیچی عمل کرده اند.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: رئیس جمهور کشورمان به صراحت بی تعهدی اروپا  را اعلام نموده است.  البته به نظر می‌رسد سیاست‌های ماه‌های گذشته دولت روحانی و اقداماتی که از سوی وزارت امور خارجه انجام شده ، جوابگوی نیاز سیاست خارجی ما نیست.

ایران با اتکا به درون و بهره گیری از توانمندی‌های داخلی در حال رها شدن از چنبره‌ی غربی‌هاست

او افزود: اقدامات و گام‌های برداشته شده، بازدارنده و تامین کننده نبوده است. جمهوری اسلامی ایران به مرور در طول سال‌های گذشته در دولت دوازدهم به سمت اتکا به درون پیش رفته است، کاری که باید در سال‌های گذشته بر آن تاکید می‌شد، اما به هر حال روند‌های جدید نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران و دولت با اتکا به درون و با بهره گیری از توانمندی‌های داخلی در حال رها شدن از چنبره‌ای است که غربی‌ها برای ایران به عنوان یک حفره در مسیر حرکت سیاست خارجی ایجاد کرده بودند.

مقتدایی تاکید کرد: دولت باید بابت زمانبر شدن روندی که نتیجه نداشته است در عمل عذر خواهی لازم را از مردم داشته باشد تا بتواند اعتماد درونی را در داخل ایجاد کند. البته مخالفان دولت هم باید بپذیرند که دولت در شرایط سختی قرار دارد و نباید با روش پرخاشگرانه با آن سخن گویند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: به نظر می‌رسد همه باید کمک کنند تا دولت بتواند راحت‌تر  از چنبره‌ای که به عنوان برجام در آن گیر افتاده است را خلاصی شود.

در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران در چارچوب گسترش روابط و دوری از روابط خاص با یک کشور تلاش می‌کند و سعی دارد که تعاملات خود را حتی در اتحادیه اروپا با همه کشور‌های اروپایی که منافع ما را هم مد نظر قرار می‌دهند، ارتقا دهد و این تصور که اتحادیه اروپا تنها از سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس تشکیل شده یک اشتباه است، به ویژه که اکنون کشوری مانند انگلیس خود دچار بحران برگزیت است که طی دو سال و نیم گذشته دو نخست وزیر را از دست داده و احتمال سقوط بوریس جانسون هم وجود دارد، بنابراین می‌توان گفت این کشور از جهت هویت در اتحادیه اروپا دچار مشکل است. فرانسه هم در مقابل جمهوری اسلامی ایران بسیار بد عهد بوده و به هیچ یک از تعهداتی که طی سالیان دراز با ایران بسته وفادار نبوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار