قادری‌فر، گفت: اصلی‌ترین چالش پیش روی کسب و کار‌های دانش بنیان و تجاری سازی فعالیت‌ها علمی و دستاورد‌های تحقیقاتی امروزه بازار است.
کد خبر: ۷۹۸۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸ 18 November 2019

15 عصر قاسمی/تسهیل گری و بازار سازی برای شرکت‌های دانش بنیان نیازمند بستر سازی قانونی

به گزارش تابناک سمنان: اسماعیل قادری فر، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: روند تجاری سازی علم و تولیدات علمی در کشور با توجه به دستاورد‌ها و جایگاه‌های بسیار خوب و برجسته کشور در ۸ تا ۹ سال اخیر در معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری تحت عنوان پلتفورمی ایجاد و توسط شرکت‌های دانش بنیان دنبال شده و خوشبختانه امروز تعداد شرکت‌های دانش بنیان احراز صلاحیت شده از مرز ۴ هزار ۶۰۰ شرکت دانش بنیان عبور کرده که رشد خیلی خوبی است.

قادری فر در ادامه بیان کرد: این شرکت‌های دانش بنیان به مرور در عرصه اقتصادی و همین طور چارچوب مفهومی توسعه زیست بومی فناوری و نوآوری در کشور عرض اندام می‌کنند. اینکه بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و بخش‌های مختلف اقتصادی با منطق نوآوری باز بتوانند از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنند و به نوعی اقتصاد دانش بنیان را مقوم و پیشران اقتصادی مقاومتی بدانیم جز رویکرد محوری معاونت علمی بوده است که توفیقاتی هم در این زمینه حاصل شده است.

 

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: نکته اصلی که به عنوان چالش هم چنان پیش روی کسب و کار‌های دانش بنیان و تجاری سازی فعالیت‌ها علمی و دستاورد‌های تحقیقاتی امروز وجود دارد و از اساسی‌ترین چالش‌ها است، بازار است.

قادری فر ادامه داد: بازار سازی برای محصولات فناورانه چه کسب سهم مناسب از بازار‌های داخلی باشد و چه بازا‌های منطقه‌ای و بین المللی یکی از مهمترین چالش‌های این حوزه است. به عنوان مثال هم اکنون در منطقه آسیای جنوب غربی جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ میلیون نفر وجود دارد، اما سهم محصولات فناورانه ما و صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی در این بازار بکر و بزرگ و بلقوه چقدر است؟ این موضوعی است که به عنوان دغدغه کلیدی پیش روی اصحاب فناوری کشور و شرکت‌های دانش بنیان قرار دارد و معاونت علمی هم در تلاش است که با در تعامل با دستگاه اجرایی و نهاد‌های حاکمیتی و بستر سازی قانونی لازم درقوه قضائیه با ابزار‌هایی مثل توسعه مالکیت فکری و مالکیت معنوی بتواند موضوع تسهیل گری و بازار سازی برای شرکت‌های دانش بنیان را بیش از گذشته فراهم کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار